Bouw ongelijkvloerse kruising
N276 met Dr.
Nolenslaan
(TIJDELIJKE
VERKEERSMAATREGELEN)
GEDEPUTEERDE STAT
E
N VAN LIMBURG
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994. Op grond van het bepaalde in artikel 37 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) moet een verkeersbesluit worden genomen voor de in artikel 34 van het BABW bedoelde tijdelijke plaatsing van verkeerstekens en het uitvoeren van tijdelijke maatregelen, indien de omstandigheden die tot de tijdelijke plaatsing of de tijdelijke maatregelen leiden van langere duur zijn dan vier maanden, dan wel zich regelmatig voordoen.
De betreffende weg N276 is in beheer bij de Provincie Limburg.
Op grond van artikel 18, eerste lid onder b, van de Wegenverkeerswet 1994 alsook op grond van het mandaat van Gedeputeerde Staten van Limburg van 01 juli 2013 zijn wij bevoegd dit besluit te nemen.
De tijdelijke verkeersmaatregelen dienen te worden getroffen in verband met een reconstructie van de N276, Brunssum – St.Joost (plaatselijk bekend: kruising N276 met Dr. Nolenslaan) tussen km 17.9 en km 19.2 in beide richtingen.
De N276 is de regionaal verbindende weg tussen Brunssum en Sittard. De Provincie Limburg heeft geconstateerd dat de capaciteit van het kruispunt van de N276 met de Dr. Nolenslaan onder druk staat en in de toekomst ontoereikend is. Dagelijks ontstaat er filevorming, waardoor de bereikbaarheid van Sittard Noord en de regio ontoereikend is. Uit een verkeerskundige analyse is gebleken dat een aanpassing van een gelijkvloerse kruising naar een ongelijkvloerse kruising de beste oplossing voor het knelpunt vormt. Hierbij zijn als voornaamste criteria ‘doorstroming’ en ‘verkeersafwikkeling’ en verkeersveiligheid gehanteerd.
Een belangrijk onderdeel van de ombouw van het kruispunt is de aanwezige (gelijkvloerse) kruising. De aanleg van een ongelijkvloerse kruising zorgt voor een betere doorstroming en verkeersafwikkeling, minder verkeersslachtoffers en een verkleinde kans op kop-staartbotsingen, die regelmatig bij de huidige verkeerslichten plaatsvinden.
De vormgeving van het kruispunt wordt dusdanig gewijzigd opdat de verkeersveiligheid, verkeersafwikkeling en ontsluiting voldoen aan het vigerend RVWN-beleid en de richtlijnen die de Provincie Limburg hanteert.
Het is noodzakelijk tijdelijke verkeersmaatregelen te nemen inzake het aanleggen en in gebruik hebben van een aantal tijdelijke verkeersfaseringen gedurende de bouw van de ongelijkvloerse kruising (OGK). Doel van de verkeersfasering is het in stand houden van de bereikbaarheid tijdens de aanleg van de OGK. Eind november 2015 is de Bypass gereed en de wissel van verkeer van de N276 op de Bypass is gepland in het weekend tussen 27 en 30 november 2015. Hiervoor is een afsluiting van het kruispunt noodzakelijk tussen km 17.9 – km 19.2 en de gemeenteweg Dr. Nolenslaan vanaf de oude Rijksweg Noord tot aan de N276. De gemeentelijke wegbeheerder is akkoord met de genomen tijdelijke maatregelen. Het autoverkeer wordt ter plaatse omgeleid. Voor het vrachtverkeer van en naar het industrieterrein Sittard-Noord wordt een aparte omleidingsroute ingesteld. Voor het fietsverkeer verandert er niets, dit blijft omgeleid over het dubbelzijdig fietspad langs de oude Rijksweg Noord.
Het is daarom gewenst dat voor het instellen van de (tijdelijke) verkeersmaatregelen borden en verkeerstekens worden geplaatst op de N276 op dit weggedeelte.
De werkzaamheden gaan hinder met zich meebrengen voor weggebruikers, omwonenden en bedrijven in de vorm van werkzaamheden op de route naar hun woning of bedrijf. Tijdens alle fasen blijft de bereikbaarheid wel gewaarborgd. Doordat in bepaalde uitvoeringsfasen gewerkt wordt zal er enige hinder en ongemak ontstaan. Men zal er dus rekening mee moeten houden dat de reistijd langer of de bereikbaarheid slechter kan worden.
In het voortraject zijn om- en aanwonenden, ondernemers en de dorpsraad betrokken geweest en hebben in verschillende voorlichtingsavonden uitleg gekregen over de verkeersmaatregelen. Daarnaast zijn er voor aanvang van de werkzaamheden via de plaatselijke en lokale (en sociale) media berichten verstuurd. Met de bus- en hulpdiensten zijn de werkzaamheden afgestemd. Met de gemeente Sittard-Geleen is overlegd. De werkzaamheden zijn afgestemd en de bebording voor de omleidingsroute alsmede de aanvullende bebording voor bedrijven en (brom-)fietsers, mag op het grondgebied van de gemeente geplaatst worden. Door de tijdelijke verkeersmaatregelen kan er efficiënt en veilig worden gewerkt. De Provincie heeft daarom het belang van het plaatsen van de tijdelijke verkeersmaatregelen en het belang van de verkeersveiligheid zwaarder laten wegen dan de relatief korte periode van hinder voor weggebruikers, bedrijven en omwonenden.
Volgens vaste jurisprudentie moeten tijdelijke verkeersmaatregelen worden beschouwd als een normale maatschappelijke ontwikkeling, waarmee iedereen kan worden geconfronteerd. De nadelige gevolgen van dergelijke maatregelen mogen echter niet onevenredig zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen. De tijdelijke verkeersmaatregelen van het onderhavige verkeersbesluit leiden niet tot onevenredige hinder of overlast. Door gefaseerd te werken en doordat de bereikbaarheid via andere straten gewaarborgd is, kan het bestemmingsverkeer (bewoners, bezoekers én bedrijven) en verkeer voor aanliggende straten altijd hun bestemming bereiken en doorgang blijven vinden, waardoor de hinder van de werkzaamheden zo veel mogelijk wordt beperkt.
Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld dan wel dat door de te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan. Indien het besluit niettemin schade veroorzaakt die uitgaat boven het maatschappelijk risico dan wel ondernemersrisico, en de benadeelde in vergelijking met anderen onevenredig zwaar wordt getroffen, kan deze benadeelde de provincie verzoeken deze onevenredige schade te vergoeden. Hierover wordt later in dit besluit nog meer informatie gegeven.
Tijdens de afsluiting voor verkeer kunnen bus- en hulpdiensten van de omleidingsroute gebruik maken. De lijnvoering van OV-diensten kan gewoon worden afgewikkeld en ondervindt geen hinder. Indien nodig worden vanwege deze diensten bewegwijzerde omleidingsroutes ingesteld.
De in dit verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregel strekt tot de volgende in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen:
- •
het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- •
het beschermen van de weggebruikers en passagiers;
- •
het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
- •
het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade.
Gelet op artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is overleg gepleegd met de politie.
Gelet op artikel 25 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is overleg gepleegd met de gemeente Sittard-Geleen.
Bus- en hulpdiensten zijn geïnformeerd en akkoord met de voorgestelde maatregelen. Omwonenden, bewoners, betrokken ondernemers en overige direct belanghebbende en instanties zijn door middel van een informatieavond op de hoogte gebracht.
Gelet op artikel 26 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) wordt dit besluit bekendgemaakt door publicatie in de Staatscourant en is voor een ieder in te zien op de website van de Staatscourant.