Tijdelijke verkeersmaatregelen Koningsdag Afferden
Logo Druten
(Dit besluit is jaarlijks geldig)
Vaststelling van het verkeersbesluit door Burgemeester en Wethouders op 17 maart 2015
Het verkeersbesluit treedt in werking op Koningsdag
Burgemeester en wethouders van Druten;
Gelet op:
  • artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;
  • artikel 15 lid 1 van de WVW, ingevolge de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;
  • artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna BABW) ingevolge de plaatsing van verkeersborden volgens bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;
  • artikel 24 BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie Gelderland-Zuid;
  • het besluit van het college van Burgemeester en Wethouders van 2014 om de bevoegdheid verkeersbesluiten te nemen te mandateren aan de adviseur Openbare Ruimte;
Overwegende dat,
  • er een aanvraag is binnengekomen om jaarlijks Koningsdag in Afferden te houden, waarbij Koningsdag normaal op 27 april wordt gehouden, tenzij deze dag een zondag betreft. Indien 27 april op zondag valt wordt Koningsdag gevierd op de voorafgaande zaterdag;
  • in 2014 Koningsdag op zaterdag 26 april gevierd is en in 2015 en eerstvolgende jaren gewoon op 27 april zal plaatsvinden;
  • voor Koningsdag het Koningsplein in Afferden gebruikt zal worden en autovrij moet zijn voor een veilig verloop van de diverse festiviteiten en activiteiten;
  • voor extra veiligheid ter hoogte van het Koningsplein een halve rijbaan van de Koningsstraat aan de zijde van het plein wordt afgezet;
  • de afsleepregeling van toepassing is om het evenemententerrein autovrij te kunnen maken;
  • het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;
  • de bovenvermelde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW om overlast of hinder veroorzaakt door het verkeer te voorkomen of te beperken;
nemen, gelet op het voorgaande, de volgende
Besluiten
  • 1. door plaatsing van verkeersborden C1 (gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee), volgens bijlage 1 van het RVV 1990, het Koningsplein te Afferden jaarlijks gesloten te verklaren voor bestuurders op Koningsdag, vanaf 10:00 - 19:00 uur of eerder of later indien de omstandigheden hier aanleiding toe geven;
    • 2.
      door plaatsing van verkeersborden F5 (verbod voor bestuurders door te gaan bij nadering van verkeer uit tegengestelde richting) en F6 (Bestuurders uit tegengestelde richting moeten verkeer dat van deze richting nadert voor laten gaan), volgens bijlage 1 van het RVV 1990, jaarlijks op Koningsdag, een voorrangsregeling in te stellen op de Koningstraat ter hoogte van het Koningsplein tussen 10:00 en 19:00 uur, of eerder of later indien de situatie hierom vraagt:
    • 3.
      e.e.a. conform bijbehorende tekening van 17 maart 2015.
Druten, 17 maart 2015
Namens burgemeester en wethouders van Druten,
Ing. M.J.H. Eijkhout
Adviseur Openbare Ruimte
Het verkeersbesluit ligt vanaf de publicatiedatum gedurende 6 weken ter inzage.
Belanghebbenden kunnen, tot uiterlijk zes weken na heden, tegen dit besluit schriftelijk bezwaar indienen bij burgemeester en wethouders van Gemeente Druten, Postbus 1, 6650 AA Druten. Zie hiervoor de bezwaarschriftbijsluiter.
 
 
Bezwaarschrift-bijsluiter
Hoe maakt u bezwaar tegen dit besluit?
Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u daartegen bezwaar maken. Dat doet u door een brief te schrijven aan de instantie die het besluit heeft genomen. In de meeste gevallen is dat het college van burgemeester en wethouders. Maar het kan ook gaan om een besluit van de raad of de burgemeester.
U stuurt uw bezwaar aan het college van burgemeester en wethouders (raad of burgemeester) van Druten, Postbus 1, 6650 AA Druten.
Let op: uw bezwaarschrift per e-mail indienen is niet mogelijk!
Bezwaarschrift
De brief waarmee u bezwaar maakt heet bezwaarschrift.
In uw bezwaarschrift moet het volgende staan:
  • a.
    uw naam en adres
  • b.
    de datum
  • c.
    een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt
  • d.
    de reden waarom u bezwaar maakt
Vergeet u niet het bezwaarschrift te ondertekenen en stuur zo mogelijk een kopie mee van het besluit waartegen u bezwaar maakt.
Termijn
U heeft zes weken de tijd om bezwaar te maken. Deze termijn begint op de dag na de bekendmaking van het besluit: dat is de dag ná de datum, waarop het besluit is verzonden. Uw bezwaar moet vóór het einde van de termijn bij ons binnen zijn.
Voorlopige voorziening
Wanneer u bezwaar maakt, blijft het besluit - in ieder geval totdat een beslissing op het bezwaarschrift is genomen - in stand. Om te voorkomen dat er onherstelbare gevolgen ontstaan, kunt u de voorzieningenrechter van de Rechtbank Gelderland om een voorlopige voorziening vragen. Dat is een tijdelijke oplossing, die geldt totdat op uw bezwaar is beslist. In het geval van een omgevingsvergunning kan zo’n voorziening inhouden, dat voorlopig niet gebouwd mag worden.
Een verzoek om een voorlopige voorziening wordt op korte termijn behandeld. U stuurt uw schriftelijke verzoek aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Gelderland, Afdeling Bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem.
Voor een voorlopige voorziening betaalt u een vergoeding: griffierecht. Een natuurlijk persoon betaalt bij de rechtbank € 45,-- voor zaken die betrekking hebben op uitkering, huursubsidie of belastingzaken. Voor de overige zaken betaalt een natuurlijk persoon € 167, -. Een rechtspersoon (vereniging, stichting, NV, BV) betaalt altijd € 331, -. Deze bedragen gelden vanaf 1 januari 2015.
Digitaal beroep instellen
Per 1 oktober 2010 is het ook mogelijk om digitaal een verzoekschrift in te dienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.
Nog vragen?
Heeft u nog vragen? Neem dan gerust contact op met de secretaris van de bezwaarschriftencommissie van de gemeente Druten, te bereiken via 14 0487.
Naar boven