Duurzaam Veilig inrichten
1
e fase
,
aanvulling
Hekelingseweg vanaf de Groene Kruisweg
over de Stationsweg en Rondweg
tot voor de aansluiting met
de bebouwde kom van Zuidland
Dijkgraaf en heemraden van waterschap Hollandse delta;
overwegende het volgende:
Het Waterschap Hollandse Delta heeft een duidelijke beleidskeuze gemaakt in haar vastgestelde Wegenbeleidsplan 2008. Om te voldoen aan de landelijke normen voor verkeersveiligheid wil het waterschap een reductie van het aantal verkeersslachtoffers. Deze reductie kan worden behaald door de wegen Duurzaam Veilig in te richten. Onderdeel van dit Duurzaam Veilig inrichten is ook het aanbrengen van de basiskenmerken gebiedsontsluitingswegen.
Vanuit de aanpak voor een Duurzaam Veilig wegenbestand moet de inrichting van het traject Hekelingseweg en de Groene Kruisweg in de gemeente Nissewaard worden aangepast. In 2010 is in overleg met de destijds nog gemeenten Bernisse en Spijkenisse een ontwerpplan opgesteld om de verkeersveiligheid structureel conform het concept Duurzaam Veilig te verbeteren. Het ontwerpplan is vervolgens door de Verenigde Vergadering ook in 2010, door besluit B1003695, vastgesteld.
Het traject Hekelingseweg - Groene Kruisweg vormt de gebiedsontsluiting voor de kernen Abbenbroek, Zuidland en Simonshaven en is gelegen in de gemeente
Waterschap Hollandse Delta is, uitgezonderd de woonkernen, buiten de bebouwde kom wegbeheerder van deze route en daarom verantwoordelijk voor een Duurzaam Veilige inrichting. Dit heeft het waterschap aanleiding gegeven om de functie en het gebruik te onderzoeken. Dit verkeersbesluit is een aanvulling op het eerder genomen verkeersbesluit VB2011-12 en bevat het instellen van een inhaalverbod met uitzondering van landbouwvoertuigen, waardoor voor het hele traject een eenduidig inhaalverbod van kracht wordt.
Volgens de Wegenverkeerswet (WVW 1994, art. 2) kunnen regels worden vastgesteld met het doel tot:
- •
het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- •
het beschermen van weggebruikers en passagiers;
- •
het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
- •
het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;
- •
het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte
overlast, hinder of schade alsmede gevolgen voor het milieu,
bedoeld in de Wet Milieubeheer;
•het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte
aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;
•het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik.
Om deze doelen te bereiken kan het nodig zijn om verkeersmaatregelen
te treffen. Artikel 15, 1e lid, van de WVW 1994 stelt dat voor het plaatsen
of verwijderen van verkeerstekens en onderborden een verkeersbesluit
Dit geldt wanneer hierdoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Het 2e lid van het artikel stelt dat een verkeersbesluit moet worden genomen wanneer verkeersmaatregelen op of aan de weg leiden tot een wijziging van de inrichting van de weg of wanneer verkeersmaatregelen leiden tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer. Dit geldt wanneer de maatregelen leiden tot een beperking of een uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van de weg of het weggedeelte gebruik kan maken.
Voor dit wegvak van fase 1 was voorzien in een algemeen inhaalverbod, vormgegeven met een dubbele doorgetrokken streep. Er maakt echter ook agrarisch(landbouw) verkeer gebruik van deze weg en dat zou dan niet mogen worden ingehaald.
Een dergelijk inhaalverbod, in combinatie met gebruik door landbouwverkeer, lokt overtredingen uit. Immers veel weggebruikers kunnen op een veilige manier het landbouw verkeer inhalen.
Met dit aanvullende verkeersbesluit wordt voor het wegvak van fase 1 een inhaalverbod ingesteld met uitzondering van landbouwvoertuigen, zoals dat al van kracht is op de wegvakken van fase 2 en 3. Het eerder genomen verkeersbesluit VB2011-12 blijft met uitzondering van onderdeel V, van kracht.
Het feitelijk gebruik van de weg, door alle categorieën, wordt met dit verkeersbesluit niet gewijzigd.
Met dit verkeersbesluit wordt de inrichting van de weg geregeld, conform de richtlijnen uit het handboek wegontwerp gebiedsontsluitingswegen 2013.
Situering en beheer van de wegen
De Stationsweg en de Rondweg ter hoogte van Abbenbroek in de gemeente Bernisse is
gelegen buiten de bebouwde kom, eigendom van en in beheer en onderhoud bij waterschap Hollandse Delta.
Conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen betreffende het Wegverkeer heeft overleg over dit verkeersbesluit plaatsgevonden met de executieve manager van de politie Rotterdam-Rijnmond. Er is een positief advies uitgebracht.
Politie heeft geadviseerd om voor dit wegvak van fase 1 hetzelfde inhaalverbod in te stellen als voor de wegvakken in fase 2 en 3.
Bevoegdheid tot het nemen van het besluit
Gelet op het bepaalde in regel 7.22 van het register behorende bij het Delegatie en Mandaatbesluit 2014;