Rectificatie Staatscourant 20 mei 2015, nummer 13825: Gemeente Amsterdam, Sportpark IJburg.
In de Staatscourant, nummer 13825 van 20 mei 2015, is de bekendmaking opgenomen van een voorgenomen verkeersbesluit t.a.v. de wegen rondom Sportpark IJburg in Amsterdam, stadsdeel Oost.
Deze bekendmaking was onvolledig gepubliceerd en wordt bij deze ingetrokken, waarbij de bekendmaking wordt vervangen door onderstaande bekendmaking. Hierin zijn ook enige wijzigingen verwerkt ten opzichte van de bekendmaking van 20 mei 2015.
De termijn voor het indienen van zienswijzen vangt aan op de dag na publicatie van deze bekendmaking in de Staatscourant, en eindigt zes weken nadien.
De ingekomen zienswijzen naar aanleiding van de eerdere bekendmaking zullen worden beschouwd als zienswijzen met betrekking tot de bekendmaking van heden. Het staat de indieners van deze zienswijze overigens vrij om naar aanleiding van onderstaande bekendmaking een nieuwe of aanvullende zienswijze in te dienen.
De bekendmaking van het voorgenomen verkeersbesluit luidt als volgt:
De afdelingsmanager van de afdeling Beheer Openbare Ruimte (Heel) van het stadsdeel Amsterdam-Oost, in deze handelend namens het dagelijks bestuur van het stadsdeel, maakt bekend dat zij voornemens is het onderstaande verkeersbesluit te nemen,
en dat ten aanzien van dit voornemen door een ieder een reactie (zienswijze) kan worden ingediend, gedurende de termijn en op de wijze zoals vermeld onder aan het voorgenomen verkeersbesluit.
Amsterdam, 1 september 2015.
afdelingsmanager van de afdeling Beheer Openbare Ruimte (Heel).
Gemeente Amsterdam, Stadsdeel Oost.
Het voorgenomen verkeersbesluit luidt als volgt:
Het Algemeen Bestuur van de bestuurscommissie Oost,
- de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994, in het bijzonder artikel 2, lid 1, artikel 15, artikel 18, lid 1 d. en artikel 20;
- het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990);
- het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;
- de Verordening op de bestuurscommissies 2013;
- het Mandaatbesluit algemeen bestuur aan dagelijks bestuur stadsdeel Oost van maart 2014;
- het Mandaatbesluit Dagelijks Bestuur en Voorzitter Stadsdeel Oost 2015;
- het feit dat sinds 30 juni 2010 het Sportpark IJburg, gelegen aan het Dick Hilleniuspad in het Diemerpark, geopend is, en in gebruik is bij diverse sportverenigingen;
- het feit dat in het bestemmingsplan “IJburg 1
e fase” een uitbreiding van dit sportpark naar zes sportvelden mogelijk is gemaakt, alsmede het aanleggen van een parkeervoorziening met maximaal 42 parkeerplaatsen;
- het rapport “Parkeren Sportpark IJburg” van Goudappel Coffeng, d.d. 15 april 2014;
- de beleidsnotitie “Parkeer- en verkeersregime Sportpark IJburg”, d.d. 28 oktober 2014;
- het Definitief inrichtingsplan Sportpark IJburg en omgeving, vastgesteld door het algemeen bestuur van de bestuurscommissie Oost op 16 december 2014;
- besloten is tot bovengenoemde uitbreiding van het Sportpark IJburg en tot het aanleggen van bovengenoemde parkeervoorziening;
- om het in bovengenoemde documenten beoogde verkeers- en parkeerregime te kunnen realiseren, het nemen van een aantal verkeersmaatregelen noodzakelijk is, hetgeen geschiedt door middel van dit verkeersbesluit;
- de parkeervoorziening zal worden gerealiseerd in de vorm van een nieuw aan te leggen rijbaan tussen het Dick Hilleniuspad en de sportvelden, die eindigt in een keerlus, langs welke rijbaan aan één zijde ter hoogte van de sportvelden 42 haaksparkeervakken worden aangelegd, waaronder één algemene gehandicaptenparkeerplaats;
