Verkeersbesluit instellen tijdelijke verkeersmaatregelen in de gemeente Brummen

Logo Brummen

 

 

Het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Brummen neemt een verkeersbesluit voor het tijdelijk afsluiten van delen van een aantal van haar gemeentelijke wegen ten behoeve van de route van de wielerkoers Giro d’Italia.

Aanleiding

De Giro d’Italia is een internationale, jaarlijks terugkerende wielerwedstrijd die grotendeels plaatsvindt in Italië. Deze meerdaagse wielerkoers bestaat uit verschillende etappes die voor een klein deel buiten Italië worden verreden. Dit jaar, in mei 2016, start de Giro in Nederland. De eerste drie etappes van de Giro d’Italia worden op 6 tot en met 8 mei 2016 verreden in Gelderland. De provincie Gelderland en de drie gemeenten Apeldoorn, Arnhem en Nijmegen werken samen aan een succesvolle start van deze Giro 2016 in Gelderland.

Het parcours van etappe 3 (Nijmegen – Arnhem) leidt deels over wegen die in beheer zijn bij de gemeente Brummen.  Op zondag 8 mei start het peloton in Nijmegen en rijdt via de Achterhoek naar Zutphen en vervolgens via Brummen en de Veluwezoom naar Arnhem.

Om de koers veilig te laten verlopen en voor de veiligheid en de doorstroming van het overig verkeer rond de route, worden diverse kortdurende verkeersmaatregelen getroffen. Daarbij wordt de bereikbaarheid van het parcours en de omliggende bestemmingen zo optimaal mogelijk gehouden.

Gezien de impact van de benodigde maatregelen wordt een verkeersbesluit genomen voor de volgende tijdelijke ingrepen:

• het afsluiten van het parcours van etappe 3;

• het afsluiten voor doorgaand gemotoriseerd verkeer van de toe leidende wegen die aansluiten op de route;

• het instellen van een parkeerverbod op (delen van) het parcours.

Voor zover het maatregelen op de gemeentelijke wegen betreft, dient de gemeente als wegbeheerder het verkeersbesluit te nemen. Het verkeersbesluit betreft enkel de genoemde maatregelen op en rond het wielerparcours. Het instellen en vaststellen van de routes van de etappes van de Giro zijn geen onderdeel van het verkeersbesluit.

Juridisch kader

Wettelijke grondslag

Dit besluit is genomen conform:

- artikel 2, lid 1, onder a Wegenverkeerswet 1994;

- artikel 15, Wegenverkeerswet 1994;

- artikel 18, lid 1, onder d, Wegenverkeerswet 1994;

- artikelen 12 en 36 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

- het mandaatbesluit van 6 april 2011 van het college van burgemeester en wethouders van Brummen.

Voor de etappes van Giro d’Italia in Gelderland is conform artikel 148, lid 1, onder b, Wegenverkeerswet  door de provincie Gelderland ontheffing verleend van artikel 10, lid 1, van de Wegenverkeerswet 1994 voor het houden van een wedstrijd met voertuigen.

Procedure totstandkoming

Tijdens de procedure heeft overleg plaatsgevonden met de provincie Gelderland en alle overige doorkomstgemeenten. In dat kader heeft tevens overleg plaatsgevonden met de gemandateerde korpschef van de politie-eenheid Oost Nederland.

Belangenafweging

Op 6 tot en met 8 mei 2016 zullen de eerste drie etappes van de Giro d’ Italia 2016 worden verreden in Gelderland. Vanuit de drie etappeplaatsen Apeldoorn, Arnhem en Nijmegen trekt het wielerpeloton via een afwisselend parcours over de Gelderse wegen en door enkele kernen.

Om te garanderen dat de reclamekaravaan, de renners en de volgauto’s een veilige doorgang hebben, is het noodzakelijk om het parcours voor het overige verkeer af te sluiten.

Belangrijk onderdeel bij de voorbereidingen van dit meerdaagse evenement is het faciliteren van de bezoekersstromen en het zo goed mogelijk bereikbaar houden van de steden en regio’s. Daarnaast moet de verkeershinder als gevolg van de Girostart in Gelderland voor het overige regionale verkeer zoveel mogelijk beperkt blijven.

Om de bereikbaarheid voor bewoners, bedrijven en bezoekers zo goed mogelijk te houden, om de verkeersveiligheid te waarborgen en om de verkeershinder als gevolg van de afsluitingen beheersbaar te maken, hebben de provincie Gelderland en de drie gemeenten Apeldoorn, Arnhem en Nijmegen samen met de doorkomstgemeenten en de politieregio Oost-Nederland een mobiliteitsplan laten opstellen. Met dit plan is de regionale impact van de wegafsluitingen in beeld gebracht en zijn diverse beheersmaatregelen voorzien om de belangrijkste verkeersstromen om te leiden. Op basis van het mobiliteitsplan is vervolgens op kruispuntniveau aangegeven welke verkeersmaatregelen worden ingezet om de route te kunnen afsluiten. Daarnaast zijn voor een aantal doorgaande routes speciale omleidingsroutes benoemd om verkeer vroegtijdig te attenderen op de stremming.

