Verkeersbesluit Sportpark IJburg (Oeverzeggestraat en Dick Hilleniuspad)

Logo Amsterdam - Oost

Besluit nr. Z-15-16740

Gemeente Amsterdam, Bestuurscommissie Stadsdeel Oost

 

Het Algemeen Bestuur van de bestuurscommissie Oost,

gelet op:

- de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994, in het bijzonder artikel 2, lid 1, artikel 15, artikel 18, lid 1 d. en artikel 20;

- het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

- het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;

- de Verordening op de bestuurscommissies 2013;

- het Mandaatbesluit algemeen bestuur aan dagelijks bestuur stadsdeel Oost van maart 2014;

- het Mandaatbesluit Dagelijks Bestuur en Voorzitter Stadsdeel Oost 2015;

gezien:

- het feit dat sinds 30 juni 2010 het Sportpark IJburg, gelegen aan het Dick Hilleniuspad in het Diemerpark, geopend is, en in gebruik is bij diverse sportverenigingen;

- het feit dat in het bestemmingsplan “IJburg 1e fase” een uitbreiding van dit sportpark naar zes sport­velden mogelijk is gemaakt, alsmede het aanleggen van een parkeervoorziening met maximaal 42 parkeerplaatsen;

- het rapport “Parkeren Sportpark IJburg” van Goudappel Coffeng, d.d. 15 april 2014;

- de beleidsnotitie “Parkeer- en verkeersregime Sportpark IJburg”, d.d. 28 oktober 2014;

- het Definitief inrichtingsplan Sportpark IJburg en omgeving, vastgesteld door het algemeen bestuur van de bestuurscommissie Oost op 16 december 2014;

overwegende dat:

- besloten is tot bovengenoemde uitbreiding van het Sportpark IJburg en tot het aanleggen van bovengenoemde parkeervoorziening;

- om het in bovengenoemde documenten beoogde verkeers- en parkeerregime te kunnen realiseren, het nemen van een aantal verkeersmaatregelen noodzakelijk is, hetgeen geschiedt door middel van dit verkeersbesluit;

- de parkeervoorziening zal worden gerealiseerd in de vorm van een nieuw aan te leggen rijbaan tussen het Dick Hilleniuspad en de sportvelden, die eindigt in een keerlus, langs welke rijbaan aan één zijde ter hoogte van de sportvelden 42 haaks­parkeervakken worden aangelegd, waaronder één algemene gehandicaptenparkeerplaats;

- de parkeervoorziening, conform het gestelde in bovengenoemde documenten, alleen voor het  gemotoriseerd ­verkeer wordt opengesteld op wedstrijdmomenten (op zaterdag, op zondag, en op overige dagen in de avonduren alleen tijdens wedstrijden) en dat hier op grond van de Verordening Parkeerbelastingen een maximale parkeerduur van 4 uren zal gelden;

- de parkeervoorziening, alleen tijdens de perioden van openstelling, voor het gemotoriseerd verkeer bereikbaar is via de Oeverzeggestraat en het Dick Hilleniuspad;

- het Dick Hilleniuspad een (mede recreatief) fietspad is in het Diemerpark, en dat daarom het gebruik van het Dick Hilleniuspad door het gemotoriseerd verkeer zo veel mogelijk moet worden beperkt;

- de aanwijzing van het Dick Hilleniuspad en van een gedeelte van de Oeverzeggestraat als verplicht fietspad daarom slechts dient te worden ingetrokken voor de perioden dat de parkeervoorziening is opengesteld, en slechts voor wat betreft het gedeelte tot aan de toegang tot de parkeervoorziening;

- om ook fysiek te bevorderen, dat buiten de perioden van openstelling van de parkeervoorziening het autoverkeer geen gebruik kan maken van het als verplicht fietspad aangewezen gedeelte van de Oeverzeggestraat alsmede van het Dick Hilleniuspad,  in de Oeverzeggestraat – enkele meters voorbij de toegang tot de laatste woningen – een verzinkbare paal midden in het wegdek wordt geplaatst, voorzien van een waarschuwingsbord conform model J 39 van Bijlage I van het RVV 1990, waarmee het achter deze paal gelegen gedeelte van de Oeverzeggestraat en het Dick Hilleniuspad voor het autoverkeer kunnen worden afgesloten buiten de perioden van openstelling van de parkeervoorziening;

- het plaatsen van deze verzinkbare paal geen beperking of uitbreiding inhoudt van het aantal categorieën weggebruikers dat gebruik kan maken van de Oeverzeggestraat en het Dick Hilleniuspad, aangezien de achter deze paal gelegen weggedeelten bij verkeersbesluit al waren aangewezen als verplicht fietspad, en fietsen deze paal ongehinderd kunnen passeren;

