In 2014 is in een deel van het dorp Azewijn een vrachtverkeer verbodszone ingesteld. Deze zone wordt uitgebreid met de Dr. Hoegenstraat en de Gendringseweg.
Krachtens artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing en verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
De geslotenverklaring voor vrachtverkeer, uitgezonderd bestemmingsverkeer, welke in Azewijn zonaal is ingesteld, wordt uitgebreid met een tweetal straten: Gendringseweg en Dr. Hoegenstraat. De huidige zone beslaat de volgende straten: Borgstraat, Op den Dam, Laakweg, Ongerstraat, Lugtenakkerstraat, Ompertsestraat, Hartjenssstraat, Wethouder Brandtsweg, Molenweg, Leppestraat, Uiverstraat, Aswinstraat, Brummelhof, Marssestraat en Pastoor Meursstraat.
De gebieden zijn nader aangeduid in de bijlage.
Met het verkeersbesluit wordt beoogd:
- -
Het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- -
Het beschermen van weggebruikers en passagiers;
- -
Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu;
- -
Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.
In het Integraal Verkeers- en Vervoersplan van de Gemeente Montferland is het beleid vastgelegd om doorgaand vrachtverkeer te weren uit verblijfsgebieden, om hiermee de overlast en hinder te verminderen en de verkeersveiligheid te verbeteren.
Al jaren ervaren inwoners van Azewijn overlast van het doorgaande vrachtverkeer door de kern. Middels verkeersbesluit nr. 16213, genomen op 6 juni 2014, is een begin gemaakt met het afsluiten voor doorgaand vrachtverkeer in Azewijn. Daarbij is één noord-zuid route niet opgenomen in de verbodszone, te weten de route Gendringseweg, Dr. Hoegenstraat. Motivatie hiervoor was het ontbreken van een geschikte alternatieve route. De aanleg van de ontbrekende schakel tussen ’s-Heerenberg en Zeddam zou deze functie over kunnen nemen.
De voorbereidingen voor de aanleg van deze provinciale weg zijn in volle gang, maar de openstelling is op z’n vroegst gepland voor eind 2016. De oplevering van de weg is al meerdere malen met een aantal jaren opgeschoven. Omdat veel externe factoren van invloed zijn op de planning, is besloten om op voorhand al aan de wensen van de inwoners te voldoen en de Gendringseweg en Dr. Hoegenstraat ook af te sluiten voor doorgaand vrachtverkeer.
Nadat het eerste deel van de geslotenverklaring was uitgevoerd heeft op maandag 15 december een onderzoek
[1] plaats gevonden naar de effecten op de Gendringseweg en Dr. Hoegenstraat. Op basis van dit onderzoek konden onderstaande conclusies worden getrokken:
A. Het absolute aantal vrachtauto’s en landbouwvoertuigen bedraagt op de Gendringseweg 166 voertuigen per etmaal. Daarvan zijn in de 12 uren van het onderzoek 82 vrachtauto’s met een kenteken geregistreerd waarvan er 40 stuks (ca. 24 % van het totaal) een doorgaand karakter dragen. De overige voertuigen hebben kennelijk een bestemming in het gebied rond Azewijn;
B. Het absolute aantal vrachtauto’s en landbouwverkeer op de Dr. Hoegenstraat bedraagt 246 voertuigen per etmaal. Daarvan zijn in de 12 uren van het onderzoek 111 vrachtauto’s met een kenteken geregistreerd waarvan er 40 stuks (ca. 16 % van het totaal) een doorgaand karakter dragen. De overige voertuigen hebben kennelijk een bestemming in het gebied rond Azewijn;
C. Het absolute aantal vracht- en landbouwverkeer is ten opzichte van maart 2014 licht gedaald;
D. Uit het onderzoek blijkt dat er geen of slechts op een zeer beperkte schaal verschuiving van vrachtauto’s van de Laakweg naar de Gendringseweg kan hebben plaatsgevonden;
E. Uit de vergelijking van de kentekenonderzoeken in maart 2014 en december 2014 blijkt dat het grootste aantal vrachtauto’s zich in de daluren over de beide wegen verplaatsen. Van deze vrachtauto’s zijn er in de spitsuren 7 stuks met een doorgaand karakter en in de daluren 33 stuks met een doorgaand karakter.
Gelet op het beperkt aantal vrachtwagens dat het kenmerk doorgaand verkeer heeft, zijn de economische en verkeerskundige consequenties geen reden voor langer uitstellen van de gesloten verklaring.
Door het instellen van een geslotenverklaring voor vrachtverkeer, uitgezonderd bestemmingsverkeer, zal de hoeveelheid vrachtverkeer door de kern Azewijn afnemen wat de veiligheid en leefbaarheid ten goede komt.
Voor het doorgaande vrachtverkeer afkomstig van het huidige en nieuw te bouwen Euregionaal Bedrijven Terrein (EBT) zijn goede alternatieve routes aanwezig, zoals de N827, N316, N816 en de N335, waardoor extra reistijd en/of -afstand voor doorgaand vrachtverkeer zeer beperkt is. Deze doorgaande routes zijn beter toegerust om grote hoeveelheden vrachtverkeer te verwerken. Het economisch verlies voor deze weggebruikers is daarom zeer beperkt.
[1] Kentekenonderzoek vrachtverkeer op de Gendringseweg en Dr. Hoegenstraat te Azewijn in de gemeente Montferland, uitgevoerd door Hauptmeijer Verkeer.
Met de instelling van de zones wordt de vrijheid van het verkeer beperkt voor vrachtauto’s die niet in de betreffende zones hun herkomst of bestemming hebben. Aangezien er goede alternatieven zijn voor het doorgaande vrachtverkeer, acht de gemeente de nadelen voor dit verkeer zeer beperkt. De verbetering van verkeersveiligheid, de afname van de hinder voor bewoners en het in overeenstemming brengen van de functie van de gebieden met het juiste type verkeer wegen in deze daarom zwaarder.
Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de politie. Tevens is overleg gepleegd met Steenfabriek Den Daas en Netterden Zand en Grind.