Gemeente Leiden, ontwerp verkeersbesluit voor verkeersmaatregelen op de Lammermarkt

Logo Leiden

 

Situatietekening : ST 16 005

Burgemeester en wethouders van de gemeente Leiden,

Gelet op:

  • artikel 18 eerste lid onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: Wvw 1994), ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

  • de mandaatregeling van burgemeester en wethouders van Leiden en het daarop gebaseerde ondermandaatbesluit waarin de bevoegdheid tot het nemen van dit verkeersbesluit is ondergemandateerd aan de teammanager Ontwerp en Mobiliteit;

  • de bepalingen van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990);

  • de bepalingen van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW);

Overwegende dat:

  • de Lammermarkt aan de rand van de binnenstad is gelegen op loopafstand van het station waardoor het een belangrijk entree naar de binnenstad is;

  • de gemeente Leiden voldoende parkeergelegenheid en een goede bereikbaarheid belangrijk vindt voor de stad;

  • de gemeente daarom twee grote ondergrondse parkeergarages aan de rand van het centrum gaat bouwen;

  • deze garages onder de Garenmarkt en onder de Lammermarkt komen;

  • onderhavig verkeersbesluit betrekking heeft op de openbare ruimte bovenop de parkeergarage die onder de Lammermarkt komt;

  • de bouw van de parkeergarage in het najaar van 2014 is begonnen en eind 2016 opgeleverd zal worden;

  • de gemeente over de bouw van de parkeergarage en het herinrichten van de openbare ruimte in de omgeving regelmatig overleg voert met een klankbordgroep die hiervoor is opgericht;

  • de klankbordgroep bestaat uit bewoners en ondernemers uit het gebied;

  • de Nieuwe Beestenmarkt een belangrijke aanloopstraat is tussen het winkelgebied en de parkeergarage;

  • de huidige openbare ruimte van de Nieuwe Beestenmarkt niet voldoet aan de ambities die de gemeente Leiden heeft voor deze aanloopstraten;

  • deze ambitie onder andere stelt dat in de aanloopstraten langzaam de sfeer van de binnenstad voelbaar wordt en moet aansluiten bij het historische karakter van de binnenstad;

  • er ook onderhoud gepleegd dient te worden aan de straat waardoor dit een goede gelegenheid is de straat opnieuw in te richten;

  • de Lammermarkt lange tijd alleen als parkeerterrein werd gebruikt;

  • zowel de Nieuwe Beestenmarkt als de Lammermarkt onderdeel zijn van het ‘Programma Binnenstad’ en na oplevering van de parkeergarage dient het gebied een hoogwaardig cultuur- en evenementenplein te zijn met een hoog verblijfskwaliteit;

  • het plein beschikbaar moet zijn voor evenementen van verschillende aard en omvang maar er ook ruimte is elkaar te ontmoeten en het er ook prettig verblijven is als er geen evenementen zijn;

  • het hierbij de uitdaging is om de (doorgaande) verkeersfunctie van de Molenwerf en de Lammermarkt samen te laten gaan met de verblijfskwaliteit van het plein;

  • de Nieuwe Beestenmarkt een aanloopstraat is waar de nadruk ligt op de voetganger en andere gebruikers en modaliteiten welkom zijn zolang dit geen overlast oplevert voor de voetgangers;

  • de Nieuwe Beestenmarkt tevens een belangrijke route voor het openbaar vervoer is waarbij de bussen in de toekomst in twee rijrichtingen door de straat heen gaan rijden;

  • de bussen vooralsnog in één richting, namelijk van zuid naar noord, door de Nieuwe Beestenmarkt rijden;

  • de bushalte op de Lammermarkt komt te vervallen en verplaatst wordt naar de Nieuwe Beestenmarkt;

  • in de toekomst de ov-terminal wordt verplaatst naar de zeezijde van het station;

  • dan de bussen niet meer via de 2e Binnenvestgracht zullen rijden maar via de route Lammermarkt – Molenwerf;

  • in het ontwerp hier al rekening mee is gehouden;

