Haarlemmermeer - verkeersbesluit –Schiphol-Rijk, Beechavenue
Logo Haarlemmermeer
Onderwerp: aanwijzen tijdelijke bushalte
N ummer : 20 14.079266
Gelet op het volgende:
  • Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
  • De Algemene wet bestuursrecht (Awb) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de Awb schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de Awb dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.
  • Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.
Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:
  • 1.
    In eerste instantie:
    • a.
      het verzekeren van de veiligheid op de weg;
    • b.
      het beschermen van weggebruikers en passagiers;
    • c.
      het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
    • d.
      het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.
  • 2.
    In tweede instantie ook voor:
    • a.
      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;
    • b.
      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.
      • Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van het betrokken regionaal politiekorps.
      • De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.
      • Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtigings- en volmachtsbesluit Haarlemmermeer 2013 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de teammanager Beheer Openbare Ruimte, of diens vervanger. Met ingang van 1 februari 2013, bij de herindeling van de cluster Beheer en Onderhoud, is dit ondermandaat overgegaan naar de teammanager Wegen, Water en Verkeer. De maatregelen vallen onder dit onder mandaat.
Overwegingen en motivatie
De Stadsregio Amsterdam heeft het Vervoerplan 2015 vastgesteld.
Met ingang van de dienstregeling 2015 (medio december 2014), wordt lijn 169 (Hoofddorp – Aalsmeer) ingekort tot Schiphol-Rijk. Dit betekent dat de bus zijn eindhalte heeft bij de halte Beechavenue. Hier moet de bus vervolgens wachten op zijn vertrektijd voor de terugrit en keren.
De bestaande bushalte biedt echter onvoldoende ruimte voor lijn 169 om langere tijd stil te staan, vanwege de andere buslijnen die hier halteren. Bovendien zou de bus moeten keren op het drukke kruispunt Beechavenue-Fokkerweg dat hier niet op berekend is.
Om dit op te lossen wordt een enkelzijdige (tijdelijke) uitstaphalte aan de verbindingsweg tussen de parallelle Kruisweg en de Beechavenue, ter hoogte van Beechavenue 2-14, aangewezen.
De halte is tijdelijk, omdat de plannen ontwikkeld worden voor het HOV-knooppunt Schiphol-Zuid. Bij opening van het HOV-knooppunt, komt de tijdelijke halte weer te vervallen.
Bebording en belijning
Op het weggedeelte tussen de Beechavenue en de uitrit van de parkeergarage van Beechavenue 2-14 wordt bord L3 RVV 1990 aangebracht. Er wordt geen zwart-witte blokmarkering aangebracht.
Voor deze maatregel moet een verkeersbesluit worden genomen.
De aan te brengen bebording staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2014-065-006 d.d. 30 oktober 2014.
Motivering Wegenverkeerswet 1994:
Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:
  • Artikel 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;
  • Artikel 1b van de Wvw 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;
  • Artikel 1c van de Wvw 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
Geen van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen worden geschaad door de maatregel.
Belangenafweging
Bedrijven
Omliggende bedrijven worden niet in hun belangen geschaad, omdat de bushalte hun bereikbaarheid niet verslechtert. De bushalte wordt zodanig gesitueerd dat er voldoende zicht is bij het verlaten van de parkeergarage.
( Doorgaand ) verkeer
De uitstaphalte wordt zodanig gesitueerd, dat er voldoende ruimte voor het overige verkeer (inclusief vrachtverkeer) is om de wachtende bus te passeren en zich voor het kruispunt op te kunnen stellen. De halte levert dus geen belemmering op voor (doorgaand) verkeer en schaadt de belangen van deze weggebruikers niet.
Parkeerders
Parkeerders worden door de maatregel niet in hun belangen geschaad, omdat er reeds een parkeerverbod geldt.
Bewoners
Er zijn in dit gebied geen bewoners.
Langzaam verkeer
De maatregelen schaden de belangen van langzaam verkeer niet.
Hulpdiensten
De maatregelen hebben geen gevolgen voor hulpdiensten.
Openbaar vervoer
De maatregel is in het belang van het openbaar vervoer, omdat de bus op een veilige plek kan wachten op zijn vertrektijd, zonder de overige bussen te hinderen. Reizigers met een bestemming verder in Schiphol-Rijk, kunnen zonder een weg over te steken de instaphalte bereiken.
Algemeen belang
De maatregelen zijn in het belang van de verkeersveiligheid en hiermee in het algemeen belang.
Afweging
De maatregelen zijn in het belang van het openbaar vervoer en in het algemeen belang. Er worden geen belangen van overige categorieën weggebruikers of van omliggende bedrijven geschaad.
Voorbereiding en overleg
De omliggende bedrijven zullen per brief worden geïnformeerd over de aanwijzing van de tijdelijke halte.
Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral in complexe en omstreden situaties, een voorbereidingsprocedure te volgen. Deze procedure wordt niet gevolgd aangezien het geen complexe maatregel betreft en de verschillende betrokken belangen voldoende duidelijk zijn.
Overleg met de korpschef van de Nationale Politie vindt plaats in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 9 december 2014 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.
Publicatie
Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant.
Besluiten:
  • 1.
    Het aanduiden van een nieuwe (enkelzijdige, tijdelijke) bushalte op de verbindingsweg tussen de parallelle Kruisweg en de Beechavenue, ter hoogte van Beechavenue 2-14 in Schiphol-Rijk, door het plaatsen van een bord conform model L3 uit de bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;
  • 2.
    Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 16 januari 2015.
Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer
namens dezen,
de gemeentesecretaris,
voor deze,
de Teammanager Wegen, Water en Verkeer
 
 
 
M.Ardewijn
Terinzagelegging
Het besluit is in te zien op overheid.nl. Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 13.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.
Bezwaar
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.
Naar boven