- het gemotoriseerd verkeer dat noodzakelijkerwijze ook buiten de perioden van openstelling van de parkeer­voorziening het sportpark moet kunnen bereiken, bijvoorbeeld voor bevoorrading en voor het uitvoeren van beheertaken, over een ontheffing ex artikel 87 van het RVV 1990 moet beschikken;

- het snelheidsregime zoals dat geldt in de Oeverzeggestraat en aangrenzende straten, te weten een 30 km. zone, gedurende de perioden van openstelling van de parkeervoorziening eveneens dient te gelden voor het achter de verzinkbare paal gelegen gedeelte van de Oeverzeggestraat en voor het Dick Hillenius­pad tussen de Oeverzeggestraat en de toegang tot de parkeervoorziening;

- om de snelheid op de toegangsroute naar de parkeervoorziening af te remmen, ter hoogte van de verzinkbare paal in de Oeverzeggestraat aanvullende snelheidsremmende voorzieningen worden geplaatst;

- de Oeverzeggestraat deel uitmaakt van het Groot Rieteiland West, welk gebied bij verkeersbesluit d.d. 25 januari 2011 (nr. 231862) is aangewezen als parkeerverbod­zone van maandag tot en met vrijdag, telkens van 9.00 tot 17.00 uur;

- het echter ongewenst is, dat in de Oeverzeggestraat buiten de hierboven genoemde tijden kan worden geparkeerd, aangezien de Oeverzeggestraat toegangsweg is tot de parkeervoorziening bij het sportpark, en het parkeren beperkt dient te blijven tot deze parkeervoorziening;

- de Oeverzeggestraat bovendien te smal is om de functies van fietsroute en van toegangsweg tot de parkeer­voorziening te combineren met de functie van parkeergelegenheid;

- het daarom gewenst is, dat de Oeverzeggestraat uit de parkeerverbodzone van het Groot Rieteiland West wordt gelicht, en dat in de Oeverzeggestraat een parkeerverbodzone wordt ingesteld, die ook van kracht is tussen 17.00 en 9.00 uur en op zaterdag en zondag;

- bij het instellen van een permanente parkeerverbodzone in de Oeverzeggestraat, het verbod stil te staan aan de zuidzijde van deze straat kan worden ingetrokken, aangezien dat verbod dan niet langer nodig is om de vrije doorgang in de Oeverzeggestraat te waarborgen;

- het parkeerregime zoals dat zal gaan gelden in de Oeverzeggestraat, te weten een permanente parkeerverbodzone, gedurende de perioden van openstelling van de parkeervoorziening eveneens dient te gelden voor het achter de verzinkbare paal gelegen gedeelte van de Oeverzeggestraat en voor het Dick Hilleniuspad tussen de Oeverzeggestraat en de toegang tot de parkeervoorziening;

- om tegen te gaan, dat het gemotoriseerd verkeer met het Sportpark IJburg als bestemming, gebruik gaat maken van de Oeverzeggestraat en het Dick Hilleniuspad op momenten dat de parkeervoorziening al volledig bezet is of dreigt te geraken, langs de IJburglaan verwijzingssystemen zullen worden geplaatst met een VOL/VRIJ aanduiding van de parkeervoorziening;

- voor het geval dat de parkeervoorziening al volledig bezet is, men zal worden doorverwezen naar de parkeergarage onder het winkelcentrum aan de IJburglaan;

- om ook fysiek te bevorderen, dat het autoverkeer geen gebruik kan maken van de fietspaden en voetgangers­zones in het Diemerpark, paaltjes worden geplaatst op het Dick Hilleniuspad voorbij de toegang tot de parkeervoorziening, en op het Han Rensenbrinkpad bij de kruising met het Dick Hilleniuspad;

- het plaatsen van deze paaltjes geen beperking of uitbreiding inhoudt van het aantal categorieën weggebruikers dat gebruik kan maken van het Dick Hilleniuspad en het Han Rensenbrinkpad, aangezien de achter deze paaltjes gelegen weggedeelten al waren aangewezen als verplicht fietspad, respectievelijk voetgangerszone waar fietsen zijn toegestaan, en fietsen deze paaltjes ongehinderd kunnen passeren;

- de verkeersveiligheid op het kruispunt Dick Hilleniuspad – Han Rensenbrinkpad gediend is met het instellen van een voorrangsregeling voor dit kruispunt, aangezien gedurende de perioden van openstelling van de parkeervoorziening het Dick Hilleniuspad op deze plek is opengesteld voor gemotoriseerd verkeer, en de mogelijkheid dat onverwacht fietsers komen aanrijden vanaf het Han Rensenbrink­pad, kan leiden tot verkeersconflicten en ongevallen, zodat het gewenst is dat aan het verkeer op het Dick Hilleniuspad voorrang wordt gegeven door het verkeer komende vanaf het Han Rensenbrink­pad;

