Tijdelijke verkeersmaatregelenWillemstraat

Logo Breda

DV15VB2902 d.d. 18 december 2015

 

Burgemeester en wethouders van Breda

Gelet op:

De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;

Het Algemeen Mandaatbesluit Breda 2014, vastgesteld door burgemeester en wethouders op 15 juli 2014, inzake de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten.

Overwegende:

Dat op grond van het bepaalde in artikel 37 BABW een verkeersbesluit genomen moet worden voor het in artikel 34 van het BABW bedoelde tijdelijk plaatsen van verkeerstekens en het uitvoeren van tijdelijke verkeersmaatregelen, indien de omstandigheden die tot tijdelijke plaatsing of tijdelijke maatregelen leiden van langere duur zijn dan vier maanden.

Uit het oogpunt van:

  • Het verzekeren van de veiligheid op de wegen

  • Het beschermen van de weggebruikers en passagiers

  • Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade

Is het gewenst om

Tijdelijke verkeersmaatregelen te treffen in de Willemstraat en aanliggende straten in de periode van 14 maart 2016 tot en met 14 augustus 2016. Een en ander zoals weergegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen

‘Herinrichting Willemstraat Fase 1 t/m 4’ d.d. 27-11-2015.

Motivering

Medio 2016 zal de zuidzijde van het nieuwe station opgeleverd worden. De afgelopen jaren is gewerkt aan een nieuw station en is de ontsluitingsstructuur rondom het station aangepast. Diverse straten zijn de afgelopen periode heringericht. De Willemstraat is een belangrijke verbinding tussen het Centrum/Valkenberg. De Willemstraat moet heringericht zijn als ook de het station gereed is.

De werkzaamheden worden uitgevoerd in de periode van 14 maart 2016 tot en met 31 juli 2016. In verband met onvoorziene omstandigheden wordt dit verkeersbesluit voor twee weken langer genomen tot en met 14 augustus 2016. De gemeente streeft ernaar de werkzaamheden binnen de geplande termijn af te ronden.

 

Om de werkzaamheden veilig uit te kunnen voeren wordt het wegvak waar wordt gewerkt geheel afgesloten voor het verkeer. Het wegvak wordt fysiek afgesloten en het bord C1, gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee, wordt geplaatst. Door een volledige afsluiting van het wegvak waar gewerkt wordt kunnen de werkzaamheden zo snel en efficiënt mogelijk worden uitgevoerd. Daarnaast wordt bebording geplaats omtrent verplichte rijrichtingen, verplicht fietspad en voorrangssituaties. Een en ander zoals weergegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen‘ Herinrichting Willemstraat Fase 1 t/m 4’

d.d. 27-11-2015.

 

De werkzaamheden zullen in vier fasen uitgevoerd worden. Tijdens de werkzaamheden zal de Willemstraat zoveel mogelijk bereikbaar gehouden worden en zal het verkeer zoveel mogelijk door de Willemstraat geleid worden. De precieze planning van de werkzaamheden is nog niet bekend. Fase 1 en 2 zullen in maart tot en met april uitgevoerd worden. Fase 3 en 4 zullen van mei tot en met juli uitgevoerd worden.

Fase 1: Werkzaamheden ter hoogte van de Willembrug

Fase 2: Werkzaamheden Academie- en Deplratsingel

Fase 3: Aanleg westelijke trottoirs, parkeervakken en rijbaan van de Willemstraat

Fase 4: Aanleg middenstrook, oostelijke trottoirs, parkeervakken en rijbaan van de Willemstraat.

 

Op de bij dit besluit behorende tekeningen ‘Herinrichting Willemstraat Fase 1 t/m 4’ d.d. 27-11-2015 zijn de werkzaamheden opgenomen. Per fase is per verkeerssoort aangegeven hoe de rijrichtingen zijn.

Belangenafweging

De werkzaamheden gaan hinder met zich meebrengen voor omwonenden en bedrijven in de vorm van werkzaamheden op de route naar hun woning of bedrijf. Woningen en bedrijven blijven bereikbaar echter het laatste gedeelte zal soms te voet afgelegd moeten worden. De reistijd naar nabij gelegen woningen en bedrijven zullen door de omleidingen in sommige gevallen langer zijn. Nood- en hulpdiensten zijn in het voortraject betrokken bij de planning van de werkzaamheden en de afweging van de varianten.

