Duurzaam Veilig inrichten
3
e fase.
Tracé Groene Kruisweg – Hekelingseweg.
Va
naf de aansluiting
Simonshaven
tot aan
Hekelingseweg
.
Dijkgraaf en heemraden van waterschap Hollandse delta;
overwegende het volgende:
Het Waterschap Hollandse Delta heeft een duidelijke beleidskeuze gemaakt in haar vastgestelde Wegenbeleidsplan 2008. Om te voldoen aan de landelijke normen voor verkeersveiligheid wil het waterschap een reductie van het aantal verkeersslachtoffers. Deze reductie kan worden behaald door de wegen Duurzaam Veilig in te richten. Onderdeel van dit Duurzaam Veilig inrichten is ook het aanbrengen van de basiskenmerken gebiedsontsluitingswegen.
Vanuit de aanpak voor een Duurzaam Veilig wegenbestand moet de inrichting van het traject Hekelingseweg en de Groene Kruisweg in de gemeente Nissewaard worden aangepast. In 2010 is overleg met de destijds nog gemeenten Bernisse en Spijkenisse een ontwerpplan opgesteld om de verkeersveiligheid structureel conform het concept Duurzaam Veilig te verbeteren. Het ontwerpplan is vervolgens door de Verenigde Vergadering ook in 2010, door besluit B1003695, vastgesteld.
Het traject Hekelingseweg - Groene Kruisweg vormt de gebiedsontsluiting voor de kernen Abbenbroek, Zuidland en Simonshaven en is gelegen in de gemeente
De huidige vormgeving van de route komt niet overeen met de actuele eisen (handboek wegontwerp gebiedsontsluitingswegen 2013) die aan een gebiedsontsluitingsweg gesteld worden.
Waterschap Hollandse Delta is, uitgezonderd de woonkernen, buiten de bebouwde kom wegbeheerder van deze route en daarom verantwoordelijk voor een Duurzaam Veilige inrichting. Dit heeft het waterschap aanleiding gegeven om de functie en het gebruik te onderzoeken.
In mei 2015 wordt gestart met de gefaseerde inrichting duurzaam veilig.
Het gehele wegvak kan vanwege de bereikbaarheid van het gebied niet in een keer worden aangepakt. Om die reden is besloten om het project over drie fases uit te voeren.
Het waterschap stelt met dit verkeersbesluit de inrichting vast voor de derde fase van de uitvoering.
Volgens de Wegenverkeerswet (WVW 1994, art. 2) kunnen regels worden vastgesteld met het doel tot:
- •
het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- •
het beschermen van weggebruikers en passagiers;
- •
het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
- •
het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;
- •
het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast,
hinder of schade alsmede gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet Milieubeheer;
•het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte
aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;
•het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik.
Om deze doelen te bereiken kan het nodig zijn om verkeersmaatregelen te
treffen. Artikel 15, 1e lid, van de WVW 1994 stelt dat voor het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens en onderborden een verkeersbesluit moet
Dit geldt wanneer hierdoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Het 2e lid van het artikel stelt dat een verkeersbesluit moet worden genomen wanneer verkeersmaatregelen op of aan de weg leiden tot een wijziging van de inrichting van de weg of wanneer verkeersmaatregelen leiden tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer. Dit geldt wanneer de maatregelen leiden tot een beperking of een uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van de weg of het weggedeelte gebruik kan maken.
Gebiedsontsluitingswegen vormen binnen het netwerk van wegen de verbindende schakel tussen (een verzameling) erftoegangswegen en stroomwegen. Een weg met een gebiedsontsluitende functie faciliteert zowel het stromen (op de wegvakken) als het uitwisselen van verkeer (op de kruispunten).
De eisen aan vormgeving en inrichting van gebiedsontsluitingswegen zijn te onderscheiden in functionele eisen, basiseisen en basiskenmerken.
De functionele eisen hebben betrekking op het toekennen van de functies aan wegen (het categoriseren van wegen). Alvorens met het ontwerp van een weg kan worden gestart, moet duidelijk zijn welke functie die weg moet vervullen.
De eisen geven aan waar een herkenbaar en veilig wegontwerp aan moet voldoen. Dit wordt de basiseisen genoemd.
Aan deze basiseisen is de ‘omgevingsinvloed’ toegevoegd vanwege de nieuwe stap in de wegcategorisering.
De basiskenmerken zijn van belang voor de herkenbaarheid van de gebiedsontsluitingsweg ten opzichte van de stroomweg en de erftoegangsweg. Deze kenmerken zijn uniek voor deze wegcategorie en moeten daarom altijd aanwezig zijn of juist afwezig zijn.
De huidige inrichting van de gebiedsontsluitingsweg voldoet niet aan de basiskenmerken van 80km gebiedsontsluitingswegen. In de rijksnota mobiliteit is vastgelegd dat de wegbeheerders de verplichting hebben om de gebiedsontsluitingswegen in te richten conform de basiskenmerken.
Het feitelijk gebruik van de weg, door alle categorieën, wordt met dit verkeersbesluit niet gewijzigd.
Met dit verkeersbesluit wordt de inrichting van de weg geregeld, conform de richtlijnen uit het handboek wegontwerp gebiedsontsluitingswegen 2013.
Situering en beheer van de wegen
De wegen buiten en tussen de kernen Abbenbroek, Zuidland en Simonshaven te Bernisse zijn gelegen buiten de bebouwde kom, eigendom van en in beheer en onderhoud bij waterschap Hollandse Delta.
Conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen betreffende het Wegverkeer heeft overleg over dit verkeersbesluit plaatsgevonden met de executieve manager van de politie Rotterdam-Rijnmond. Er is positief geadviseerd.
Bevoegdheid tot het nemen van het besluit
Gelet op het bepaalde in regel 7.22 van het register behorende bij het Delegatie en Mandaatbesluit 2014;