Verkeersbesluit wijzigen snelheidsregime Van Heemstraweg buiten de bebouwde kom van 80 km/uur naar 60 km/uur
Logo Beuningen
 
Burgemeester en wethouders van de gemeente Beuningen;
Gelet op:
De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW).
 
Artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap.
 
Het Delegatie- en Mandaatregister van oktober 2014, waarin de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 is gemandateerd aan het hoofd van de afdeling Openbare Ruimte.
 
Artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, uit oogpunt van:
  • Het verzekeren van de veiligheid op de weg;
  • Het beschermen van de weggebruikers en passagiers;
  • Het in stand houden van de weg en waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.
Overwegende dat:
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de wegenverkeerswet 1994 de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit.
Is het gewenst om:
het huidige snelheidsregime van 80 km/uur op de volgende weggedeelten van de Van Heemstraweg, gelegen buiten de bebouwde kom, te wijzigen naar 60 km/uur als ook de huidige voorrangsregeling op deze wegvakken te wijzigen van een voorrangsweg naar een situatie met voorrangskruispunten:
1. het gedeelte van de Van Heemstraweg gelegen tussen de gemeentegrens van Druten en de bebouwde komgrens van de kern Winssen.
 
2. het gedeelte van de Van Heemstraweg gelegen tussen de bebouwde komgrens van de kern Winssen (ter hoogte van huisnummer 56) en de bebouwde komgrens van de kern Ewijk (ter hoogte van huisnummer 23).
 
3. het gedeelte van de Van Heemstraweg gelegen tussen de bebouwde komgrens van de kern Beuningen (ten oosten van de Hogewaldstraat) en de bebouwde komgrens van de kern Weurt (ten westen van de Scharsestraat).
 
Een tweetal middengeleiders en bochtbescherming aan te brengen ten oosten van de Bonenkampstraat, tussen de bebouwde komgrens van de kern Beuningen en de bebouwde komgrens van de kern Weurt.
Motivering
Hieronder is omschreven welke verkeersmaatregelen op de Van Heemstraweg worden getroffen, inclusief een toelichting om duidelijk te maken waarom de betreffende maatregelen worden ingesteld. Bij dit besluit hoort de tekening met kenmerk T20058-14-06 van 23 juli 2014, hierna aangeduid als ‘de bij dit besluit behorende tekening’. Deze tekening is in bijlage 1 opgenomen.
 
Wijzigen snelheidsregime Van Heemstraweg buiten bebouwde kom naar 60 km/uur
 
Eind 2011 heeft de gemeenteraad het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan (GVVP) goedgekeurd. Daarbij heeft de gemeenteraad ook besloten dat er voor de Van Heemstraweg een ander snelheidsregime gewenst is op de wegvakken die buiten de bebouwde kom liggen. Op deze wegvakken (zie opsomming hierboven) wordt het snelheidsregime op termijn aangepast van 80 km/uur naar 60 km/uur. Deze maatregel wordt ingesteld op het moment dat de wegvakken in kwestie waar nodig qua inrichting conform de richtlijnen zijn aangepast aan het beoogde nieuwe snelheidsregime. Voor de drie wegvakken geldt de volgende stand van zaken van de planning hierin:
1. Wegvak gemeentegrens Druten - bebouwde komgrens Winssen (west)
Wegaanpassingen in combinatie met onderhoudsmaatregelen verwacht in 2016-2017.
 
2. Wegvak bebouwde komgrens Winssen (oost) - bebouwde komgrens Ewijk (west)
Weg is al gereconstrueerd, vele erfaansluitingen en bochten aanwezig en gemiddelde snelheid ligt al rond 65 á 70km/u.
 
3. Wegvak bebouwde komgrens Beuningen (oost) - bebouwde komgrens Weurt (west)
Medio 2015 worden enkele aanpassingen gedaan in samenhang met de reconstructie van de Van Heemstraweg in de kern van Weurt zelf. Bovendien zijn ook op dit wegvak vele erfaansluitingen en bochten aanwezig en ligt de gemiddelde snelheid al rond 65 á 70km/u.
Aan de beslissing om het snelheidsregime terug te brengen naar 60 km/uur liggen verschillende situaties, ontwikkelingen en doelen ten grondslag:
 
a. De realisatie van de nieuwe Waalbrug bij Nijmegen (Stadsbrug De Oversteek) heeft, naast de voordelen voor de lokale bereikbaarheid en doorstroming, tot gevolg dat een deel van de weggebruikers die van het hoofdwegennet gebruik maken een andere route (kunnen) kiezen. De route Van Heemstraweg via deze nieuwe brug naar de N325 en A15 en vice versa is aantrekkelijker dan de oude route via de Waalbrug. De Van Heemstraweg wordt hierdoor aantrekkelijk voor doorgaand verkeer. Dit wordt niet wenselijk geacht aangezien dit een extra belasting van het lokale wegennetwerk betekent, inclusief de gevolgen daarvan voor de verkeersveiligheid en leefbaarheid. Door het aanpassen van het snelheidsregime op de Van Heemstraweg naar 60 km/uur wordt beoogd om de hoeveelheid doorgaand verkeer op deze weg laag te houden en vooral op een veilige manier af te wikkelen. Een lager snelheidsregime kan ontmoedigend werken voor doorgaand verkeer;
 
