Verkeersbesluit nummer: 2016-10

Logo Leusden

 

V erbinding tussen Leusden-zuid en Tabaksteeg

Burgemeester en wethouders van Leusden;

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leusden bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

Op basis van het Mandaatbesluit 2015 is deze bevoegdheid gemandateerd aan de teamleider van het Team Beheer en Advies.

Besluitverplichting

Op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er in de volgende gevallen een verkeersbesluit te worden genomen:

  • 1.

    De plaatsing of verwijdering van verkeerstekens en onderborden (opgenomen in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer), voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

  • 2.

    Maatregelen op of aan de weg tot een wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT

Tussen de woongebieden Tabaksteeg en Leusden-zuid is/wordt een (nieuwe) verbindingsweg aangelegd. Deze verbinding tussen de De Roo van Alderwereltlaan en de Hekkerdreef ligt ongeveer 30 meter ten noorden van de Van Diepenheim Scheltuslaan.

De infrastructuur rond deze verbinding is niet al te ruim bemeten en stelt zo zijn beperking aan het gebruik van de brug, die beide hiervoor genoemde wegen met elkaar verbindt. Deze verbinding is primair bedoeld om bewoners van de wijk Leusden-zuid in staat te stellen met de auto van en naar de (winkel) voorzieningen op/rond het Maximaplein in Tabaksteeg te laten rijden. Voor autoverkeer is dit de enige ‘kortsluiting’ tussen beide woongebieden. Langs de oostzijde van de De Roo van Alderwereltlaan ligt een vanuit twee richtingen bereden vrijliggend fietspad. Autoverkeer dat van de verbindingsweg gebruik maakt moet dit fietspad altijd oversteken. Uit oogpunt van verkeersveiligheid is het gewenst dat deze verbinding alleen door personenauto’s wordt gebruikt. Vrachtverkeer is hier niet gewenst. Bevoorradingsverkeer voor de winkels in het centrumgebied van Tabaksteeg kan gebruik maken van de route Groene Zoom-Hekkerdreef die hier op is ingericht.

Omdat de brug tussen beide woongebieden niet breder is dan 5,80 meter, maar ook omdat een hoogteverschil moet worden overwonnen, is het evenmin gewenst dat deze verbinding wordt opengesteld voor langzaam verkeer. Voor deze categorie wordt een aparte verbinding gerealiseerd die enkele tientallen meters ten zuiden van de brug (voor autoverkeer) wordt aangelegd.

Het fietspad langs de De Roo van Alderwereltlaan maakt deel uit van het hoofdfietsroutenetwerk.

Dit fietspad ligt binnen een 30 km-zone. Hoewel het niet gebruikelijk is dat binnen 30 km-gebieden voorrangsregelingen worden ingesteld wordt toch voorgesteld voor dit fietspad een uitzondering te maken. Op de locatie waar de nieuwe verbindingsweg (voor autoverkeer) het fietspad kruist dient het fietsverkeer voorrang te krijgen. Deze maatregel past binnen het beleid om het gebruik van de fiets te stimuleren. Bij het ontwerpen van deze oversteek is rekening gehouden met het instellen van een voorrangsregeling voor fietsverkeer. Autoverkeer dat het fietspad wil oversteken wordt via een uitbuiging van de rijbaan zodanig richting fietspad geleid dat zij hier haaks moeten oversteken. Ter plaatse van deze oversteek hebben automobilisten voldoende vrij uitzicht op het fietspad. Hierdoor is de kans op conflicten gering.

Procedure

Conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) is er overleg geweest met de politie. Deze heeft positief geadviseerd op het verkeersbesluit.

Met dit verkeersbesluit worden, op basis van artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, de volgende doelstellingen beoogd:

  • Het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • Het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

B E S L U I T E N :

Op grond van voorgaande overwegingen zijn wij tot het besluit gekomen om:

  • 1.

    door plaatsing van borden model C 7 en C 14 uit Bijlage 1 van RVV 1990, de (nieuwe) verbindingsweg tussen de De Roo van Alderwereltlaan en de Hekkerdreef uitsluitend open te stellen voor personenauto’s, motorfietsen en bromfietsen.

  • 2.

    door plaatsing van borden model B 6 uit Bijlage van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, te bepalen dat autoverkeer dat het vrijliggend fietspad op de De Roo van Alderwereltlaan wil oversteken, voorrang moet verlenen aan (snor)fietsers die op dit fietspad rijden.

  • 3.

    door plaatsing van borden model G 11 uit Bijlage 1 van het RVV 1990 de nieuwe verbindingsweg die ten zuiden van de onder 1 genoemde verbindingsweg wordt aangelegd, uitsluitend open te stellen voor fietsverkeer.

BEZWAAR

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden gedurende zes weken vanaf de datum van deze publicatie schriftelijk bezwaar indienen tegen dit verkeersbesluit. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten de naam en adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht, alsmede de gronden van het bezwaar. Uw bezwaarschrift kunt u indienen bij het college van Leusden, p/a secretariaat van de adviescommissie bezwaarschriften, Postbus 150, 3830 AD Leusden.

Datum: 22 juli 2016

Het college van de gemeente Leusden,

namens deze,

R.van Veen

teamleider afdeling Dienstverlening

Naar boven