Verkeersbesluit verplaatsen bushalte Haverkamp en wijzigen kruispunt Hoofdstraat-Vegtelarijweg-N 309 te Epe - Hoofdstraat Epe

Logo Epe

 

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN EPE

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Gelet op:

- artikel 15, lid 1 van de WVW 1994, ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene

maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een

gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

- artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) waarin is

verwoord dat het college van burgemeester en wethouders het bevoegd gezag is voor het

nemen van een verkeersbesluit en dat deze bevoegdheid op 30 maart 2010 is gemandateerd

aan de Afdelingsmanager Ruimte;

- artikel 12 onder a van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna:

BABW) ingevolge de verwijdering van verkeersborden C09 (gesloten voor motorvoertuigen 25

km/h en (brom)-fietsers), G11 (verplicht fietspad), G12 (einde verplicht fietspad), G12a

(verplicht fiets/bromfietspad)), G12b (einde verplicht fiets/bromfietspad),,C15 (gesloten voor

fietsers, bromfietsers en gehandicaptenvoertuigen), OB505 (tweerichtingen) van Bijlage 1,

behorende bij het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) moet

geschieden krachtens een verkeersbesluit;

- Voor het plaatsen van verkeersbord L03 (bushalte, bijlage 1 van het Reglement Verkeerregel

en Verkeerstekens 1990) moet sinds 1 januari 2013 een verkeersbesluit worden genomen;

artikel 21 BABW dat de motivering van het verkeersbesluit vermeldt welke doelstelling(en) met

het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij wordt aangegeven welke van de in artikel 2, eerste

en tweede lid, van de wet genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit.

- artikel 24 onder a van het BABW dat overeenkomstig dit artikel overleg is gevoerd met de

gemandateerde verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Noord West

Veluwe en dat er positief is geadviseerd;

- het feit dat de Hoofdstraat binnen de bebouwde kom van Epe ligt en de Eperweg buiten de

bebouwde kom van Epe ligt en in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Epe.

overwegende dat:

- de gemeente de woonwijk Klaarbeek realiseert waarbij circa 260 woningen worden gebouwd;

- deze wijk ter hoogte van de Vegtelarijweg ontsluit via de Hoofdstraat;

- dit kruispunt noodzakelijk met verkeerslichten wordt uitgevoerd;

- het voor een veilige afwikkeling van het verkeer op dit kruispunt noodzakelijk is de parallelweg

langs de oostzijde van de Hoofdstraat te laten vervallen en alleen toegankelijk te houden voor

fietsers en bromfietsers;

- het (langzaam) gemotoriseerd verkeer 25 km/h (landbouwverkeer) hierdoor gebruikt dient te

maken van de hoofdrijbaan;

- hiervoor de geslotenverklaring voor motorvoertuigen 25 km/h en (brom)-fietsers op gedeelten

van de Hoofdstraat en Eperweg dient te worden opgeheven;

- de huidige bushalte Haverkamp niet conform de landelijke richtlijnen en provinciale

doelstellingen is uitgevoerd;

- er wordt gehalteerd op de rijbaan wat niet gewenst is vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid;

- het fietsparkeren op de huidige locatie niet optimaal kan worden gefaciliteerd;

- in het kader van de realisatie van de Veluwelijn in 2009 met de provincie overeengekomen is

dat bushalte Havekamp tijdelijk gehandhaafd blijft totdat de infrastructuur voor woonwijk

Klaarbeek gerealiseerd is;

- dat met de realisatie van de voorgenomen maatregelen de huidige bushalte Havekamp nu komt

te vervallen en wordt verplaatst naar het wegvak van de Hoofdstraat ten zuiden van de

Vegtelarijweg;

- de nieuwe bushaltes, in tegenstelling tot de huidige bushaltes, van haltekommen worden

voorzien;

- er op deze nieuwe locaties betere mogelijkheden zijn om aanvullende faciliteiten, zoals

fietsenstallingen te realiseren;