Bij het bepalen van de (uitvoering van de) benodigde maatregelen is gebruik gemaakt van de landelijke richtlijnen ‘Verkeersmaatregelen bij evenementen’ van het CROW en de CROW-richtlijn Maatregelen op niet-autosnelwegen/Werk in uitvoering 96b.

Om de impact van de verkeersmaatregelen te beperken, wordt het parcours -per etappe- telkens gedeeltelijk afgesloten. De tijdsperiode waarin de maatregelen per deeltraject van kracht zijn, wordt bepaald door de verwachte doorkomsttijd van de reclamekaravaan en de renners. De afsluiting van een traject duurt maximaal drie uur, vanaf opbouw van de verkeersmaatregelen tot het weer vrijgeven van de weg. Uit bereikbaarheids- en veiligheidsoverwegingen duren de maatregelen zoveel korter als mogelijk is of zoveel langer als noodzakelijk.

Bereikbaarheid voor autoverkeer

Tijdens de afsluitingen blijven alle locaties (met uitzondering van het parcours zelf) bereikbaar, rechtstreeks of via omleidingsroutes. Door de wegafsluiting is het parcours zelf voor regulier autoverkeer korte tijd niet toegankelijk, noch oversteekbaar. Een aantal belangrijke doorgaande routes is hierdoor gestremd. Ook locaties in het door het parcours omsloten gebied zijn hierdoor moeilijker bereikbaar. Voor de belangrijkste relaties en locaties worden omleidingsroutes ingesteld, zodat bewoners en bezoekers hun plaats van bestemming kunnen bereiken. De omrijdafstand en extra reistijd is met het oog op het waarborgen van de verkeersveiligheid rond de koers aanvaardbaar.

De (zij)wegen die aansluiten op het parcours, worden tijdens de afsluiting van het (deel)parcours afgesloten voor het doorgaande verkeer. Indien noodzakelijk blijkt dat het afgesloten parcours bereden moet worden. Mag dit uitsluitend onder begeleiding of aanwijzingen van de politie c.q. van de verkeersregelaar. De betreffende wegen zijn gedurende de afsluiting voor doorgaand verkeer ter plaatse van kruispunten oversteekbaar.

De etappes van de Giro in Gelderland vallen in een weekend. Op weekenddagen is de hoeveelheid regulier verkeer over het algemeen lager is dan gemiddeld op werkdagen. Daarmee wordt de hinder van de geplande maatregelen beperkt.

Bereikbaarheid langzaam verkeer

Het parcours is voor fietsers en voetgangers goed bereikbaar en bijna overal oversteekbaar voor dit langzaam verkeer. Voor een goede bereikbaarheid wordt het oversteken zo lang mogelijk toegestaan. Daarbij staat de veiligheid voor alle partijen voorop. In Brummen worden op drukke kruispunten hiervoor verkeersregelaars ingezet. Daarnaast wordt de doorkomst van de reclamekaravaan en de renners door politie begeleid om de veiligheid te waarborgen. Op de toeleidende wegen van/naar het parcours blijven fietsers en bromfietsers toegestaan. Hiervoor worden geen extra maatregelen getroffen.

Bereikbaarheid openbaar vervoer

Het openbaar vervoer zal zoveel mogelijk de normale dienstregeling blijven rijden. Waar nodig zijn/worden passende oplossingen gezocht. Het mobiliteitsplan en het bepalen van de benodigde maatregelen (afsluitingen en omleidingsroutes) zijn in samenwerking met de diverse betrokken openbaarvervoermaatschappijen (trein en bus) tot stand gekomen. Door deze samenwerking en communicatie kunnen de vervoermaatschappijen hun reizigers tevens goed informeren over de bereikbaarheid tijdens de Giro en voorzien van de juiste reizigersinformatie.

Bereikbaarheid hulpdiensten

Vanuit de hulpdiensten is expliciet gekeken naar de bereikbaarheid van medische locaties en hulpverleningsroutes die het parcours doorkruisen. Hiervoor zijn in het parcours specifieke calamiteitendoorsteken benoemd om gebieden gedurende de doorkomst bereikbaar te houden voor de hulpdiensten. Op elke calamiteitendoorsteek zal politie aanwezig zijn en zo mogelijk verkeersregelaars. Zoals verwoord in het “Mobiliteitsplan Big Start Giro Gelderland 2016”, is de politie als enige bevoegd kruisend (gemotoriseerd) verkeer over het parcours toe te laten.

Bezoekers en toeristen

De Giro in Gelderland valt in de meivakantie. Naast bezoekers van de Giro zullen ook andere mensen (diverse locaties in) Gelderland willen bezoeken.

