Regeling van de Minister van Infrastructuur en Milieu, van 18 maart 2016, nr. IENM/BSK-2016/62970, tot wijziging van de Regeling verkeersregelaars 2009 (aanpassing kleding weginspecteurs)

De Minister van Infrastructuur en Milieu,

Gelet op artikel 58, onder i, van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;

BESLUIT:

ARTIKEL I

In de Regeling verkeersregelaars 2009 wordt bijlage 2 gewijzigd als bepaald in de bijlage behorende bij deze regeling.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 april 2016.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

BIJLAGE, BEHORENDE BIJ ARTIKEL I VAN DE REGELING TOT WIJZIGING VAN DE REGELING VERKEERSREGELAARS 2009 (AANPASSING KLEDING WEGINSPECTEURS)

Bijlage 2 van de Regeling verkeersregelaars 2009 wordt gewijzigd als volgt:

  • 1. De volzin die begint met ‘De jas die gebruikt wordt door verkeersregelaars die in functie zijn als weginspecteur in dienst van Rijkswaterstaat’ wordt vervangen door:

    In afwijking van het voorgaande mag de kleding van verkeersregelaars die in functie zijn als weginspecteur bij een wegbeheerder in de zin van artikel 18 van de wet en minimaal de IM (incident management) opleiding met goed gevolg hebben afgelegd, conform de eindtermen, opgenomen in de CROW publicatie D14-03, in plaats van te voldoen aan het voorgaande, voldoen aan de tekst en afbeeldingen die hierna zijn weergegeven onder het opschrift Omschrijving kleding weginspecteur. De kleding voldoet in ieder geval aan de hier bedoelde afwijkende eis bij de aangeduide verkeersregelaars die in functie zijn als weginspecteur in dienst van Rijkswaterstaat.

  • 2. Aan het slot worden de volgende teksten en afbeeldingen toegevoegd:

    Omschrijving kleding weginspecteur

    De jas (of hes) voldoet aan de NPR-3471 en NEN-EN-ISO 20471, klasse 3.

    De jas (of hes) van de verkeersregelaar bestaat uit een fluorescerend oranje bovenkant en een fluorescerend gele onderkant. De mouwen zijn uitgevoerd in geel. Het scheidingsvlak van deze kleuren bevindt zich ter hoogte van de onderkant van de armsgaten. Op dit scheidingsvlak is een horizontale blauwe band op de borst aangebracht van 5 cm hoog, op het scheidingsvlak van geel en oranje, aan zowel onder- als bovenzijde begrensd door retroreflecterende banden van 5 cm hoog.

    Op 50 mm boven de onderkant van het gele deel van de jas (of hes) is een horizontale rondom doorlopende retroreflecterende band aangebracht. Tussen deze horizontale streep en de horizontale streep onder de blauwe band zijn, op 50 mm uit het midden van de armsgaten, twee soortgelijke verticale retroreflecterende banden van 25 mm aangebracht, zodat een gele rechthoek ontstaat. Tussen de rechthoeken aan de voor- en achterkant van de hes zijn op de delen onder de armsgaten, op gelijke afstand tussen de horizontale zijden van de rechthoek, twee doorlopende horizontale grijze strepen van 25 mm aangebracht. In dit vierkant is gecentreerd een retroreflecterende driehoek aangebracht met zijden van minimaal 20 cm, door middel van een band van 25 mm breedte.

    De voor- en achterkant van de jas (of hes) zijn gelijk, met dien verstande dat de jas (of hes) aan de voorzijde een effen blauwe streep heeft en aan de achterkant een geel/blauwe band is aangebracht onder een schuine hoek met een centrering naar het midden boven. Als de jas (of hes) aan de voorkant een opening heeft, dan zijn de grijze strepen niet zichtbaar onderbroken (door bijvoorbeeld een ritssluiting). De hes mag ook zonder opening aan de voorkant zijn uitgevoerd en wordt in dat geval dus over het hoofd aangetrokken. De hes is uitgevoerd zonder capuchon, de jas kan worden uitgevoerd met een capuchon. De capuchon wordt uitgevoerd in de kleur geel. Op de uiteinden van de mouwen van de jas (of hes) zijn blauwe banden aangebracht.

    Het is toegestaan om (borst)zakken in de jas aan te brengen. Deze (borst)zakken onderbreken het kleurenpatroon of retroreflectiepatroon van de jas niet.

    Op de rechtermouw van de jas (of hes) is het toegestaan een logo van de wegbeheerder, ter grootte van maximaal 11×11cm, aan te brengen. Dit logo dekt geen onderdelen van het retroreflecterende patroon af. Het is toegestaan op het achterpand (oranje) van de jas (of hes) de naam en/of logo van de wegbeheerder te vermelden in zwarte letters, maximaal 5 cm hoog en 30 cm breed. Tevens is het toegestaan om op de linkermouw, indien van toepassing, een BOA insigne, ter grootte van maximaal 11x11 cm af te beelden. Het BOA insigne of de naam van de wegbeheerder en/of logo dekken geen onderdelen van het retroreflecterende patroon af.

    De kleuren van de verkeersregelaarskleding bevinden zich binnen de hoekpunten van het betreffende gebied in het CIE-kleurendiagram. De coördinaten van deze hoekpunten voor de verschillende kleuren zijn weergegeven in tabel 4. De minimale luminantiefactor van het fluorescerend oranje bedraagt 0,40 cd/m2, voor het fluorescerend geel 0,70 cd/m2 en het retroreflecterend grijs 0,10 cd/m2. De minimale retroreflectiecoëfficiënten in cd/(lx.m2) zijn weergegeven in tabel 3.