b. Het verlagen van het snelheidsregime heeft tot positief gevolg dat zowel de emissie van schadelijke stoffen als de geluidsoverlast van het gemotoriseerd verkeer in de omgeving van de Van Heemstraweg afneemt. Dit komt de leefbaarheid ter plaatse ten goede;
 
c. Het verlagen van het snelheidsregime draagt bij aan het verbeteren van de verkeersveiligheid op de Van Heemstraweg buiten de bebouwde kom. Weggebruikers kunnen beter anticiperen op potentieel onveilige verkeerssituaties. Mocht zich onverhoopt een ongeval voordoen, dan zal het lagere snelheidsregime tot resultaat hebben dat de ernst van dit ongeval afneemt. Gelet op de vele directe erfaansluitingen op de Van Heemstraweg wordt het waarborgen van de verkeersveiligheid met een snelheidsverlaging van groter belang geacht dan het in stand houden van het huidige (en gemiddeld niet gehaalde) snelheidsregime van 80km/uur;
 
d. De Van Heemstraweg in de naastgelegen gemeente Druten is reeds aangewezen als 60 km/uur weg en ook als zodanig ingericht. Dit betekent dat weggebruikers in de huidige situatie te maken hebben met een verkeerssituatie waarbij op de Van Heemstraweg sprake is van een wisselend snelheidsregime van 80 en 60 km/uur buiten de bebouwde kom. Vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid en het creëren van eenduidigheid in het wegennetwerk, wordt het wenselijk geacht het snelheidsregime naar 60 km/uur bij te stellen, zodat weggebruikers op alle wegvakken met hetzelfde snelheidsregime geconfronteerd worden;
 
e. vanaf het punt ter hoogte van de Schoenaker naar het oosten, richting Nijmegen, maakt de Van Heemstraweg onderdeel uit van één van de twee snelfietsroutes die tussen Beuningen en Nijmegen worden gerealiseerd. De aanwezigheid van het huidige vrijliggende fietspad langs de Van Heemstraweg is in dat verband een belangrijke fietsvoorziening die voorziet in de snelle, comfortabele en veilige fietsroute die met de snelfietsroute beoogd wordt. Deze vrijliggende fietspaden worden in dat verband gehandhaafd. Het verlagen van de snelheid op de Van Heemstraweg naar 60 km/uur draagt verder bij aan het verbeteren van de verkeersveiligheid voor fietsers, onder andere ter hoogte van kruispunten waar fiets- en autoverkeer vanuit de wegen uit het buitengebied de Van Heemstraweg willen oprijden of oversteken.
 
Wijzigen voorrangsregime Van Heemstraweg buiten bebouwde kom van voorrangsweg naar voorrangskruispunten
 
In de huidige situatie zijn de wegvakken van de Van Heemstraweg buiten de bebouwde kom aangewezen als voorrangsweg. Op het moment dat het snelheidsregime op deze wegvakken wordt teruggebracht naar 60 km/uur, kan de aanduiding als voorrangsweg conform de “Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens” niet langer gehandhaafd worden. Gezien de functie die de Van Heemstraweg in het wegennetwerk vervult, alsook het feit dat het gedeelte tussen de Schoenaker en Nijmegen onderdeel uitmaakt van één van de twee snelfietsroutes tussen Beuningen en Nijmegen, wordt het wenselijk geacht dat het verkeer op de Van Heemstraweg ook in de aangepaste situatie voorrang blijft behouden ten opzichte van kruisend verkeer. Ter bewerkstelliging hiervan worden de kruispunten op de Van Heemstraweg buiten de bebouwde kom in de nieuwe situatie daarom allen aangewezen als voorrangskruispunt.
 
Aanbrengen middengeleiders en bochtbescherming
 
Om de weginrichting beter overeen te laten komen met het snelheidsregime van 60 km/uur en de linksafstrook op de Van Heemstraweg goed te kunnen faciliteren, worden er ten oosten van de Bonenkampstraat twee middengeleiders aangebracht. De middengeleiders worden voorzien van verkeersborden model D02 van Bijlage 1 van het RVV 1990. Naast de middengeleiders wordt er eveneens bochtbescherming aangebracht om de verkeersveiligheid te verhogen.
Belangenafweging
De maatregelen die in dit verkeersbesluit genoemd worden hebben tot doel om de verkeersveiligheid en leefbaarheid op de Van Heemstraweg te verbeteren. Dit wordt bewerkstelligd door, in aansluiting op de inrichting in de gemeente Druten, de weg van een 60 km/uur regime te voorzien en de weg waar nodig op dit regime aan te passen. De verbetering die hiermee wordt bewerkstelligd wordt van groter belang geacht dan dat het verkeer buiten de bebouwde kom 80 km/uur kan blijven rijden. De maatregel zal tot gevolg hebben dat weggebruikers die van de Van Heemstraweg gebruik maken te maken krijgen met een iets langere reistijd. Gelet op de winst in verkeersveiligheid en leefbaarheid wordt dit echter acceptabel geacht. De wijziging van een situatie met voorrangsweg naar een situatie met voorrangskruispunten heeft geen gevolgen voor de wijze waarop weggebruikers elkaar voorrang moeten verlenen.
Gehoord
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van de politie-eenheid Oost Nederland, district Gelderland-Zuid. Het advies over dit verkeersbesluit staat in de bijlage.
BESLUIT
Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders tot:
1. een snelheidsregime van 60 km/uur in te stellen op de hieronder genoemde wegdelen gelegen buiten de bebouwde kom, door plaatsing van borden model A1 van Bijlage 1 van RVV 1990:
 
