Rectificatie: Voorgenomen verkeersbesluit Sportpark IJburg, Gemeente Amsterdam, Stadsdeel Oost
Logo Amsterdam - Oost
Z-15-16740
Bestuurscommissie Stadsdeel Oost (Amsterdam)
Rectificatie Staatscourant 20 mei 2015, nummer 13825: Gemeente Amsterdam, Sportpark IJburg.
In de Staatscourant, nummer 13825 van 20 mei 2015, is de bekendmaking opgenomen van een voorgenomen verkeersbesluit t.a.v. de wegen rondom Sportpark IJburg in Amsterdam, stadsdeel Oost.
Deze bekendmaking was onvolledig gepubliceerd en wordt bij deze ingetrokken, waarbij de bekendmaking wordt vervangen door onderstaande bekendmaking. Hierin zijn ook enige wijzigingen verwerkt ten opzichte van de bekendmaking van 20 mei 2015.
De termijn voor het indienen van zienswijzen vangt aan op de dag na publicatie van deze bekendmaking in de Staatscourant, en eindigt zes weken nadien.
De ingekomen zienswijzen naar aanleiding van de eerdere bekendmaking zullen worden beschouwd als zienswijzen met betrekking tot de bekendmaking van heden. Het staat de indieners van deze zienswijze overigens vrij om naar aanleiding van onderstaande bekendmaking een nieuwe of aanvullende zienswijze in te dienen.
 
De bekendmaking van het voorgenomen verkeersbesluit luidt als volgt:
De afdelingsmanager van de afdeling Beheer Openbare Ruimte (Heel) van het stadsdeel Amsterdam-Oost, in deze handelend namens het dagelijks bestuur van het stadsdeel, maakt bekend dat zij voornemens is het onderstaande verkeersbesluit te nemen,
en dat ten aanzien van dit voornemen door een ieder een reactie (zienswijze) kan worden ingediend, gedurende de termijn en op de wijze zoals vermeld onder aan het voorgenomen verkeersbesluit.
Amsterdam, 1 september 2015.
w.g. Iris Reuselaars,
afdelingsmanager van de afdeling Beheer Openbare Ruimte (Heel).
Gemeente Amsterdam, Stadsdeel Oost.
 
 
Het voorgenomen verkeersbesluit luidt als volgt:
Het Algemeen Bestuur van de bestuurscommissie Oost,
gelet op:
- de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994, in het bijzonder artikel 2, lid 1, artikel 15, artikel 18, lid 1 d. en artikel 20;
- het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990);
- het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;
- de Verordening op de bestuurscommissies 2013;
- het Mandaatbesluit algemeen bestuur aan dagelijks bestuur stadsdeel Oost van maart 2014;
- het Mandaatbesluit Dagelijks Bestuur en Voorzitter Stadsdeel Oost 2015;
 
gezien:
- het feit dat sinds 30 juni 2010 het Sportpark IJburg, gelegen aan het Dick Hilleniuspad in het Diemerpark, geopend is, en in gebruik is bij diverse sportverenigingen;
- het feit dat in het bestemmingsplan “IJburg 1e fase” een uitbreiding van dit sportpark naar zes sport­velden mogelijk is gemaakt, alsmede het aanleggen van een parkeervoorziening met maximaal 42 parkeerplaatsen;
- het rapport “Parkeren Sportpark IJburg” van Goudappel Coffeng, d.d. 15 april 2014;
- de beleidsnotitie “Parkeer- en verkeersregime Sportpark IJburg”, d.d. 28 oktober 2014;
- het Definitief inrichtingsplan Sportpark IJburg en omgeving, vastgesteld door het algemeen bestuur van de bestuurscommissie Oost op 16 december 2014;
 
