Verkeersbesluit verkeersmaatregelen Rokin en Oude Turfmarkt

Logo Amsterdam - Centrum

Datum: 26 april 2016

Nr. : 2016-012699D

Het algemeen bestuur van de bestuurscommissie voor stadsdeel Centrum;

Gelet op de bepalingen van de Wegenverkeerswet, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, de verordening op de bestuurscommissie en het ondermandaatsbesluit van het algemeen bestuur van 28 maart 2014,

Overwegende:

  • -

    dat Rokin en Oude Turfmarkt gelegen zijn binnen de bebouwde kom van Amsterdam en in beheer zijn bij de gemeente Amsterdam;

  • -

    dat de beide wegen die hiervoor zijn benoemd wegen zijn als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

  • -

    dat de wegen onderdeel uitmaken van het project de Rode Loper en ten gevolge van dit project worden gereconstrueerd;

  • -

    dat het ontwerp voor de Rode Loper gebaseerd is op de ‘Nota van Uitgangspunten’ die in 2009 door de deelraad van stadsdeel Centrum en de Gemeenteraad is vastgesteld, het Ontwerp Rode Loper dat in 2012 door de deelraad van stadsdeel Centrum en de gemeenteraad is vastgesteld en het Uitvoeringsbesluit Rokin dat op 28 januari 2014 door de deelraad van stadsdeel Centrum en op 12 februari 2014 door de gemeenteraad is vastgesteld;

  • -

    dat hierin het creëren van meer ruimte voor de voetganger de belangrijkste doelstelling is;

  • -

    dat de Oude Turfmarkt in de oorspronkelijke situatie was ingericht als een eenrichtingsweg in zuidelijke richting;

  • -

    dat de Oude Turfmarkt in het project de Rode Loper wordt ingericht als voetgangerszone met medegebruik door fietsers, ontheffinghouders en bevoorradend verkeer;

  • -

    dat hierdoor meer ruimte ontstaat voor de voetganger, waardoor de verblijfskwaliteit wordt vergroot;

  • -

    dat ter hoogte van Oude Turfmarkt ter hoogte van huisnummer 125 een uitweg aanwezig is waar ontheffinghouders gebruik van maken;

  • -

    dat deze ontheffinghouders alleen in- en uit mogen rijden via Doelensluis en dat daarom een bord wordt geplaatst waaruit blijkt dat men vanuit de uitweg van Oude Turfmarkt 125 alleen richting Doelensluis mag rijden;

  • -

    dat in de voetgangerszone bevoorradend verkeer, vanuit de richting van de Nieuwe Doelenstraat en gaande in de richting van de Langebrugsteeg, wordt toegestaan dagelijks van 7.00 – 11.00 uur;

  • -

    dat op het Rokin tussen het Muntplein en de Dam een trambaan in twee richtingen aanwezig is;

  • -

    dat de trambaan op het Rokin tussen de Dam en het Muntplein in zuidelijke richting ook door lijnbussen (zogenaamde nachtbussen) gebruikt mag worden;

  • -

    dat er op het Rokin ter hoogte van huisnummer 116 - aan de waterzijde - een haltehaven wordt gerealiseerd ten behoeve van het onmiddellijk laten in- en uitstappen van passagiers van autobussen;

  • -

    dat deze haltehaven ook ingericht gaat worden ten behoeve van lijnbussen (zogenaamde nachtbussen) gedurende de nachtelijke uren;

  • -

    dat op Rokin aansluitend - ten oosten van de trambaan-, tussen Muntplein en Dam een bestaande rijbaan voor gemotoriseerd verkeer en een fietsstrook is gelegen met eenrichtingsverkeer in noordelijke richting die wordt gehandhaafd;

  • -

    dat aan de westzijde van Rokin tussen de Dam en Muntplein een bestaand verplicht fietspad is gelegen dat wordt gehandhaafd;

  • -

    dat op Spui nabij de aansluiting met Rokin een bestaande voetgangersoversteek is gelegen die wordt gehandhaafd;

