Haarlemmermeer – verkeersbesluit –Hoofddorp – WoningbouwWoodward

Logo Haarlemmermeer

 

Gelet op het volgende:

  • Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

  • De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

  • Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:

  • 1.

    In eerste instantie:

    • a.

      het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    • b.

      het beschermen van weggebruikers en passagiers;

    • c.

      het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

    • d.

      het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

  • 2.

    In tweede instantie ook voor:

    • a.

      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

    • b.

      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

      • Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van het betrokken regionaal politiekorps.

      • De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.

Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2016 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.

Overwegingen en motivatie

In 2017 realiseert de gemeente Haarlemmermeer Woodward, een kleinschalig woningbouwplan van ca. 80 woningen. Het gebied ligt aan de rand van het bedrijventerrein Noord binnen de bebouwde kom van Hoofddorp en maakt deel uit van de transformatie van het bedrijventerrein naar een buurt met tevens een woonfunctie, overeenkomstig de transformatie zoals deze is beschreven in de Deelstructuurvisie Hoofddorp 2030, vastgesteld door de Gemeenteraad op 3 oktober 2013.

De wegen in het gebied zijn aangewezen tot erftoegangswegen conform het Wegcategoriseringsplan 2015. De nieuwe wegen in de te realiseren woonbuurt worden in verband met de verkeersveiligheid ondergebracht in een 30 km/h zone.

Het plan heeft twee aansluitingen voor alle verkeer op de Wijkermeerstraat.

Omdat de Wijkermeerstraat nog een 50 km/h inrichting heeft, worden deze aansluitingen vormgegeven als een inritconstructie. Daarnaast zijn er nog twee aansluitingen in de vorm van fietsvoorzieningen. Eén op de Hoofdweg Westzijde en één op de Graftermeerstraat.

De parallelweg van de Wijkermeestraat is aangeduid als eenrichtingsweg. De weg is te smal voor verkeer in twee richtingen en er zijn bovendien geen uitwijkmogelijkheden aanwezig.

Fietsers zijn uitgezonderd van dit eenrichtingsverkeer.

In het omliggende gebied is een parkeerverbodszone van kracht. De aansluitingen van de nieuwe wegen liggen binnen deze zone. Daarom geldt de parkeerverbodszone ook voor deze nieuwe wijk. Daarnaast is het nieuwbouwplan gevoelig voor parkeeroverlast in verband met het aanliggende bedrijventerrein. Door de woonwijk aan te duiden als parkeerverbodszone, wordt de doorgang gewaarborgd voor alle voertuigen waarop de straten zijn gedimensioneerd.

De maatregelen hebben tot doel het garanderen van een duurzaam veilige verkeersafwikkeling van het woningbouwplan en worden getroffen vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid, bereikbaarheid en uniformiteit.

Maatregelen, bebording en belijning

De volgende verkeersbesluitplichtige maatregelen worden getroffen:

  • -

    Het instellen van een 30 km/u zone in de woonbuurt (borden A1 en A2 RVV 1990 met opdruk 30) ter hoogte van de inritten van de woonbuurt gelegen aan de Wijkermeerstraat.

  • -

    Het instellen van eenrichtingsverkeer op de parallelweg van de Wijkermeerstraat in oostelijke richting, uitgezonderd (snor)fietsers (borden C2 en C3 RVV 1990 met onderbord OB52).

  • -

    Het aanduiden van fietspaden (bord G11 en G12 RVV 1990) ter hoogte van de aansluitingen van deze paden op de straten van het nieuwbouwplan en de bestaande om- en aanliggende straten; de Graftermeerstraat en de Hoofdweg-Westzijde.

  • -

    Het regelen van de voorrang (bord B6 RVV 1990, incl. haaientanden art. 80 RVV 1990) ter hoogte van de aansluitingen van de fietspaden op de Graftermeerstraat en de Hoofdweg Westzijde. Het verkeer op de fietspaden verleent voorrang omdat de Graftermeerstraat en de Hoofdweg Westzijde doorgaande routes zijn en er nog een snelheidsregime van 50 km/h geldt.

De aan te brengen bebording en maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met nummer K15-0245-002.

Motivering Wegenverkeerswet 1994:

Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:

  • Artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • Artikel 2, lid 1b van de Wvw 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • Artikel 2, lid 1c van de Wvw 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

  • Artikel 2, lid 2a van de Wvw 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer (artikel 2, lid1d). Omdat de gevolgen hiervan gering zijn, wegen de andere belangen zwaarder. Het belang van de verkeersveiligheid weegt zwaarder omdat de straten in een woonbuurt liggen waarin het aantal verplaatsingen van langzaam verkeer relatief hoog ligt.

