Concept art. 24 BABW advies:
Logo Grootegast
Instellen E1 parkeerzone (Opende Oost), herinrichting infrastructuur en toepassen van verkeersmaatregelen in het verblijfsgebied van de Traverse Provincialeweg tussen Kornhorn en Opende, in de gemeente Grootegast .
Gelet op artikel 24 van het besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer
was er over genoemde verkeersbesluit overleg tussen de wegbeheerder en de Politie Noord-Nederland. Ter plaatse is de feitelijke verkeerssituatie geschouwd door H. Krist verkeersadviseur van Politie Noord-Nederland en de heren Klaassens en Veenstra van de gemeente Grootegast.
Voor de Politie Noord-Nederland is een verkeersbesluit, voor inrichting van een E1 parkeerzone voor het verblijfsgebied van Opende Oost en een herinrichting van de infrastructuur en het instellen van benoemde verkeersmaatregelen voor de Traverse tussen Kornhorn en Opende, in de gemeente Grootegast, ten aanzien van de juridische handhaafbaarheid aanvaardbaar.
Het genoemde gebied staat open voor het openbaar verkeer en de wegen zijn wegen als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994.
In het genoemde gebied is de gemeente Grootegast wegbeheerder en is het college van
B & W van de gemeente Grootegast, bevoegd tot het nemen van een verkeersbesluit.
Met een verkeersbesluit voor de inrichting van een E1 parkeerzone voor de Provincialeweg in Opende Oost en een herinrichting van de infrastructuur en het toepassing van benoemde verkeersmaatregelen voor de Traverse Kornhorn / Opende wordt beoogd om de verkeersafwikkeling binnen het verblijfsgebied beter te structureren en de verkeersveiligheid en bereikbaarheid te vergroten.
Gelet op het verzoek om advies, adviseer ik voor:
  • Binnen het aangegeven verblijfsgebied van de Provincialeweg in Opende Oost te Opende, een E1 parkeerzone in te stellen en de verkeersafwikkeling beter te structureren.
  • De verkeersafwikkeling en infrastructuur binnen het gebied van de Traverse Provincialeweg Kornhorn / Opende, zodanig in te richten dat de verkeersveiligheid en bereikbaarheid voor diverse weggebruikers beter zal worden gewaarborgd.
  • Een bordenplan op te stellen m.b.t. de inrichting van het betreffende verblijfsgebied.
  • Het gebied zodanig in te richten dat laad en losactiviteiten en de daarmee gepaard gaande verkeersbewegingen veilig kunnen plaatsvinden.
  • Binnen het aangegeven verblijfsgebied parkeren zoveel mogelijk te laten plaatsvinden op eigen erf.
  • De E1 parkeerzone voor de Provincialeweg in Opende Oost in te stellen d.m.v. het plaatsen van verkeersborden van het model E1 (einde) zone van de bijlage 1 van het RVV 1990.
  • De verkeersborden E1 zone te plaatsen nabij de aansluiting van de Provincialeweg met de Openderweg / Hoflaan en aan de westelijke zijde van Opende Oost bij de overgang van de aaneengesloten bebouwing naar een meer open gebied.
  • Buiten de bebouwde kom 60 km/h zones in te stellen voor de Traverse Provincialeweg tussen Kornhorn en Opende.
  • De 60 km/h zones in te stellen d.m.v. het plaatsen van borden conform model A1 (zone) van de bijlage 1 van het RVV 1990.
  • De randen van het zonegebied aan te geven met 60 km/h zoneborden en daarbij sobere en ondersteunende maatregelen toe te passen als ware het een poortconstructie.
  • Het aangegeven gebied in te richten conform de uitgangspunten van Duurzaam Veilig en hoofdkenmerken voor 60 km/h zones:
    • -
      Geen as markering.
    • -
      Bij bredere wegen versmalling middels kantmarkering.
    • -
      Geen rijbaanscheiding.
    • -
      Gelijkwaardige kruispunten.
    • -
      Bromfiets op de rijbaan.
  • Het in te richten 60 km/h zone gebied aan te laten sluiten met de 30 km/h zone en 50 gebieden op de aansluitende wegvakken.
  • Het verblijfsgebied zodanig in te richten dat de infrastructuur zelfregulerend werkt.
  • Op mogelijke conflictpunten binnen het gebied maatregelen te treffen die de attentie verhogen.
  • Het toepassen van bebording tot een minimum te beperken.
  • Het verblijfsgebied van de 60 km/h zone zodanig in te richten dat die de allure heeft van verblijven.
  • Gelet op de uitgangspunten voor de inrichting van 60 km/h zones de langs de Provincialeweg gelegen paden in te richten als ongeregelde paden. (zonder status) En zo nodig de infrastructuur daarop aan te passen.
  • Geen kruispunten met geregelde voorrang toe te passen.
  • Bij kruispunten accentuerende maatregelen toe te passen.
  • Binnen het verblijfsgebied van de Traverse Provincialeweg Kornhorn / Opende, een bordensanering uit te voeren, verkeersmaatregelen in het gebied her in te richten en de verkeersafwikkeling beter te structureren.
  • De verkeersafwikkeling binnen het gebied zodanig in te richten dat de verkeersveiligheid en bereikbaarheid voor diverse weggebruikers beter zal worden gewaarborgd.
