AANWIJZEN VAN EEN PARKEERVAK AAN DE ZUIDZIJDE VAN DE PRINS HENDRIKKADE TE KATWIJK, TER HOOGTE VAN HUISNUMMER 159, ALS PARKEERGELEGENHEID DIE UITSLUITEND BESTEMD IS VOOR HET OPLADEN VAN ELEKTRISCHE AUTO’S

Logo Katwijk

Kenmerk 734127

Aanleiding en analyse

De aanschaf en het gebruik van elektrische auto's in Nederland neemt toe. Een (logisch) gevolg hiervan is ook een toename in de vraag naar oplaadfaciliteiten voor elektrische voertuigen. Particulieren en/of bedrijven die willen beschikken over een oplaadpunt op of aan de openbare weg, kunnen hiertoe een aanvraag indienen bij de aanbieder van de oplaadinfrastructuur, die deze op zijn beurt ter toetsing aan de gemeente voorlegt. Voldoet de aanvraag aan de daaraan gestelde criteria, dan werkt de gemeente graag mee aan het realiseren van het oplaadpunt. Het plaatsen van oplaadpunten past namelijk binnen zowel de duurzaamheidsambities van de gemeente als de drie P's van duurzaamheid:

  • People: elektrisch rijden is comfortabel en voordelig en leidt tevens tot minder geluidsoverlast;

  • Planet: elektrisch rijden draagt bij aan een beter milieu, onder andere door een afname van de CO2-emissie en vermindering van de primaire energievraag;

  • Profit: er zijn aantrekkelijke (fiscale) regelingen, kortingen, subsidies e.d. voorhanden voor bestuurders die elektrisch rijden

Gelet op het voorgaande heeft de gemeente een aanvraag ontvangen om aan de zuidzijde van de Prins Hendrikkade te Rijnsburg, ter hoogte van huisnummer 159, een oplaadpunt voor elektrische auto's te realiseren. Deze locatie is getoetst aan de criteria die de gemeente daaraan stelt, waarvan de belangrijkste zijn:

  • de locatie is goed vindbaar en zichtbaar;

  • het betreffende laadpunt kan door de ligging door meerdere gebruikers gedeeld worden (iedereen met een elektrische auto mag er gebruik van maken, het oplaadpunt in kwestie is en blijft immers een openbare voorziening);

  • een oplaadpunt beschikt over de mogelijkheid om twee of meer voertuigen gelijktijdig op te laden. De aangevraagde locatie moet in dat verband beschikken over de ruimte om – naargelang de behoefte – (op termijn) twee of meer elektrische auto's te kunnen bedienen;

  • er is geen ander oplaadpunt of andere oplaadinfrastructuur aanwezig binnen een straal van ongeveer 200 meter van de aangevraagde locatie;

  • de lokale parkeerdruk wordt meegewogen bij de locatiekeuze van het laadpunt. In dat verband wordt bij de aanvraag van een laadpunt een indicatief parkeeronderzoek uitgevoerd in de directe omgeving van de aangevraagde locatie. Wanneer een parkeerdruk van meer dan 90% wordt vastgesteld, volgt een uitgebreider onderzoek, wat mogelijk kan leiden tot het aanpassen van de locatie.

Met betrekking tot de aangevraagde locatie dient genoemd te worden dat deze ligt in de nieuwbouwwijk Redershaven die aan de Prins Hendrikkade wordt gerealiseerd. Dit gebied is nog in ontwikkeling en de gemeente heeft in dat verband nog geen meting ten aanzien van de bestaande parkeersituatie kunnen uitvoeren. Omdat het een nieuwbouwontwikkeling betreft, kan echter aangenomen worden dat het aantal parkeerplaatsen dat ter plaatse wordt/is aangelegd afgestemd is op de parkeervraag die uit de nieuwbouw volgt. Het realiseren van een laadpunt levert hier dan ook naar verwachting geen parkeerproblemen op.

De aangevraagde locatie voldoet verder ook aan de bovengenoemde criteria. Derhalve heeft de gemeente goedkeuring verleend aan het verzoek om aan de zuidzijde van de Prins Hendrikkade, ter hoogte van huisnummer 159, een laadpunt voor elektrische voertuigen te plaatsen. Ten behoeve van het opladen van de voertuigen wordt ter hoogte van het laadpunt in kwestie een parkeergelegenheid aangeduid die enkel bestemd is voor het opladen van elektrische auto's. Dit wordt richting eenieder kenbaar gemaakt door het plaatsen van bebording.

Verkeersmaatregelen

Aan de zuidzijde van de Prins Hendrikkade te Rijnsburg, ter hoogte van huisnummer 159, wordt een oplaadpunt voor elektrische auto's aangelegd. In verband hiermee wordt op deze locatie een parkeervak aangewezen als parkeergelegenheid die enkel bestemd is voor het opladen van elektrische auto's.

Voor het instellen van een parkeergelegenheid die enkel bestemd is voor het opladen van elektrische auto's moet een verkeersbesluit genomen worden.

Legitimatie

Een verkeersbesluit is vereist voor plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Het is ook vereist voor infrastructurele maatregelen die leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik maakt (artikel 15 Wegenverkeerswet 1994). In het besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is in artikel 12 lid a opgenomen dat voor het plaatsen van verkeersborden model E4 een verkeersbesluit nodig is indien onder dit bord een onderbord als bedoeld in artikel 8, tweede lid, onderdeel d wordt aangebracht dan wel toepassing wordt gegeven aan artikel 8, derde lid.

De bevoegdheid om op gemeentelijke wegen verkeersbesluiten te kunnen nemen, is geregeld in de Wegenverkeerswet 1994 (art 18, lid 1d) en daarin opgedragen aan het college van Burgemeester en Wethouders die deze bevoegdheid hebben gemandateerd aan het hoofd van de afdeling Beheer en Vastgoed. Bij het nemen van een verkeersbesluit wordt rekening gehouden met de bepalingen van:

  • De Wegenverkeerswet 1994;

  • het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

  • het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

  • de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens.

Op grond van artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen voor het Wegverkeer worden verkeersbesluiten genomen na overleg met (een gemachtigde van) de korpschef van de politie. Daartoe is op ambtelijk niveau overleg gepleegd met de verkeersadviseur van de politie, eenheid Den Haag. Deze heeft met betrekking tot de in dit besluit genoemde maatregelen een positief advies afgegeven.

In verband met de in artikel 21 (grondslag besluit) van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) dient nog te worden vermeld dat de in artikel 2, derde lid, sub a van de Wegenverkeerswet genoemde belangen (het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik) ten grondslag liggen aan dit verkeersbesluit en in bovenstaande afwegingen tegen elkaar zijn afgewogen.

besluit:

  • 1.

    ter hoogte van het oplaadpunt dat aan de zuidzijde van de Prins Hendrikkade wordt gerealiseerd, ter hoogte van huisnummer 159, een parkeerplaats aan te wijzen als parkeergelegenheid die enkel bestemd is voor het laden van elektrische voertuigen, door het plaatsen van bord model E4 van Bijlage 1 van het RW 1990, voorzien van een onderbord met de tekst 'uitsluitend opladen elektrische voertuigen'.

De verkeersmaatregel is aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening met nummer T20085-­16-13 van 28 juni 2016.

Bekendmaking van dit besluit geschiedt op de voorgeschreven wijze.

Katwijk, 13 juli 2016

Burgemeester en wethouders van Katwijk,

Namens hen,

D. Kistemaker.

afdelingshoofd Beheer en Vastgoed

c.c. politie

Naar boven