Bestuursreglement van de rechtbank Amsterdam

Vooraf

Dit reglement komt in de plaats van de door het bestuur van de rechtbank Amsterdam op 27 november 2013 vastgestelde reglement, zoals gepubliceerd in de Staatscourant op 6 februari 2014, nr. 3148.

Met ingang van 1 januari 2015 zijn de stafdienst en de dienst Facilitaire ondersteuning en Beveiliging (FO&B) samengevoegd in de nieuwe afdeling stafdienst.

Voor het bestuursreglement is relevant dat het bureau Projecten en ICT en de unit facilitair bedrijf zijn opgeheven en de aanduidingen ‘unit’ (FO&B) en ‘bureau’ (stafdienst) zijn gewijzigd in ‘team’. Tevens is het bureau Planning en Control hernoemd in team financiën & control.

Met ingang van 1 juli 2015 zijn de teams handelszaken 1 en 2 in de afdeling Privaatrecht samengevoegd, in verband met de verminderde instroom van zaken.

Artikel 1. Zittingsplaats en zetel van het gerechtsbestuur

De rechtbank Amsterdam heeft zitting in Amsterdam, tevens zetel van het bestuur.

adresgegevens: rechtbank Amsterdam, Parnassusweg 220, 1076 AV Amsterdam.

Artikel 2. Openingstijden griffies

  • 1. De griffies van het gerecht zijn geopend van maandag tot en met vrijdag van 08:30 uur tot 17:00 uur.

Artikel 3. Organisatiestructuur

Het gerecht is onderverdeeld in de navolgende organisatorische eenheden:

  • a. het bestuur.

  • b. de afdeling Privaatrecht, onderverdeeld in team kort geding, team handelszaken, team familie & jeugd, team insolventie, team kanton B/C, team kanton A/D en een bedrijfsbureau. De teams worden ondersteund door griffies.

  • c. de afdeling Publiekrecht, onderverdeeld in de zittingsteams 1, 2 en 3 straf, secretarispool, kabinet RC, teams bestuursrecht A en B en een bedrijfsbureau. De teams worden ondersteund door griffies.

  • d. de afdeling stafdienst, onderverdeeld in team bestuursondersteuning en team financiën & control (beide teams vallen rechtstreeks onder het bestuur), team personeel & organisatie, team voorlichting & communicatie, team centrale balie, team BB&V, team service dienst, team logistiek & huismeesters, team archief en team bedrijfsbureau.

Artikel 4. Indeling in kamers en vaststelling van de bezetting

  • 1. Het bestuur stelt jaarlijks (per 1 januari) een overzicht vast welke categorieën zaken door elk van de afdelingen en teams worden behandeld. Het schema wordt gepubliceerd op www.rechtspraak.nl en ligt op iedere zittingsplaats van het gerecht ter inzage.

  • 2. Het bestuur stelt jaarlijks (per 1 januari) de bezetting van de afdelingen en teams vast, welke afdelingen en teams enkelvoudige en meervoudige kamers vormen.

    Degenen die deel uitmaken van een afdeling of een team dat is belast met de behandeling van zaken als bedoeld in de artikelen 47, 48 en 50 tot en met 53 van de Wet op de rechterlijke organisatie, zijn aangewezen als lid van de enkelvoudige en meervoudige kamers, bedoeld in die artikelen.

  • 3. Tussentijdse wijzigingen in het overzicht, bedoeld in het eerste lid, worden door het bestuur binnen een maand na de wijziging in het schema verwerkt.

  • 4. Teams kunnen, in afwijking van de gepubliceerde indeling, incidenteel onderscheidenlijk tijdelijk worden belast met de behandeling van een zaak of zaken uit een andere afdeling en/of ander team, indien dit als gevolg van bezettingsproblemen, om opleidingsredenen, vanwege bijzondere kennis, of om enige andere reden noodzakelijk en/of nuttig wordt geoordeeld. Afdelingsvoorzitters oefenen deze bevoegdheid uit met betrekking tot de indeling binnen hun afdeling. Het bestuur is in overige gevallen bevoegd en kan zijn bevoegdheid mandateren.

