Rodenrijseweg van nr. 371 t/m nr. 425 (kern Berkel en Rodenrijs)
Burgemeester en wethouders van Lansingerland
Overwegende het volgende:
In de kern Berkel en Rodenrijs ligt het Randstadrail-station Rodenrijs. Bij het station ligt een parkeerterrein. Het parkeerterrein wordt gebruikt door reizigers die de auto als voor- en natransport gebruiken. Zeer regelmatig is er meer vraag naar parkeerplaatsen dan dat er parkeerplaatsen zijn. Het gevolg hiervan is dat forensen in toenemende mate gaan parkeren in de nabij gelegen wijk aan de zuidwestzijde van het station. Dit is een al oudere wijk. De parkeerruimte in deze wijk is gebaseerd op de aanwezige woningen. Het is bij de ontwikkeling van de wijken niet de intentie geweest dat forensen hier zouden gaan parkeren. Doordat forensen van ’s morgens vroeg tot eind van de middag parkeren kunnen bewoners in steeds mindere mate hun auto parkeren. Hierdoor wordt er ook met enige regelmaat geparkeerd op plaatsen waar dit vanuit verkeersveiligheidsoog-punt niet is gewenst zoals het trottoir. Om de verkeerssituatie veiliger te maken en de parkeerplaatsen functioneel te benutten en bruikbaar te houden zijn maatregelen gewenst.
Volgens de Wegenverkeerswet (WVW 1994, art. 2) kunnen regels worden vastgesteld met het doel tot:
- •
het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- •
het beschermen van weggebruikers en passagiers;
- •
het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
- •
het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;
- •
het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet Milieubeheer;
- •
het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;
- •
het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik.
Om deze doelen te bereiken kan het nodig zijn om verkeersmaatregelen te treffen. Artikel 15, 1
e lid, van de WVW 1994 stelt dat voor het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens en onderborden een verkeersbesluit moet worden genomen. Dit geldt wanneer hierdoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Het 2
e lid van het artikel stelt dat een verkeersbesluit moet worden genomen wanneer verkeersmaatregelen op of aan de weg leiden tot een wijziging van de inrichting van de weg of wanneer verkeersmaatregelen leiden tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer. Dit geldt wanneer de maatregelen leiden tot een beperking of een uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van de weg of het weggedeelte gebruik kan maken.
Verkeersmaatregelen en argumentatie
Het parkeerterrein bij Randstad Rail-station Rodenrijs (kern Berkel en Rodenrijs) wordt gebruikt door reizigers die de auto als voor- en natransportmiddel gebruiken. Niet altijd is er voldoende plaats op het parkeerterrein. Het gevolg hiervan is dat forensen in toenemende mate gaan parkeren in de nabij gelegen woonwijk. De aanwezige parkeerruimte in deze wijk is niet gebaseerd en toereikend voor de opvang van parkerende forensen. Forensen parkeren er doorgaans van ’s morgens tot eind van de middag. Ook komt het voor dat mensen hun auto langparkeren in de wijk wanneer ze op vakantie gaan. Verkeersonveilige situaties ontstaan doordat auto’s (tijdelijk) worden dubbel geparkeerd op de rijbaan of op het trottoir worden geparkeerd. Dit is verkeersonveilig voor voetgangers. Door het parkeren van forensen blijven er minder parkeerplaatsen beschikbaar voor bewoners. Om de verkeerssituatie veiliger te maken en de parkeerplaatsen functioneel te benutten en bruikbaar te houden zijn maatregelen gewenst. Dit kan in de vorm van het instellen van een parkeerschijfzone. Op de bij dit besluit horende situatietekening staan de bedoelde straten/parkeermogelijkheden in blauw aangeduid.
De zone hoeft alleen op werkdagen van kracht te zijn, dat wil zeggen van maandag t/m vrijdag. De werkingstijden kunnen tussen 8.00 uur en 12.00 uur worden ingesteld waarbij een maximale parkeerduur van 2 uur voldoende is. Door het instellen van deze tijden en maximale parkeerduur wordt tegengegaan dat (de meeste) forensen de hele dag kunnen parkeren. Met deze tijden worden ook dezelfde tijden aangehouden van de reeds ingevoerde parkeerschijfzone bij RandstadRail-station Westpolder. Visite van bewoners, er vanuit gaande dat die doorgaans na 9.30 uur komt, kunnen ook parkeren met een parkeerschijf, zonder dat zij daarbij later op de dag weer moeten deelnemen aan het verkeer en de parkeerschijf moeten verzetten.
