Verkeersbesluit van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland nr.650155/650236, tot het plaatsen van diverse verkeersborden op het nieuw gerealiseerde Hoogwaardig Openbaar Vervoer (hierna: HOV) busknooppunt tussen de Schipholweg (N232) en de Loevesteinse Randweg, en het plaatsen van enkele verkeersborden bij de nieuwe aansluiting van de Schipholweg (N232) met de verlegde Hugo de Grootstraat in de gemeente Haarlemmermeer.
Logo Noord-Holland
 
Aanleiding
De noordkant van Schiphol is voor de OV-bereikbaarheid voor een groot deel afhankelijk van busvervoer. In het gebied zijn meerdere haltes voor diverse buslijnen. In overleg met alle betrokken partijen is besloten om deze haltes samen te voegen tot een busknooppunt op één locatie zodat een overstapnetwerk ontstaat.
 
Door de samenvoeging van de diverse buslijnen gaat de vervoerwaarde van de afzonderlijke buslijnen omhoog: het gebruik ervan wordt aantrekkelijker en efficiënter. Daarnaast krijgen Badhoevedorp en Haarlem door het nieuwe busvervoer knooppunt een HOV-aansluiting met Schiphol. De Hugo de Grootstraat is verlegd. Voor de wijzigingen die hieruit voortvloeien dient een verkeersbesluit te worden genomen.
 
Motivering en maatregelen
Busknooppunt busbaan
Aansluiting Schipholweg/N232 op busknooppunt
Vanuit de Schipholweg (N232) dienen bussen het busknooppunt aan één zijde in te rijden en is het perron afgesloten voor het overige verkeer. Dat is aangegeven door de borden C01 met onderbord OB104 (tekst “uitgezonderd lijnbussen”). Direct ten westen van de ingang van het busknooppunt ligt de uitgang voor de lijnbussen die vanaf dit knooppunt de Schipholweg moeten oprijden). Omdat deze uitgang rechts ligt van de ingang kan het voorkomen dat buschauffeurs die vanaf de N232 het busknooppunt willen oprijden, dit doen via de uitgang in plaats van via de links gelegen ingang. Om dit tegen te gaan zal het busverkeer met bord D2 de goede kant op worden geleid.
 
Op het busknooppunt zelf worden de bussen richting de Schipholweg (N232) erop geattendeerd de goede rijbaan te nemen door het plaatsen van de borden C02 en C03.
 
Rijrichting en voorrang op busbaan/ busknooppunt
De busbaan op het busknooppunt is (voor een eenduidige, vlotte en veilige afwikkeling van het busverkeer) zodanig vormgegeven dat bussen er één richting op dienen te rijden, als zij eenmaal het busknooppunt zijn ingereden. Dat is aangegeven door de borden C2 en C3. Op de oostelijke rijbaan van het buskopppunt dient het busverkeer in de richting noord-zuid te rijden, en op de westelijke rijbaan in de richting zuid-noord.
Op de locaties op het busknooppunt waar het busverkeer de oostelijke of westelijke rijbaan op wil rijden is voor een veilige en vlotte afwikkeling van het busverkeer de voorrang met borden B3 en B6 en met haaientanden op het wegdek geregeld ten gunste van het verkeer op de oostelijke en westelijke rijbaan.
 
Aansluiting Schipholweg (N232) met verlegde Hugo de Grootstraat
De Hugo de Grootstraat is verlegd in westelijke richting. Daarvoor is op de Schipholweg (N232) een nieuwe aansluiting gemaakt. Verkeer komende vanaf de Hugo de Grootstraat dient voorrang te verlenen aan verkeer op de Schipholweg (N232). Aangezien de Schipholweg (N232) al een voorrangsweg is wijzigt dit niet. Er zijn verkeersgeleiders zijn geplaatst om het kruispunt herkenbaar te maken en het verkeer in veilige banen over het kruispunt te geleiden. Dit wordt aangegeven door middel van borden D2.
 
Kruising busbaan met Loevesteinse Randweg
Ten zuiden van het busknooppunt kruist de busbaan de Loevesteinse Randweg. De busbaan heeft voorrang op de Loevesteinse Randweg. Dit wordt aangegeven door middel van haaientanden en borden B3 en B6. Verkeer op de Loevesteinse Randweg mag niet de busbaan oprijden. Dat wordt aangegeven door de borden C1 met de onderborden OB104 (tekst “uitgezonderd lijnbussen”).
Verkeer op de busbaan mag niet afslaan. Dit wordt aangegeven door de borden D4.
 