overwegende dat:
- besloten is tot bovengenoemde uitbreiding van het Sportpark IJburg en tot het aanleggen van bovengenoemde parkeervoorziening;
- om het in bovengenoemde documenten beoogde verkeers- en parkeerregime te kunnen realiseren, het nemen van een aantal verkeersmaatregelen noodzakelijk is, hetgeen geschiedt door middel van dit verkeersbesluit;
- de parkeervoorziening zal worden gerealiseerd in de vorm van een nieuw aan te leggen rijbaan tussen het Dick Hilleniuspad en de sportvelden, die eindigt in een keerlus, langs welke rijbaan aan één zijde ter hoogte van de sportvelden 42 haaks­parkeervakken worden aangelegd, waaronder één algemene gehandicaptenparkeerplaats;
- de parkeervoorziening, conform het gestelde in bovengenoemde documenten, alleen voor het  gemotoriseerd ­verkeer wordt opengesteld op wedstrijdmomenten (op zaterdag, op zondag, en op overige dagen in de avonduren alleen tijdens wedstrijden) en dat hier op grond van de Verordening Parkeerbelastingen een maximale parkeerduur van 4 uren zal gelden;
- de parkeervoorziening, alleen tijdens de perioden van openstelling, voor het gemotoriseerd verkeer bereikbaar is via de Oeverzeggestraat en het Dick Hilleniuspad;
- het Dick Hilleniuspad een (mede recreatief) fietspad is in het Diemerpark, en dat daarom het gebruik van het Dick Hilleniuspad door het gemotoriseerd verkeer zo veel mogelijk moet worden beperkt;
- de aanwijzing van het Dick Hilleniuspad en van een gedeelte van de Oeverzeggestraat als verplicht fietspad daarom slechts dient te worden ingetrokken voor de perioden dat de parkeervoorziening is opengesteld, en slechts voor wat betreft het gedeelte tot aan de toegang tot de parkeervoorziening;
- om ook fysiek te bevorderen, dat buiten de perioden van openstelling van de parkeervoorziening het autoverkeer geen gebruik kan maken van het als verplicht fietspad aangewezen gedeelte van de Oeverzeggestraat alsmede van het Dick Hilleniuspad,  in de Oeverzeggestraat – enkele meters voorbij de toegang tot de laatste woningen – een verzinkbare paal midden in het wegdek wordt geplaatst, voorzien van een waarschuwingsbord conform model J 39 van Bijlage I van het RVV 1990, waarmee het achter deze paal gelegen gedeelte van de Oeverzeggestraat en het Dick Hilleniuspad voor het autoverkeer kunnen worden afgesloten buiten de perioden van openstelling van de parkeervoorziening;
- het plaatsen van deze verzinkbare paal geen beperking of uitbreiding inhoudt van het aantal categorieën weggebruikers dat gebruik kan maken van de Oeverzeggestraat en het Dick Hilleniuspad, aangezien de achter deze paal gelegen weggedeelten bij verkeersbesluit al waren aangewezen als verplicht fietspad, en fietsen deze paal ongehinderd kunnen passeren;
- het gemotoriseerd verkeer dat noodzakelijkerwijze ook buiten de perioden van openstelling van de parkeer­voorziening het sportpark moet kunnen bereiken, bijvoorbeeld voor bevoorrading en voor het uitvoeren van beheertaken, over een ontheffing ex artikel 87 van het RVV 1990 moet beschikken;
- het snelheidsregime zoals dat geldt in de Oeverzeggestraat en aangrenzende straten, te weten een 30 km. zone, gedurende de perioden van openstelling van de parkeervoorziening eveneens dient te gelden voor het achter de verzinkbare paal gelegen gedeelte van de Oeverzeggestraat en voor het Dick Hillenius­pad tussen de Oeverzeggestraat en de toegang tot de parkeervoorziening;
- om de snelheid op de toegangsroute naar de parkeervoorziening af te remmen, ter hoogte van de verzinkbare paal in de Oeverzeggestraat aanvullende snelheidsremmende voorzieningen worden geplaatst;
- de Oeverzeggestraat deel uitmaakt van het Groot Rieteiland West, welk gebied bij verkeersbesluit d.d. 25 januari 2011 (nr. 231862) is aangewezen als parkeerverbod­zone van maandag tot en met vrijdag, telkens van 9.00 tot 17.00 uur;
- het echter ongewenst is, dat in de Oeverzeggestraat buiten de hierboven genoemde tijden kan worden geparkeerd, aangezien de Oeverzeggestraat toegangsweg is tot de parkeervoorziening bij het sportpark, en het parkeren beperkt dient te blijven tot deze parkeervoorziening;
- de Oeverzeggestraat bovendien te smal is om de functies van fietsroute en van toegangsweg tot de parkeer­voorziening te combineren met de functie van parkeergelegenheid;
- het daarom gewenst is, dat de Oeverzeggestraat uit de parkeerverbodzone van het Groot Rieteiland West wordt gelicht, en dat in de Oeverzeggestraat een parkeerverbodzone wordt ingesteld, die ook van kracht is tussen 17.00 en 9.00 uur en op zaterdag en zondag;
- bij het instellen van een permanente parkeerverbodzone in de Oeverzeggestraat, het verbod stil te staan aan de zuidzijde van deze straat kan worden ingetrokken, aangezien dat verbod dan niet langer nodig is om de vrije doorgang in de Oeverzeggestraat te waarborgen;
- het parkeerregime zoals dat zal gaan gelden in de Oeverzeggestraat, te weten een permanente parkeerverbodzone, gedurende de perioden van openstelling van de parkeervoorziening eveneens dient te gelden voor het achter de verzinkbare paal gelegen gedeelte van de Oeverzeggestraat en voor het Dick Hilleniuspad tussen de Oeverzeggestraat en de toegang tot de parkeervoorziening;
- om tegen te gaan, dat het gemotoriseerd verkeer met het Sportpark IJburg als bestemming, gebruik gaat maken van de Oeverzeggestraat en het Dick Hilleniuspad op momenten dat de parkeervoorziening al volledig bezet is of dreigt te geraken, langs de IJburglaan verwijzingssystemen zullen worden geplaatst met een VOL/VRIJ aanduiding van de parkeervoorziening;
- voor het geval dat de parkeervoorziening al volledig bezet is, men zal worden doorverwezen naar de parkeergarage onder het winkelcentrum aan de IJburglaan;
- om ook fysiek te bevorderen, dat het autoverkeer geen gebruik kan maken van de fietspaden en voetgangers­zones in het Diemerpark, paaltjes worden geplaatst op het Dick Hilleniuspad voorbij de toegang tot de parkeervoorziening, en op het Han Rensenbrinkpad bij de kruising met het Dick Hilleniuspad;
- het plaatsen van deze paaltjes geen beperking of uitbreiding inhoudt van het aantal categorieën weggebruikers dat gebruik kan maken van het Dick Hilleniuspad en het Han Rensenbrinkpad, aangezien de achter deze paaltjes gelegen weggedeelten al waren aangewezen als verplicht fietspad, respectievelijk voetgangerszone waar fietsen zijn toegestaan, en fietsen deze paaltjes ongehinderd kunnen passeren;
- de verkeersveiligheid op het kruispunt Dick Hilleniuspad – Han Rensenbrinkpad gediend is met het instellen van een voorrangsregeling voor dit kruispunt, aangezien gedurende de perioden van openstelling van de parkeervoorziening het Dick Hilleniuspad op deze plek is opengesteld voor gemotoriseerd verkeer, en de mogelijkheid dat onverwacht fietsers komen aanrijden vanaf het Han Rensenbrink­pad, kan leiden tot verkeersconflicten en ongevallen, zodat het gewenst is dat aan het verkeer op het Dick Hilleniuspad voorrang wordt gegeven door het verkeer komende vanaf het Han Rensenbrink­pad;
- de in het kader van de uitbreiding van Sportpark IJburg aan te leggen paden, voor zover niet aangewezen als fietspad of als toegangsroute naar de parkeervoorziening, bedoeld zijn voor voetgangers, en als voetpad dienen te worden aangewezen;
 
