Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
overig | Staatscourant 2015, 30080 | Interne regelingen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
overig | Staatscourant 2015, 30080 | Interne regelingen |
De aanleiding voor wijziging van dit reglement is een wijziging in de organisatiestructuur. Per 15 september 2015 worden de teams Handelsrecht, Kanton ’s-Hertogenbosch en Kanton Eindhoven samengevoegd en opgesplitst in drie nieuwe teams: Toezicht, Civiel recht ’s-Hertogenbosch en Civiel recht Eindhoven.
De rechtbank Oost-Brabant kent de volgende zittingsplaatsen:
a. zittingsplaats ’s-Hertogenbosch, tevens zetel bestuur
bezoekadres: Leeghwaterlaan 8, 5223 BA 's-Hertogenbosch
b. zittingsplaats Eindhoven (zittingsplaats met griffiefunctie)
bezoekadres: Stadhuisplein 4, 5611 EM Eindhoven
De griffies van het gerecht zijn geopend van maandag tot en met vrijdag van 08.30 uur tot 17.00 uur.
Het gerecht is onderverdeeld in de navolgende organisatorische eenheden:
a. het bestuur
b. bureau gerechtsbestuur
c. team Strafrecht 1
d. team Strafrecht 2
e. team Bestuursrecht 1
f. team Bestuursrecht 2
g. team Toezicht
h. team Familie & Jeugdrecht
i. team Civiel recht Eindhoven
j. team Civiel recht ’s-Hertogenbosch
k. team Bedrijfsvoering
l. team Facilitaire Zaken
1. Het bestuur stelt jaarlijks per 1 januari een overzicht vast van de categorieën zaken die door elk van de teams worden behandeld. Het schema wordt gepubliceerd op www.rechtspraak.nl en ligt op iedere zittingsplaats van het gerecht ter inzage.
2. Het bestuur stelt jaarlijks (per 1 januari) de formatie van de teams vast en bepaalt welke teams enkelvoudige en meervoudige kamers vormen. Het gerecht kent enkelvoudige en meervoudige kamers voor de behandeling van zaken als bedoeld in de artikelen 50 tot en met 56 van de Wet op de rechterlijke organisatie. Degenen die deel uitmaken van een team dat is belast met de behandeling van zaken als bedoeld in de artikelen 50 tot en met 56 van de Wet op de rechterlijke organisatie, zijn aangewezen als lid van de enkelvoudige en meervoudige kamers, bedoeld in die artikelen.
3. Tussentijdse wijzigingen in het overzicht, bedoeld in het eerste lid, worden door het bestuur binnen een maand na de wijziging in het schema verwerkt.
4. Teams kunnen, in afwijking van de gepubliceerde indeling, incidenteel onderscheidenlijk tijdelijk worden belast met de behandeling van een zaak of zaken uit een ander team, indien dit als gevolg van bezettingsproblemen, om opleidingsredenen, vanwege bijzondere kennis, of om enige andere reden noodzakelijk en/of nuttig wordt geoordeeld. Teamvoorzitters oefenen deze bevoegdheid uit met betrekking tot de indeling binnen hun team. Het bestuur is in overige gevallen bevoegd en kan zijn bevoegdheid mandateren aan teamvoorzitters.
1. Door of namens het bestuur worden in de teams roosters gemaakt. Rechters worden daarin ingedeeld afhankelijk van de omvang van hun aanstelling en de werkbelasting die met de behandeling van de onderscheiden categorieën zaken en zittingen is gemoeid.
2. Bij de inroostering van rechters op de onderscheiden categorieën van zaken en zittingen wordt onder meer zoveel mogelijk rekening gehouden met:
a. de algemene rechterlijke ervaring die voor de behandeling van een bepaalde soort zaken of zaak wordt geëist;
b. de specifieke kennis en/of ervaring op een bepaald rechtsgebied die voor de behandeling van een bepaalde soort zaken of zaak wordt geëist;
c. individuele omstandigheden die van invloed zijn op de inzetbaarheid van de rechter.
3. De naam/namen van de behandelend rechter(s) zijn, voor zover al niet in de oproep vermeld, uiterlijk vanaf twee weken voor de aanvang van de zitting door belanghebbenden bij het gerecht op te vragen. Van zittingen met een oproepingstermijn korter dan twee weken wordt/worden direct aan partijen de naam/namen van de behandelend rechter(s) bekend gemaakt. Gerechten kunnen daarbij een voorbehoud maken voor noodzakelijke wijzigingen op het laatste moment. Belanghebbenden kunnen kort voor de aanvang van de zitting bij de bode navragen of er wijzigingen zijn in de rechterlijke bezetting die nog niet eerder bekend waren gemaakt.
Het bestuur heeft het kwaliteitsbeleid van het gerecht vastgelegd in een of meerdere afzonderlijke document(en).
Het bestuur bevordert de juridische kwaliteit en de uniforme rechtstoepassing en voert daartoe periodiek – en wel tenminste een maal per jaar – overleg met door de gerechtsvergadering aangewezen afvaardigingen op het terrein van de verschillende rechtsgebieden.
1. Het bestuur richt een voorziening in voor de externe oriëntatie en advies, onder de benaming van ‘Raad van Advies’ en stelt daarvoor een apart reglement vast.
2. Het bestuur overlegt periodiek – en steeds ten minste eenmaal per jaar – met de navolgende externe overlegpartners:
a. Openbaar ministerie
b. Gerechtshof ’s-Hertogenbosch
c. Deken
d. Raad voor de rechtsbijstand
3. Het bestuur besteedt in het jaarverslag op basis van artikel 35, eerste lid, van de Wet op de rechterlijke organisatie aandacht aan:
a. de wijze waarop het bestuur bij de beleidsvorming en de beleidsuitvoering acht heeft geslagen op hetgeen leeft in de maatschappij;
b. de wijze waarop het bestuur bij de beleidsvorming en de beleidsuitvoering acht heeft geslagen op hetgeen in de in lid 1 bedoelde voorziening is opgemerkt en geadviseerd.
1. De wijziging van het bestuursreglement behoeft de instemming van het gerechtsbestuur. Deze instemming is verleend op 16 juni 2015.
2. De wijziging van het bestuursreglement behoeft tevens de instemming van de Raad voor de rechtspraak. Deze instemming is verleend op 9 september 2015.
3. Het gewijzigd bestuursreglement wordt gepubliceerd in de Staatscourant en treedt in werking op 15 september 2015.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2015-30080.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.