    Tabel 3 minimale retroreflectie coëfficiënten (cd/(lx.m2)):

    Invalshoek/observatiehoek

    20°

    30°

    40°

    12’

    330

    290

    180

    65

    20’

    250

    200

    170

    60

    25

    15

    12

    10

    1°30’

    10

    7

    5

    4

    Tabel 4 coördinaten CIE-kleurendiagram:

    Kleur

    Coördinaat nr

    x- coördinaat

    y-coördinaat

    Fluorescerend oranje

    1

    0,610

    0,390

     

    2

    0,544

    0,376

     

    3

    0,579

    0,341

     

    4

    0,655

    0,344

    Fluorescerend geel

    1

    0,387

    0,610

     

    2

    0,356

    0,494

     

    3

    0,398

    0,452

     

    4

    0,460

    0,540

    Retroreflecterend grijs

    1

    0,300

    0,250

     

    2

    0,365

    0,325

     

    3

    0,330

    0,360

     

    4

    0,270

    0,290

    Afbeelding van de jas/hes

TOELICHTING

De Regeling verkeersregelaars 2009 bevat regels voor verschillende vormen van verkeersregeling in het wegverkeer die niet plaatsvinden door een regulier bevoegd gezag. Het gaat hier om:

  • de professionele transportbegeleider,

  • de personen die in het kader van de uitoefening van hun beroep waar nodig verkeersregelende taken verrichten en

  • de evenementenverkeersregelaar.

In deze wijzigingsregeling gaat het om een wijziging in de kleding die een weginspecteur als verkeersregelaar mag dragen. De wijziging is ingegeven door de wens van een goede herkenbaarheid van weginspecteurs als specifiek type verkeersregelaar (werkzaam binnen de categorie van personen die in het kader van de uitoefening van hun beroep waar nodig verkeersregelende werkzaamheden verrichten). In dit verband valt onder weginspecteur te begrijpen de medewerker die in dienst is bij de wegbeheerder in een functie, waarbij deze de functie, taak, bevoegdheid, verantwoordelijkheid en mandaat heeft voor het vertegenwoordigen van de wegbeheerder op de weg. De medewerker die weginspecteur is heeft, om de speciale kleding te mogen dragen, minimaal de IM (incident management) opleiding met goed gevolg afgelegd, conform de eindtermen, opgenomen in de CROW publicatie D14-03.

In bijlage 2 van de Regeling verkeersregelaars 2009 is de verplichte kleding voor verkeersregelaars omschreven. Bij deze wijziging is, voor uitsluitend weginspecteurs in dienst van Rijkswaterstaat of andere wegbeheerders, een nieuw model vastgesteld. Dit met het oog op een betere herkenbaarheid van deze functionarissen als vertegenwoordiger van de wegbeheerder ten opzichte van andere verkeersregelaars. Het ontwerp is gebaseerd op de jas van de Highways Agency in Engeland. Bij Rijkswaterstaat is het de bedoeling -en daarom uit het oogpunt van duidelijkheid voorgeschreven- de overgang naar de nieuwe kleding in één keer te maken op het moment dat de wijzigingsregeling in werking treedt. Voor andere wegbeheerders is de nieuwe kleding voor weginspecteurs vooralsnog een mogelijkheid waarvan men wel of niet gebruik kan maken. Het moment waarop kleding aan vervanging toe is, zoals nu het geval is bij Rijkswaterstaat, zal daarbij een rol kunnen spelen. Indien men als weginspecteur de speciale kleding niet draagt, kan men uiteraard de functie wel volledig uitoefenen en daarin dus met de reguliere kleding voor verkeersregelaars verkeersregelende werkzaamheden verrichten: de wijziging introduceert immers geen opleidingseis met daaruit voortvloeiende vaste kleding. Alleen het voordeel dat men door andere hulpverleners bij een incident gemakkelijker meteen wordt herkend als professional, is dan niet aanwezig.

De belangrijke verschillen van de nieuwe kleding ten opzichte van de oude zijn:

  • 1. een omdraaiing van de plaats op de kleding waar geel, respectievelijk oranje de heersende kleur is en

  • 2. de aanwezigheid van een extra band.

De wijziging heeft geen gevolgen voor de administratieve lasten van burgers of bedrijven. Evenmin zijn er gevolgen voor de nalevingskosten. Deze kunnen uitsluitend optreden bij wegbeheerders, maar zij worden in staat gesteld keuzes te maken over het wel of niet volgen van de nieuwe voorschriften en daarbij het tijdstip te laten samenvallen met het moment dat de bestelling van nieuwe kleding hoe dan ook aan de orde is. Het karakter van de wijziging brengt met zich mee dat openbare internetconsultatie geen zinvol onderdeel van de voorbereidingsprocedure kon zijn.

Deze wijziging treedt in werking per 1 april 2016. De inwerkingtreding voldoet daarmee aan het stelsel van vaste verandermomenten van regelgeving. Dat stelsel houdt voor ministeriële regelingen in dat inwerkingtreding moet plaatsvinden per de eerste dag van een kalenderkwartaal. De periode tussen bekendmaking en inwerkingtreding van de regeling is wel korter dan volgens de standaard van het systeem van vaste verandermomenten, maar dat is gerechtvaardigd door de publieke voordelen van snelle inwerkingtreding (uitzonderingsgrond a uit aanwijzing 174 van de Aanwijzingen voor de regelgeving).

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

Naar boven