  • de Molenwerf is gecategoriseerd als een wijkontsluitingsweg waar een maximum snelheid van 50 km/uur geldt;

  • op de Molenwerf echter, net als de Langegracht en Hooigracht, ontwerpelementen worden toegevoegd die een lagere praktijksnelheid zullen afdwingen;

  • de Molenwerf wordt ingericht met aparte rijbanen met een brede middenberm wat ten goede komt aan de oversteekbaarheid voor fietsers en voetgangers;

  • het kruispunt Lammermarkt – Molenwerf wordt voorzien van verkeerslichten om het verkeer van de Centrumroute en het verkeer naar en van de parkeergarage goed te kunnen afwikkelen;

  • de ontsluiting van de parkeergarage voorrang krijgt op het verkeer van de Lammermarkt en de verkeerslichten zo afgesteld worden dat er nooit lange wachtrijen in de parkeergarage ontstaan;

  • de fietsroutes Langegracht – Steenstraat en Nieuwe Beestenmarkt – Schuttersveld hoofdfietsroutes zijn en ook als zodanig in stand worden gehouden;

  • de drukke hoofdfietsroute aan de westzijde van Molen de Valk een vrijliggend tweerichtingen fietspad wordt;

  • aan de zuidzijde van de Lammermarkt, alsmede evenwijdig aan de Molenwerf het fietsverkeer aanliggende éénrichtingenfietspaden krijgt;

  • een voetgangersoversteekplaats bij de kruising Lammermarkt – Nieuwe Beestenmarkt wordt gemaakt om de looproute van en naar de parkeergarage te optimaliseren;

  • voetgangers bij een voetgangersoversteekplaats teven juridisch beschermd zijn;

  • de in- en uitstapplaatsen voor touringcars op het plein naar andere locaties worden verplaatst;

  • de nieuwe locaties een dubbelgebruik kennen een expeditiestrook in de Nieuwe Beestenmarkt;

  • een andere in- en uitstapplaats voor touringcars wordt gemaakt op de 2e Binnenvestgracht;

  • in het ontwerp voor de openbare ruimte geen parkeerplaatsen zijn opgenomen aangezien die allemaal in de nieuwe parkeergarage zijn gesitueerd;

  • bij het ontwerp van de openbare ruimte ook rekening is gehouden met de wensen en eisen van de nood- en hulpdiensten;

  • verder de Valkbrug na twintig jaar als tijdelijke brug te hebben gefungeerd, nu ook vernieuwd gaat worden;

  • de maatregelen die rond de Valkbrug getroffen gaan worden zullen worden vervat in een later te nemen verkeersbesluit;

  • bovengenoemde maatregelen kunnen worden bewerkstelligd door het plaatsen van borden en het aanbrengen van markering;

  • gezien het voorgaande en het gestelde in artikel 21 van het BABW juncto artikel 2 Wvw 1994 kan worden opgemerkt dat het nemen van de onderhavige verkeersmaatregelen strekt tot:

    • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

    • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

    • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gepleegd met de (gemachtigde van de) korpschef van de politie, welke in haar schrijven van 11 juli 2016 met kenmerk 11072016-1 een positief advies heeft gegeven ten aanzien van de in dit besluit genoemde verkeersmaatregelen;

  • dat de onder ‘besluiten’ genoemde (delen van) wegen in beheer zijn bij de gemeente Leiden en binnen de bebouwde kom van die gemeente zijn gelegen;

zijn, gelet op het voorgaande voornemens te nemen, de volgende

BESLUITEN:

  • 1.

    een 30 km/uur zone in te stellen voor de binnenstad die aan deze zijde van de binnenstad begint en eindigt op het westelijke gedeelte van de Lammermarkt en bij de Lange Scheistraat door het plaatsen van borden model A0130zb en A0230ze, (zonaal uitgevoerd), van Bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 2.

    de route Lammermarkt – Molenwerf aan te wijzen als voorrangsweg door het plaatsen van borden model B01 en B06 van Bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van markering zoals bedoeld in Hoofdstuk IV, paragraaf 2, onderdeel 7 van de Uitvoeringsvoorschriften BABW;

  • 3.

    het verkeer dat uit de parkeergarage komt voorrang te laten hebben op het verkeer op het westelijke gedeelte van de Lammermarkt door het plaatsen van borden B06 van Bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden zoals bedoeld in Hoofdstuk IV, paragraaf 2, onderdeel 7 van de Uitvoeringsvoorschriften BABW;

  • 4.

