Verkeersbesluit proef Breestraat en werk Velserweg
Logo Beverwijk
Burgemeester en wethouders van Beverwijk;
Gelet op de op verkeersbesluiten betrekking hebbende regelgeving van de Wegenwet, Wegenverkeerswet, het Reglement Verkeersregels en Verkeertekens 1990 (RVV), het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW), de van toepassing zijnde uitvoeringsvoorschriften en de Algemene wet bestuursrecht (Awb);
Overwegende dat,
  • -
    de gemeenteraad op 6 mei 2014 de ‘Visie Stadscentrum Beverwijk 2014-2020 heeft vastgesteld;
  • -
    ter uitwerking van de pijler ‘fysieke ruimte’ de ‘Nota van Uitgangspunten Rondje Bree’ is opgesteld, die de raad op 25 juni 2015 heeft vastgesteld en tevens is besloten een proef te houden met een gewijzigde verkeerscirculatie op de Breestraat;
  • -
    in deze nota 25 uitgangspunten zijn benoemd op basis waarvan het ontwerp voor de herinrichting van de Breestraat met aanloopstraten en de Zeestraat kan worden gemaakt;
  • -
    één van deze uitgangspunten een autoluwe Breestraat is;
  • -
    een autoluwe Breestraat bereikt wordt door het doorgaande verkeer te weren;
  • -
    gekozen is voor deze autoluwe variant, omdat deze enerzijds tegemoet komt aan de wens van met name ondernemers in de Breestraat dat men met de auto dichtbij de winkel kan komen voor stop&shop en anderzijds het ongewenste doorgaande verkeer dat niets te zoeken heeft op de Breestraat onmogelijk wordt gemaakt;
  • -
    de maatregelen bestaan uit het omdraaien van de rijrichting op de Breestraat tussen het Stationsplein en de Bloksteeg en het aanbrengen van een knip voor autoverkeer ter hoogte van de Beverhof;
  • -
    de Breestraat conform de wegcategorisering uit het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan aangewezen is als erftoegangsweg (verblijfsgebied) en daarmee geen onderdeel is van de hoofdverkeersstructuur van Beverwijk;
  • -
    uit tellingen in april 2015 is gebleken dat 80% van het verkeer op de Breestraat doorgaand verkeer is, zonder herkomst of bestemming op de Breestraat;
  • -
    door het aanbrengen van een knip voor autoverkeer ter hoogte van de Beverhof doorgaand verkeer niet meer mogelijk is,
  • -
    daarmee het sluipverkeer van de Breestraat wordt geweerd;
  • -
    het weren van doorgaand verkeer past binnen de visie op verblijfsgebieden;
  • -
    hierdoor minder overlast en hinder in de winkelstraat zal zijn waardoor een rustiger en veiliger verkeersbeeld wordt gecreëerd;de verwachting is dat het doorgaande verkeer zich zal herverdelen over andere routes door Beverwijk, zoals de in het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan benoemde buitenring (o.a. N197), stedelijke ring (o.a. Wijk aan Duinerweg) of centrumring (o.a. Baanstraat, Jacob van Deventerstraat e.o.);
  • -
    de straten die onderdeel zijn van de ringstructuur, zoals de Jacob van Deventerstraat, Graaf Janstraat en Koude Horn, aangewezen zijn als gebiedsontsluitingswegen, en daarmee onderdeel zijn van de hoofdverkeersstructuur van Beverwijk;
  • -
    dat genoemde wegen meer geschikt zijn om doorgaand verkeer te verwerken;
  • -
    ook de toegankelijkheid en de vindbaarheid van de Breestraat voor verkeer dat van buiten komt wordt verbeterd omdat Velserweg de ingang is van Beverwijk;
  • -
    de Breestraat een schakel is in de regionale primaire fiets- en bromfietsroute tussen de pont Noordzeekanaal – Velsen-Noord – Beverwijk – Heemskerk – Castricum / Uitgeest;
  • -
    het college voornemens is in september 2015 een proef te starten;
  • -
    tijdens deze proef bekeken wordt wat de invloed is op de Breestraat, de weggebruikers en de doorstroming op de omliggende wegen;
  • -
    de proef gehouden wordt om vanuit de praktijk te leren of er nog verbeterpunten nodig zijn voor een definitieve situatie;
  • -
    de proef gelijktijdig gestart wordt met het werk aan de Velserweg;
  • -
    de proef in ieder geval doorloopt totdat de evaluatie heeft plaatsgevonden