- de parkeervoorziening, conform het gestelde in bovengenoemde documenten, alleen voor het gemotoriseerd verkeer wordt opengesteld op wedstrijdmomenten (op zaterdag, op zondag, en op overige dagen in de avonduren alleen tijdens wedstrijden) en dat hier op grond van de Verordening Parkeerbelastingen een maximale parkeerduur van 4 uren zal gelden;
- de parkeervoorziening, alleen tijdens de perioden van openstelling, voor het gemotoriseerd verkeer bereikbaar is via de Oeverzeggestraat en het Dick Hilleniuspad;
- het Dick Hilleniuspad een (mede recreatief) fietspad is in het Diemerpark, en dat daarom het gebruik van het Dick Hilleniuspad door het gemotoriseerd verkeer zo veel mogelijk moet worden beperkt;
- de aanwijzing van het Dick Hilleniuspad en van een gedeelte van de Oeverzeggestraat als verplicht fietspad daarom slechts dient te worden ingetrokken voor de perioden dat de parkeervoorziening is opengesteld, en slechts voor wat betreft het gedeelte tot aan de toegang tot de parkeervoorziening;
- om ook fysiek te bevorderen, dat buiten de perioden van openstelling van de parkeervoorziening het autoverkeer geen gebruik kan maken van het als verplicht fietspad aangewezen gedeelte van de Oeverzeggestraat alsmede van het Dick Hilleniuspad, in de Oeverzeggestraat – enkele meters voorbij de toegang tot de laatste woningen – een verzinkbare paal midden in het wegdek wordt geplaatst, voorzien van een waarschuwingsbord conform model J 39 van Bijlage I van het RVV 1990, waarmee het achter deze paal gelegen gedeelte van de Oeverzeggestraat en het Dick Hilleniuspad voor het autoverkeer kunnen worden afgesloten buiten de perioden van openstelling van de parkeervoorziening;
- het plaatsen van deze verzinkbare paal geen beperking of uitbreiding inhoudt van het aantal categorieën weggebruikers dat gebruik kan maken van de Oeverzeggestraat en het Dick Hilleniuspad, aangezien de achter deze paal gelegen weggedeelten bij verkeersbesluit al waren aangewezen als verplicht fietspad, en fietsen deze paal ongehinderd kunnen passeren;
- het gemotoriseerd verkeer dat noodzakelijkerwijze ook buiten de perioden van openstelling van de parkeervoorziening het sportpark moet kunnen bereiken, bijvoorbeeld voor bevoorrading en voor het uitvoeren van beheertaken, over een ontheffing ex artikel 87 van het RVV 1990 moet beschikken;
- het snelheidsregime zoals dat geldt in de Oeverzeggestraat en aangrenzende straten, te weten een 30 km. zone, gedurende de perioden van openstelling van de parkeervoorziening eveneens dient te gelden voor het achter de verzinkbare paal gelegen gedeelte van de Oeverzeggestraat en voor het Dick Hilleniuspad tussen de Oeverzeggestraat en de toegang tot de parkeervoorziening;
- om de snelheid op de toegangsroute naar de parkeervoorziening af te remmen, ter hoogte van de verzinkbare paal in de Oeverzeggestraat aanvullende snelheidsremmende voorzieningen worden geplaatst;
- de Oeverzeggestraat deel uitmaakt van het Groot Rieteiland West, welk gebied bij verkeersbesluit d.d. 25 januari 2011 (nr. 231862) is aangewezen als parkeerverbodzone van maandag tot en met vrijdag, telkens van 9.00 tot 17.00 uur;
- het echter ongewenst is, dat in de Oeverzeggestraat buiten de hierboven genoemde tijden kan worden geparkeerd, aangezien de Oeverzeggestraat toegangsweg is tot de parkeervoorziening bij het sportpark, en het parkeren beperkt dient te blijven tot deze parkeervoorziening;
- de Oeverzeggestraat bovendien te smal is om de functies van fietsroute en van toegangsweg tot de parkeervoorziening te combineren met de functie van parkeergelegenheid;
