Gemeente Leiden, ontwerpverkeersbesluitverkeersmaatregelen Kanaalweg in verband met realisatie spooronderdoorgang
Logo Leiden
Situatietekening: ST 15 090
Burgemeester en wethouders van de gemeente Leiden,
Gelet op:
  • artikel 18 eerste lid onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: Wvw 1994), ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;
  • de mandaatregeling van burgemeester en wethouders van Leiden en het daarop gebaseerde ondermandaatbesluit waarin de bevoegdheid tot het nemen van dit verkeersbesluit is ondergemandateerd aan de teamleider Ruimtelijke Ordening, Infrastructuur en Onderwijshuisvesting;
  • de bepalingen van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990);
  • de bepalingen van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW);
Overwegende dat:
  • de huidige spoorwegovergang op de Kanaalweg wordt vervangen door een ongelijkvloerse kruising, waarbij:
    • 1)
      het spoor op het bestaande niveau blijft liggen;
    • 2)
      de Kanaalweg verdiept wordt aangelegd en daarmee onder het spoor door gaat lopen. Dit betekent dat zowel (vracht)autoverkeer op de Kanaalweg als (brom)fietsverkeer, dat gebruik maakt van het parallel aan de Kanaalweg gelegen vrijliggende brom-/fietspad, in de nieuwe situatie onder het spoor door rijdt.
    • 3)
      De huidige fietsoversteeklocatie op de Kanaalweg, gelegen ten noordoosten van de spoorwegovergang, komt te vervallen. In plaats daarvan wordt bovenop de nieuwe tunnel een vrijliggend brom-/fietspad aangelegd dat parallel aan het spoor loopt, waarmee fietsers de Kanaalweg ongelijkvloers kunnen kruisen om vanaf het Roomburgerpad naar de Melchior Treublaan te rijden en vice versa.
    • 4)
      De huidige aansluiting van de Melchior Treublaan op de Kanaalweg komt te vervallen. Deze maatregel is noodzakelijk omdat op deze locatie een deel van de tunnelconstructie aangelegd moet worden. Daarnaast is het vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid en de doorstroming van het verkeer op de Kanaalweg niet wenselijk dat zich op korte afstand van een tunnelingang / -uitgang kruisend verkeer bevindt.
    • 5)
      Het huidige verbindingspad vanaf de Melchior Treublaan naar het brom-/fietspad langs de Kanaalweg, gelegen naast de onder punt 4 genoemde aansluiting, komt te vervallen. In plaats daarvan wordt ongeveer 50 meter ten oosten daarvan een verbindingspad vanaf het vrijliggende brom-fietspad langs de Kanaalweg naar de Melchior Treublaan aangelegd. Via dit pad kunnen (brom)fietsers via de Melchior Treublaan naar de onder punt 3) genoemde ongelijkvloerse oversteek over de Kanaalweg fietsen en vice versa.
    • 6)
      De huidige aansluitingen van de Lorentzkade en het Kanaalpark op de Kanaalweg worden vormgegeven als in- en uitrit. Deze twee aansluitingen liggen respectievelijk direct ten noorden en ten zuiden van de nieuwe tunnel in de Kanaalweg. Door de aansluitingen als in- en uitritconstructie vorm te geven wordt de ondergeschiktheid van de zijwegen ten opzichte van de Kanaalweg extra benadrukt, zijn deze zijwegen voor bestuurders op de Kanaalweg beter zichtbaar.
    • 7)
      In aanvulling op punt 6 wordt ook de aansluiting op de Kanaalweg gelegen ter hoogte van Kanaalweg 173 als in- en uitrit vormgegeven. Dit in het kader van een uniforme inrichting van alle aansluitingen van zijwegen op de Kanaalweg. Dit komt de herkenbaarheid van de betreffende zijwegen en daarmee de ook de verkeersveiligheid ten goede.