- de in het kader van de uitbreiding van Sportpark IJburg aan te leggen paden, voor zover niet aangewezen als fietspad of als toegangsroute naar de parkeervoorziening, bedoeld zijn voor voetgangers, en als voetpad dienen te worden aangewezen;

voorts overwegende dat:

- het ontwerp van dit besluit gedurende zes weken ter inzage heeft gelegen in het stadsdeelhuis van het stadsdeel Oost;

- het ontwerp van dit besluit en het ter inzage leggen daarvan, alsmede de mogelijkheid om zienswijzen in te dienen, zijn bekendgemaakt in de Staatscourant van 4 september 2015 (nr. 28834);

- gedurende de periode dat het ontwerp van dit besluit ter inzage heeft gelegen, twee zienswijzen zijn ontvangen;

- een eerdere versie van het ontwerp van dit besluit is bekendgemaakt in de Staatscourant van 20 mei 2015 (nr. 13825) en vanaf die datum zes weken ter inzage heeft gelegen;

- naar aanleiding van die bekendmaking twee zienswijzen zijn ontvangen, en dat die zienswijzen zijn betrokken in de huidige procedure;

- dat de zienswijzen geen aanleiding hebben gegeven tot het aanbrengen van veranderingen in het voorgenomen verkeersbesluit, zoals dat ter inzage heeft gelegen;

- dat ambtshalve een wijziging in de te plaatsen bebording is opgenomen in Besluit VII., zodat dit besluit opnieuw is geformuleerd, waarbij echter geen verandering heeft plaatsgevonden in het verkeers- en parkeerregime zoals dat in het voorgenomen verkeersbesluit was beoogd;

voorts overwegende dat:

- het nemen van onderstaand besluit op grond van artikel 2, lid 1, van de Wegenverkeerswet 1994 wenselijk en noodzakelijk wordt geacht;

- het in artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer bedoelde overleg met de vertegenwoordiger van de korpschef van het politiekorps Amsterdam-Amstelland heeft plaats­gevonden, waarbij deze bij email bericht van 31 augustus 2015 en van 1 september 2015 heeft verklaard  geen opmerkingen te hebben bij het voorgenomen verkeersbesluit;

- de desbetreffende weggedeelten gelegen zijn binnen de grenzen van en onder beheer zijn van het stadsdeel Oost, en dat de bestuurscommissie bevoegd is hier een verkeersbesluit te nemen;

BESLUIT

 

I. door het plaatsen van een bord conform model E 04 van Bijlage I van het RVV 1990:

het nieuw aan te leggen weggedeelte tussen het Dick Hilleniuspad en de velden van het Sportpark IJburg aan te wijzen als parkeergelegenheid, zodat slechts in de aangebrachte parkeervakken mag worden geparkeerd.

 

II. door het plaatsen van een bord conform model E 06 van Bijlage I van het RVV 1990:

één parkeervak binnen de in Besluit I. bedoelde parkeergelegenheid aan te wijzen als algemene gehandicaptenparkeerplaats.

 

III. door het plaatsen van een bord conform model D 02-RO van Bijlage I van het RVV 1990:

het verkeer op de in Besluit I. bedoelde parkeergelegenheid te gebieden de plaats van dit verkeersbord aan de rechterzijde te passeren, zodat een keerlus ontstaat.

 

IV. door het plaatsen in de Oeverzeggestraat bij de kruising met de Vennepluimstraat:

- in de inrijdrichting van de Oeverzeggestraat: van borden conform model E 01-ZB en een bord conform model E 01-ZE van Bijlage I van het RVV 1990, met onder dit laatste bord een onderbord "ma. t/m vr., 9.00 - 17.00 h.", en

- in de uitrijdrichting van de Oeverzeggestraat: van een bord conform model E 01-ZE en borden conform model E 01-ZB van Bijlage I van het RVV 1990, met onder deze laatste borden onderborden "ma. t/m vr., 9.00 - 17.00 h." :

een parkeerverbodzone (zonder tijdsbeperking) in te stellen voor de Oeverzeggestraat, tussen de Vennepluimstraat en een punt ter hoogte van Oeverzeggestraat nr. 62-64,

onder gelijktijdige intrekking van het verkeersbesluit Bevestiging Venstertijden Groot Rieteiland West d.d. 25 januari 2011 (nr. 231862), voor zover dat besluit betrekking heeft op de Oeverzeggestraat.

