VOORNEMEN TOT VERKEERSBESLUIT 30 zone van Veenweg en Afsluiten van Veenweg bij Oostdijk

Logo Heerhugowaard

Datum: 1 december 2015

Onderwerp: voornemen tot verkeersbesluit voor instellen 30 km/u zone en afsluiting van Veenweg

 

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE HEERHUGOWAARD

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

 

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT

Vereiste van besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.

Motivering

Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van de weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden, is het gewenst om:

  • a.

    Op de van Veenweg, tussen de Oosttangent en de Oostdijk een maximumsnelheid van 30 km/u in te voeren door middel van het plaatsen van bord A1 (30) zone. De Van Veenweg wordt onderdeel van de al geldende 30 km/u zone in de wijk de Draai. Bij het plaatsen van bord A1 (30) stellen de Uitvoeringsvoorschriften van de BABW de volgende voorwaarden: “Bord A1 (30 km/h binnen en buiten de bebouwde kom en 60 km/h buiten de bebouwde kom) mag op wegvakken slechts worden toegepast indien wordt voldaan aan de volgende eisen:

    • iedere weg in het betrokken gebied heeft voornamelijk een verblijfsfunctie;

    • om te voorkomen dat de verblijfsfunctie wordt aangetast door een relatief hoge intensiteit van het gemotoriseerde verkeer, is de weg met zijn omgeving waar nodig aangepast;

    • met het oog op snelheidsbeperking en attentieverhoging is extra aandacht besteed aan potentieel gevaarlijke punten, zoals:

      • a.

        plaatsen waar voetgangers, in het bijzonder schoolkinderen en bejaarden, plegen over te steken;

      • b.

        kruispunten met een hoofdroute voor fietsers en eventueel bromfietsers;

      • c.

        kruispunten waar de voorrang door middel van borden geregeld is;

    • de overgangen naar een andere maximumsnelheid zijn door de constructie duidelijk herkenbaar;

    • indien de overgang naar een hogere maximumsnelheid binnen 20 meter van een kruisende weg ligt, dan is de voorrang geregeld door middel van verkeerstekens of een in- en uitritconstructie, tenzij de kruisende weg geschikt is om in het betrokken gebied opgenomen te worden.

Door toepassing van de maatregelen in dit besluit voldoet het bedoelde gebied aan deze voorwaarden.

  • b.

    de Van Veenweg nabij de Oostdijk af te sluiten voor doorgaand gemotoriseerd verkeer. Dit gebeurt door de van Veenweg tussen de inrit van huisnummer 162 en de Oostdijk om te vormen naar een fietspad, met verkeersbord G11. De afsluiting wordt voorzien van een plaatselijke wegversmalling en een fysieke afsluiting met afsluitpalen.

Met de maatregelen onder a) wordt beoogd een snelheidsregime in te stellen die past bij de (toekomstige) functie van de van Veenweg binnen wijk de Draai. Deze weg is niet geschikt om veel verkeer te verwerken en wordt steeds meer onderdeel van de wijk. Zodoende wordt deze opgenomen in de al geldende 30 km/u zone in de wijk.

Met de maatregelen onder b) wordt beoogd doorgaand verkeer over de van Veenweg te weren. Voor doorgaand verkeer zijn (en komen) verkeersveiligere alternatieven beschikbaar. De weg is bij toenemende verstedelijking in zijn huidige inrichting niet berekend op meer verkeersstromen. Voor fietsverkeer is deze weg wel een belangrijke uitvalsroute en zodoende moet de verbinding voor fietsers wel open blijven. Voor fietsdoorsteken kiest de gemeente uit principe voor de fietsdoorsteek met bord G11 en niet voor een fiets-/bromfietspad. Bromfietsers worden binnen de bebouwde kom immers gerekend tot de motorvoertuigen en volgen zo veel mogelijk de regels voor autoverkeer.

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd, namens de korpschef, met een vertegenwoordiger van de politie, eenheid Noord-Holland.

 

 

ONTWERPBESLUIT

Op grond van vorenstaande overwegingen spreken burgemeester en wethouders het voornemen uit om op de van Veenweg:

  • tussen de Oosttangent en de Oostdijk een maximumsnelheid in te stellen van 30 km/u

  • een permanente afsluiting voor gemotoriseerd verkeer te plaatsen tussen huisnummer 162 en de Oostdijk door dit gedeelte om te vormen naar een verplicht fietspad.

Bebording volgens het Reglement Verkeersregels en Verkeersteken (RVV) 1990:

Bijlage 1, hoofdstuk A Snelheid en G Verkeersregels

Afbeelding Bordnummer Omschrijving

A1 (30) zone Maximumsnelheid 30 km/u (zone)

G11 Verplicht Fietspad

 

MEDEDELINGEN

Wilt u het besluit inzien?

Het besluit ligt tot en met 15 januari 2016 ter inzage. U kunt het besluit op de informatiebalie van het Gemeentehuis Heerhugowaard, Parelhof 1, inzien op maandag t/m donderdag van 10.00 tot 17.00 uur en op vrijdag van 10:00 tot 20.00 uur.

Welke stukken liggen ter inzage?

• Het ontwerp verkeersbesluit

Wilt u uw mening geven?

Voordat het college van burgemeester en wethouders een definitief besluit neemt, wordt het ontwerpbesluit ter inzage gelegd voor een periode van 6 weken, dat is tot en met 15 januari 2016. De gemeente volgt in dit geval de procedure volgens de artikelen 3:15 en 3:16 Algemene wet bestuursrecht.

Het is voor iedereen mogelijk zijn mening te geven over dit ontwerpbesluit. Dat kan door het indienen van een zienswijze tijdens de periode waarin het ontwerpbesluit ter inzage ligt.

Een zienswijze kan schriftelijk , per e-mail of mondeling worden ingediend. Wilt u uw zienswijze mondeling toelichten, maak dan eerst een afspraak bij de gemeente via tel. 14 072. De gemeente zal, mochten er meer mensen behoefte hebben om een mondelinge zienswijze te geven, mogelijk een hoorzitting organiseren.

De zienswijzen op het ontwerpbesluit zullen worden meegenomen in de definitieve beslissing van burgemeester en wethouders. Op het definitief besluit is alleen beroep mogelijk door diegenen die een zienswijze hebben ingediend op het ontwerpbesluit. (of kan aantonen daartoe redelijkerwijs niet in staat te zijn geweest)

Wilt u meer informatie?

Neem dan contact met dhrM.J. Ippel, tel 14 072, of via e-mail naar post@heerhugowaard.nl

 

Naar boven