Verkeersmaatregel Akersteenweg

Logo Maastricht

Ruimte / Mobiliteit / 2016-04333

Gemeente Maastricht

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Overwegende, dat het project A2 het realiseren van een integrale en duurzame oplossing op het gebied van doorstroming, bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid behelst;

dat dit project zorgt voor een goede bereikbaarheid van Maastricht en doorstroming op de A2 tussen kruispunt Geusselt en knooppunt Europaplein;

dat na de realisatie van de A2-tunnel de Akersteenweg aansluit op de tunnelmonden bij knooppunt Europaplein;

dat er een nieuwe verbindingsweg wordt gerealiseerd naar de Nassaulaan;

dat de Akersteenweg een voorrangsweg is;

dat de Akersteenweg kruist met de toe- en afrit van de A2/N2;

dat verkeersmaatregelen worden genomen om de nieuwe verbindingsweg en de toe-en afrit naar de A2/N2 op de Akersteenweg aan te laten sluiten;

dat deze maatregelen worden genomen om de veiligheid op de weg te verzekeren en de weggebruikers en passagiers te beschermen;

dat plaatsing van de in dit besluit genoemde verkeerstekens geschiedt zoals weergegeven op de tekening met registratienummer AV2-i12530-TU-65E03;

dat betreffende straat in beheer en onderhoud is bij de gemeente Maastricht;

dat te nemen verkeersmaatregelen besproken zijn met de Districtchef van politiedistrict Maastricht;

Procedure

Besluiten benodigd voor realisatie van het Tracébesluit A2Passage Maastricht vallen binnen de werkingssfeer van de Tracéwet. Dit besluit in het kader van artikel 18, lid 1, van de Wegenverkeerswet 1994 is een van de besluiten als bedoeld in artikel 20, tweede lid, Tracéwet, die vereist zijn voor de uitvoering van het project. Op grond van artikel 20, vierde lid, van de Tracéwet is dit besluit daarom voorbereid met toepassing van de uniforme voorbereidingsprocedure als bedoeld in afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht.

Ingediende zienswijzen

De Kennisgeving van het ontwerp-verkeersbesluit is geplaatst in de Staatscourant van 14 april 2016 en weekblad 1Maastricht. De stukken hebben van 15 april 2016 tot en met 26 mei 2016 ter inzage gelegen. Gedurende deze periode kon eenieder een zienswijze indienen. Van deze mogelijkheid is geen gebruik gemaakt. Er zijn geen zienswijzen ingediend.

Publicatie

Het verkeersbesluit wordt elektronisch gepubliceerd in de Staatscourant op donderdag 16 juni 2016 via www.officielebekendmakingen.nl.

Besluit

Gelet op het bepaalde in de artikelen 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het “Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer” en paragraaf 4 van de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens;

BESLUIT EN

  • 1.

    in te trekken het bepaalde ten aanzien van de Akersteenweg in hun besluit van 10 oktober 2011, Ruimte / Mobiliteit en Milieu /2011-49036;

  • 2.

    door het plaatsen van de borden B1 van Bijlage I van het RVV 1990 op de Akersteenweg ter hoogte van de kruising met de toe- en afrit A2/N2, de Akersteenweg aan te wijzen als voorrangsweg;

  • 3.

    door het plaatsen van het bord B1 van Bijlage I van het RVV 1990 op de Akersteenweg ter hoogte van de kruising met Winterbed de verbindingsweg Winterbed naar de Nassaulaan, de Akersteenweg aan te wijzen als voorrangsweg;

  • 4.

    door het plaatsen van de borden D2 van Bijlage I van het RVV 1990 op de middengeleiders van de Akersteenweg ter hoogte van de kruising met de toe- en afrit A2/N2, de bestuurders te gebieden het bord te passeren aan de zijde die de pijl aangeeft;

  • 5.

    door het plaatsen van het bord D2 van Bijlage I van het RVV 1990 op de middengeleider van de Akersteenweg ter hoogte van de kruising met de nieuwe verbindingsweg naar de Nassaulaan, de bestuurders te gebieden het bord te passeren aan de zijde die de pijl aangeeft;

  • 6.

    door het in stand houden van de borden B1 en B6 van Bijlage I van het RVV 1990 en de haaientanden de Akersteenweg aan te wijzen als voorrangsweg;

  • 7.

    door het in stand houden van de borden C2 en C3 van Bijlage I van het RVV 1990 de parallelweg aan de zuidzijde van de Akersteenweg aan te wijzen als eenrichtingsweg in oostelijke richting tussen de huisnummers 132 en 188;

  • 8.

    door het in stand houden van de borden D2 van Bijlage I van het RVV 1990 op de middengeleiders van de Akersteenweg de bestuurders te gebieden het bord te passeren aan de zijde die de pijl aangeeft;

  • 9.

    door het in stand houden van de borden D4 van Bijlage I van het RVV 1990 en onderborden op de Akersteenweg nabij de aansluiting met de Raadhuisstraat en nabij de aansluiting met Onder de Kerk motorvoertuigen te gebieden de rijrichting te volgen die op het bord is aangegeven;

  • 10.

    door het in stand houden van het bord D4 van Bijlage I van het RVV 1990 en onderbord ten oosten van de kruising Akersteenweg / Burgemeester Cortenstraat vrachtauto’s komende uit oostelijke richting te gebieden de rijrichting te volgen die op het bord is aangegeven;

  • 11.