  • De bebouwde komgrenzen voor de Traverse Provincialeweg Kornhorn / Opende in te richten op plaatsen waar de wegen worden gekenmerkt door het begin van een langs de weg gelegen aan één gesloten bebouwing van zodanige omvang en dichtheid, dat voor de weggebruiker duidelijk herkenbaar verschil in het karakter van de wegomgeving aanwezig is met een buiten de bebouwde kom gelegen weg.
  • De bebouwde kom grenzen aan te duiden door middel van borden conform model H1 en H2 van de bijlage 1 van het RVV 1990.
  • Infrastructurele maatregelen toe te passen die de bebouwde kom grenzen accentueren.
  • De maatregelen uit te voeren conform de voorschriften van het Uitvoeringsbesluit van het BABW / RVV 1990 en de aanbevelingen van het ASVV 2012.
Motivatie:
Het gebied van de Traverse Provincialeweg Kornhorn / Opende, is binnen en buiten de bebouwde kom gelegen.
Het gebied heeft de status van verblijfsgebied en er gelden een maximum snelheidsbeperkingen van 30, 50 en 60 km/h. (zonaal)
De verkeersafwikkeling binnen het verblijfsgebied zal door de herinrichting van infrastructuur en structurering van verkeersmaatregelen sterk verbeteren.
De herinrichting van de infrastructuur en sanering van verkeersborden en maatregelen dient te worden uitgevoerd conform de uitvoeringsvoorschriften van het Uitvoeringsbesluit van het BABW / RVV 1990 en de aanbevelingen van het ASVV 2012.
Het verblijfsgebied moet zodanig worden ingericht dat de infrastructuur zelfregulerend werkt.
Het parkeren op eigen erf binnen de in te stellen E1 parkeerzone zal leiden tot een betere verkeersafwikkeling en calamiteitenbereikbaarheid binnen het verblijfsgebied.
Een duidelijke bebording en logische routering / bewegwijzering binnen het gebied zal de bereikbaarheid sterk bevorderen.
Aandachtspunten:
  • -
    De wegen worden veel gebruikt door voetgangers, fietsers, personenauto’s, landbouw- en vrachtverkeer.
  • -
    Binnen het gebied is het van belang dat de snelheid zoveel mogelijk wordt gereduceerd.
  • -
    Het reduceren van de snelheid zal de toegankelijkheid en bereikbaarheid van het gebied bevorderen.
  • -
    Het is van belang dat 60 km/h zonegrenzen worden geaccentueerd en versterkt zodat die duidelijk en herkenbaar zijn.
  • -
    Het instellen van 60 km/h zonegebieden buiten de bebouwde kom zal bevorderen dat de snelheid bij het binnenkomen van de bebouwde kommen sterk wordt gereduceerd.
  • -
    Het toepassen van infrastructurele aanpassingen bij de overgangen naar 60 km/h zonegebieden reduceert sterk de gereden snelheden. Dit zal de verkeersveiligheid en toegankelijkheid bevorderen.
  • -
    Veel kruispunten zijn potentiële gevarenpunten. Er vinden immers allerlei verkeersbewegingen plaats, zoals oversteken en het veranderen van richting. Indien hiervoor maatregelen noodzakelijk worden geacht, hebben snelheidsverlagende maatregelen de voorkeur. Soms kan ook worden volstaan met attentieverhogende maatregelen.
  • -
    Bij het toepassen van verkeersborden moet dit tot een minimum worden beperkt. Een teveel aan verkeersborden is binnen verblijfsgebieden ongewenst daar dit verwarrend en horizonvervuilend werkt. Doelstelling in het RVV 1990 is dat het toepassen van bebording en regelgeving tot een minimum wordt beperkt. Aanpassingen aan de weg doen vaak meer als het plaatsen van een bord.
  • -
    De slogan “Geef je verstand eens voorrang” is ook op de wegbeheerder van toepassing.
Het instellen van een bebouwde kom grens heeft de nodige rechtsgevolgen. Het is van belang
dat de bebouwde kom grens ook als zodanig voor de weggebruikers herkenbaar en acceptabel is. Immers aanduiding van de bebouwde kom d.m.v. borden H1 en H2 van de bijlage 1 van het RVV 1990 wordt gekenmerkt door het begin van een langs de weg gelegen aan één gesloten bebouwing van zodanige omvang en dichtheid, dat voor de weggebruiker duidelijk herkenbaar verschil in het karakter van de wegomgeving aanwezig is met een buiten de bebouwde kom gelegen weg. Het is aan te bevelen om de bebouwde komgrenzen d.m.v. het toepassen van infrastructurele maatregelen te accentueren. Ter plaatse van de komgrens moet een zodanige wijziging van kenmerken voorkomen dat het verschil in karakter van de weg voor en na het bord H1 of H2 al daar zoveel mogelijk benadrukt wordt.
De maatregelen verhogen de verkeersveiligheid en bereikbaarheid binnen het verblijfsgebied en zijn mits ondersteund met een verkeersbesluit, goed handhaafbaar.
Handhaving op E1 parkeerzones door de Politie vindt plaats in het kader van routinematige activiteiten en onder de door de Procureurs Generaal gestelde voorwaarden.
HK 07042015
Naar boven