  • -

    dat op het Rokin nabij de aansluiting met de Dam een bestaande voetgangersoversteek is gelegen die wordt gehandhaafd;

  • -

    dat bestuurders uit Spui voorrang dienen te verlenen aan bestuurders op Rokin en dat dit geregeld zal worden door middel van het plaatsen van verkeersbord B6 (en haaientanden);

  • -

    dat in het verlengde van de Langebrugsteeg een tweerichting fietsoversteek gerealiseerd wordt die het Rokin kruist;

  • -

    dat op Rokin - tussen Spui en Langebrugsteeg - een middengeleider is gesitueerd welke verkeer op Rokin, komende vanaf Muntplein en gaande richting Dam, alleen aan de rechterzijde (bord D2) mag passeren;

  • -

    dat bestuurders die de fietsoversteek in het verlengde van Langebrugsteeg gebruiken - door middel van borden B6 en haaientanden - voorrang dienen te verlenen aan bestuurders op Rokin;

  • -

    dat de bestaande voetgangersoversteekplaatsen op Rokin, die ten noorden en ten zuiden van de aansluiting met de Langebrugsteeg zijn gelegen, worden gehandhaafd;

  • -

    dat het verplichte fietspad dat gevestigd is aan de westzijde van het Rokin, tussen het Spui en de Langebrugsteeg wordt gewijzigd in een verplicht (brom)fietspad in twee richtingen in verband met de bereikbaarheid van het (brom)fietsverkeer tussen het Spui en de Langebrugsteeg;

  • -

    dat op Langebrugsteeg, nabij de aansluiting met Rokin, een verkeerseiland wordt aangelegd om gemotoriseerd verkeer te weren van het (brom)fietspad en dat dit eiland door (brom)fietsers alleen aan de rechterzijde (bord D2) mag worden gepasseerd;

  • -

    dat het trottoir aan de westzijde van Rokin tussen het Muntplein en de Dam wordt aangewezen als voetgangerszone;

  • -

    dat in de betreffende voetgangerszone bevoorradend verkeer, komende vanuit de richting van de Dam en gaande in de richting van het Muntplein, wordt toegestaan dagelijks van 7.00 – 11.00 uur;

  • -

    dat de oostelijke zijde van het Rokin tussen Langebrugsteeg en de Dam wordt ingericht als voetgangerszone;

  • -

    dat hierdoor meer ruimte ontstaat voor de voetganger, waardoor de verblijfskwaliteit wordt vergroot;

  • -

    dat in de betreffende voetgangerszone bevoorradend verkeer, komende vanuit de richting van de Langebrugsteeg en gaande in de richting van de Hermietenstraat, wordt toegestaan dagelijks van 7.00 – 11.00 uur;

  • -

    dat hierdoor de Dam vanaf het Muntplein voor bestuurders bereikbaar blijft;

  • -

    dat het verblijfskarakter op de gehele lengte van het Rokin tussen de Dam en Muntplein versterkt wordt door het verlagen van de maximumsnelheid naar 30 km/uur (zonale toepassing);

  • -

    dat de ingestelde geslotenverklaring voor voertuigen langer dan 10 meter op Wijde Lombardsteeg wordt beperkt tot maximaal 6 meter;

  • -

    dat op het Rokin nabij de aansluiting met het Muntplein een bestaande voetgangersoversteek is gelegen die wordt gehandhaafd op het fietspad, de rijweg en fietsstrook. De bestaande voetgangersoversteek over de trambaan komt te vervallen;

  • -

    dat voor de hiervoor beschreven maatregelen op grond van artikel 12 van het BABW een verkeersbesluit genomen dient te worden;

  • -

    dat overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gepleegd met de gemandateerde van de politie, regionale eenheid Amsterdam;

  • -

    dat de hiervoor genoemde wegen c.q. weggedeelten onder beheer - en gelegen - zijn binnen de gemeente Amsterdam.