Belangenafweging

Bewoners

De maatregelen zijn in het belang van de bewoners. De verkeerssituatie wordt veiliger en duidelijker (uniform) en de bereikbaarheid is gewaarborgd.

Bedrijven

De aanliggende bedrijven ondervinden geen nadeel van de toekomstige woonbuurt omdat deze grotendeels buiten het verkeerssysteem ligt van het bedrijventerrein. Door de aanleg van de fietspaden wordt de bereikbaarheid van het bedrijventerrein zelfs enigszins verbeterd.

( Doorgaand ) verkeer.

De belangen van (doorgaand) verkeer worden licht geschaad vanwege de aanpassing van de maximum snelheid in de woonwijk en het instellen van eenrichtingsverkeer. De bereikbaarheid van de nieuwe woonbuurt wordt gegarandeerd door twee aansluitingen voor alle verkeer op de Wijkermeerstraat. De wijk zelf heeft een gesloten circuit. De wegen zijn niet bedoeld voor doorgaand verkeer. Het instellen van eenrichtingverkeer is nodig om de bruikbaarheid van de weg voor autoverkeer te garanderen en hinder tussen weggebruikers te voorkomen. Deze belangen worden zwaarder gewogen dan de beperking van de vrijheid van het verkeer omdat de omrijdafstand gering is.

L angzaam verkeer.

De maatregelen zijn gunstig voor (snor)fietsers omdat voor deze weggebruikers twee extra aansluitingen in de vorm van fietspaden zijn aangelegd.

H ulpdienstenIn de bereikbaarheid voor hulpdiensten is voorzien door twee ontsluitingswegen.

Openbaar vervo er

De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer omdat deze geen gebruik maakt van de aangelegde straten.

Parkeerders

Door het instellen van een parkeerverbodszone worden de belangen van parkeerders licht geschaad. De opname van het gebied in de reeds bestaande parkeerverbodszone is wenselijk vanwege het uitstralende effect van de hoge parkeerdruk van het aanliggende bedrijventerrein.

Het parkeren in het wijkje is voornamelijk bestemd voor bewoners.

Algemeen belang

De maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid. Dit is in het algemeen belang.

Afweging

De maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer en bewoners. De belangen van (doorgaand) verkeer worden geschaad door het instellen van een maximum snelheid van 30 km/u en eenrichtingsverkeer. De belangen van parkeerders worden geschaad door het instellen van een parkeerverbodszone. Ten opzichte van de belangen die met de maatregelen wel worden gediend weegt dit alles minder zwaar.

Voorbereiding en overleg

Overleg met de korpschef van de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 05 juli 2016 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.

Publicatie

Het besluit wordt gepubliceerd in de digitale Staatscourant.

Besluiten

In overeenstemming met de tekening met K15-0245-002, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:

  • 1.

    Het instellen van een 30 km/h zone voor de woonwijk Woodward in Hoofddorp, door het plaatsen van borden conform model A1 en A2 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 met opdruk zone en 30, zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende "begin 30 km/h zone" en “einde 30 km/h zone” op toegangswegen vanaf de Wijkermeerstraat;

  • 2.

    Het instellen van eenrichtingsverkeer op de parallelweg van de Wijkermeerstraat in oostelijke richting, uitgezonderd (snor)fietsers door het plaatsen van borden conform model C2 en C3 uit bijlage I van het RVV 1990 met onderbord OB52;

  • 3.

    De fietspaden in de woonwijk Woodward aan te duiden als verplicht fietspad door het plaatsen van borden conform model G11 en G12 uit bijlage I van het RVV 1990;

  • 4.

    Het regelen van de voorrang op de aansluitingen van de fietspaden op de Graftermeerstraat en de Hoofdweg Westzijde door het plaatsen van borden conform model B6 uit bijlage 1 van het RVV 1990, haaientanden conform artikel 80 van het RVV 1990, zodanig dat het verkeer op de fietspaden voorrang verleent;

  • 5.

    Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 11 juli 2016.

Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer

namens dezen,

de gemeentesecretaris,

voor deze,

de Teammanager Vakdisciplines a.i.

F.Veerman

Terinzagelegging

Het besluit is in te zien in de digitale Staatscourant. Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 13.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Naar boven