De gemeente wenst 2 bushaltes te realiseren aan het Zwaaiplein. Voor het realiseren van bushaltes dient een verkeersbesluit te worden genomen artikel 15 van de WVW, juncto artikel 12 sub a onder II van de BABW.
Argumenten voor het realiseren van de 2 bushaltes aan het Zwaaiplein:
1. Sinds eind 2014 rijden de bussen door het centrum van Veenendaal. Dit is het gevolg van een keuze in het gemeentelijk verkeers- en vervoersplan om het centrum van Veenendaal beter te bedienen. Hiervoor zijn goede haltevoorzieningen nodig.
2. In het zuidelijk deel van het centrum is in december 2014 de halte Wolweg in gebruik genomen. Teneinde een goede bediening van het noordelijk deel van het centrum door het openbaar vervoer te realiseren zijn 2 haltes nodig aan het Zwaaiplein, op ongeveer 500 meter van de halte Wolweg.
3. De bestaande haltes aan de Prins Bernhardlaan zijn niet goed gelegen ten opzichte van het winkelcentrum en bieden onvoldoende ruimte om volwaardig uit te bouwen. Het Zwaaiplein biedt voldoende ruimte om de haltes te realiseren.
4. Het Zwaaiplein is een centraal gelegen locatie, vanwaar reizigers makkelijk het centrum kunnen bereiken. Ook is het Zwaaiplein een gemakkelijk te bereiken opstapplek voor reizigers vanuit de omliggende wijken, met goede toevoerroutes voor fietsers en voetgangers. Er is hier voldoende ruimte om volwaardige en toegankelijke halteperrons aan te leggen en er zijn goede stallingsmogelijkheden.
5. Een goede bediening van het centrum met het openbaar vervoer zorgt ervoor dat meer mensen uit de regio het OV zullen nemen, wat het autogebruik kan doen afnemen. Dit komt het milieu ten goede.
6. De haltelocaties aan het Zwaaiplein belasten zo weinig mogelijk aanwonenden.
7. Op deze locatie zijn gescheiden fietspaden aanwezig, waardoor het fietsverkeer geen hinder ondervindt van de halterende bussen. Dit komt de verkeersveiligheid ten goede.
8. De haltes bevinden zich in de buurt van een voetgangersoversteek, waardoor reizigers op een veilige manier de oversteek kunnen maken.
9. Voor het realiseren van 2 haltes dienen 3 parkeervakken te worden opgeheven. Er blijven echter voldoende parkeermogelijkheden in de omgeving van het Zwaaiplein beschikbaar. De parkeerdruk in het centrum is niet zodanig dat dit een probleem zou vormen voor aanliggende winkels.
Het ontwerp-verkeersbesluit heeft van 22 juli tot en met 2 september ter inzage gelegen. Hierop zijn geen zienswijzen binnengekomen. Daarom nemen wij nu een definitief besluit tot plaatsing van de bushaltes.
Op grond van het bepaalde in artikel 18 lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 juncto artikel 12 BABW worden verkeersbesluiten genomen door het college van burgemeester en wethouders. Op 21 januari 2014 is deze bevoegdheid door het college van burgemeester en wethouders gemandateerd aan de Algemeen directeur van de gemeente Veenendaal. De Algemeen directeur heeft op 13 februari 2014 deze bevoegdheid ondergemandateerd aan de Manager van de afdeling Wijk- en Stadsbeheer ingaande 1 januari 2014.
De Manager van de afdeling Wijk- en Stadsbeheer(WSB) heeft op 24 april 2014 deze bevoegdheid ondergemandateerd aan de teamcoördinator van het team WSB/A ingaande 1 januari 2014.
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Op grond van het bepaalde in artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 is het nemen van een verkeersbesluit verplicht in de volgende gevallen:
1. De plaatsing of verwijdering van de algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens, en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
2. Maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de politie. Het politierapport is in de bijlagen opgenomen.