  • de bovenvermelde maatregelen worden genomen om de verkeersveiligheid en doorstroming van het verkeer ter plaatse te verbeteren, onder meer doordat bestuurders in de nieuwe niet langer het spoor hoeven te kruisen, niet langer hoeven te wachten op passerende treinen en fietsers de Kanaalweg ongelijkvloers kunnen oversteken;
  • de realisatie van de onderdoorgang vanaf 2018 bovendien extra noodzakelijk wordt, aangezien de provincie Zuid-Holland van plan is om de treinen vanaf dat jaar vaker te laten rijden, hetgeen zonder de bovengenoemde onderdoorgang zou resulteren in extra verkeersonveiligheid en verkeersbelemmeringen op de Kanaalweg;
  • de spooronderdoorgang in de Kanaalweg naar verwachting medio 2016/2017 gereed zal zijn;
  • het, gelet op de hiervoor omschreven wijzigingen in de lokale infrastructuur, wenselijk is om in de nieuwe situatie enkele bestaande verkeersmaatregelen, die niet meer nodig zijn, op te heffen en enkele nieuwe verkeersmaatregelen in te stellen teneinde het verkeer in de nieuwe situatie op een vlotte en veilige wijze af te kunnen wikkelen;
  • het in deze gaat om de volgende op te heffen en in te stellen verkeersmaatregelen, waartoe middels dit besluit wordt besloten:
  • het opheffen van de huidige voorrangsregeling ter hoogte van de aansluiting van de Melchior Treublaan op de Kanaalweg, omdat deze aansluiting komt te vervallen (zie punt 4);
  • het opheffen van de huidige voorrangsregeling ter hoogte van de fietsoversteek op de Kanaalweg, gelegen ten noordoosten van de spoorwegovergang, omdat deze oversteeklocatie komt te vervallen (zie punt 3);
  • het opheffen van de huidige voorrangsregeling ter hoogte van de kruisende brom-/fietspaden, gelegen direct ten noordoosten van de spoorwegovergang, omdat deze kruising komt te vervallen in verband met de nieuwe oversteekmogelijkheid voor (brom)fietsers zoals toegelicht onder punt 3;
  • het opheffen van de huidige voorrangsregelingen ter hoogte van de aansluiting van de Lorentzkade, Kanaalpark en de zijweg t.h.v. Kanaalweg huisnummer 173 op de Kanaalweg, aangezien dit in- en uitritconstructies worden. Ingevolge artikel 54 van het RVV 1990 zijn bestuurders reeds verplicht om bij gebruikmaking van een in- en uitritconstructie overige bestuurders voor te laten gaan.
  • het opheffen van de huidige aanduiding als verplicht brom-/fietspad van het verbindingspad vanaf de Melchior Treublaan naar het vrijliggende brom-/fietspad langs de Kanaalweg, omdat deze komt te vervallen (zie punt 5);
  • het opheffen van de huidige passeergeboden ter hoogte van de spoorwegovergang op het vrijliggende brom-/fietspad langs de Kanaalwegweg;
  • het aanwijzen van het nieuwe vrijliggende pad tussen de Melchior Treublaan en het Roomburgerpad, dat de Kanaalweg ongelijkvloers kruist (zie punt 3), als verplicht brom-/fietspad. Hiermee sluit dit nieuwe pad aan op de reeds bestaande brom-/fietspaden aan de zijde van het Roomburgerpad.
  • het instellen van een inhaalverbod in de nieuwe tunnel in de Kanaalweg, door het aanbrengen van een doorgetrokken dubbel streep, teneinde gevaarlijke verkeerssituaties in de tunnel als gevolg van inhaalmanoeuvres te voorkomen.
  • gezien het voorgaande en het gestelde in artikel 21 van het BABW juncto artikel 2 Wvw 1994 kan worden opgemerkt dat het nemen van de onderhavige verkeersmaatregelen strekt tot:
    • het verzekeren van de veiligheid op de weg;
    • het beschermen van weggebruikers en passagiers;
  • dat overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gepleegd met de (gemachtigde van de) korpschef van de politie, welke in haar schrijven van 15 juli 2015 met kenmerk 15072015 een positief advies heeft gegeven ten aanzien van de in dit besluit genoemde verkeersmaatregelen;
  • dat de onder ‘besluiten’ genoemde (delen van) wegen in beheer zijn bij de gemeente Leiden en binnen de bebouwde kom van die gemeente zijn gelegen;
zijn, gelet op het voorgaande, voornemens te nemen de volgende
BESLUITEN:
  • 1.