    éénrichtingsverkeer met uitzondering van fietsers en bromfietsers in te stellen in de 2e Binnenvestgracht, de Sint Aagtenstraat en de Nieuwe Beestenmarkt door het plaatsen van borden model C02, C03 en C04 van Bijlage 1 van het RVV 1990 in combinatie met het onderbord OB54 (uitgezonderd fietsers en bromfietsers);

  • 5.

    het verkeer op de rijbaan te verplichten de middenbermen op de Lammermarkt en de Molenwerf aan de rechterzijde te passeren door het plaatsen van borden model D02 van Bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 6.

    een tweerichtingen fietspad in te stellen vanaf de kruising 2e Binnenvestgracht – Lammermarkt via het plein over de westzijde van de Valkbrug verder naar het noorden door het plaatsen van borden model G11 en G12 van Bijlage 1 van het RVV 1990 in combinatie met onderbord OB505 voor het aangeven van de twee rijrichtingen;

  • 7.

    het fietsverkeer komend vanaf het noorden, richting Lammermarkt voorrang te laten hebben op het verkeer op de Lammermarkt en 2e Binnenvestgracht door het plaatsen van borden B06 van Bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden zoals bedoeld in Hoofdstuk IV, paragraaf 2, onderdeel 7 van de Uitvoeringsvoorschriften BABW;

  • 8.

    een fietspad in te stellen aan de zuidzijde van het westelijk gedeelte van de Lammermarkt door het plaatsen van een bord model G11 van Bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 9.

    door het plaatsen van borden model E07 van Bijlage 1 van het RVV 1990 laad- en losplaatsen in te stellen op onderstaande locaties:

    • a.

      aan de zuidzijde op het westelijke gedeelte van de Lammermarkt;

    • b.

      aan de oostzijde van de Nieuwe Beestenmarkt (tweemaal);

    • c.

      aan de westzijde van de Nieuwe Beestenmarkt (tweemaal);

  • 10.

    een parkeerplaats in te stellen voor bussen aan de noordzijde van de 2e Binnenvestgracht bij de kruising met de Lammermarkt door het plaatsen van bord model E08d van Bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 11.

    door het aanbrengen van markering zoals bedoeld in Hoofdstuk IV, paragraaf 2, onderdeel 9 van de Uitvoeringsvoorschriften BABW in combinatie met bord model L02 van Bijlage 1 van het RVV 1990 voetgangersoversteekplaats aan te leggen op de Lammermarkt aan de oostzijde van de kruising Lammermarkt – Nieuwe Beestenmarkt;

  • 12.

    een bushalte in te stellen door het plaatsen van bord model L03 van Bijlage 1 van het RVV 1990;

Leiden, 12 juli 2016, 

burgemeester en wethouders van Leiden,

namens dezen,

A.H. Karbet

Teammanager Ontwerp en Mobiliteit

Zienswijze

Tegen dit voornemen kan iedere belanghebbende op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na datum van publicatie in de Staatscourant een zienswijze indienen bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leiden. Dat kan via www.leiden.nl/contact of schriftelijk naar postbus 9100, 2300 PC Leiden onder vermelding van ‘zienswijze ontwerp verkeersbesluit ‘Lammermarkt’. Een mondelinge zienswijze is mogelijk na afspraak via tel (071) 516 7751. De zienswijzen op het ontwerpbesluit zullen worden meegenomen in het definitieve besluit van burgemeester en wethouders. Op het definitief besluit is alleen beroep mogelijk door diegenen die een zienswijze hebben ingediend op het ontwerpbesluit.

Naar boven