Bezoekers van de Giro worden gestimuleerd om vooral met het openbaar vervoer en/of de fiets te komen. Ten behoeve van de bereikbaarheid voor alle bezoekers wordt bij de communicatie expliciet aandacht besteed aan gebieden en bijzondere locaties die enige tijd geïsoleerd worden als gevolg van de afsluiting. Waar nodig wordt afgestemd met betrokken partijen over benodigde maatregelen ten aanzien van de bereikbaarheid en ten behoeve van het informeren van gasten/bezoekers.

Parkeren

Parkeren langs de route is alleen in parkeerhavens toegestaan, mits dit geen gevaar oplevert voor renners en/of publiek. Waar nodig wordt een parkeerverbod ingesteld. In deze gevallen wordt voor minder validen die langs het parcours wonen een oplossing op maat gemaakt, in overleg met betrokkene en gemeente.

Verkeersveiligheid

Om de verkeersveiligheid te optimaliseren worden de verkeersmaatregelen zo duidelijk en herkenbaar mogelijk vormgegeven en worden weggebruikers door middel van (matrix)borden op afstand al geïnformeerd, zodat onnodige (keer)manoeuvres zoveel mogelijk worden voorkomen. Tevens wordt de veiligheid zo goed mogelijk gewaarborgd door inzet van politie en verkeersregelaars.

Daarnaast wordt door communicatie het gewenste rijgedrag gestimuleerd. Weggebruikers, bedrijven en omwonenden worden vooraf uitgebreid geïnformeerd over de afsluiting van wegen tijdens de etappedagen. Door het vergroten van de bekendheid met de tijdelijke situatie wordt onzeker en onjuist rijgedrag voorkomen. Dit bevordert de verkeersveiligheid.

Besluit

Het College van Burgemeester en wethouders van de gemeente Brummen neemt voor onderstaande gemeentelijke wegen het volgende verkeersbesluit:

Maatregelen Parcours Giro d’Italia

I. door het plaatsen van borden model C01 van het RVV 1990 met hekken en/of inzet van verkeersregelaars, de volgende trajecten van het gemeentelijk wegennet af te sluiten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee, voor een periode van circa drie uur, zoveel korter als mogelijk is of zoveel langer als noodzakelijk, op zondag 8 mei 2016:

a. Kwazenboschweg, van N345, kilometer 21,745 tot Zutphensestraat

b. Zutphensestraat, van Kwazenboschweg tot Marktplein Brummen

c. Marktplein Brummen, van Zutphensestraat tot Arnhemsestraat

d. Arnhemsestraat, van Marktplein Brummen tot N348 kilometer 20,6 

II. door het plaatsen van borden model E01 van het RVV 1990 met onderbord met vermelding van de tijd(speriode), een parkeerverbod in te stellen binnen de bebouwde kom op de volgende trajecten, op zondag 8 mei 2016: 

a. Zutphensestraat, van bebouwde komgrens tot Marktplein Brummen

b. Marktplein Brummen, van Zutphensestraat tot Arnhemsestraat

c. Arnhemsestraat, van Marktplein Brummen tot bebouwde komgrens 

De maatregelen zijn conform het Giro d’Italia Mobiliteitsplan en BasisVerkeersPlan 2016. 

Bekendmaking

Een kennisgeving van dit besluit wordt bekendgemaakt in de Staatscourant en op de gemeentelijke website. De op dit besluit betrekking hebbende stukken worden ter inzage gelegd op het gemeentehuis van Brummen (Balie Vergunningen) aan de Engelenburgerlaan 31 te Brummen.

Inwerkingtreding

Het verkeersbesluit treedt in werking op 7 mei 2016.

Rechtsmiddelenclausule

Op grond van de Algemene Wet Bestuursrecht (artikel 8:1 jo. 7:1) kunnen belanghebbenden bezwaar maken bij het college van burgemeester en wethouders. U moet dan binnen zes weken na de dag van de publicatie van dit besluit uw bezwaarschrift sturen aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Brummen, t.a.v. “Bezwaarschriften”, postbus 5, 6971 AA Brummen. Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en moet in ieder geval bevatten:

a. uw naam en adres;

b. de dagtekening;

c. een omschrijving van het besluit waartegen uw bezwaar zich richt;

d. de gronden van uw bezwaar.

Als u bezwaar maakt, wordt de werking van dit bezwaar niet stop gezet. Mocht u dat willen en u heeft een spoedeisend belang, dan kunt u een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Gelderland, Locatie Arnhem, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem. Aan een dergelijk verzoek zijn afzonderlijke kosten verbonden. 

Aldus vastgesteld op 10 maart 2016.

Burgemeester en wethouders van Brummen,

Namens dezen,

T. te Riet (procesbeheerder Wegen en Verkeer)

Naar boven