Anton Pieckplein en omgeving

Logo Den Helder

college van Burgemeester en Wethouders van Den Helder

Overwegingen ten aanzien van het besluit

overwegende,

dat besloten is om op de hoek Prinsenstraat – Stationsstraat het Anton Pieckplein te realiseren;

dat het Anton Pieckplein een horecaplein wordt met terrassen waar alleen voetgangers zijn toegestaan;

dat hierin kan worden voorzien door de Prinsenstraat aan te wijzen als voetpad;

overwegende voorts dat hierdoor de route gesloten wordt voor motorvoertuigen en met name expeditieverkeer hierdoor wordt beperkt;

dat voor de bevoorrading van dit deel van het centrum een alternatieve route aangewezen moet worden;dat de gemeente bezig is met de uitvoering van het in 2009 vastgestelde Uitwerkingplan Stadshart;

dat in het kader van dat plan is besloten de:Spoorstraat, tussen de Molenstraat en de KoningstraatKoningstraat, tussen de Spoorstraat en de Koningdwarsstraatte transformeren van straten met hoofdzakelijk winkels naar straten met hoofdzakelijk wonen;dat het bij deze functie wijziging past om weer verkeer op de genoemde weggedeelten toe te staan;

dat door deze openstelling de weggedeelten ook kunnen functioneren als alternatief voor het expeditieverkeer dat buiten de venstertijden in dit deel van het centrum moet bevoorraden;

dat de genoemde weggedeelten zodanig worden ingericht dat deze, met het oog op de veiligheid op de weg; kunnen worden aangewezen als onderdeel van een zone waarin een maximum snelheid van 30 km/u geldt;

overwegende voorts dat de breedte van de onderhavige weggedeelten zodanig beperkt is dat het niet mogelijk is om motorvoertuigen in twee richtingen toe te staan;

dat het met het oog op de veiligheid op de weg en de vrijheid van het verkeer noodzakelijk is om:Spoorstraat, tussen de Molenstraat en de Koningstraat, in de richting van de Molenstraat;Koningstraat, tussen de Spoorstraat en de Koningdwarsstraat, in de richting van de Spoorstraatte sluiten voor alle verkeer, uitgezonderd (brom)fietsers;

overwegende voorts dat door de aanleg van het Anton Pieckplein de Breewaterstraat, tussen de Californiestraat en de Spoorstraat een doodlopende weg wordt;

dat het met het oog op de veiligheid op de weg niet wenselijk is dat motorvoertuigen dit weggedeelte inrijden keren en dezelfde weg weer terugrijden aangezien het profiel van dit weggedeelte hiervoor onvoldoende ruimte biedt;

dat het met het oog hierop wenselijk is om dit weggedeelte aan te wijzen als voetgangersgebied;overwegende voorts dat voor het voetgangersgebied in de Spoorstraat venstertijden zijn ingesteld waarbinnen expeditieverkeer de straten in mag rijden om te laden en te lossen;

dat het met het oog op de vrijheid van het verkeer wenselijk is om die ingestelde venstertijden ook te laten gelden voor het gedeelte van de Breewaterstraat, tussen de Californiestraat en de Spoorstraat, zodat voor alle voetgangersstraten eenzelfde regime geldt;

overwegende voorts dat expeditieverkeer binnen vastgestelde venstertijden de Spoorstraat in één richting mag inrijden, en wel vanaf het Bernhardplein in de richting van de Molenstraat;

dat door de openstelling van het oostelijk deel van de Spoorstraat voor alle verkeer en de daarbij behorende rijrichting voor motorvoertuigen, het noodzakelijk is om de rijrichting voor expeditieverkeer in het gedeelte van de Spoorstraat tussen de Koningstraat en het Bernhardplein, om te keren, zodat beide rijrichtingen corresponderen;

overwegende voorts dat de bocht op de hoek Spoorstraat-Koningstraat dermate krap is dat voertuigen langer dan 14 meter deze bocht niet kunnen maken; 

dat grotere voertuigen gedurende de geldende venstertijden voor expeditieverkeer de Spoorstraat gewoon in kunnen rijden omdat zij via het voetgangersgebied van de Spoorstraat deze, recht door, kunnen verlaten;dat buiten de venstertijden voor de Spoorstraat een lengtebeperking van maximaal 14 meter moet worden ingesteld;overwegende voorts dat in de Californiestraat éénrichtingverkeer is ingesteld;

dat de kruispunten Californiestraat – Wezenstraat;Californiestraat – Breewaterstraat;Breewaterstraat – Spoorstraatzodanig krap zijn dat het onmogelijk is voor verkeer langer dan 10,40 meter om de bocht te nemen, zonder schade te rijden aan panden aan weerzijden van de kruispunten;dat met het oog op de veiligheid op de weg en de vrijheid van het verkeer voorkomen moet worden dat voertuigen met een grotere lengte dan 10,40 meter dan Californiestraat inrijden;

dat hierin kan worden voorzien door het instellen van een lengtebeperking voor de straat;overwegende voorts dat bij de openstelling en de herinrichting van de Spoorstraat, tussen de Molenstraat en de Koningstraat en de Koningstraat, tussen de Spoorstraat en de Koningdwarsstraat aan een zijde van de weggedeelten parkeervakken worden aangelegd;

dat gedurende de openingstijden van de winkels en bedrijven in het centrum deze plaatsen hoofdzakelijk zijn bedoeld voor een kort bezoek aan het centrum en met name de aan de genoemde weggedeelten gevestigde winkels en bedrijven;

dat het met het oog hierop wenselijk is te voorkomen dat van maandag tot en met zaterdag, van 9.00 uur tot 18.00 uur, de parkeervakken worden gebruikt voor lang-parkeren;