 

V. door het verwijderen van de borden conform model E 02 van Bijlage I van het RVV 1990:

het verbod stil te staan aan de zuidelijke zijde van de Oeverzeggestraat (verkeersbesluit d.d. 25 oktober 2011, nr. 280922) in te trekken.

 

VI. door het verwijderen en verplaatsen van borden conform model G 11 van Bijlage I van het RVV 1990:

het verkeersbesluit nr. G/2003/3 d.d. 18 februari 2003 in te trekken, voor zover het betreft het aanwijzen als verplicht fietspad van:

- het in dat besluit aangeduide gedeelte van de Oeverzeggestraat, en van

- het Dick Hilleniuspad tussen de Oeverzeggestraat en de toegang tot de in Besluit I. bedoelde parkeergelegenheid.

 

VII. door het plaatsen van een rotatiebord ter hoogte van Oeverzeggestraat nr. 62-64, met daarop tijdens de perioden van openstelling van de in Besluit I. bedoelde parkeergelegenheid een afbeelding conform model A 01-30-ZH van Bijlage I van het RVV 1990, en buiten die perioden een afbeelding conform model G 11 van Bijlage I van het RVV 1990,

en door het plaatsen van een rotatiebord op het Dick Hilleniuspad, ter hoogte van de toegang tot het in Besluit I. bedoelde parkeergelegenheid, met daarop tijdens de perioden van openstelling van de in besluit I. bedoelde parkeergelegenheid een afbeelding conform model G 12 van Bijlage I van het RVV 1990, en buiten die perioden een afbeelding conform model G 11 van Bijlage I van het RVV 1990,

1. tijdens de perioden van openstelling van de in Besluit I. bedoelde parkeergelegenheid:

aan te wijzen als zone met een maximumsnelheid van 30 km. per uur, zijnde tijdens die perioden een uitbreiding van de bij verkeersbesluit d.d. 25 februari 2003 aangewezen 30 km. zone van het Groot en Klein Rieteiland-West, tevens parkeerverbodzone, zijnde tijdens die perioden een uitbreiding van de in Besluit IV. bedoelde parkeerverbodzone:

de Oeverzeggestraat, tussen het Dick Hilleniuspad en een punt ter hoogte van Oeverzeggestraat 62-64; en het Dick Hilleniuspad, tussen de Oeverzeggestraat en de toegang tot de in Besluit I. bedoelde parkeergelegenheid.

2. buiten de perioden van openstelling van de in Besluit I. bedoelde parkeergelegenheid:

aan te wijzen als verplicht fietspad:

de Oeverzeggestraat, tussen het Dick Hilleniuspad en een punt ter hoogte van Oeverzeggestraat 62-64; en het Dick Hilleniuspad, tussen de Oeverzeggestraat en de toegang tot de in Besluit I. bedoelde parkeergelegenheid.

 

VIII. door het plaatsen van borden conform model B 04, B 05 en B 06 van Bijlage I van het RVV 1990:

de kruising Dick Hilleniuspad – Han Rensenbrinkpad aan te wijzen als voorrangskruispunt, waarbij het verkeer op het Dick Hilleniuspad voorrang heeft.

 

IX. door het plaatsen van borden conform model G 07, G 07-ZB en G 07-ZE van Bijlage I van het RVV 1990:

de voor voetgangers ingerichte paden rond het Sportpark IJburg aan te wijzen als voetpad, respectievelijk voetgangerszone.

 

 

Amsterdam, 23 november 2015.

 

 

Het algemeen bestuur van de bestuurscommissie stadsdeel Oost,

namens deze,

w.g. Iris Reuselaars,

afdelingsmanager van de afdeling Beheer Openbare Ruimte Heel.

 

 

 

Beroepsclausule.

 

De belanghebbende bij dit besluit kan, op grond van artikel 7:1 eerste lid onder d. van de Algemene wet bestuursrecht, binnen zes weken na de dag van publicatie in de Staatscourant, daartegen schriftelijk en gemotiveerd beroep instellen bij de Rechtbank Amsterdam, sector Bestuursrecht Algemeen, Postbus 75850, 1070 AW Amsterdam.

Geen beroep kan worden ingesteld door een belanghebbende aan wie redelijkerwijs kan worden verweten dat hij geen zienswijze als bedoeld in artikel 3:15 naar voren heeft gebracht (artikel 6:13 van de Algemene wet bestuursrecht).

Het indienen van een beroepschrift schort de werking van dit besluit niet op.

Als onverwijlde spoed dat vereist, kan gelijktijdig met het indienen van een beroepschrift om een voorlopige voorziening worden verzocht bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank, sector Bestuursrecht, Postbus 75850, 1070 AW Amsterdam.

U kunt ook digitaal beroep instellen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden

 

Naar boven