Instellen parkeerverbod aan één zijde van de Oudvensestraat

Logo Geldrop-Mierlo

Het colllege van Burgemeester en wethouders van Geldrop-Mierlo

Overwegingen ten aanzien van het besluit

 

Aanleiding

 

 

Vanuit de Oudvensestraat komen al langere tijd meldingen van aanwonenden over parkeeroverlast. Dit wordt met name veroorzaakt door bezoekers van de sportterreinen aan het Oudven. Op piekmomenten is de beschikbare parkeercapaciteit niet voldoende, zodat veel bezoekers hun auto langs de Oudvensestraat parkeren. Hierdoor kunnen omwonenden soms moeizaam hun perceel verlaten, wat regelmatig tot verkeersgevaarlijke situaties leidt.

 

 

 

Huidige verkeersituatie

 

Het sportpark wordt door een drietal sportverenigingen gebruikt, de hockeyclub, de korfbalvereniging en de lopersgroep. Sinds kort maakt ook de schutterij Sint Catherina en Sint Brabara gebruik van het sportpark. Met name de hockeyclub maakt de laatste jaren een flinke groei door, zodat de meeste overlast ook veroorzaakt wordt door bezoekers van de hockeyclub.

 

 

Tijdens de piekmomenten bij de sportclubs, in de avonduren en in het weekeinde, biedt de parkeerplaats bij de sportvelden te weinig parkeergelegenheid, zodat de bezoekers aan beide zijden van de Oudvensestraat hun auto’s parkeren.

 

 

De Oudvensestraat is vrij smal, ruim 3m breed met aan weerzijden bermen van wisselende breedte. Dit bemoeilijkt de doorstroming van het verkeer en zorgt voor veel overlast voor de omwonenden. Hierdoor ontstaan ook verkeersgevaarlijke situaties.

 

 

Gewenste verkeersituatie

 

De voornaamste overlast wordt veroorzaakt doordat tijdens de piekmomenten aan beide zijden van de Oudvensestraat wordt geparkeerd. Via het instellen van een parkeerverbod aan één zijde van de Oudvensestraat kan dit worden voorkomen en is er altijd voldoende ruimte om elkaar te passeren.

 

 

Het parkeerverbod aan het oostelijk deel van de Oudvensestraat loopt vanaf huisnummer Oudvensestraat 10a (140m ten zuiden van het sportpark) tot en met Oudvensestraat 24 (40m ten noorden het sportpark). De woningen in dit deel van de Oudvensestraat zijn allen aan oostzijde van de weg gelegen, zodat het logisch is om aan deze zijde het parkeerverbod in te stellen. Op deze wijze kunnen de aanwonenden altijd hun perceel op een goede manier verlaten.

 

 

Via verwijsbordjes zullen de bezoekers van het sportpark Oudven worden gevraagd hun auto tijdens de piekmomenten te parkeren op het middenterrein van het bedrijfsterrein Ambachtweg. Hier zijn behoorlijk wat openbare parkeerplaatsen beschikbaar. Het bedrijventerrein Ambachtweg grenst direct aan de Oudvensestraat en via een voetpad is het sportpark Oudven op vrije korte afstand alsnog bereikbaar. Naar verwachting is het op het bedrijventerrein Ambachtweg in de avonduren en in het weekeinde juist relatief rustig, zodat er voldoende ruimte is om te parkeren.

 

 

Overleg met hockeyclub

 

Zoals eerder aangegeven wordt de meeste overlast veroorzaakt door de bezoekers van de hockeyclub. Er heeft inmiddels overleg met de hockeyclub plaatsgevonden. Zij konden zich vinden in deze oplossing, mits via een goede verwijzing ervoor wordt zorg gedragen dat de bezoekers de nieuwe parkeerplaatsen kunnen vinden en daarna ook de weg weten te vinden naar het sportpark.

 

 

Alternatieve oplossingen zijn financieel veel kostbaarder

 

Alternatieve oplossingen zoals het vergroten van het bestaande parkeerterrein, zijn veel lastiger realiseerbaar. Direct aangrenzend aan het huidige parkeerterrein liggen een tweetal akkers, die eerst verworven zouden moeten worden. Ook de aanleg van nieuwe parkeerplaatsen is kostbaar. Dit geldt ook voor de twee braakliggende bedrijfspercelen, die tegenover de ingang van de ingang naar het sportpark aanwezig zijn. Op zich is het voorstelbaar dat hier parkeergelegenheid te realiseren, maar ook deze gronden zijn particulier eigendom.

