Verkeersbesluit John Hadleystraat: gesloten verklaring in één richting, en instelling verbod voor fietsen.

Logo Amsterdam - Oost

Z-15-18358 INT 16-08122

 

 

De stadsdeelsecretaris van het stadsdeel Oost, gemeente Amsterdam,

 

gemandateerd tot het intrekken en nemen van verkeersbesluiten op het Hoofdnet Auto en het Hoofdnet Rail krachtens het Bevoegdhedenbesluit en het Ondermandaat van RVE-manager Verkeer en Openbare Ruimte aan de stadsdeelsecretarissen,

 

gemandateerd tot het intrekken en nemen van verkeersbesluiten buiten het Hoofdnet Auto en het Hoofdnet Rail krachtens het mandaatbesluit van het algemeen bestuur van de bestuurscommissie Oost en het mandaatbesluit dagelijks bestuur en voorzitter stadsdeel Oost 2015,

 

gelet op:

 

- de Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994);

- het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

- het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW);

- de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

- de Verordening op de bestuurscommissies 2013 van de gemeente Amsterdam en het daarbij behorende bevoegdhedenregister;

- het Bevoegdhedenbesluit ambtelijke organisatie Amsterdam;

- het Ondermandaat van RVE-manager Verkeer en Openbare Ruimte aan de stadsdeelsecretarissen;het Mandaatbesluit van het algemeen bestuur van de bestuurs­commissie Oost, d.d. 27 maart 2014;

- het Mandaatbesluit dagelijks bestuur en voorzitter Stadsdeel Oost 2015;

 

overwegende:

 

a. dat het deel van de John Hadleystraat vanaf nummer 8 naar de IJburglaan op tijdelijke basis is ingericht;

b. dat in het bestemmingsplan IJburg, 1e fase, ter plaatse van dit deel van de John Hadleystraat de bestemming Groen-1 geldt, waarbinnen wegen niet zijn toegestaan;

c. dat bij de inrichting van Steigereiland Zuid er nooit rekening mee is gehouden dat dit deel van de John Hadleystraat permanent zou zijn;

d. dat dit bij de verkoop van de woningen ook zo is gecommuniceerd;

e. dat een deel van de John Hadleystraat zal worden opgeheven, nadat de laatste kavels zijn bebouwd en het park dat ter plaatse komt, wordt aangelegd;

f. dat totdat de John Hadleystraat als doorgaande weg daadwerkelijk wordt opgeheven, de verkeers­veiligheid op het kruispunt met de IJburglaan voor met name fietsers gediend is bij het instellen van eenrichtings­verkeer in de John Hadleystraat, omdat daarmee het aantal afslaande bewegingen over het fietspad langs de IJburglaan aanzienlijk wordt teruggebracht;

g. dat de toegestane rijrichting zal zijn van de John Hadleystraat t.h.v. huisnummer 8 naar de IJburglaan;

h. dat er een verbod voor fietsen komt op de John Hadleystraat tussen de John Hadleystraat t.h.v. huis­­num­mer 8 en de IJburglaan, omdat fietsers voor deze verbinding gebruik kunnen maken van het nabijgelegen fietspad, dat in de toekomstige situatie als fietspad zal blijven bestaan;

i. dat deze maatregel de doorstroming op het kruispunt IJburglaan – John Hadleystraat zal bevorderen;

j. dat er metingen zijn gedaan naar de verkeersdrukte gedurende de spitsuren;

k. dat daaruit blijkt dat het toevoegen van autoverkeer dat momenteel vanaf de IJburglaan linksaf de John Hadleystraat in gaat, aan het verkeer dat de afslag neemt bij de kruising Jan Olphert Vaillant­laan/IJburg­laan, niet zal leiden tot drukte of tot een file op de hoofdbaan van de IJburglaan;

l. dat er weliswaar enkele kortdurende pieken in de ochtend en aan eind van de middag zijn, maar dat het belang van de verkeersveiligheid en het voorkomen van verkeersonveilige situaties doorslaggevend zijn om onderstaande maatregelen te treffen;

m. dat uit de metingen naar voren is gekomen, dat de verkeersmaatregelen op de ventweg langs de IJburglaan, zoals eerder genomen bij verkeersbesluit Steigereiland Zuid IJburglaan (ventweg)/Pedro de Medinalaan tussen Jan Olphert Vaillantlaan en Francisco Faleirostraat van 10 september 2013, zaaknummer 426004, niet langer nodig zijn;

n. dat dit verkeersbesluit derhalve wordt ingetrokken;

o. dat het verkeersbesluit Steigereiland Zuid (John Hadleystraat) van 10 september 2013, zaaknummer 426004 eveneens wordt ingetrokken, maar dat de in dat verkeersbesluit opgenomen maatregelen met dit verkeersbesluit opnieuw worden genomen;

p. dat door het uitsluitend instellen van een eenrichtingsverkeer in de John Hadleystraat, zonder tegelijkertijd ook eenrichtingsverkeer in te stellen op de ventweg langs de IJburglaan, de doorstroming op de IJburglaan gewaarborgd blijft.