voorts overwegende dat:
- het nemen van onderstaand besluit op grond van artikel 2, lid 1, van de Wegenverkeerswet 1994 wenselijk en noodzakelijk wordt geacht;
- het in artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer bedoelde overleg met de vertegenwoordiger van de korpschef van het politiekorps Amsterdam-Amstelland heeft plaats­gevonden, waarbij deze bij email bericht van 31 augustus 2015 heeft verklaard verkeerstechnisch geen bezwaar te hebben tegen dit voorgenomen verkeersbesluit;
- de desbetreffende weggedeelten gelegen zijn binnen de grenzen van en onder beheer zijn van het stadsdeel Oost, en dat de bestuurscommissie bevoegd is hier een verkeersbesluit te nemen;  
 
 
BESLUIT
 
  • I.
    door het plaatsen van een bord conform model E 04 van Bijlage I van het RVV 1990:
    het nieuw aan te leggen weggedeelte tussen het Dick Hilleniuspad en de velden van het Sportpark IJburg aan te wijzen als parkeergelegenheid, zodat slechts in de aangebrachte parkeervakken mag worden geparkeerd.
     
  • II.
    door het plaatsen van een bord conform model E 06 van Bijlage I van het RVV 1990:
    één parkeervak binnen de in Besluit I. bedoelde parkeergelegenheid aan te wijzen als algemene gehandicaptenparkeerplaats.
     
  • III.
    door het plaatsen van een bord conform model D 02-RO van Bijlage I van het RVV 1990:
    het verkeer op de in Besluit I. bedoelde parkeergelegenheid te gebieden de plaats van dit verkeersbord aan de rechterzijde te passeren, zodat een keerlus ontstaat.  
  • IV.
    door het plaatsen in de Oeverzeggestraat bij de kruising met de Vennepluimstraat:
  • - in de inrijdrichting van de Oeverzeggestraat: van borden conform model E 01-ZB en een bord conform model E 01-ZE van Bijlage I van het RVV 1990, met onder dit laatste bord een onderbord "ma. t/m vr., 9.00 - 17.00 h.", en
  • - in de uitrijdrichting van de Oeverzeggestraat: van een bord conform model E 01-ZE en borden conform model E 01-ZB van Bijlage I van het RVV 1990, met onder deze laatste borden onderborden "ma. t/m vr., 9.00 - 17.00 h." :
    een parkeerverbodzone (zonder tijdsbeperking) in te stellen voor de Oeverzeggestraat, tussen de Vennepluimstraat en een punt ter hoogte van Oeverzeggestraat nr. 62-64,
    onder gelijktijdige intrekking van het verkeersbesluit Bevestiging Venstertijden Groot Rieteiland West d.d. 25 januari 2011 (nr. 231862), voor zover dat besluit betrekking heeft op de Oeverzeggestraat.
  • V.
    door het verwijderen van de borden conform model E 02 van Bijlage I van het RVV 1990:
    het verbod stil te staan aan de zuidelijke zijde van de Oeverzeggestraat (verkeersbesluit d.d. 25 oktober 2011, nr. 280922) in te trekken.
     