 

De nu gekozen constructie maakt gebruik van bestaande openbare parkeerplaatsen, waarbij de bezoekers via een vrij korte route over een bestaand wandelpad het sportpark kunnen bereiken. Dit is verreweg de goedkoopste oplossing.

 

 

Juridisch kader

 

Op basis van artikel 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer kan hierover een verkeersbesluit worden genomen om de gewenste verkeersituatie te bewerkstelligen.

 

 

Afstemming politie

 

De genoemde wegen zijn in beheer en onderhoud van de gemeente. Er heeft afstemming plaatsgevonden met de politie, die op 4 mei 2016 hierover een positief advies afgegeven. Wel hebben ze aangegeven dat toezicht en handhaving van het parkeerverbod in handen ligt van de afdeling handhaving van de gemeente Geldrop-Mierlo.

 

 

Dit verkeersbesluit is op 12 mei 2016 genomen met het oog op een goede doorstroming van het verkeer en de verkeersveiligheid. Op  18 mei 2016 wordt het besluit gepubliceerd in Middenstandsbelangen en de Staatscourant.

 

 

Dit besluit is uitgewerkt in de bij dit besluit behorende verkeerstekening ‘Instellen parkeerverbod aan één zijde van de Oudvensestraat’, VKB2016-05, d.d. 21 april 2016.

 

 

Motivering / Belangenafweging

 

Motivering wegenverkeerswet

 

In artikel 21 van het BABW zijn voorschriften opgenomen omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

 

 

Doelstelling

 

De maatregel is nodig om de veiligheid op de weg te verzekeren alsmede om de weggebruikers en passagiers te beschermen. Ook wordt hiermee de bruikbaarheid van de weg gewaarborgd. Er ontstaat, ook tijdens de piekmomenten, voldoende ruimte op de weg, zodat de Oudvensestraat een veiliger weg wordt.

 

 

Belangenafweging

 

In dit geval zijn de belangen van de omwonenden, die al langere tijd aangeven veel overlast te ervaren van geparkeerde auto’s in de Oudvensestraat, met name op de piekmomenten, afgewogen tegen de belangen van de bezoekers van het sportcomplex Oudven. Het instellen van een parkeerverbod vermindert de beschikbare parkeerruimte bij het sportcomplex. Wel geldt het parkeerverbod maar voor één zijde van de Oudvensestraat. Bovendien wordt via het doorsturen (met behulp van verwijsbordjes) van de bezoekers naar beschikbare openbare parkeerplaatsen aan de Ambachtweg verder tegemoet gekomen aan de belangen van de bezoekers van het sportcomplex. Er is derhalve sprake geweest van een zorgvuldige belangenafweging.

 

 

 

 

 

BESLUIT

Bebordingsplan

Het vorenstaande houdt in dat onderstaande verkeersborden geplaatst worden op de volgende locaties (conform de bij dit besluit behorende verkeerstekening ‘Instellen parkeerverbod aan één zijde van de Oudvensestraat” (tekeningnummer VKB2016-05)’ d.d. 21 april 2016’:

  • 1.

    Het plaatsen van het bord model E01 ter hoogte van het perceel Oudvensestraat 10a om aan te geven dat vanaf hier (in noordelijke richting) een parkeerverbod aan de oostelijke zjjde van de Oudvensestraat van kracht is;

  • 2.

    Het plaatsen van het bord model E01 ter hoogte van het perceel Oudvensestraat 24 om aan te geven dat vanaf hier (in zuidelijke richting een parkeerverbod aan de oostelijke zijde van de Oudvensestraat van kracht is;

  • 3.

    Het plaatsen van het bord model E01 met als onderbord ‘<- ->’ter hoogte van sportcomplex Oudvensestraat om aan te geven dat er een parkeerverbod aan de oostelijke zijde van de Oudvensestraat (zowel in noordelijke als in zuidelijke richting)

 

Geldrop, 12 mei 2016

Namens deze,

Gabriel van Houtert

Senior cluster Ontwerp

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Rechtsbescherming

Bent u belanghebbende en bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u binnen zes weken na afkondiging daarvan schriftelijk bezwaar maken. U moet uw bezwaarschrift richten aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Geldrop-Mierlo, postbus 10101, 5660 GA Geldrop. Een bezwaarschrift moet worden ondertekend en bevat tenminste uw naam en adres, de datum, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt en de gronden van het bezwaar. Een ingediend bezwaarschrift betekent niet dat het besluit niet wordt uitgevoerd. Als u vindt dat uitstel nodig is, kunt u hiervoor een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij de President van de Rechtbank te ’s-Hertogenbosch, sector bestuursrecht, postbus 90.125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch

Naar boven