Door het plaatsen van tijdelijke verkeersmaatregelen kan er efficiënt en veilig worden gewerkt. De gemeente heeft daarom het belang van het nemen van de tijdelijke verkeersmaatregelen en het belang van de verkeersveiligheid zwaarder laten wegen dan het belang van omwonenden en bedrijven om met zo min mogelijk hinder de plaats van bestemming te kunnen bereiken. De hinder bestaat uit het mogelijk moeten omrijden en het in sommige gevallen laatste gedeelte lopen om op de plaats van bestemming te komen. Het is noodzakelijk om de werkzaamheden uit te voeren. Het is niet te voorkomen dat er hinder ontstaat aangezien dit een druk punt in het centrum van Breda is. Er wordt naar gestreefd de hinder zoveel mogelijk te voorkomen.

Communicatie

Over de werkzaamheden is en zal tijdens de uitvoering uitgebreid gecommuniceerd . Omtrent de omleidingen en faseringen zullen flyers gedrukt worden ter verspreiding in de spoorbuurt en de omgeving van het project. Ook bedrijven kunnen de beschikking krijgen over deze flyers om te verspreiden. Daarnaast zullen er ‘Via BredaBerichten’ verspreidt worden. Voor aanvang van de werkzaamheden zal een inloopavond worden gehouden bij het informatiecentrum aan de Willemstraat om de uitvoering onder de aandacht te brengen. Daarnaast zal gebruik gemaakt worden van de digitale media om actuele informatie over de voortgang van de werkzaamheden en de gevolgen voor de bereikbaarheid bekend te maken.

Volgens vaste jurisprudentie moeten tijdelijke verkeersmaatregelen worden beschouwd als een normale maatschappelijke ontwikkeling waarmee iedereen kan worden geconfronteerd. De nadelige gevolgen van dergelijke maatregelen mogen echter niet onevenredig zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen belangen. De omleidingsroutes zijn aanvaardbare afstanden omrijden. De bereikaarheid van woningen en bedrijven wordt gegarandeerd. De tijdelijke verkeersmaatregelen leiden niet tot onevenredige hinder of overlast voor betrokkenen.

Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld dan wel dat door de te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan.

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de politie Breda.

Besluiten

  • I.

    Tijdelijke verkeersmaatregelen te treffen op de Willemstraat en aanliggende straten. Het wegvak waar gewerkt wordt, wordt fysiek afgesloten en het bord C1, gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee, wordt geplaatst. Daarnaast worden borden geplaatst in verband met het aangeven van verplichte rijrichtingen, verplicht fietspad en voorrangssituaties.

  • II.

    Een en ander overeenkomstig de bij dit besluit behorende tekeningen Herinrichting Willemstraat Fase 1 t/m 4’ d.d. 27-11-2015.

  • III.

    Dit verkeersbesluit in werking te laten treden op 14 maart 2015 tot en met 14 augustus 2015.

  • IV.

    De datum van openbaarmaking van dit verkeersbesluit te bepalen op 18 december 2015.

  •  

  •  

Breda, 18 december 2015

Hoogachtend,

burgemeester en wethouders van Breda,

namens dezen,

Medewerker beleid & advies

 

 

 

A.Kuijpers.

Ter inzage

Het verkeersbesluit is voor een ieder in te zien via www.officielepublicaties.nl of www.overheid.nl. Nadere informatie kan worden ingewonnen bij de heer E.L.M. Willekens via telefoonnummer 14 076.

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, hiertegen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van Burgemeester en Wethouders van Breda, Postbus 90156, 4800 RH Breda. Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.

Het bezwaarschrift moet ten minste bevatten:

  • a.

    naam en adres

  • b.

    de dagtekening

  • c.

    omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift gericht is; Verkeersbesluit ‘Tijdelijke verkeersmaatregelen Willemstraat’

  • d.

    de gronden van het bezwaar

U wordt verzocht, indien mogelijk, een kopie van het besluit waartegen het bezwaar is gericht, mee te zenden.

Indien een bezwaarschrift is ingediend kan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank binnen het rechtsgebied waar de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft, een verzoek worden gedaan tot het treffen van een voorlopige voorziening (waaronder schorsing) indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Voor de behandeling van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Bijlagen behorend bij dit besluit

Herinrichting Willemstraat Fase 1 t/m 4 d.d. 27-11-2015.

Naar boven