  • VI.
    door het verwijderen en verplaatsen van borden conform model G 11 van Bijlage I van het RVV 1990:
    het verkeersbesluit nr. G/2003/3 d.d. 18 februari 2003 in te trekken, voor zover het betreft het aanwijzen als verplicht fietspad van:
  • - het in dat besluit aangeduide gedeelte van de Oeverzeggestraat, en van
  • - het Dick Hilleniuspad tussen de Oeverzeggestraat en de toegang tot de in Besluit I. bedoelde parkeergelegenheid.
  • VII.
    door het plaatsen van lamellenborden met daarop tijdens de perioden van openstelling van de in Besluit I. bedoelde parkeergelegenheid een afbeelding conform model A 01-30-ZB / E 01-ZB respectievelijk model A 01-30-ZH / E 01-ZH van Bijlage I van het RVV 1990, en buiten die perioden een afbeelding conform model G 11 van Bijlage I van het RVV 1990:
    aan te wijzen als zone met een maximumsnelheid van 30 km. per uur, tevens parkeerverbodzone, tijdens de perioden van openstelling van de in Besluit I. bedoelde parkeergelegenheid, en aan te wijzen als verplicht fietspad buiten die perioden:
  • - de Oeverzeggestraat, tussen het Dick Hilleniuspad en een punt ter hoogte van Oeverzegge­straat nr. 62-64;
  • - het Dick Hilleniuspad, tussen de Oeverzeggestraat en de toegang tot de in Besluit I. bedoelde parkeergelegenheid.
  • VIII.
    door het plaatsen van borden conform model B 04, B 05 en B 06 van Bijlage I van het RVV 1990:
    de kruising Dick Hilleniuspad – Han Rensenbrinkpad aan te wijzen als voorrangskruispunt, waarbij het verkeer op het Dick Hilleniuspad voorrang heeft.
  • IX.
    door het plaatsen van borden conform model G 07, G 07-ZB en G 07-ZE van Bijlage I van het RVV 1990: de voor voetgangers ingerichte paden rond het Sportpark IJburg aan te wijzen als voetpad, respectievelijk voetgangerszone.
Amsterdam, [datum]
[ondertekening]
 
Stukken inzien en reageren
 
Dit voorgenomen verkeersbesluit ligt met het bebordingsplan voor een ieder ter inzage vanaf de datum van publicatie in de Staatscourant gedurende zes weken in het stadsdeelhuis van stadsdeel Oost, Oranje-Vrijstaatplein 2 te Amsterdam.
Tevens kunt u het besluit vinden via https://zoek.officielebekendmakingen.nl
(zoekterm: verkeersbesluit; publicatie: Staatscourant; publicerende organisatie: Amsterdam – Oost)
 
Een ieder kan binnen 6 weken na de datum van publicatie in de Staatscourant een schriftelijke of mondelinge zienswijze over het ontwerp verkeersbesluit indienen bij het Algemeen Bestuur van de bestuurscommissie Oost, t.a.v. de heer G.J. Stroucken, Postbus 94801, 1090 GV Amsterdam, onder vermelding van: “zienswijze verkeersbesluit parkeerterrein Sportpark IJburg”.
Een schriftelijke zienswijze dient te zijn ondertekend en bevat ten minste het volgende:
• naam en adres van de indiener;
• de dagtekening;
• het onderwerp van het voorgenomen verkeersbesluit;
• een motivering waarom men zich niet kan verenigen met het te nemen besluit.
Mondeling kan een zienswijze worden ingediend. U kunt hiervoor een afspraak maken met de heer G.J. Stroucken via email (g.stroucken@amsterdam.nl) of telefoon (06 2040 7840).
Zienswijzen die zijn ingediend naar aanleiding van de eerdere publicatie in de Staatscourant van 20 mei 2015 (nr. 13825) worden beschouwd als zienswijzen naar aanleiding van dit voorgenomen verkeersbesluit, en worden in de verdere procedure meegenomen.
Uiteraard staat het de indieners van die zienswijzen vrij om een nieuwe zienswijze in te dienen naar aanleiding van dit voorgenomen besluit.
 
Naar boven