Burgemeester en Wethouders van Almelo,
Op grond van artikel 18, eerste lid, onderdeel d van de Wegenverkeerswet 1994 en op grond van het mandaatbesluit van 1 juli 2013 zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.
- •
Het verzekeren van de veiligheid op de weg
- •
Het beschermen van de weggebruikers en passagiers
- •
Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan
- •
Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer
- •
Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade
De geslotenverklaring op de Iepenweg Noord op te heffen en deze open te stellen voor verkeer. De Iepenweg Noord blijft gesloten voor vrachtverkeer. De maximum snelheid wordt ingesteld op 60 km per uur.
Sinds medio 2011 geldt een verbod op motorvoertuigen aan de Iepenweg- Noord. De Iepenweg Noord is een smalle weg met een ondergeschikt karakter, gelegen in het buitengebied. Via deze weg is het mogelijk om, vanaf het zuidelijke deel van Vriezenveen, het bedrijvenpark Twente in Almelo te bereiken
De Iepenweg Noord is een smalle weg met een 60 km regime. In eerste instantie hebben wij een verbod op motorvoertuigen ingesteld omdat er een alternatieve route voor dit verkeer beschikbaar was. De alternatieve route voor het gemotoriseerd verkeer blijkt nu ongewenste verkeersstromen door de kern van Vriezenveen als gevolg te hebben. Gemotoriseerd verkeer komt uit op de kruising van Aadorpweg met de paralellweg langs de N36. Deze kruising is niet overzichtelijk. Verkeer negeert (waarschijnlijk mede daardoor) het verbod op motorvoertuigen. De destijds ingestelde maatregelen blijken meer nadelen te hebben dan voordelen. Om het (gevoel van) onveiligheid van de fietser te verkleinen werd (snel rijdend) gemotoriseerd verkeer van de Iepenweg Noord geweerd. Dit is ook op te lossen door gemotoriseerd verkeer toe te staan maar door alsnog een snelheidsremmend plateau aan te brengen. Fietsers kunnen ook een alternatieve route nemen.
Gevolgen van deze afsluiting voor gemotoriseerd verkeer zijn nu dat; Een deel van het verkeer de route via de Aadorpweg en de parallel aan de N 36 gelegen weg neemt om zodoende het bedrijvenpark te bereiken. De kruising van Aadorpweg met de parallel aan de N 36 gelegen weg is onoverzichtelijk en daardoor onveilig. Verkeer, (mogelijk om deze reden) het ingestelde verbod massaal negeert. Er ongewenste verkeesstromen door Vriezenveen gaan ontstaan. Men rijdt nu deels door de kern van Vriezenveen (vanaf Hammerweg,Westeinde en Aadorpweg om zo het bedrijvenpark te bereiken).
Iepenweg Noord wordt veelvuldig door fietsers gebruikt. Het verwijderen van het verbod op gemotoriseerd verkeer zal als gevolg hebben dat er wellicht meer voertuigen op deze weg zullen verschijnen. In het verleden kregen wij met enige regelmaat meldingen van fietsers die zich, met name door de hoge snelheden van het verkeer, onveilig voelden. Om het ondergeschikte karakter van de Iepenweg Noord te behouden) en het wegbeeld zoveel mogelijk in overeenstemming te brengen met de gewenste snelheid zullen wij bij de gezamenlijke gemeentegrens met Almelo een snelheidsremmende maatregel aanbrengen.
Op grond van het bepaalde in artikel 15 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer is voldaan aan de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens gestelde voorschriften.
Bij een besluit van algemene strekking, zoals het hier bestreden verkeersbesluit, zullen wij altijd de belangen die daarmee worden gediend zoals hier de verkeersveiligheid, moeten afwegen tegen de rechtstreeks betrokken belangen. Wij zijn ons ervan bewust dat (groepen) burgers en/of ondernemers eventueel onevenredig nadeel kunnen ondervinden van het bestreden besluit, maar deze belangen wegen niet op tegen het algemene belang van het openstellen voor autoverkeer op de Iepenweg Noord. De Iepenweg Noord blijft gesloten voor vrachtverkeer om hierdoor de fietser te beschermen. Artikel 3:4 lid 2 Awb stelt dat de voor of meer belanghebbende nadelige gevolgen van een besluit niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met dat besluit te dienen doelen. Volgens vaste rechtspraak is het kader waarbinnen een verkeersbesluit moet worden genomen en beoordeeld, gegeven in artikel 21 van het BABW gelezen in samenhang met artikel 2 van de WVW 1994. De bevoegdheid om verkeersbesluiten te nemen kent ruime beoordelingsmarges en het is aan het daartoe bevoegde orgaan (gemeente) om de belangen die bij het al dan niet nemen van een verkeersbesluit zijn betrokken tegen elkaar af te wegen. Bij het opstellen van dit verkeersbesluit is dit uitvoerig en zorgvuldig gebeurd. Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld dan wel dat door de te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan.
De artikelen 2, 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW), artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) en de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Twente. Hij bracht hierover een positief advies uit.