a) het gedeelte van de Van Heemstraweg gelegen tussen de gemeentegrens van Druten en de bebouwde komgrens van de kern Winssen.
 
b) het gedeelte van de Van Heemstraweg gelegen tussen de bebouwde komgrens van de kern Winssen (ter hoogte van huisnummer 56) en de bebouwde komgrens van de kern Ewijk (ter hoogte van huisnummer 23).
 
c) het gedeelte van de Van Heemstraweg gelegen tussen de bebouwde komgrens van de kern Beuningen (ten oosten van de Hogewaldstraat) en de bebouwde komgrens van de kern Weurt (ten westen van de Scharsestraat).
 
2. de huidige aanduiding van de weggedeelten van de Van Heemstraweg gelegen buiten de bebouwde kom, zoals genoemd onder punt 1 van dit besluit, als voorrangsweg op te heffen door het verwijderen van de borden model B1 van Bijlage 1 van het RVV 1990;
 
3. de kruispunten op de onder punt 1 van dit besluit genoemde weggedeelten van de Van Heemstraweg aan te wijzen als voorrangskruispunten door het handhaven (en waar nodig bijplaatsen) van de borden model B6 en haaientanden op het wegdek en het plaatsen van borden model B3, B4, en B5 van Bijlage 1 van het RVV 1990;
 
4. een tweetal middengeleiders, voorzien van de verkeersborden model D02 van Bijlage 1 van het RVV 1990, en bochtbescherming aan te brengen ten oosten van de Bonenkampstraat;
 
5. de onder punt 1 t/m 4 van dit besluit genoemde verkeersmaatregelen in te stellen en van kracht te laten zijn vanaf het moment dat de onder punt 1 van dit besluit genoemde (delen van) wegen zijn of worden aangepast op het nieuwe snelheidsregime;
 
6. de onder punt 1 t/m 4 van dit besluit genoemde verkeerstekens aan te brengen zoals aangeduid op de bij dit besluit behorende tekening;
 
7. Te bepalen, dat met het van kracht worden van dit besluit andere verkeersmaatregelen in het onderhavige verkeersgebied komen te vervallen, indien die met dit besluit in strijd of niet in overeenstemming zijn.
Bezwaar
Voor degene die een bijzonder belang heeft bij dit besluit, is het mogelijk om bezwaar in te dienen. U kunt een bezwaarschrift sturen aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beuningen, Postbus 14, 6640 AA Beuningen. Het indienen van bezwaar schorst de werking van dit verkeersbesluit niet.
 
Zorg ervoor dat u het bezwaarschrift verstuurt binnen zes weken na de dag waarop dit verkeersbesluit is gepubliceerd. Daarmee voorkomt u dat wij uw bezwaarschrift niet meer behandelen omdat het te laat binnen is. In het bezwaarschrift zet u:
  • uw naam, adres, datum en handtekening;
  • een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt (u kunt bijvoorbeeld een kopie meesturen);
  • de reden waarom u bezwaar maakt.
Voorlopige voorziening
Tijdens de bezwaarprocedure geldt de genomen beslissing. Als u wilt dat de beslissing niet direct in werking treedt, kunt u om een voorlopige voorziening vragen bij de rechtbank. Dat is een voorlopige beslissing om een bepaalde handeling uit te stellen of juist door te laten gaan. Dit kan alleen als u al een bezwaarschrift heeft ingediend.
 
Een voorlopige voorziening vraagt u aan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Arnhem, sector bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM te Arnhem. Voor het aanvragen van een voorlopige voorziening moet u wel een bijdrage betalen (griffierechten).
Verspreiding
Dit verkeersbesluit met bijbehorende stukken is alleen digitaal te raadplegen via de bekendmaking van de Staatscourant en ligt niet analoog ter inzage. Afschriften van dit verkeersbesluit zijn verzonden aan:
  • Politie Gelderland-Zuid, district Tweestromenland
 
Met vriendelijke groet,
namens burgemeester en wethouders
 
 
Hans Vincken
Afdelingshoofd Beleid en Ontwikkeling
Naar boven