Verruimd toelatingsbeleid containervaart van/en naar de haven van Antwerpen, GNB beheersgebied

Bass nr. 109 – 2015

Vaarweg: GNB beheersgebied

Omschrijving: Verruimd toelatingsbeleid containervaart van/en naar de haven van Antwerpen

De Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit publiceert hierbij de in bijlage gevoegde gezamenlijke Bekendmaking:

GB 03-2015 Verruimd toelatingsbeleid containervaart van/en naar de haven van Antwerpen.

Deze bekendmaking wordt in de Nederlandse Staatscourant en het Belgisch Staatsblad geplaatst.

Vlissingen, 22 september 2015

De Rijkshavenmeester Westerschelde, namens deze,De GNA adviseur A.N.G.M. van Nassau

De Administrateur-generaal van het Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust, namens deze, De Nautisch Dienstchef GNA Ph. Mercenier

Deze bekendmaking kan worden gedownload op www.vts-scheldt.net

Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit

Gezamenlijke Bekendmaking

nr. 03 – 2015

Verruimd toelatingsbeleid containervaart van/en naar de haven van Antwerpen

De Nederlandse Rijkshavenmeester Westerschelde en de Vlaamse Administrateur-generaal van het Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust maken bekend:

dat de proefvaarten (telkens op- en afvaart naar en van Antwerpen) zijn uitgevoerd met containerschepen van de volgende types:

  • I. schepen met een lengte over alles van 399,00 meter en een breedte van 54 meter,

  • II. schepen met een lengte over alles van 399,23 meter en een breedte van 59 meter,

  • III. III. schepen met een lengte over alles van 397,70 meter en een breedte van 56,55 meter (type E-klasse Maersk)

dat deze proefvaarten zijn voorbereid en opgevolgd door een nautische-technische begeleidingscommissie bestaande uit vertegenwoordigers van de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit, de betrokken Nederlandse en Vlaamse overheidsdiensten, de beide loodsdiensten, het Havenbedrijf Antwerpen en overige actoren in de nautische keten, waarbij telkenmale een plan van aanpak t.b.v. de proefvaarten is opgelegd;

dat daarnaast proefvaarten met containerschepen van/naar Deurganckdok met verhoogde diepgang zijn voorbereid en opgevolgd door een nautische-technische begeleidingscommissie bestaande uit vertegenwoordigers van de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit, de betrokken Nederlandse en Vlaamse overheidsdiensten, de beide loodsdiensten, het Havenbedrijf Antwerpen en overige actoren in de nautische keten, waarbij telkenmale een plan van aanpak t.b.v. de proefvaarten is opgelegd;

dat uit de nautische-technische evaluatie d.d. 29 april 2015 van de nautisch-technische begeleidingscommissie is gebleken dat bovenvermelde proefvaarten succesvol zijn verlopen en dat het toelatingsbeleid kan worden verruimd voor de vaart met de drie types containerschepen waarmee proefvaarten zijn uitgevoerd, en voor de bepaling van de maximum diepgang van/naar Deurganckdok;

dat de voorwaarden voor dit verruimde toelatingsbeleid in algemene consensus zijn vastgesteld tijdens de nautische-technische evaluatie d.d. 29 april 2015;

dat de Permanente Commissie op 18 juni 2015 heeft ingestemd met de conclusies van de nautische-technische evaluatie en met de voorwaarden voor het verruimde toelatingsbeleid;

dat het toelatingsbeleid voor de vaart met schepen met een marginale diepgang of een lengte vanaf 300 meter naar en van Antwerpen is vastgelegd in de Gezamenlijke Bekendmaking 02-2015 van 20 maart 2015;

alsdan wordt in aanvulling van de Gezamenlijke Bekendmaking 02-2015 van 20 maart 2015 het volgende vastgesteld:

ARTIKEL 1 – SCHEEPSTYPES

  • 1.1 De in deze bekendmaking omschreven schepen betreft de volgende drie types schepen, waarmee proefvaarten zijn uitgevoerd:

    • I. schepen met een lengte over alles van 399,00 meter en een breedte van 54 meter;

    • II. schepen met een lengte over alles van 399,23 meter en een breedte van 59 meter;

    • III. schepen met een lengte over allles van 397,70 meter en een breedte van 56,55 meter (type E-klasse Maersk)