Besluiten

  • 1.

    door middel van het plaatsen van verkeersbord A1(30) met daarboven de tekst ‘zone’ en bord A2 (30) met daarboven de tekst ‘einde zone’ van bijlage 1 van het RVV 1990 een maximumsnelheid van 30 km/uur in te stellen op het Rokin voor het gedeelte tussen de Dam en Muntplein;

  • 2.

    door middel van het plaatsen van verkeersbord A1(30) met daarboven de tekst ‘zone’ van bijlage 1 van het RVV 1990 een maximumsnelheid in te stellen op Spui ter hoogte van de aansluiting Rokin in oostelijke richting, zodat Rokin wordt aangewezen als 30 km/uur zone;

  • 3.

    door middel van het plaatsen van de verkeersborden G7 (begin en einde, zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 met onderborden een voetgangerszone - met medegebruik van fietsers en ontheffinghouders - in te stellen op de Oude Turfmarkt, waarbij bevoorradend verkeer, vanuit de richting van de Nieuwe Doelenstraat en gaande in de richting van de Langebrugsteeg, dagelijks wordt toegestaan tussen 7.00 en 11.00 uur;

  • 4.

    door middel van het verwijderen van de verkeersborden C2 en C3 van bijlage 1 van het RVV 1990 het eenrichtingverkeer in zuidelijke richting op Oude Turfmarkt op te heffen;

  • 5.

    door middel van het plaatsen van verkeersbord C4 van bijlage 1 van het RVV 1990 - en een onderbord waaruit blijkt dat fietsers zijn uitgezonderd - ter hoogte van de uitweg Oude Turfmarkt 125 een verplichte rijrichting in te stellen richting Doelensluis;

  • 6.

    door middel van het plaatsen van de verkeersborden G7 (begin en einde, zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 met onderborden een voetgangerszone in te stellen op het Rokin westzijde, waarbij bevoorradend verkeer, komende vanuit de richting van de Dam en gaande in de richting van het Muntplein, dagelijks wordt toegestaan tussen 7.00 en 11.00 uur;

  • 7.

    door middel van het plaatsen van de verkeersborden G7 (begin en einde, zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 met onderborden een voetgangerszone in te stellen op het Rokin oostzijde, waarbij bevoorradend verkeer, komende vanuit de richting van de Langebrugsteeg en gaande in de richting van de Hermietenstraat, dagelijks wordt toegestaan tussen 7.00 en 11.00 uur;

  • 8.

    door middel van het plaatsen van de verkeersborden F15 van bijlage 1 van het RVV 1990, de meest oostelijke trambaan van het Rokin, tussen het Muntplein en de Dam, in noordelijke richting aan te wijzen als rijbaan uitsluitend ten behoeve van trams;

  • 9.

    door middel van het plaatsen van verkeersborden C3 en C4 van bijlage 1 van het RVV 1990 de meest oostelijke rijbaan van Rokin tussen Langebrugsteeg en de Dam aan te wijzen als weg waarop eenrichtingverkeer in noordelijke richting van toepassing is;

  • 10.

    door middel van het aanbrengen van fietssymbolen en markering een fietsstrook aan te brengen naast de meest oostelijke rijbaan van Rokin en zo tussen Muntplein en de Dam een fietsstrook in noordelijke richting van toepassing te verklaren;

  • 11.

    door middel van het plaatsen van de verkeersborden F17 (rijbaan of –strook uitsluitend ten behoeve van lijnbussen en trams) van bijlage 1 van het RVV 1990, de meest westelijke trambaan van het Rokin, tussen de Dam en het Muntplein, in zuidelijke richting aan te wijzen als rijbaan uitsluitend ten behoeve van lijnbussen en trams;

  • 12.

    door middel van het plaatsen van het verkeersbord L3 van bijlage 1 van het RVV 1990 een bushalte aan te wijzen op het Rokin - aan de waterzijde - ter hoogte van huisnummer 116;

  • 13.