Artikel 5. Toedeling van zaken

  • 1. Door of namens het bestuur worden in de afdelingen en/of teams roosters gemaakt. Rechters worden daarin ingedeeld afhankelijk van de omvang van hun aanstelling en de werkbelasting die met de behandeling van de onderscheiden categorieën zaken en zittingen is gemoeid.

  • 2. Bij de inroostering van rechters op de onderscheiden categorieën van zaken en zittingen wordt onder meer zoveel mogelijk rekening gehouden met:

    • a. de algemene rechterlijke ervaring die voor de behandeling van een bepaalde soort zaken of zaak wordt geëist;

    • b. de specifieke kennis en/of ervaring op een bepaald rechtsgebied die voor de behandeling van een bepaalde soort zaken of zaak wordt geëist;

    • c. individuele omstandigheden die van invloed zijn op de inzetbaarheid van de rechter.

  • 3. De naam/namen van de behandelend rechter(s) zijn, voor zover al niet in de oproep vermeld, uiterlijk vanaf twee weken voor de aanvang van de zitting door belanghebbenden bij het gerecht op te vragen. Van zittingen met een oproepingstermijn korter dan twee weken wordt/worden direct aan partijen de naam/namen van de behandelend rechter(s) bekend gemaakt. Gerechten kunnen daarbij een voorbehoud maken voor noodzakelijke wijzigingen op het laatste moment. Belanghebbenden kunnen kort voor de aanvang van de zitting bij de bode navragen of er wijzigingen zijn in de rechterlijke bezetting die nog niet eerder bekend waren gemaakt.

Artikel 6. Bevordering van juridische kwaliteit en uniforme rechtstoepassing

  • 1. Het bestuur heeft het kwaliteitsbeleid van het gerecht vastgelegd in een of meer afzonderlijke documenten.

  • 2. Het bestuur bevordert de juridische kwaliteit en de uniforme rechtstoepassing en voert daartoe periodiek – en wel ten minste eenmaal per jaar – overleg met de gerechtsvergadering of met een door de gerechtsvergadering aangewezen afvaardiging op de terreinen van ondermeer externe oriëntatie, (bewijs)motivering, versterken integriteit, waarborgen kennis van het (Europees) recht.

Artikel 7. Externe gerichtheid en externe contacten

  • 1. Het bestuur richt een voorziening in voor de externe oriëntatie en advies, onder de benaming van Raad van Advies.

  • 2. Het bestuur overlegt periodiek – en steeds ten minste eenmaal per jaar – met de volgende externe overlegpartners:

    • a. Burgemeester van de gemeente Amsterdam;

    • b. Openbaar Ministerie;

    • c. Orde van Advocaten;

    • d. Overige door het bestuur te bepalen overlegpartners.

  • 3. Het bestuur besteedt in het jaarverslag, bedoeld in artikel 35, eerste lid, van de Wet op de rechterlijke organisatie, aandacht aan:

    • a. de wijze waarop het bestuur bij de beleidsvorming en de beleidsuitvoering acht heeft geslagen op hetgeen leeft in de maatschappij;

    • b. de wijze waarop het bestuur bij de beleidsvorming en de beleidsuitvoering acht heeft geslagen op hetgeen in de voorziening, bedoeld in het eerste lid, is opgemerkt en geadviseerd.

Artikel 8. Slotbepalingen

Aldus vastgesteld door het bestuur van de rechtbank Amsterdam in zijn vergadering van 6 augustus 2015.

Op grond van artikel 21a eerste lid Wet op de rechterlijke organisatie is instemming verleend door de Raad voor de rechtspraak op 13 oktober 2015.

Het reglement treedt in werking met ingang van de eerste dag na de dag van publicatie in de Staatscourant.

Naar boven