    door het in stand houden van de borden D5 van Bijlage I van het RVV 1990 bij de aansluitingen van de Raadhuisstraat, de Demertstraat, de Uiverstraat, Onder de Kerk en De Mantel op de Akersteenweg bestuurders komende uit genoemde straten te gebieden de rijrichting te volgen die op het bord is aangegeven;

  • 12.

    door het in stand houden van de borden D6 van Bijlage I van het RVV 1990 ten westen en ten oosten van de kruising Akersteenweg/Dorpsstraat/Burgemeester Cortenstraat bestuurders te gebieden de rijrichting te volgen die op het bord is aangegeven;

  • 13.

    door het in stand houden van bord E4 van Bijlag I van het RVV 1990 en onderbord met de tekst “maximaal 10 minuten” aan te geven dat deze gelegenheid een parkeergelegenheid is waar het parkeren is toegestaan voor de duur van maximaal 10 minuten om het informatiebord, ter hoogte van de Uiverstraat, te raadplegen;

  • 14.

    door het in stand houden van de borden G11 van Bijlage I van het RVV 1990 aan te wijzen als verplicht fietspad de vrijliggende paden (bestraat met rode steen) aan beide zijden van de Akersteenweg;

  • 15.

    door het in stand houden van de doorgetrokken strepen op het wegdek als bedoeld in artikel 76 van het RVV 1990 aan te geven dat bestuurders deze strepen niet links mogen overschrijden en zich niet links van deze strepen mogen bevinden;

  • 16.

    door het in stand houden van de gele doorgetrokken streep, als bedoeld in artikel 23 van het RVV 1990, een stopverbod in te stellen aan de zuidzijde van de parallelweg van de Akersteenweg ter hoogte van huisnummer 92;

  • 17.

    door het in stand houden van het woord “BUS” op het wegdek van de haltekom aan de zuidzijde van de Akersteenweg ter hoogte van de Uiverstraat deze haltekom aan te wijzen als busstrook als bedoeld in artikelen 1k en 81 van het RVV 1990, op grond waarvan deze alleen door de bestuurders van een bis en lijnbus mag worden gebruikt;

  • 18.

    door het in stand houden van het woord “LIJNBUS” op het wegdek van de noordelijke rijstrook van het gedeelte van de Akersteenweg tussen de grens bebouwde kom tot het punt ter hoogte van huisnummer 190, deze rijstrook aan te wijzen als busstrook, als bedoeld in de artikels 1j en 81 van het RVV 1990, op grond waarvan deze alleen door de bestuurder van een lijnbus mag worden gebruikt;

  • 19.

    door het in stand houden van de zebramarkering aan te wijzen als voetgangersoversteekplaats, als bedoeld in artikel 49 van het RVV 1990:

    • -

      de oversteekplaats ter hoogte van de Demertstraat;

    • -

      de oversteekplaats ten westen van de Raadhuisstraat;

    • -

      de oversteekplaatsen ten westen, zuiden, oosten en noorden van de kruising met de Dorpstraat/Burgemeester Cortenstraat;

  • 20.

    de oversteekplaatsen ten westen en ten oosten van de splitsing met de Burgemeester Kessensingel.

Maastricht, 13 juni 2016

Namens het college van burgemeester en wethouders van Maastricht,

Wethouder Duurzaamheid, Mobiliteit en Kenniseconomie,

voor deze,

Teammanager Mobiliteit,

E.Westbroek

Beroep

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden, die een zienswijze hebben ingediend tegen het ontwerpbesluit vanaf vrijdag 17 juni 2016 gedurende zes weken (tot en met donderdag 28 juli 2016) tegen dit verkeersbesluit schriftelijk in beroep gaan. Het beroepschrift wordt ingediend bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, postbus 20019, 2500 EA Den Haag.

Het beroepschrift moet zijn ondertekend en tenminste bevatten:

  • a.

    naam en adres;

  • b.

    de dagtekening;

  • c.

    vermelding van de datum en nummer of kenmerk (omschrijving) van dit besluit (kopie bijvoegen);

  • d.

    de gronden van het beroep (motivering).

Tevens kan eenieder nog in beroep tegen de ambtshalve wijzigingen welke zijn toegevoegd na de publicatie van het ontwerp-verkeersbesluit.

Digitaal beroep

Digitaal beroep instellen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State is ook mogelijk via https://digitaalloket.raadvanstate.nl/. Daarvoor moet men wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de site voor de precieze voorwaarden.

Voorlopige voorziening

Gelijktijdig met of na het indienen van het beroepschrift kan –bij een spoedeisend belang- een verzoek worden gedaan tot het treffen van een voorlopige voorziening. Een dergelijk verzoek dient te worden gericht aan de Voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, postbus 20019, 2500 EA Den Haag. Bij het verzoek dient een afschrift van het beroepschrift te worden overgelegd. Zo mogelijk moet tevens een kopie van het besluit worden toegevoegd waarop het geschil betrekking heeft.

Het verzoek moet zijn ondertekend en tenminste bevatten:

  • a.

    naam en adres;

  • b.

    de dagtekening;

  • c.

    de vermelding van dit besluit (kopie bijvoegen);

  • d.

    de gronden van het verzoek (motivering).

Stuur bovendien een kopie van het beroepschrift mee.

Kosten

Zowel voor de behandeling van het beroep, als voor de behandeling van het verzoek om een voorlopige voorziening, wordt een bedrag aan griffierecht geheven. De griffier van de Raad van State zal daar na de indiening op wijzen en berichten over de hoogte van het bedrag en binnen welke termijn en op welke wijze het bedrag moet worden voldaan.

Bijlage

Naar boven