    door middel van het plaatsen van het verkeersbord E7 van bijlage 1 van het RVV1990 met onderbord een gelegenheid voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen in te stellen voor autobussen op het Rokin ter hoogte van huisnummer 116;

  • 14.

    door middel van het plaatsen van de verkeersborden G12a van bijlage 1 van het RVV 1990 met onderborden een verplicht (brom)fietspad in te stellen in twee richtingen aan de westzijde van het Rokin tussen het Spui en Langebrugsteeg;

  • 15.

    door middel van het plaatsen van verkeersbord D2 van bijlage 1 van het RVV 1990 een verplichting tot het passeren aan de rechterzijde in te stellen ter hoogte van de middengeleider op Rokin die tussen Spui en Langebrugsteeg is gelegen;

  • 16.

    door middel van het plaatsen van de verkeersborden G12a van bijlage 1 van het RVV 1990 met onderborden een verplicht (brom)fietspad in te stellen in twee richtingen op de Langebrugsteeg;

  • 17.

    door middel van het plaatsen van verkeersbord D2 van bijlage 1 van het RVV 1990 een verplichting tot het passeren aan de rechterzijde in te stellen op Langebrugsteeg nabij de fysieke verkeersgeleider die tussen Rokin en Langebrugsteeg is gelegen;

  • 18.

    door middel van het plaatsen van bord B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 de voorrang te regelen tussen Spui en Rokin dusdanig dat bestuurders uit Spui voorrang dienen te verlenen aan bestuurders op Rokin;

  • 19.

    door middel van het plaatsen van borden B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 en haaientanden de voorrang te regelen tussen Langebrugsteeg en Rokin dusdanig dat bestuurders die de twee richtingen fietsoversteek ter hoogte van de Langebrugsteeg gebruiken voorrang dienen te verlenen aan bestuurders op Rokin;

  • 20.

    door middel van het plaatsen van onderbord waaruit blijkt dat een geslotenverklaring geldt voor voertuigen waarbij de voertuiglengte meer dan 6 meter bedraagt op de Wijde Lombardsteeg de bestaande geslotenverklaring voor voertuigen met voertuiglengte die meer dan 10 meter bedraagt, te beperken tot maximaal 6 meter;

  • 21.

    te bepalen, dat met het van kracht worden van dit besluit eerdere verkeersmaatregelen in het onderhavige verkeersgebied komen te vervallen indien met dit besluit in strijd zijn dan wel hiermede niet in overeenstemming zijn;

Algemeen bestuur van de bestuurscommissie voor stadsdeel Centrum, namens deze,

K.van Grunsven

Afdelingshoofd Schoon en Heel

Op grond van artikel 7.1 van de Algemene Wet Bestuursrecht kunt u, als uw belang rechtstreeks bij dit besluit betrokken is, binnen 6 weken een bezwaarschrift indienen bij het algemeen bestuur van de bestuurscommissie voor stadsdeel Centrum, directie Bedrijfsvoering, afdeling Juridische Zaken, Amstel 1, 1011 PN Amsterdam. Het maken van bezwaar schorst de werking van dit besluit niet. In spoedeisende gevallen kunt u bij de Voorzieningenrechter een voorlopige voorziening vragen, nadat u bezwaar heeft gemaakt, bij de Voorzieningenrechter, sector Bestuursrecht, Postbus 75850, 1070 AW Amsterdam. U betaalt hiervoor griffierechten.

Origineel aan Stadsdeel Centrum Bedrijfsvoering/DIV

Afschrift aan Stadsdeel Centrum Dienstverlening/Vergunningen regulier

Stadsdeel Centrum Bedrijfsvoering/Informatievoorziening/Geoinformatie

Stadsdeel Centrum /Dienstverlening/Algemeen en sociaal loket

Stadsdeel Centrum /Omgevingsmanagement/Projecten

Stadsdeel Centrum Schoon&Heel Procesunit

Dienst Stadstoezicht

Cliëntenbelang

Fietsersbond

Naar boven