Het college van dijkgraaf en hoogheemraden van het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier;
Na overweging van het volgende:
Wettelijke grondslag verkeersbesluit
Op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, of indien dit een nadere uitleg inhoudt van de op de borden voorkomende aanduiding (artikel 8 BABW).
Wij zijn bevoegd tot het nemen van een verkeersbesluit op grond van artikel 18, lid 1 onder c WVW 1994, het BABW, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV 1990), de Waterschapswet, het Reglement voor het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier, de Delegatieregeling Hollands Noorderkwartier 2012 en de Mandaatregeling Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier 2012.
Nieuw fietspad bij de Hondsbossche en Pettener Zeewering
De Hondsbossche en Pettener Zeewering (HPZ) is aangewezen als Zwakke Schakel in de kust. De Hondsbossche en Pettener Zeewering is daarom de afgelopen jaren versterkt. In deze kustversterking is ook de aanleg van natuur en nieuwe fiets- en wandelroutes opgenomen. Hiermee ontstaan meer recreatiemogelijkheden.
In het nieuw aangelegde duingebied is een fietspad aangelegd dat aansluit op het Noordzee Kustpad dat in de Schoorlse- en de Pettenerduinen ligt. Het fietspad bevindt zich direct ten westen van de HPZ over een lengte van circa 5,8 kilometer en is toegankelijk via de bestaande strandslagen bij Petten ("Petten") en Camperduin ("Atlantic"). Het fietspad is ook op twee plekken verbonden met het bestaande fietspad aan de binnenzijde van de HPZ door de bestaande diagonale fietsovergangen te verlengen tot aan het nieuwe fietspad: bij de Leiweg en de Hazedijk. Het fietspad kruist op een aantal plekken nieuwe strandopgangen. De nieuwe strandopgangen liggen in het verlengde van de bestaande strandopgangen: het zijn in totaal vijf.
Het nieuwe fietspad is 3,60 meter breed en is geschikt voor fietsverkeer in twee richtingen. De verharding is asfalt, ingewalst met schelpen. De nieuwe strandopgangen zijn voetpad en zijn uitgevoerd in een verharding van kleischelpen.
De verkeersmaatregelen hebben de volgende doelen:
- -
het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- -
het beschermen van weggebruikers en passagiers;
- -
het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.
De verkeersmaatregelen zijn als volgt, zie ook tekening PM:
- -
Het nieuwe fietspad aan te wijzen als onverplicht fietspad met bord G13;
- -
De nieuwe strandopgangen aan te wijzen als voetpad met bord G07;
- -
De voorrang op het nieuwe fietspad te regelen met het aanbrengen haaientanden;
- -
Met markering in de as van het fietspad te laten zien dat het een fietspad in twee richtingen is.
Met deze maatregelen wordt het fietspad in het nieuwe duingebied opengesteld en toegankelijk gemaakt voor fietsers. Met bord G13 wordt bereikt dat bromfietsers geen gebruik mogen maken van het fietspad. Snorfietsers mogen het onverplichte fietspad slechts gebruiken met uitgeschakelde motor, omdat motorgeluid in het nieuwe duingebied niet gewenst is.
Het bord G07 op het voetpad wordt toegepast zodat andere weggebruikers dan voetgangers zijn uitgesloten. Dit bord is nodig omdat de verharding van het voetpad van kleischelpen onvoldoende zichtbaar maakt dat het een voetpad is.
De haaientanden regelen de voorrang op de twee T-kruispunten. Het is niet nodig voorrangsborden te plaatsen op de kruispunten omdat het uitsluitend fietsverkeer betreft en er dus sprake zal zijn van lage snelheden. En het kruisende en voorrang plichtige fietspad ligt in een opgaande helling waardoor de snelheid zeer beperkt zal zijn van het fietsverkeer op deze kruispunttak. Bovendien is er de wens van zo weinig mogelijk verkeersborden in het nieuwe duingebied.
De markering in de as van het fietspad is in het patroon 0,30-2,70 meter (0,30 meter streep en 2,70 meter geen streep) en 0,10 meter breed. Dit maakt zichtbaar dat er tegemoetkomend fietsverkeer zal zijn.