- de gelede bussen in de nieuwe situatie buiten de rijbaan kunnen halteren, zodat deze het

doorgaand verkeer niet hinderen;

- met deze maatregel de verkeersveiligheid op de Hoofdstraat wordt geoptimaliseerd;

- Vanwege een zorgvuldige voorbereiding van het verkeersbesluit heeft het besluit eerst als

ontwerp ter inzage gelegen. Dit heeft ertoe geleid dat er twee zienswijzen zijn ingediend. Het

college heeft ten aanzien van de zienswijzen een besluit genomen;

- Tijdens de periode van ter inzage legging wordt alvast gestart met de uitvoering van de

werkzaamheden.

 

BESLUIT

1. door het verwijderen van het bord C09 (gesloten voor motorvoertuigen 25 km/h en (brom)-

fietsers) en het plaatsen van het bord C15 (gesloten voor fietsers, bromfietsers en

gehandicaptenvoertuigen) van Bijlage 1 van het RVV 1990, zoals aangegeven op de bij dit

verkeersbesluit behorende situatietekening, zal het landbouwverkeer gebruik moeten maken

van de hoofdrijbaan;

2. door plaatsing van de borden G12a (verplicht fiets/bromfietspad)), G12b (einde verplicht

fiets/bromfietspad) en OB505 (tweerichtingen) van Bijlage 1 van het RVV 1990, zoals

aangegeven op de bij dit verkeersbesluit behorende situatietekening, een verplicht bromfietspad

in te stellen op de oostelijke parallelweg naast de Hoofdstraat en de Eperweg en op

een gedeelte van de parallelweg ten westen van de Hoofdstraat;

3. door plaatsing van de borden G11 (verplicht fietspad), G12 (einde verplicht fietspad) van Bijlage

1 van het RVV 1990, zoals aangegeven op de bij dit verkeersbesluit behorende

situatietekening, een verplicht fietspad in te stellen op de aansluiting van de nieuwe woonwijk

Klaarbeek en de aansluiting met de Vegtelarijweg;

4. door plaatsing van het verkeersbord G11 (fietspad) van Bijlage 1 van het RVV 1990, zoals

aangegeven op de bij dit verkeersbesluit behorende situatietekening, een verplicht fietspad te

realiseren tussen de fietspaden langs de Hoofdstraat en de Vegtelarijwweg, zodat er een

directe verbinding ontstaat;

5. de bushaltes op locatie Haverkamp te verplaatsen naar de locatie langs de Hoofdstraat op het

wegvak tussen de Vegtelarijweg en de N309 (e.e.a. conform de bijgevoegde situatietekening);

6. het in lid 5 in te stellen bushaltes door middel van het plaatsen van de verkeersborden model

L3 van Bijlage 1 van het RVV 1990, zoals aangegeven op de bij dit verkeersbesluit behorende

situatietekening en het verwijderen van de borden L3 van Bijlage 1 van het RVV 1990 bij de op

te heffen bushalte Haverkampsweg;

7. een afschrift van dit besluit ter kennisneming te zenden aan:

a) Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland, Postbus 234, 7300 AE Apeldoorn

b) Ambulancezorg Noord- en Oost Gelderland, Postbus 32, 8080 AA Elburg

c) RAV IJsselvecht, t.a.v. de heer Harmsen, Zwarteweg 4, 8181 PD Heerde;

d) Vervoersbedrijf Syntus, Postbus 297, 7400 AG Deventer;

e) Provincie Gelderland, Postbus 9090, 6800 GX Arnhem;

f) Openbare Ruimte / Beheer openbare ruimte.

Epe, 21 maart 2016

Burgemeester en wethouders van Epe

Namens deze,

M.E. Tiemens

afdelingsmanager Ruimte

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Voor belanghebbenden bestaat de mogelijkheid om binnen zes weken na de datum van deze

publicatie een bezwaarschrift in te dienen bij het college van burgemeester en wethouders van Epe,

Postbus 600, 8160 AP Epe.

Naar boven