  • -
    na de proef een verkeersbesluit wordt genomen voor een definitieve situatie, naar verwachting eind 2015;
  • -
    eind 2015 er ook een Definitief Ontwerp moet liggen voor de herinrichting van de Breestraat;
  • -
    in de loop van 2016 gestart wordt met de herinrichting van de Breestraat;
  • -
    de Velserweg ter hoogte van het Stationsplein wordt gereconstrueerd;
  • -
    tijdens het werk Velserweg er geen verkeer vanuit de Meester van Lingenlaan en Koningstraat richting de Velserweg kan rijden;
  • -
    het ook niet mogelijk is om vanuit de Breestraat naar de Velserweg te rijden;
  • -
    om het centrum en de winkels voor bezoekers en laden/lossen (Koningstraat, Breestraat en Zeestraat) bereikbaar te houden, het noodzakelijk is om een tijdelijke rijbaan aan te leggen voor gemotoriseerd verkeer vanaf het station naar de kop van de Breestraat en de Koningstraat;
  • -
    (brom) fietsers gebruik kunnen maken van het (brom) fietspad over het Stationsplein;
  • -
    de tijdelijke rijbaan geschikt is voor gemotoriseerd verkeer in één richting (van station naar Breestraat / Koningstraat);
  • -
    het daarom noodzakelijk is de rijrichting Breestraat gelijktijdig wordt omgedraaid;
  • -
    vanwege de werkzaamheden aan de Velserweg het noodzakelijk is om de rijrichting op de Breestraat gedurende ongeveer 2 maanden om te draaien;
  • -
    de start van het werk Velserweg daarmee gelijk is aan de start van de proef Breestraat;
  • -
    de proef Breestraat doorloopt na openstelling van de Velserweg, tot minimaal het einde van 2015;
  • -
    genoemde wegen binnen de bebouwde kom gelegen zijn van de gemeente Beverwijk en bij deze in onderhoud en beheer zijn;
  • -
    overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer overleg is gepleegd met de gemachtigde van de korpschef van de Politie en deze positief heeft geadviseerd;
besluiten:
De onderstaande tijdelijke verkeersmaatregelen in te stellen;
  • 1.
    door het plaatsen van de verkeersborden model C3 van bijlage 1 van het RVV 1990 de rijrichting Breestraat te wijzigen voor gemotoriseerd verkeer tussen Stationsplein en Bloksteeg;
  • 2.
    door het plaatsen van de verkeersborden model G12a van bijlage 1 van het RVV 1990 het weggedeelte op de Breestraat tussen Peperstraat en Bloksteeg aan te wijzen als bromfietspad;
  • 3.
    door het plaatsen van twee verkeerszuilen met de verkeersborden model D2 van bijlage 1 van het RVV 1990 een gebod in te stellen voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft op de Breestraat ter hoogte van de Peperstraat en de Bloksteeg;
  • 4.
    door het plaatsen van het verkeersbord model D7 met onder onberbord OB54 van bijlage 1 van het RVV 1990 een verplichte rijrichting in te stellen voor alle bestuurders met uitzondering van fietsers en bromfietsers op de Breestraat voor de kruising met Peperstraat;
  • 5.
    door het plaatsen van het verkeersbord model D4 met onder onberbord OB54 van bijlage 1 van het RVV 1990 een verplichte rijrichting in te stellen voor alle bestuurders met uitzondering van fietsers en bromfietsers op de Peperstraat voor de kruising met de Breestraat;
  • 6.
    door het verwijderen van het verkeersborden model E2 van bijlage 1 van het RVV 1990 het tweezijdig stopverbod op het deel Breestraat tussen Peperstraat en Bloksteeg in te trekken;
  • 7.
    door het verwijderen van het verkeersborden model G11 van bijlage 1 van het RVV 1990 de vrijliggende fietspaden op het deel Breestraat tussen Peperstraat en Bloksteeg af te sluiten en verkeersmaatregel in te trekken;
  • 8.
    door het verwijderen van de verkeersborden model E6 van bijlage 1 van het RVV 1990 de gehandicaptenparkeerplaatsen op de Breestraat tussen Peperstraat en Bloksteeg in te trekken;
  • 9.
    door het plaatsen van het verkeersbord model E6 van bijlage 1 van het RVV 1990 een gehandicaptenparkeerplaats te realiseren op de Breestraat ter hoogte van de Bloksteeg;
  • 10.
