Verkeersbesluit
Logo Loon op Zand
Nr. 2015-08
Nieuwe situatie Horst ten behoeve van het project “o mbouw N261 ”.
Het afdelingshoofd Infra van de gemeente Loon op Zand;
GELET OP:
artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994 en het verlenen van ontheffingen als bedoeld in artikel 149 Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten, voor zover zij betreffen het verkeer op andere wegen, genomen door burgemeester en wethouders, of krachtens besluit van hen, door een door hen ingestelde bestuurscommissie of het dagelijks bestuur van een deelgemeente;
het besluit van het college van burgemeester en wethouders van 24 januari 1995, waarbij de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten en het verlenen van ontheffingen, per 18 maart 2008, is gemandateerd aan het afdelingshoofd Infra;
de Wegenverkeerswet 1994, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en de Algemene wet bestuursrecht;
OVERWEGENDE:
dat de provinciale weg A/N261, tussen Tilburg, Loon op Zand en Waalwijk, wordt omgebouwd tot een autoweg (snelheid 100 kilometer per uur) met ongelijkvloerse kruisingen, bestaande uit twee keer twee rijstroken, pachstroken, aanliggende busstroken en in een aantal gevallen rotondes bij aansluitingen op andere wegen;
dat als gevolg van de ombouw een bijdrage wordt geleverd aan het verbeteren van de leefbaarheid;
dat de nieuwe situatie Horst in eigendom zijn en in beheer komen van de gemeente Loon op Zand;
dat in het project ombouw N261 een nieuw busstation wordt aangelegd op de Horst (westzijde N261) en op de Hoge Steenweg (oostzijde N261)en deze is gelegen buiten de bebouwde kom van de kern Loon op Zand;
dat het nieuwe busstation een verbetering is voor de afwikkeling van het openbaar vervoer;
dat op (dit gedeelte van de) Horst een snelheidsregime geldt van 60 km/uur, en op (dit gedeelte van de) Hoge Steenweg een snelheuidsregime geldt van 80km/uur;
dat het nieuw busstation onderdeel is van de oude aansluiting kern Loon op Zand, die naar aanleiding van de ombouw van de N261 in zijn geheel wordt aangepast;
dat in het project ombouw N261 een enkelzijdig fietspad wordt aangelegd op de Horst tussen de kruising met de Kraanvan en de kruising met het hooispoor en deze is gelegen buiten de bebouwde kom van de kern Loon op Zand;
dat het fietspad te bereiden is in twee richtingen, tussen de kruising met de Kraanvan en de kruising met het hooispoor;
UIT HET OOGPUNT VAN:
  • -
    het verzekeren van de veiligheid op de wegen;
  • -
    het beschermen van de weggebruikers en passagiers;
  • -
    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;
  • -
    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade.
GEHOORD:
overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, overleg met de chef van het politieteam Loon op Zand heeft plaatsgevonden, waarbij deze heeft aangegeven met de maatregel te kunnen instemmen.
BESLUIT:
  • I.
    Tot het realiseren van een nieuw busstation Loon op Zand te Loon op Zand.
  • II.
    Tot het realiseren van een nieuw tweerichtingen fietspad een westzijde van de Horst te Kaatsheuvel.
  • III.
    Tot het verwijderen en plaatsen van verkeersborden van bijlage 1 van het RVV 1990, conform bijgevoegde tekening.
  • IV.
    de datum van de openbaarmaking van dit besluit te bepalen op donderdag 19 maart 2015.
  • V.
    het verkeersbesluit op gebruikelijke wijze te publiceren.
Kaatsheuvel, 24 februari 2015
Hoogachtend,
het college van burgemeester en wethouders,
namens deze,
het hoofd van de afdeling Infra,
F.A. van Gorp
Een afschrift van dit besluit is verzonden naar:
1.Politie Team Loon op Zand, Postbus 8050, 5004 GB Tilburg
Bijlage: tekening horend bij besluit 2015-08 (N261-A-DO-0.N261-SI-0749 d.d. 29-01-2015)
Naar boven