Noodzaak en doelstelling verkeersbesluit
Op grond van artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) moet voor het plaatsen van de hiervoor genoemde borden en het plaatsen van haaientanden dient een verkeersbesluit te worden genomen. De doelstelling van dit verkeersbesluit is het verzekeren van de veiligheid op de weg. Dit belang is genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet.
 
Verplicht overleg
Over een verkeersbesluit moet op grond van artikel 24 van het BABW overleg worden gevoerd met de korpschef van de nationale politie. Met de daartoe gemachtigde verkeersadviseur van de politie Noord-Holland is overleg geweest over deze maatregelen.
 
Bevoegdheid
Het weggedeelte waar deze maatregelen voor worden getroffen, is in beheer bij de provincie Noord-Holland. Daarom zijn wij (Gedeputeerde Staten van Noord-Holland) op grond van artikel 18 lid 1, sub b van de Wegenverkeerswet 1994 het bevoegde bestuursorgaan om dit verkeersbesluit te nemen.
 
BESLUIT
Gelet op het voorgaande besluiten wij:
  • 1.
    door het plaatsen van de borden B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek, als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, op het busknooppunt zelf, de voorrang op het busknooppunt zodanig te regelen dat bestuurders die de oostelijke of westelijke rijbaan op wil rijden voorrang dienen te verlenen aan bestuurders op de oostelijke en westelijke rijbaan;
  • 2.
    door het plaatsen van de borden B3 en B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek, als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, op de kruising van de busbaan met de Loevesteinse Randweg de voorrang zodanig te regelen dat verkeer op Loevesteinse Randweg voorrang dient te verlenen op verkeer op de busbaan;
  • 3.
    door het plaatsen van de borden C1 van Bijlage 1 van het RVV 1990, op de aansluiting van:
- de busbaan met de Schipholweg (N232), en
- de busbaan met de Loevesteinse Randweg,
de busbaan in beide richtingen gesloten te verklaren voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee. Onder bord C1 zal een onderbord worden geplaatst (OB104) met daarop de tekst “uitgezonderd lijnbussen”;
  • 4.
    door het plaatsen van de bord C3 en C2 van Bijlage 1 van het RVV 1990, op het busknooppunt en op de aansluiting van het busknooppunt met de Schipholweg (N232), éénrichtingsverkeer in te stellen op het busknooppunt;
  • 5.
    door het plaatsen van de borden D2 van Bijlage 1 van het RVV 1990, bestuurders te verplichten om:
- de verkeersgeleiders bij de aansluiting Schipholweg (N232) met de verlegde Hugo de Grootstraat aan de rechterzijde te passeren;
- de verkeersgeleider tussen de inrit en uitrit van het busknooppunt (bij de aansluiting met de Schipholweg (N232), aan de linkerzijde te passeren;
  • 6.
    door het plaatsen van de borden D4 van Bijlage 1 van het RVV 1990, bestuurders op de busbaan te verplichten rechtdoor te rijden;
7. van dit besluit mededeling te doen in de Staatscourant.
 
  •  
Haarlem, 28 juli 2015

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland

Namens dezen,

F.J. van der Linden , Sectormanager Beheerstrategie en Programmering Infrastructuur

Mededelingen
 
1. Als u belanghebbende bent kunt u binnen zes weken na de publicatie van dit besluit schriftelijk bezwaar aantekenen. Het bezwaarschrift kunt u sturen aan Gedeputeerde Staten van Noord-Holland, ter attentie van de secretaris van de Hoor- en adviescommissie, Postbus 123, 2000 MD Haarlem.
U kunt telefonisch een folder aanvragen over de bezwaarprocedure (023-514 41 41) of voor meer informatie de provinciale website bezoeken: www.noord-holland.nl.
2. Voor vragen of opmerkingen over het besluit kunt u bellen met mevrouw R. Puggioni, werkzaam bij de afdeling Beheerstrategie en Programmering Infrastructuur, tel. (023) 514 34 46.
 
Naar boven