De parkeerschijfzone wordt ingesteld in de Vosmaerstraat, Van Heesplein, Rosemondsingel en de Rodenrijseweg van nr. 371 t/m nr. 425. Het plein met garages achter het Van Heesplein/Vosmaerstraat 38-54 wordt niet in de parkeerschijfzone geplaatst. Door dit deel van de wijk buiten de parkeerschijfzone te houden, blijven er parkeerplaatsen over om lang te kunnen parkeren zonder gebruikmaking van de parkeerschijf. Dit biedt uitkomst voor bijvoorbeeld visite die blijft overnachten of gezinnen waarin meer dan twee auto’s zijn. Hiernaast worden er voor bewoners ontheffingsmogelijkheden geschapen (zie onder).
De parkeerschijfzone wordt ingesteld in de Vosmaerstraat, Van Heesplein, Rosemondsingel en de Rodenrijseweg van nr. 371 t/m nr. 425. Deze straten staan in de hieronder afgebeelde tekening weergegeven. Om bewoners de mogelijkheid te laten houden om in de ‘eigen’ wijk te parkeren worden voor iedere woningen maximaal twee ontheffingen beschikbaar gesteld. Dit geldt voor de bewoners van de woningen Vosmaerstraat 1 t/m 58, Van Heesplein 1 t/m 8, Rosemondsingel 1 t/m 18 en de Rodenrijseweg 371 t/m 425. Er wordt geen koppeling gemaakt tussen het aantal ontheffingen en het aantal parkeerplaatsen op eigen terrein. Dit doen we omdat de wijk al heel lang bestaat en parkeerplaatsen op eigen terrein niet altijd goed bruikbaar zijn. Dit komt onder meer door de wijze waarop de woningen en toegangen tot de erven zijn vormgegeven en doordat (met vergunning) wijzigingen zijn opgetreden. Ontheffingen worden op woonadres gezet. Hiermee kan een ontheffing ook worden gebruikt door een bezoeker. Voor het krijgen van een ontheffing moet wel worden aangetoond dat een bewoner een auto in gebruik heeft.
Situering en beheer van de wegen
De Vosmaerstraat, Van Heesplein, Rosemondsingel en de Rodenrijseweg van nr. 371 t/m nr. 425 liggen binnen de bebouwde kom van de gemeente Lansingerland (kern Berkel en Rodenrijs) en zijn bij deze gemeente in beheer en onderhoud.
Er is twee keer een schriftelijke consultatie bij de bewoners gehouden over de wenselijkheid en wijze van invoeren van een parkeerschijfzone. De uitkomsten ervan zijn meegewogen in dit besluit. Het ging hierbij met name om de grootte van de zone en de wijze van het verlenen van ontheffingen.
Conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft in de Verkeersadviesgroep van de gemeente Lansingerland overleg plaatsgevonden met de politie Rotterdam-Rijnmond.
Bevoegdheid tot het nemen van het besluit
De teamleider Team Beheer is in het geldende mandaatregister door het college gemandateerd tot het nemen van het besluit. Gelet op het vorenstaande en het bepaalde in de Wegenverkeerswet en de uitvoeringsregelen van die wet is tot het onderstaande besluit gekomen.
Tegen het ontwerp-verkeersbesluit hebben drie personen zienswijzen ingediend. In de als bijlage 1 opgenomen Nota zienswijzen, tevens onderdeel uitmakend van dit besluit, zijn de zienswijzen (samengevat) weergegeven met daarbij een reactie van de gemeente erop.
De ingediende zienswijzen hebben tot een kleine aanpassing in het onderhavige verkeersbesluit geleid. Voor de motivering wordt verwezen naar de nota zienswijzen (T15.16363), tevens onderdeel uitmakend van dit besluit.