    door het verwijderen van de borden model B1 en B6 van Bijlage 1 van het RVV 1990, alsmede de daaronder aanwezige onderborden model OB503OB04 en de haaientanden op het wegdek, de voorrangsregeling ter hoogte van de hieronder genoemde kruispunten op te heffen:
  • a.
    de huidige voorrangsregeling ter hoogte van de aansluiting van de Lorentzkade op de Kanaalweg;
  • b.
    de huidige voorrangsregeling ter hoogte van de aansluiting van het Kanaalpark op de Kanaalweg;
  • c.
    de huidige voorrangsregeling ter hoogte van het punt waar de zijweg van de Kanaalweg richting huisnummer 173 op de hoofdrijbaan aansluit;
  • 1.
    door het verwijderen van de borden model B6 van Bijlage 1 van het RVV 1990, alsmede de haaientanden op het wegdek, de voorrangsregeling ter hoogte van de hieronder genoemde punten op te heffen:
  • a.
    de (brom)fietsoversteeklocatie op de Kanaalweg, gelegen direct ten noordoosten van de spoorwegovergang;
  • b.
    de kruising van brom-/fietspaden gelegen direct ten noordoosten van de spoorwegovergang op de Kanaalweg;
  • 1.
    de huidige passeergeboden op het brom-/fietspad langs de Kanaalweg, ter hoogte van de spoorwegovergang, op te heffen door het verwijderen van de borden model D2 van Bijlage 1 van het RVV 1990;
  • 2.
    de huidige aanduiding van het verbindingspad vanaf de Melchior Treublaan naar het brom-/fietspad langs de Kanaalweg als verplicht brom-/fietspad op te heffen, door het verwijderen van het bord model G12a van Bijlage 1 van het RVV 1990;
  • 3.
    de (onderdelen van de) verkeersbesluiten waarin destijds besloten is tot het instellen van de onder punt 1 t/m 4 genoemde verkeersmaatregelen hierbij in te trekken;
  • 4.
    door het plaatsen van borden model G12a van Bijlage 1 van het RVV 1990 de hieronder genoemde (delen van) vrijliggende paden aan te wijzen als verplicht brom-/fietspad:
  • a.
    het nieuwe vrijliggende pad dat vanaf de Melchior Treublaan in zuidoostelijke richting loopt en de Kanaalweg parallel aan het spoor ongelijkvloers, bovenop de nieuwe tunnel, kruist;
  • b.
    het nieuwe verbindingspad tussen de Melchior Treublaan en het vrijliggende brom-/fietspad dat langs de Kanaalweg loopt, gelegen ter hoogte van het pand met de huisnummers 123 t/m 128;
  • 1.
    door het aanbrengen van een (dubbele) doorgetrokken streep, zoals bedoeld in artikel 76 van het RVV 1990, een inhaalverbod in te stellen in de nieuwe tunnel waarmee de Kanaalweg onder het spoor door gaat;
  • 2.
    de in dit verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregelen uit te voeren zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende en daar onlosmakelijk deel van uitmakende situatietekening met kenmerk ST15090 van 04-06-2015.
Leiden, 30-07-2015, 
burgemeester en wethouders van Leiden,
Namens dezen,
A.H. Karbet
Teammanager Ontwerp en Mobiliteit
Publicatie
Het ontwerp verkeersbesluit is vanaf 5 augustus 2015 te vinden in de Staatscourant, te bereiken via www.overheid.nl. Daarnaast kan in het Stadhuis en bij het Stadsbouwhuis een papieren versie van het ontwerp verkeersbesluit worden ingezien.
Zienswijze procedure
Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na datum van publicatie in de Staatcourant hun zienswijze indienen bij burgemeester en wethouders van de gemeente Leiden. Dat kan www.leiden.nl/contact of schriftelijk naar postbus 9100, 2300 PC Leiden onder vermelding van ‘zienswijze ontwerp verkeersbesluit – spooronderdoorgang Kanaalweg’. Een mondelinge zienswijze is mogelijk na afspraak via tel (071) 516 7751. De zienswijzen op het ontwerpbesluit zullen worden meegenomen in het definitieve besluit van burgemeester en wethouders. Op het definitief besluit is alleen beroep mogelijk door diegenen die een zienswijze hebben ingediend op het ontwerpbesluit.
Naar boven