dat hierin kan worden voorzien door het instellen van een parkeerduurbeperking van maximaal 3 uur;

dat over de herinrichting van genoemde weggedeelten overleg is gevoerd met direct belanghebbenden, ondernemers binnenstad en Veilig Verkeer Nederland;

dat bij de uitwerking van de herinrichtingsplannen zo goed mogelijk rekening is gehouden met de inbreng van genoemde belanghebbenden en organisaties;

bij deze inrichting rekening is gehouden met de eisen gesteld bij de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens en de CROW-richtlijnen voor erftoegangswegen;

dat in overeenstemming met artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer overleg is gepleegd met een daartoe gemandateerde Verkeersadviseur van de politie-eenheid Noord-Holland;

dat genoemde weggedeelten zijn gelegen binnen de bebouwde kom (Wegenverkeerswet) en in beheer zijn bij de gemeente Den Helder;

BESLUIT

 

  • 1.

    door plaatsing van borden G7 en G8 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 de Prinsenstraat aan te wijzen als voetgangersgebied;

  • 2.

    door plaatsing van borden A1 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, met bovenborden met de tekst: "zone", de:

    • 1.

      Spoorstraat, tussen de Molenstraat en de Koningstraat

    • 2.

      Koningstraat, tussen de Spoorstraat en de Koningdwarsstraat

aan te wijzen als onderdeel van een zone waarbinnen een maximum snelheid van 30 km/u geldt;

  •  

    door plaatsing van borden C2 en C3 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, met onderborden waarop is aangegeven dat fietsers zijn uitgezonderd, de:

    • 1.

      Spoorstraat, tussen de Molenstraat en de Koningstraat, in de richting van de Molenstraat;

    • 2.

      Koningstraat, tussen de Spoorstraat en de Koningdwarsstraat, in de richting van de Spoorstraat

  • 4.

    te sluiten voor alle verkeer, uitgezonderd voetgangers en (brom)fietsers;

  • 5.

    door plaatsing van borden G7 en G8 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, met onderborden waarop is aangegeven dat expeditieverkeer is toegestaan van maandag tot en met zaterdag, tussen 6.00 uur en 11.00 uur, en tussen 18.00 uur en 23.00 uur, op koopavonden van 21.00 uur tot 23.00 uur, de Breewaterstraat, tussen de Californiestraat en de Spoorstraat aan te wijzen als voetgangersgebied;

  • 6.

    door plaatsing van borden C2 en C3 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, de Spoorstraat, tussen de Koningstraat en het Bernhardplein, in de richting van de Koningstraat, te sluiten voor expeditieverkeer gedurende de ingestelde venstertijden;

  • 7.

    door plaatsing van borden C17 van Bijlage van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, de Spoorstraat te sluiten voor alle voertuigen met een lengte groter dan 14 meter, maandag tot en met zaterdag, tussen 11.00 uur en 18.00 uur, op koopavonden tot 21.00 uur, en tussen 23.00 uur en 6.00 uur;

  • 8.

    door plaatsing van borden borden C2 en C3 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, de Breewaterstraat, tussen de Californiestraat en de Spoorstraat in de richting van de Californiestraat, te sluiten voor expeditieverkeer gedurende de ingestelde venstertijden;

  • 9.

    door plaatsing van borden C17 van Bijlage van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, de Californiestraat te sluiten voor alle voertuigen met een lengte groter dan 10,40 meter;

  • 10.

    door plaatsing van borden E4 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, met bovenbord met de tekst "zone" en onderborden waarop is aangegeven dat de maximum parkeerduur 3 uur is en gebruik moet worden gemaakt van een parkeerschijf, op de gedeelten van:

    • 1.

      Spoorstraat, tussen de Molenstraat en de Koningstraat

    • 2.

      Koningstraat, tussen de Spoorstraat en de Koningdwarsstraat

  • 11.

    een parkeerduurbeperking in te stellen, waarbij langs de parkeervakken waarvoor de parkeerduurbeperking geldt een blauwe streep wordt aangebracht;

  • 12.

    dit besluit ter openbare kennis te brengen;

  • 13.

    belanghebbenden, voor zover nodig, te wijzen op de mogelijkheid tot het indienen van een bezwaarschrift tegen dit besluit. Dit bezwaarschrift dient binnen de daarvoor gestelde termijn van 6 weken na openbare kennisgeving va dit besluit te zijn ingediend bij het College van Burgemeester en Wethouders.

Den Helder, 16 augustus 2016

College van Burgemeester en Wethouder van Den Helder

Koen Schuiling, burgemeester

Robert Reus, secretaris

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Indien u meent, dat u door dit besluit rechtstreeks in uw belang bent getroffen dan kunt u bezwaar aantekenen bij het college van Burgemeester en Wethouders. In dat geval moet u binnen zes weken na verzending van deze brief een gemotiveerd bezwaarschrift bij ons indienen.

Voor het indienen van het bezwaarschrift geldt onder meer als eis dat het tenminste bevat:

 

  • 1.

    uw naam en adres;

  • 2.

    de dagtekening;

  • 3.

    een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

  • 4.

    de gronden van uw bezwaar.

    Het indienen van een bezwaarschrift schorst niet de werking van het besluit.

     

    Wanneer u van oordeel bent dat gelet op de in deze zaak betrokken belangen onverwijlde spoed een voorlopige beslissing op korte termijn vereist, kunt u gelijktijdig met het bezwaarschrift op grond van artikel 8:81 Algemene Wet Bestuursrecht een verzoek daartoe indienen bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Voor de behandeling door de Voorzieningenrechter van uw verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening zijn griffierechten verschuldigd. Zie ook: www.rechtspraak.nl

 

 

 

Naar boven