Verkeersbesluit

Logo Heemskerk

Burgemeester en wethouders hebben op 8 maart 2016 besloten om:

Overwegende:

  • dat de Marquettelaan, het weggedeelte tussen de Oosterweg en de Mozartstraat, een voor het openbaar verkeer openstaande weg is die bij de gemeente in beheer is;

  • dat bovengenoemd weggedeelte in het verkeersstructuurplan 2009-2015 is gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg type II;

  • dat bovengenoemde weggedeelte op heden voorzien is van verplichte fietspaden;

  • dat deze verplichte fietspaden afwijken van het profiel welke behoort bij gebiedsontsluitingswegen type II zoals is vastgesteld in verkeersstructuurplan 2009-2015;

  • dat bovengenoemd weggedeelte optisch wordt versmald door fietsstroken van 1,70 m breed aan te leggen;

  • dat uit ervaring is gebleken dat door het aanbrengen van een optische versmalling het verkeer rustiger zal gaan rijden;

  • dat door het aanbrengen van fietsstroken de Marquettelaan een uniforme inrichting krijgt wat de verkeersveiligheid ten goede komt;

  • dat dit weggedeelte gezien de staat van het asfalt opnieuw geasfalteerd dient te worden;

  • dat de fietser op de vrijliggende fietspaden door de aanwezigheid van de bomen vaak slecht zichtbaar is;

  • dat er schriftelijke bezwaren zijn ingediend tegen het besluit van 21 januari 2016 tot het verwijderen van de bestaande fietspaden;

  • dat er circa 1750 handtekeningen zijn overhandigd aan de wethouder voor het behoud van de vrijliggende fietspaden langs de Marquettelaan;

  • dat, naar aanleiding van de diverse bezwaren, er overleg is gevoerd met onder andere de fietsersbond, VVN, ADO’20 en omwonenden;

  • dat dit overleg heeft geresulteerd in een oplossing waar zowel bovenvermelde partijen als de gemeente Heemskerk zich in kunnen vinden;

  • dat de vrijliggende fietspaden de status krijgen van een onverplicht fietspad en op de Marquettelaan fietsstroken worden aangebracht;

  • dat de fietser hierbij de keuze heeft om gebruik te maken van de fietsstroken of het onverplichte fietspad;

  • dat het voor de snorfietser niet is toegestaan gebruik te maken van het onverplichte fietspad tenzij met elektromotor of uitgeschakelde verbrandingsmotor;

  • dat door het aanbrengen van fietsstroken de verkeersveiligheid op bovengenoemde weggedeelte wordt verbeterd doordat de fietsers meer in het zicht komt van het gemotoriseerde verkeer;

  • dat door het aanbrengen van fietsstroken de fietsers ook een eigen ruimte met een juridische status krijgen;

  • dat de verkeersintensiteit van de Marquettelaan het toelaat fietsstroken toe te passen;

  • dat ingevolge het bepaalde in artikel 23 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 niet is toegestaan om een voertuig te laten stil staan op een fietsstrook, of op de rijbaan langs een fietsstrook;

  • dat over dit besluit is overleg gevoerd met de door de korpschef van de Nationale Politie daartoe gemandateerde van de politie;

  • dat de wethouder verkeer en vervoer akkoord is met het aanbrengen van fietsstroken op de Marquettelaan, het weggedeelte tussen de Oosterweg en de Mozartstraat en het instellen van een onverplicht fietspad;

  • dat bovenstaande overwegingen hebben geleid tot intrekking van het genomen besluit;

  • dat het college van burgemeester en wethouders, overeenkomst artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994, het bevoegd gezag is voor het nemen van dit verkeersbesluit en dat deze bevoegdheid op grond van regeling mandaten 2015 is gemandateerd aan de beleidsmedewerker wegen en verkeer (mandaatnr. Bo25);

  • gelet op de artikelen 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en de artikelen 12 en 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;

b e s l u i t e n :

  • 1.

    het verkeersbesluit van 21 januari 2016, tot het verwijderen van verplichte fietspaden, in te trekken;

  • 2.

    het verplicht fietspad langs op de Marquettelaan in te trekken en hierbij de verkeersborden volgens model G11 van het RVV 1990 te verwijderen;

  • 3.

    het verplicht fietspad aan te wijzen als onverplicht fietspad door het plaatsen van een bord volgens het model G13 van het RVV 1990;

  • 4.

    door het aanbrengen van een fietssymbool, als bedoeld in het artikel 12, b II van het BABW, op de Marquettelaan, het weggedeelte tussen de Oosterweg en de Mozartstraat; zoals is aangegeven op de bijbehorende tekening, fietsstroken in te stellen;

  • 5.

    dat bekendmaking van het verkeersbesluit geschiedt door publicatie van dit besluit in de Staatscourant en de gemeentelijke website.

Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden bezwaar maken volgens onderstaande procedure. Nadere inlichtingen: telefoonnummer of via deze website.

Bezwaar maken

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na de bekendmaking van dit besluit bezwaar maken. U stuurt het bezwaarschrift per brief aan burgemeester en wethouders. Met uw DigiD inlogcode kunt u ook bezwaar maken via deze website. Een bezwaar kan niet per e-mail worden ingediend.

Het bezwaarschrift dient in ieder geval te bevatten:

  • Naam en adres van de indiener;

  • De datum van verzending;

  • Een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht (of een kopie van het besluit meesturen);

  • De reden(en) van het bezwaar;

  • De handtekening van de indiener.

Tijdens de bezwaarschriftprocedure kunt u, als onverwijlde spoed, gelet op de belangen, dat vereist om een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Haarlem, Postbus 1621, 2003 BR in Haarlem of digitaal via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.

Naar boven