  • 1.2 De op-afvaart naar en van Antwerpen van de onder onder Artikel 1 omgeschreven containerschepen wordt toegelaten

ARTIKEL 2 – VERRUIMING TOELATINGSBELEID EN BIJKOMENDE VOORWAARDEN CONTAINERVAART

  • 2.1 Maximum diepgang Deurganckdok Voor de schepen vernoemd in de Gezamenlijke Bekendmaking 02-2015 onder Artikel II ‘Schepen met marginale afmetingen in lengte en/of breedte’ en de schepen vernoemd in deze Gezamenlijke Bekendmaking 03-2015 onder Artikel 1, types I, II, en III

    • Opvaart: maximum 155 dm

    • Afvaart: maximum 150 dm. Tot en met maximum diepgang van 152 dm is op aanvraag mogelijk, mits bijzondere toelating GNA

  • 2.2 Stroomvensters Deurganckdok

    Voor de schepen vernoemd in de Gezamenlijke Bekendmaking 02-2015 onder Artikel II ‘Schepen met marginale afmetingen in lengte en/of breedte’ en de schepen vernoemd in deze Gezamenlijke Bekendmaking 03-2015 onder Artikel 1, type III

    • Voor de opvaart:

      Tot en met een diepgang van 150 dm: opvaart volgens tijvenster

      Voor een diepgang groter dan 150 dm: aankomst Deurganckdok rond stil van Hoog Water aldaar

    • Voor de afvaart:

      Geen stroomrestricties, vertrek gebeurt volgens tijvenster

    Voor de schepen vernoemd vernoemd in deze Gezamenlijke Bekendmaking 03-2015 onder Artikel 1, types I en II

    • Voor de opvaart:

      Bij tijonafhankelijke diepgang: geen stroomrestricties, het schip kan te allen tijde opvaren.

      Zodra het schip een tijpoort heeft: aankomst Deurganckdok op stil van Hoog Water aldaar

    • Voor de afvaart:

      Geen stroomrestricties, vertrek gebeurt volgens tijvenster

  • 2.3 Tijvensters Deurganckdok

    Voor de schepen vernoemd in deze Gezamenlijke bekendmaking 03-2015 onder Artikel 1, types I en II

    Zowel in de opvaart als in de afvaart zijn de tijvensters, ongeacht de diepgang, berekend met een snelheid van 14 knopen op het zeetraject en 12 knopen op het riviertraject

  • 2.4 Inzet sleepboten

    Voor de schepen vernoemd in deze Gezamenlijke bekendmaking 03-2015 onder Artikel 1, types I, II en III

    Zowel bij opvaart als afvaart moeten sleepboten in aantallen en trekkracht initieel beschikbaar en finaal zijn in te zetten op bindend loodsadvies

  • 2.5 Afmeren Deurganckdok in relatie tot afvaart

    Voor de schepen vernoemd in de Gezamenlijke Bekendmaking 02-2015 onder Artikel II ‘Schepen met marginale afmetingen in lengte en/of breedte’ en de schepen vernoemd in deze Gezamenlijke Bekendmaking 03-2015 onder Artikel 1, types I, II en III

    Wanneer het schip niet “head-out” afgemeerd is in het Deurganckdok, kan het schip alleen van de vloed tot Hoog Water vertrekken

ARTIKEL 3 – TIJPOORTTABELLEN

Voor de schepen vernoemd in deze Gezamenlijke Bekendmaking 03-2015 onder Artikel 1, types I, II, en III, zijn aparte tijppoorttabellen voor de opvaart van toepassing en beschikbaar op de website: vts-scheldt.net

ARTIKEL 4 – EVALUATIE

Eén jaar na de inwerkingtreding worden de bepalingen van deze bekendmaking geëvalueerd door de technisch-nautische begeleidingscommissie.

ARTIKEL 5 – INWERKINGTREDING

Deze bekendmaking treedt in werking 2 dagen na de publicatie in de Nederlandse Staatscourant en het Belgisch Staatsblad.

Brussel, Middelburg, 17 september 2015

De Rijkshavenmeester Westerschelde, J.A. Jacobs

De Administrateur-generaal van het Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust, J. D’Havé

Naar boven