Verkeersbesluit
Logo Heemskerk
Burgemeester en wethouders hebben op 16 oktober 2015 besloten om:
Overwegende:
  • dat de van der Ploegstraat een voor het openbaar verkeer openstaande weg is die bij de gemeente in beheer is;
  • dat het college bij besluit van 5 februari 2013 (BIC/2013/14841)medewerking wil verlenen door deel te nemen in het door Metropoolregio Amsterdam op te starten aanbestedingsproject betreffende het plaatsen van publieke oplaadpalen;
  • dat het college bij besluit van 16 juli 2013 (BIC/2013/15128) instemt met het plaatsen van oplaadpalen voor elektrische auto’s op strategische locaties in Heemskerk;
  • dat het college bij besluit van 16 april 2014 (BIC/2014/15590) instemt met ondertekening Overeenkomst Collectieve aanschaf oplaadpalen;
  • dat de voorwaarde voor het plaatsen van een oplaadpaal is dat er per oplaadpaal een verzoek ligt van een (toekomstig) eigenaar van een elektrische auto, waarbij als richtlijn een afstand van 300 meter tot het huisadres wordt gehanteerd;
  • dat er een persbericht is opgesteld waarin aan (toekomstig) bezitters van elektrische auto’s gevraagd wordt waar zij een oplaadpaal geplaatst willen hebben;
  • dat na sluitingsdatum van de aanvraag door de gemeente Heemskerk strategische locaties worden bepaald voor het plaatsen van een openbaar oplaadpunt voor elektrische auto’s;
  • dat de aanvragers over de definitieve locaties door de gemeente Heemskerk op de hoogte zijn gesteld;
  • dat de oplaadpalen worden geplaatst op locaties bij bestaande parkeervakken, waarbij het mogelijk is om per oplaadpaal twee elektrische voertuigen op te laden;
  • dat een locatie is vastgesteld in de van der Ploegstraat tegenover de flat met huisnummer 1 t/m 55;
  • dat bovenstaande locatie een goede centrale locatie is die goed bereikbaar is;
  • dat de oplaadpalen voor iedereen toegankelijk dienen te zijn en daarom moeten komen op openbare parkeerplaatsen in de openbare ruimte en niet op privé terrein;
  • dat de gemeente Heemskerk het van belang vindt dat ook bezoekers van Heemskerk, die met een elektrische auto komen, de gelegenheid moeten hebben om ergens hun voertuig op te kunnen laden;
  • dat gelet op bovenstaande het wenselijk is voor het opladen van elektrische auto’s twee oplaadpunten aan te wijzen op betreffende locaties;
  • dat in Nederland de elektrische auto in opkomst is en hierdoor meer vraag ontstaat naar oplaadpunten voor elektrische auto’s;
  • dat de gemeente Heemskerk het gebruik van de elektrische auto wil stimuleren waardoor het faciliteren voldoende oplaadpunten een belangrijke voorwaarde is;
  • Dat er reeds meerdere oplaadpunten in Heemskerk aanwezig zijn;
  • dat de elektrische personenauto is goedgekeurd door de Rijksdienst voor het wegverkeer en er dus op de openbare weg mee gereden mag worden;
  • dat de elektrische auto middels elektriciteit moet worden opgeladen;
  • dat door het gebruik van de elektrische auto een bijdrage wordt geleverd aan het verbeteren van het leefmilieu omdat minder CO2, fijnstof en stikstofdioxiden worden uitgestoten dan bij het gebruik van conventionele motorvoertuigen;
  • dat door het gebruik van elektrische auto’s het gebruik van aardolie wordt verminderd;
  • dat de door het verkeer veroorzaakte geluidhinder wordt verminderd als een substantieel deel van de voertuigen door aandrijving gebruik maakt van elektriciteit in plaats van conventionele brandstof;
  • dat het ontwikkelen van duurzame alternatieven voor aandrijving van personenauto’s door de Gemeente Heemskerk van belang wordt geacht;
  • dat de korpschef van de politie regio Kennemerland positief adviseert op het aanwijzen van deze locatie ten behoeve van het opladen van elektrische auto’s;
  • dat de wethouder verkeer en vervoer akkoord is met het aanwijzen van deze locatie ten behoeve van het opladen van elektrische auto’s;
  • dat de parkeerplaats fysiek duidelijk wordt gemaakt door het aanbrengen van een symbooltegel in het parkeervak;
  • Gelet op de artikelen 2, lid 2 onder a, 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994, artikel 62 en bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en de artikelen 8, 12, 14, 24 en 26 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;
b e s l u i t e n :
  • 1.
    door het plaatsen van een bord volgens model E4 van bijlage 1 van het RVV 1990, het aanbrengen van een onderbord volgens model OB504, aanduiding dat het bord alleen geldt voor de twee aangegeven parkeerplaatsen, en een onderbord met de tekst “alleen om elektrische voertuigen op te laden”, twee parkeervakken tegenover de flat aan de van der Ploegstraat huisnummer 1 t/m 55 te reserveren voor het opladen van elektrische auto’s;
  • 2.
    dat bekendmaking van het verkeersbesluit geschiedt door publicatie van dit besluit in de Staatscourant en op de website van de gemeente Heemskerk
Bezwaar maken
Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na de bekendmaking van dit besluit bezwaar maken. U stuurt het bezwaarschrift per brief aan burgemeester en wethouders. Met uw DigiD inlogcode kunt u ook bezwaar maken via deze website. Een bezwaar kan niet per e-mail worden ingediend.
Het bezwaarschrift dient in ieder geval te bevatten:
  • Naam en adres van de indiener;
  • De datum van verzending;
  • Een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht (of een kopie van het besluit meesturen);
  • De reden(en) van het bezwaar;
  • De handtekening van de indiener.
Tijdens de bezwaarschriftprocedure kunt u, als onverwijlde spoed, gelet op de belangen, dat vereist om een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Haarlem, Postbus 1621, 2003 BR in Haarlem of digitaal via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.
Naar boven