Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Epe | Staatscourant 2016, 15893 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Epe | Staatscourant 2016, 15893 | Verkeersbesluiten |
BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN EPE
Overwegingen ten aanzien van het besluit
- artikel 15, lid 1 van de WVW 1994, ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene
maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een
gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;
- artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) waarin is
verwoord dat het college van burgemeester en wethouders het bevoegd gezag is voor het
nemen van een verkeersbesluit en dat deze bevoegdheid op 30 maart 2010 is gemandateerd
aan de Afdelingsmanager Ruimte;
- artikel 12 onder a van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna:
BABW) ingevolge de verwijdering van verkeersborden C09 (gesloten voor motorvoertuigen 25
km/h en (brom)-fietsers), G11 (verplicht fietspad), G12 (einde verplicht fietspad), G12a
(verplicht fiets/bromfietspad)), G12b (einde verplicht fiets/bromfietspad),,C15 (gesloten voor
fietsers, bromfietsers en gehandicaptenvoertuigen), OB505 (tweerichtingen) van Bijlage 1,
behorende bij het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) moet
geschieden krachtens een verkeersbesluit;
- Voor het plaatsen van verkeersbord L03 (bushalte, bijlage 1 van het Reglement Verkeerregel
en Verkeerstekens 1990) moet sinds 1 januari 2013 een verkeersbesluit worden genomen;
artikel 21 BABW dat de motivering van het verkeersbesluit vermeldt welke doelstelling(en) met
het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij wordt aangegeven welke van de in artikel 2, eerste
en tweede lid, van de wet genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit.
- artikel 24 onder a van het BABW dat overeenkomstig dit artikel overleg is gevoerd met de
gemandateerde verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Noord West
Veluwe en dat er positief is geadviseerd;
- het feit dat de Hoofdstraat binnen de bebouwde kom van Epe ligt en de Eperweg buiten de
bebouwde kom van Epe ligt en in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Epe.
- de gemeente de woonwijk Klaarbeek realiseert waarbij circa 260 woningen worden gebouwd;
- deze wijk ter hoogte van de Vegtelarijweg ontsluit via de Hoofdstraat;
- dit kruispunt noodzakelijk met verkeerslichten wordt uitgevoerd;
- het voor een veilige afwikkeling van het verkeer op dit kruispunt noodzakelijk is de parallelweg
langs de oostzijde van de Hoofdstraat te laten vervallen en alleen toegankelijk te houden voor
- het (langzaam) gemotoriseerd verkeer 25 km/h (landbouwverkeer) hierdoor gebruikt dient te
- hiervoor de geslotenverklaring voor motorvoertuigen 25 km/h en (brom)-fietsers op gedeelten
van de Hoofdstraat en Eperweg dient te worden opgeheven;
- de huidige bushalte Haverkamp niet conform de landelijke richtlijnen en provinciale
- er wordt gehalteerd op de rijbaan wat niet gewenst is vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid;
- het fietsparkeren op de huidige locatie niet optimaal kan worden gefaciliteerd;
- in het kader van de realisatie van de Veluwelijn in 2009 met de provincie overeengekomen is
dat bushalte Havekamp tijdelijk gehandhaafd blijft totdat de infrastructuur voor woonwijk
- dat met de realisatie van de voorgenomen maatregelen de huidige bushalte Havekamp nu komt
te vervallen en wordt verplaatst naar het wegvak van de Hoofdstraat ten zuiden van de
- de nieuwe bushaltes, in tegenstelling tot de huidige bushaltes, van haltekommen worden
- er op deze nieuwe locaties betere mogelijkheden zijn om aanvullende faciliteiten, zoals
fietsenstallingen te realiseren;
- de gelede bussen in de nieuwe situatie buiten de rijbaan kunnen halteren, zodat deze het
doorgaand verkeer niet hinderen;
- met deze maatregel de verkeersveiligheid op de Hoofdstraat wordt geoptimaliseerd;
- Vanwege een zorgvuldige voorbereiding van het verkeersbesluit heeft het besluit eerst als
ontwerp ter inzage gelegen. Dit heeft ertoe geleid dat er twee zienswijzen zijn ingediend. Het
college heeft ten aanzien van de zienswijzen een besluit genomen;
- Tijdens de periode van ter inzage legging wordt alvast gestart met de uitvoering van de
1. door het verwijderen van het bord C09 (gesloten voor motorvoertuigen 25 km/h en (brom)-
fietsers) en het plaatsen van het bord C15 (gesloten voor fietsers, bromfietsers en
gehandicaptenvoertuigen) van Bijlage 1 van het RVV 1990, zoals aangegeven op de bij dit
verkeersbesluit behorende situatietekening, zal het landbouwverkeer gebruik moeten maken
2. door plaatsing van de borden G12a (verplicht fiets/bromfietspad)), G12b (einde verplicht
fiets/bromfietspad) en OB505 (tweerichtingen) van Bijlage 1 van het RVV 1990, zoals
aangegeven op de bij dit verkeersbesluit behorende situatietekening, een verplicht bromfietspad
in te stellen op de oostelijke parallelweg naast de Hoofdstraat en de Eperweg en op
een gedeelte van de parallelweg ten westen van de Hoofdstraat;
3. door plaatsing van de borden G11 (verplicht fietspad), G12 (einde verplicht fietspad) van Bijlage
1 van het RVV 1990, zoals aangegeven op de bij dit verkeersbesluit behorende
situatietekening, een verplicht fietspad in te stellen op de aansluiting van de nieuwe woonwijk
Klaarbeek en de aansluiting met de Vegtelarijweg;
4. door plaatsing van het verkeersbord G11 (fietspad) van Bijlage 1 van het RVV 1990, zoals
aangegeven op de bij dit verkeersbesluit behorende situatietekening, een verplicht fietspad te
realiseren tussen de fietspaden langs de Hoofdstraat en de Vegtelarijwweg, zodat er een
5. de bushaltes op locatie Haverkamp te verplaatsen naar de locatie langs de Hoofdstraat op het
wegvak tussen de Vegtelarijweg en de N309 (e.e.a. conform de bijgevoegde situatietekening);
6. het in lid 5 in te stellen bushaltes door middel van het plaatsen van de verkeersborden model
L3 van Bijlage 1 van het RVV 1990, zoals aangegeven op de bij dit verkeersbesluit behorende
situatietekening en het verwijderen van de borden L3 van Bijlage 1 van het RVV 1990 bij de op
te heffen bushalte Haverkampsweg;
7. een afschrift van dit besluit ter kennisneming te zenden aan:
a) Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland, Postbus 234, 7300 AE Apeldoorn
b) Ambulancezorg Noord- en Oost Gelderland, Postbus 32, 8080 AA Elburg
c) RAV IJsselvecht, t.a.v. de heer Harmsen, Zwarteweg 4, 8181 PD Heerde;
d) Vervoersbedrijf Syntus, Postbus 297, 7400 AG Deventer;
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2016-15893.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.