- het daarom gewenst is, dat de Oeverzeggestraat uit de parkeerverbodzone van het Groot Rieteiland West wordt gelicht, en dat in de Oeverzeggestraat een parkeerverbodzone wordt ingesteld, die ook van kracht is tussen 17.00 en 9.00 uur en op zaterdag en zondag;
- bij het instellen van een permanente parkeerverbodzone in de Oeverzeggestraat, het verbod stil te staan aan de zuidzijde van deze straat kan worden ingetrokken, aangezien dat verbod dan niet langer nodig is om de vrije doorgang in de Oeverzeggestraat te waarborgen;
- het parkeerregime zoals dat zal gaan gelden in de Oeverzeggestraat, te weten een permanente parkeerverbodzone, gedurende de perioden van openstelling van de parkeervoorziening eveneens dient te gelden voor het achter de verzinkbare paal gelegen gedeelte van de Oeverzeggestraat en voor het Dick Hilleniuspad tussen de Oeverzeggestraat en de toegang tot de parkeervoorziening;
- om tegen te gaan, dat het gemotoriseerd verkeer met het Sportpark IJburg als bestemming, gebruik gaat maken van de Oeverzeggestraat en het Dick Hilleniuspad op momenten dat de parkeervoorziening al volledig bezet is of dreigt te geraken, langs de IJburglaan verwijzingssystemen zullen worden geplaatst met een VOL/VRIJ aanduiding van de parkeervoorziening;
- voor het geval dat de parkeervoorziening al volledig bezet is, men zal worden doorverwezen naar de parkeergarage onder het winkelcentrum aan de IJburglaan;
- om ook fysiek te bevorderen, dat het autoverkeer geen gebruik kan maken van de fietspaden en voetgangerszones in het Diemerpark, paaltjes worden geplaatst op het Dick Hilleniuspad voorbij de toegang tot de parkeervoorziening, en op het Han Rensenbrinkpad bij de kruising met het Dick Hilleniuspad;
- het plaatsen van deze paaltjes geen beperking of uitbreiding inhoudt van het aantal categorieën weggebruikers dat gebruik kan maken van het Dick Hilleniuspad en het Han Rensenbrinkpad, aangezien de achter deze paaltjes gelegen weggedeelten al waren aangewezen als verplicht fietspad, respectievelijk voetgangerszone waar fietsen zijn toegestaan, en fietsen deze paaltjes ongehinderd kunnen passeren;
- de verkeersveiligheid op het kruispunt Dick Hilleniuspad – Han Rensenbrinkpad gediend is met het instellen van een voorrangsregeling voor dit kruispunt, aangezien gedurende de perioden van openstelling van de parkeervoorziening het Dick Hilleniuspad op deze plek is opengesteld voor gemotoriseerd verkeer, en de mogelijkheid dat onverwacht fietsers komen aanrijden vanaf het Han Rensenbrinkpad, kan leiden tot verkeersconflicten en ongevallen, zodat het gewenst is dat aan het verkeer op het Dick Hilleniuspad voorrang wordt gegeven door het verkeer komende vanaf het Han Rensenbrinkpad;
- de in het kader van de uitbreiding van Sportpark IJburg aan te leggen paden, voor zover niet aangewezen als fietspad of als toegangsroute naar de parkeervoorziening, bedoeld zijn voor voetgangers, en als voetpad dienen te worden aangewezen;
- het nemen van onderstaand besluit op grond van artikel 2, lid 1, van de Wegenverkeerswet 1994 wenselijk en noodzakelijk wordt geacht;
- het in artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer bedoelde overleg met de vertegenwoordiger van de korpschef van het politiekorps Amsterdam-Amstelland heeft plaatsgevonden, waarbij deze bij email bericht van 31 augustus 2015 heeft verklaard verkeerstechnisch geen bezwaar te hebben tegen dit voorgenomen verkeersbesluit;
- de desbetreffende weggedeelten gelegen zijn binnen de grenzen van en onder beheer zijn van het stadsdeel Oost, en dat de bestuurscommissie bevoegd is hier een verkeersbesluit te nemen;