Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Breda | Staatscourant 2016, 16625 | Overig |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Breda | Staatscourant 2016, 16625 | Overig |
ter hoogte van grasveld naast huis nummer 75
Burgemeester en wethouders van Breda
De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;
Het Algemeen Mandaatbesluit Breda 2014, vastgesteld door burgemeester en wethouders op 15 juli 2014, van kracht geworden op 1 augustus 2014, inzake de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor de onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
De bushalte in de Wilderen te verschuiven en te situeren ter hoogte van het grasveld naast Wilderen 75. Een en ander zoals weergegeven op de bij dit besluit behorende tekening ‘Toegankelijke bushaltes 2015 Wilderen’ met tekeningnummer 296212.
In het kader van rijks- en provinciaal beleid worden bushaltes beter toegankelijk gemaakt voor onder andere mensen met een lichamelijke beperking. Inwoners en bezoekers met fysieke beperkingen moeten het openbaar vervoer kunnen gebruiken. Het openbaar vervoer heeft zowel een mobiliteitsfunctie als een sociale functie. Het openbaar vervoer heeft een mobiliteitsfunctie voor een bereikbare en leefbare stad. Verschillende delen van de stad moeten goed bereikbaar zijn. Tevens is er een sociale functie, voor diegenen die geen andere mogelijkheid van vervoer hebben moet het ook mogelijk zijn zich te kunnen verplaatsen van de ene plaats naar de andere. Openbaar vervoer is voor veel inwoners een belangrijke voorwaarde om deel te kunnen nemen aan het maatschappelijk leven.
De eisen voor het toegankelijk maken van de bushalte betreffen onder andere:
Daarnaast zijn er nog een aantal criteria waar naar gekeken wordt;
De huidige halte aan de Wilderen kan niet aan bovengenoemde voorwaarden voor toegankelijke bushaltes worden aangepast. De huidige locatie van de bushalte ligt ter hoogte van inritten naar een aantal garages waardoor de perronband niet verhoogd kan worden. Hierdoor zouden een aantal garages dan onbereikbaar worden. Daarom is onderzocht naar welke locatie de halte verplaatst kan worden, waar deze wel ingepast kan worden. De halte zal worden verschoven en zal komen bij het grasveld gelegen naast Wilderen 75.
Bussen moeten ongehinderd kunnen halteren om passagiers veilig in en uit te laten stappen. Door het plaatsen van bord L3, bushalte, ter hoogte van het grasveld naast Wilderen 75, wordt aangegeven dat er een bushalte is. Over de lengte van de bushalte wordt een blokmarkering aangebracht. Ter hoogte van de blokmarkering is een parkeerverbod van kracht. Door het parkeerverbod kan de bus naast het trottoir stoppen en kunnen passagiers direct in- en uitstappen op het trottoir. Een en ander zoals opgenomen op de bij dit besluit behorende tekening ‘Toegankelijke bushaltes 2015 Wilderen’ met tekeningnummer 296212.
De bushalte in de Wilderen kan niet op de huidige locatie blijven liggen. De gemeente heeft gezocht naar een alternatieve locatie en is met meeweging van bovenbeschreven motivering tot de huidige locatie gekomen. In de Wilderen is het onmogelijk een bushalte zo te plaatsen dat deze halte niet in de invloedssfeer van woningen (of bedrijven) ligt. De gemeente moet echter het algemeen belang van een goede toegankelijke vervoersvoorziening voor een bereikbare en leefbare stad afwegen tegen de belangen van individuele omwonenden en gevestigde bedrijven. Er is gezocht naar de minst belastende situatie. Ter hoogte van Wilderen 75 ligt een grasveld waardoor de bus hier redelijk ver van de dichtstbij zijnde woning vandaan blijft. De bus gaat op de rijbaan halteren.
Uit cijfers van vervoerbedrijf Arriva blijkt dat op een gemiddelde werkdag in 2015 vijf mensen instappen en twaalf mensen uitstappen bij genoemde halte. In vergelijking met vele andere haltes in woonwijken zijn dit bescheiden aantallen. Uit de cijfers blijkt dat de bus, die elk half uur passeert, bij meer dan de helft van de ritten de halte voorbij rijdt zonder te stoppen. Daarnaast rijdt er na 20.00 uur er geen bus meer langs deze halte en in het weekend niet meer na 19.00 uur. De bussen rijden in de avonduren namelijk nog maar in één richting door de wijk.
De gemeente heeft gezocht naar een alternatieve locatie en is met meeweging van bovenbeschreven motivering tot de huidige locatie gekomen. De locatie bij het grasveld naast Wilderen 75 is de locatie die het minst belastend is voor de omgeving. In de Wilderen is het onmogelijk een bushalte zo te plaatsen dat deze halte niet in de invloedssfeer van woningen (of bedrijven) ligt. De gemeente moet echter het algemeen belang van een goede toegankelijke vervoersvoorziening voor een bereikbare en leefbare stad afwegen tegen de belangen van individuele omwonenden en gevestigde bedrijven. De gemeente heeft het algemeen belang, om bovengenoemde redenen laten prevaleren boven de individuele belangen van omwonenden.
Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld dan wel dat door de te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de politie Breda.
burgemeester en wethouders van Breda,
Het verkeersbesluit is voor een ieder in te zien via www.officielepublicaties.nl en www.overheid.nl. Nadere informatie kan worden ingewonnen bij G. Zwama via telefoonnummer 14 076.
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, hiertegen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van Burgemeester en Wethouders van Breda, Postbus 90156, 4800 RH Breda. Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.
Het bezwaarschrift moet ten minste bevatten:
U wordt verzocht, indien mogelijk, een kopie van het besluit waartegen het bezwaar is gericht, mee te zenden.
Indien een bezwaarschrift is ingediend kan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank binnen het rechtsgebied waar de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft, een verzoek worden gedaan tot het treffen van een voorlopige voorziening (waaronder schorsing) indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Voor de behandeling van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt een bedrag aan griffierecht geheven.
Bijlagen behorende bij dit besluit:
‘Toegankelijke bushaltes 2015 Wilderen’ met tekeningnummer 296212.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2016-16625.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.