    door het verplaatsen van het verkeersbord model E7 van bijlage 1 van het RVV 1990 de laad- en losplaats van gedeelte Breestraat tussen Peperstraat en Bloksteeg naar de Bloksteeg;
  • 11.
    door het plaatsen van de verkeersborden model C3 met onderbord OB54 van bijlage 1 van het RVV 1990 de Bloksteeg aan te wijzen voor bromfietsers in tweerichtingen;
  • 12.
    door het verwijderen van het verkeersbord model A1 en door het plaatsen van de verkeersborden model A1 (zone) en A2 (einde zone) van bijlage 1 van het RVV 1990 een 30 km zone in te stellen op de Breestraat tussen Stationsplein en Bloksteeg;
  • 13.
    door het verwijderen van het verkeersbord model E1 (zone) van bijlage 1 van het RVV 1990 op het kruispunt Breestraat – Bloksteeg laten vallen in de bestaande een parkeerverbodszone centrum;
  • 14.
    door het verwijderen van het verkeersbord model D5 met onderbord OB11 van bijlage 1 van het RVV de verplichte rijrichting voor vrachtverkeer komende vanaf de Breestraat richting Stationsplein in te trekken;
  • 15.
    door het plaatsen van het verkeersbord model D4 met onderbord 0B11 van bijlage 1 van het RVV 1990 een verplichte rijrichting in te stellen vanuit de Koningstraat richting de Velserweg;
  • 16.
    door het verwijderen van de wegmarkering en het verkeersbord model J22 van bijlage 1 van het RVV1990 de voetgangersteek op de noordoostzijde van het kruispunt Breestraat – Bloksteeg op te heffen;
  • 17.
    gedurende de werkzaamheden aan de Velserweg door het plaatsen van de verkeersborden model C2 en C3 van bijlage 1 van het RVV 1990 een eenrichtingsverkeer in te stellen voor al het verkeer op het Stationsplein en Koningstraat (tussen Stationsplein en Mr. Van Lingenlaan), zodanig dat er vanaf het station naar de Breestraat / Koningstraat kan worden gereden;
  • 18.
    de bebording te plaatsen zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met nummer INT-15-20231;
    19. de bovenstaande verkeersmaatregelen te evalueren in het laatste kwartaal van 2015.
     
Beverwijk, 22 juni 2015
burgemeester en wethouders van Beverwijk,
Namens hen,
hoofd afdeling Ruimte
Ing. D.H.J. Hulskes
Bekendmaking van dit besluit geschiedt op de voorgeschreven wijze en treedt in werking een dag na publicatie in de Staatscourant.
Niet eens met het besluit
Bent u het niet eens met het besluit? Dan kunt u een brief schrijven. Zo’n brief heet een bezwaarschrift. Het bezwaarschrift moet u binnen 6 weken naar de gemeente sturen, gerekend vanaf één dag nadat het besluit is verstuurd of overhandigd. U richt het bezwaarschrift aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beverwijk, Postbus 450, 1940 AL Beverwijk. U kunt alleen een bezwaarschrift schrijven als het besluit gevolgen voor u heeft.
Wat schrijft u in ieder geval in het bezwaarschrift?
  • Uw naam
  • Uw adres
  • De datum
  • Uw handtekening
  • Een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt
  • Een uitleg waarom u bezwaar maakt.
Voorlopige voorziening aanvragen
Als u bezwaar maakt, blijft het besluit geldig. Kunt u aantonen dat het besluit meteen grote gevolgen voor u heeft? Dan kunt u de voorzieningenrechter vragen om een voorlopige voorziening. De voorzieningenrechter kan dan beslissen dat het besluit nog niet mag ingaan. Dit mag alleen als u al bezwaar hebt gemaakt. Wilt u een voorlopige voorziening aanvragen? Stuurt u dan een brief naar de Voorzieningenrechter van de rechtbank Haarlem, sector bestuursrecht, Postbus 1621, 2003 BR te Haarlem. Zo’n brief heet een verzoekschrift.
Wat schrijft u in ieder geval in het verzoekschrift?
  • Uw naam
  • Uw adres
  • De datum
  • Uw handtekening
  • Een uitleg waarom u verzoekt om een voorlopige voorziening
  • Bij het verzoekschrift moet u ook een kopie van het bezwaarschrift meesturen.
Het aanvragen van een voorlopige voorziening is niet gratis. U moet griffierecht betalen. Wilt u hier meer over weten? De griffier van de rechtbank kan u meer informatie geven.
Naar boven