Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Leeuwarden | Staatscourant 2016, 3401 | Instelling gemeenschappelijke regelingen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Leeuwarden | Staatscourant 2016, 3401 | Instelling gemeenschappelijke regelingen |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leeuwarden en het Dagelijks Bestuur van de Gemeenschappelijke regeling DDFK-gemeenten, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft
Het Dagelijks Bestuur van de DDFK-gemeenten, een samenwerkingsverband van de gemeenten Dantumadiel, Dongeradeel, Ferwerderadiel en Kollumerland c.a., en het college van de gemeente Leeuwarden het voornemen hebben uitgesproken hun uitvoeringskracht wat betreft de in de regeling omschreven taken en bevoegdheden, zo veel mogelijk te bundelen bij de gemeente Leeuwarden, als centrumgemeente;
de raad van de gemeente Leeuwarden aan haar college van burgemeester en wethouders onderscheidenlijk het algemeen bestuur van de DDFK-gemeenten aan haar Dagelijks Bestuur voor het treffen van deze gemeenschappelijke regeling toestemming hebben verleend, overeenkomstig artikel 1, tweede lid, van de Wet gemeenschappelijke regelingen en artikel 5a, tweede lid van de Gemeenschappelijke regeling DDFK-gemeenten;
de Centrumregeling samenwerking DDFK-gemeenten en Leeuwarden ,
Het Dagelijks Bestuur van de DDFK-gemeenten en het college van de gemeente Leeuwarden hebben de bevoegdheid, indien en zodra daar in de toekomst behoefte toe bestaat, in onderling overleg en goedvinden van de in artikel 2.1. bedoelde taken uit te breiden met al die taken en dienstverlening die de gemeente en DDFK-gemeenten alsdan geraden voorkomen.
Het Dagelijks Bestuur van de DDFK-gemeenten verleent mandaten, volmachten en machtigingen aan het college van de centrumgemeente die nodig zijn om de in het kader van deze Regeling te sluiten SLA en eventueel andere te sluiten overeenkomsten, die onder deze Regeling vallen, uit te voeren. Aan de SLA zal een overzicht van die verleende mandaten, volmachten en machtigingen toegevoegd worden.
Het college van de centrumgemeente overlegt ten minste eenmaal per jaar met het Dagelijks Bestuur van de DDFK-gemeenten. Het college van de centrumgemeente en het Dagelijks Bestuur van de DDFK-gemeenten komen voorts bijeen wanneer één van beide dit, onder schriftelijke opgaaf van redenen, noodzakelijk acht.
De bij de uitvoering van de behartiging van het in artikel 2 gestelde belang en de uitvoering van de daartoe behorende taken betrokken ambtenaren en medewerkers van de centrumgemeente en DDFK-gemeenten overleggen tenminste zesmaal per jaar in PIM-verband over de uitvoering van de SLA en de Servicecatalogus en de in artikel 2 bedoelde taken.
Artikel 9 – Informatievoorziening door de DDFK-gemeenten
Het Dagelijks Bestuur van de DDFK-gemeenten en/of ambtenaren geven het college van de centrumgemeente binnen vier weken alle inlichtingen die het college of ambtenaren van de centrumgemeente ter behartiging van het in artikel 2 gestelde belang nodig heeft.
Artikel 10 – Overige informatievoorziening
De rekenkamers van de bij de Gemeenschappelijke Regeling DDFK-gemeenten aangesloten gemeenten en van de gemeente Leeuwarden zijn bevoegd alle documenten die ter behartiging van het in artikel 2 gestelde belang berusten bij het college van de centrumgemeente, te onderzoeken voor zover zij dat ter vervulling van haar taak als bedoeld in artikel 182, eerste lid, van de Gemeentewet nodig achten.
Artikel 11 – Deskundigenadvies
Indien het overleg, bedoeld in het tweede lid, niet tot een oplossing leidt, benoemen het college van de centrumgemeente en het Dagelijks Bestuur van de DDFK-gemeenten elk een onafhankelijke deskundige. Beide deskundigen benoemen gezamenlijk een derde deskundige, die als voorzitter van de adviescommissie optreedt. Het college van de centrumgemeente en het Dagelijks Bestuur van de DDFK-gemeenten treden gezamenlijk op als opdrachtgever van de adviescommissie. Het college van de centrumgemeente en het Dagelijks Bestuur van de DDFK-gemeenten zetten in hun opdracht aan de adviescommissie in ieder geval het probleem uiteen, formuleren de te beantwoorden vragen en bepalen de termijn waarbinnen de adviescommissie haar advies uitbrengt.
Na ontvangst van het advies, bedoeld in het vierde lid, treden de afvaardigingen, bedoeld in het tweede lid, nogmaals in overleg om te trachten, gelet op het advies van de adviescommissie, bedoeld in het vierde lid, tot een oplossing van het geschil te komen. Indien dat overleg niet tot een oplossing leidt, kan het college van de Gemeente Leeuwarden en het Dagelijks Bestuur van de DDFK-gemeenten het geschil, overeenkomstig artikel 28 van de Wet gemeenschappelijke regelingen, voorleggen aan gedeputeerde staten van de provincie Friesland.
Artikel 12 – Wijziging van de regeling
Het college van de centrumgemeente en het Dagelijks Bestuur van de DDFK-gemeenten besluiten omtrent de voorgestelde wijziging niet dan nadat zij daartoe toestemming hebben verkregen van de raad van de gemeente Leeuwarden en het Algemeen Bestuur van de DDFK-gemeenten, overeenkomstig artikel 1, tweede lid, van de Wet gemeenschappelijke regelingen.
Artikel 13 – Uittreding en opheffing
Een besluit tot uittreding door het college van de centrumgemeente of door het Dagelijks Bestuur van de DDFK-gemeenten leidt eveneens tot opheffing van de regeling. Een besluit tot uittreding door het college van de centrumgemeente of het Dagelijks Bestuur van de DDFK-gemeenten wordt niet genomen dan nadat daartoe toestemming is verkregen van de raad van de centrumgemeente en van het Algemeen Bestuur van de DDFK-gemeenten, overeenkomstig artikel 1, tweede lid, van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen.
Het besluit tot uittreding treedt in werking op 1 januari van het jaar volgend op het jaar waarin het besluit tot uittreding is genomen, tenzij het college van de Gemeente Leeuwarden en het Dagelijks Bestuur van de DDFK-gemeenten een andere datum overeenkomen. Het tweede tot en met het vijfde lid zijn van overeenkomstige toepassing.
Artikel 14 – Duur van de regeling
Indien er sprake is van een bijzondere omstandigheid, als bedoeld in artikel 13, lid 2 en lid 9, dan zal op basis het opheffingsplan, als bedoeld in artikel 13, lid 4, in gezamenlijke overleg tussen de het college van de centrumgemeente en het Dagelijks Bestuur van de DDFK-gemeenten de datum van opheffing van deze regeling worden bepaald en daarmee de duur van de regeling.
Artikel 15 – Inzending regeling
Het college van de centrumgemeente is belast met de inzending van de regeling aan gedeputeerde staten van de provincie Friesland, publicatie in de Staatscourant en opname in de Centrale Voorziening Decentrale Regelgeving.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2016-3401.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.