 

voorts overwegende:

 

- dat een ontwerp van dit besluit met ingang van 29 juli 2015 gedurende zes weken ter inzage heeft gelegen in het stadsdeelhuis van het stadsdeel Oost;

- dat een ontwerp van dit besluit en het ter inzage leggen daarvan, alsmede de mogelijkheid om zienswijzen in te dienen, zijn bekendgemaakt in de Staatscourant van 29 juli 2015 (nr. 23162);

- dat gedurende de periode dat het ontwerp ter inzage heeft gelegen, achttien ontvankelijke zienswijzen zijn binnengekomen;

- dat deze zienswijzen zijn beantwoord in bijgevoegde Nota van beantwoording, d.d. januari 2016;

- dat deze zienswijzen overigens geen aanleiding hebben gegeven om het voorgenomen verkeersbesluit te wijzigen of niet te nemen;

 

voorts overwegende:

 

- dat aan dit besluit belangen genoemd in artikel 2 lid 1 van de Wvw 1994 ten grondslag liggen;

- dat het in artikel 24 van het BABW bedoelde overleg met de vertegenwoordiger van de korpschef van politie heeft plaats­gevonden;

- dat de IJburglaan deel uitmaakt van het Hoofdnet Auto en het Hoofdnet Rail, waar het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam bevoegd is tot het intrekken en nemen van verkeersbesluiten;

- dat de John Hadleystraat en de ventweg van de IJburglaan geen deel uitmaken van het Hoofdnet Auto of het Hoofdnet Rail, en dat deze weggedeelten gelegen zijn binnen de grenzen van het stadsdeel Oost, en het geen grootstedelijk project of een stedelijke taak of stedelijk belang betreft, zodat op deze weggedeelten de bestuurscommissie Oost bevoegd is tot het intrekken en nemen van verkeersbesluiten;

 

BESLUIT :

 

  I. Het verkeersbesluit Steigereiland Zuid (IJburglaan (ventweg) en Pedro de Medinalaan tussen William Barlowlaan en Francisco Faleirostraat) van 10 september 2013, zaaknummer 426004,  in te trekken;

 

II. Het verkeersbesluit Steigereiland Zuid (John Hadleystraat) van 10 september 2013, zaaknummer 426004, in te trekken;

 

III. a. door het plaatsen van verkeersborden conform model C 02 en C 03 van Bijlage I van het RVV 1990: het gedeelte van de John Hadleystraat, tussen de IJburglaan en de John Hadleystraat ter hoogte van huisnummer 8, gesloten te verklaren voor voertuigen, ruiters, en geleiders van rij- of trekdieren of vee, in één richting, te weten de richting vanaf de IJburglaan.

b. door het plaatsen van verkeersborden conform model D 06-L en D 06-R van Bijlage I van het RVV 1990: het verkeer op de IJburglaan, ter hoogte van de kruising met de John Hadleystraat en de Schokkerjachtdijk, te gebieden zijn weg te vervolgen over de IJburglaan of de Schokkerjachtdijk.

c. door het plaatsen van een verkeersbord conform model C 14 van Bijlage I van het RVV 1990: het gedeelte van de John Hadleystraat, tussen de John Hadleystraat ter hoogte van huisnummer 8 en de IJburglaan, gesloten te verklaren voor fietsen en gehandicaptenvoertuigen zonder motor.

 

 

Amsterdam, 3  maart 2016

 

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam (voor wat betreft de in besluit nr. II. en in besluit nr. III b. bedoelde verkeersborden D 06-L en D 06-R),

Het algemeen bestuur van de bestuurscommissie Oost (voor wat betreft de overige onderdelen van dit verkeersbesluit),

 

namens dezen,

w.g. Liane Pielanen,

stadsdeelsecretaris stadsdeel Oost.

 

 

Bezwaar.

 

Bent u het niet eens met dit besluit? En bent u belanghebbende? Dan kunt u een bezwaarschrift indienen.

Binnen zes weken na publicatie van dit besluit in de Staatscourant kunt u een bezwaarschrift sturen,

  • 1.

    voor wat betreft het verwijderen en plaatsen van de verkeersborden D 06-L en D 06-R op de IJburglaan (het verwijderen in Besluit II. en het plaatsen in Besluit III b.), naar: Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam t.a.v. de afdeling Juridisch Bureau p/a Postbus 94801, 1090 GV Amsterdam.

  • 2.

    voor wat betreft de overige maatregelen in dit verkeersbesluit, naar: Het algemeen bestuur van de bestuurscommissie van stadsdeel Oost t.a.v. de afdeling Juridisch Bureau Postbus 94801, 1090 GV Amsterdam.

 

Vermeld in uw bezwaarschrift:

  • 1.

    uw naam en adres

  • 2.

    telefoonnummer

  • 3.

    een duidelijke omschrijving tegen welk besluit u bezwaar maakt (stuur een kopie mee of noem het kenmerk van het besluit);

  • 4.

    de redenen van uw bezwaar;

  • 5.

    datum en handtekening.

Dient iemand anders namens u een bezwaarschrift in? Stuur dan een volmacht mee. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Het besluit blijft dus gelden.

Is dit voor u nadelig en kunt u de afloop van de bezwaarprocedure niet afwachten?

Dan kunt u, als u een bezwaarschrift hebt ingediend, om een voorlopige voorziening vragen bij:

De Voorzieningenrechter van de Rechtbank te Amsterdam, sector Bestuursrecht

Postbus 75850, 1070 AW Amsterdam

Voor het indienen van dit verzoekschrift is griffiegeld verschuldigd.

Naar boven