Verkeersbesluit Reconstructie kruispunt Velserweg – Vondellaan – Halve Maan
Logo Beverwijk
Burgemeester en wethouders van Beverwijk;
Gele t op de op verkeersbesluiten betrekking hebbende regelgeving van de Wegenwet, Wegenverkeerswet, het Reglement Verkeersregels en Verkeertekens 1990 (RVV), het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW), de van toepassing zijnde uitvoeringsvoorschriften en de Algemene wet bestuursrecht (Awb);
Overwegende
  • -
    dat het kruispunt Velserweg – Vondellaan – Halve Maan een knelpunt is voor de doorstroming, waardoor onder meer het busvervoer grote kans heeft op vertragingen;
  • -
    dat het kruispunt Velserweg - Vondellaan – Halve Maan in het kader van de uitvoeringsregeling subsidie quick win doorstromingsmaatregelen bus Noord-Holland 2013 wordt gereconstrueerd;
  • -
    dat door reconstructie van het kruispunt de doorstroming voor het openbaar vervoer en overige verkeer wordt verbeterd;
  • -
    dat door de aanleg van vrijliggende fietspaden ook de verkeersveiligheid voor fietsers wordt bevorderd;
  • -
    dat uit oogpunt van duurzaam veilig het wenselijk is, bromfietsen te weren van verplicht aangewezen fietspaden en hen te dirigeren gebruik te maken van de rijbaan;
  • -
    dat het noodzakelijk is om aangrenzende wegvakken en fietsverbindingen eveneens te reconstrueren om de reconstructie mogelijk te maken;
  • -
    dat door de vrijliggende fietsinfrastructuur de verkeersveiligheid voor fietsers wordt vergroot;
  • -
    dat de reconstructie van het kruispunt Velserweg-Vondelaan-Halve Maan in hoofdlijnen bestaat uit:
    • de aanleg van een aparte linksaffer van Velserweg naar Halve Maan;
    • het verdubbelen van de linksaffer van Halve Maan naar Velserweg;
    • de aanleg van een vrijliggend fietspad in tweerichtingen aan de zuidzijde van de Velserweg tot aan het kruispunt met Vondellaan en Halve Maan en op de Halve Maan tussen de Velsrweg en de Emplacementsweg;
    • het opheffen van de fietsstroken Halve Maan (zijde vijver) en de oversteek ter hoogte van de Emplacementsweg;
    • het in de voorrang brengen van de oversteek van fietsers en voetgangers naar het wachteiland; de vrije rechtsaffer voor gemotoriseerd verkeer van de Velserweg naar de Halve Maan blijft gehandhaafd;
    • de aanleg van een ‘busvriendelijke’ uitritconstructie Emplacementsweg op de Halve Maan;
    • het uitbreiden van de bestaande parkeerverbodszone in het centrum van Beverwijk met de Velserweg tot de komgrens, inclusief het kruispunt met Vondellaan en Halve Maan;
    • het verplaatsen van de doorsteek bromfietsers naar de rijbaan / bromfietspad op Velserweg;
  • -
    dat genoemde wegen binnen de bebouwde kom gelegen zijn van de gemeente Beverwijk en bij deze in onderhoud en beheer zijn;
  • -
    dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer overleg is gepleegd met de gemachtigde van de korpschef van de Politie en deze positief heeft geadviseerd;
Zienswijzen
  • -
    dat naar aanleiding van de vaststelling van het Voorlopig Ontwerp zienswijzen zijn ontvangen van onder andere Fietsersbond, Bewonersvereniging en Vondelkwartier Beverwijk;
  • -
    dat (naar de kern genomen) in de zienswijzen vragen naar voren zijn gekomen over de inrichting, veiligheid en doorstroming;
  • -
    dat de Fietsersbond Beverwijk heeft aangegeven dat de opstelruimtes voor de verkeerslichten voldoende groot dienen te zijn;
    ∘dat naar aanleiding hiervan het college van mening is dat de opstelruimtes voldoende ruim zijn en dat de fysieke ruimte te beperkt is om deze groter te maken;
  • -
    dat de Fietsersbond van mening is dat de cyclustijd voor de fietsers in de huidige situatie veel te lang is en wil deze in de nieuwe situatie korter hebben. Of anders binnen het systeem twee keer aan fietsers de gelegenheid te geven het kruispunt te nemen;
    ∘dat het verbeteren van de doorstroming van het busverkeer de doelstelling is van het project. Door de optimalisaties in de vormgeving van het kruispunt komt er een kortere cyclustijd waardoor ook de wachttijd voor fietsers ten opzichte van de huidige situatie zal verbeteren waardoor het twee keer groen geven voor fietsers niet direct noodzakelijk is;
  • -
    dat het oversteken van het kruispunt voor voetgangers in één keer moet plaatsvinden of te wel zonder stop op een smalle middengeleider en zonder herhaald bedienen van de drukknop. Lukt dat niet dan dient de middengeleider breed genoeg te zijn voor kinderwagens, scootmobiel e.d. en dient de drukknop aldoor goed bereikbaar te zijn;
    ∘dat het bieden van voldoende opstelruimte een uitgangspunt is bij gefaseerd oversteken;
  • -
    dat de Fietsersbond een drempelconstructie wenst waardoor auto’s gedwongen worden af te remmen en daardoor duidelijk voorrang moeten geven aan overstekende fietsers bij de rechtsaffer van Velserweg naar Halve Maan;
    ∘dat de oversteek van voetgangers en fietsers op de rechtsaffer van Velserweg naar Halve Maan wordt voorzien van een busvriendelijke drempel. Het college is van mening dat dit samen met markering, bebording en voorrangsregeling bijdraagt aan de attentiewaarde van de oversteek zodat gemotoriseerd verkeer rekening houdt met overstekend langzaam verkeer.
besluiten:
  • 1.
    door het plaatsen van de verkeersborden model B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 in te stellen dat fietsers ter hoogte van de fietsoversteek (naar het eiland) in de bocht naar Halve Maan voorrang heeft;
  • 2.
    door het plaatsen van bord B3 en B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 in te stellen dat bromfietsen ter plaatse van de bromfietsendoorsteek naar de Velserweg voorrang moeten verlenen aan bestuurders op de Velserweg;
  • 3.
    door het plaatsen van het aanduidingbord model D104 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Velserweg (zuidzijde) achter de informatiehaven bromfietsen te leiden naar de rijbaan;
  • 4.
    door het plaatsen van bord model D2 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de middengeleider van de Velserweg ter hoogte van het kruispunt met Vondellaan en Halve Maan een gebod in te stellen voor alle bestuurders om de verkeersborden voorbij te gaan aan de rechterzijde;
  • 5.
    door het plaatsen van de verkeersborden model E1 (zone) van bijlage 1 van het RVV 1990 een parkeerverbod in te stellen en deze zonaal uit te voeren, op de volgende wegen/delen van wegen:
    ∘Velserweg (inclusief het kruispunt met de Vondellaan en Halve Maan) tot aan komgrens Velsen-Noord;
  • 6.
    door het plaatsen van de verkeersborden model G11 van bijlage 1 van het RVV 1990 en onderbord model OB502 het vrijliggende fietspad aan de zuidzijde van de Velserweg (vanaf de komgrens van Velsen-Noord tot aan het kruispunt met de Halve Maan en Vondellaan) en het vrijliggende fietspad op de Halve Maan tussen de Velserweg en de Emplacementsweg aan te wijzen als verplichte fietspaden in tweerichtingen;
  • 7.
    de onder punt 1, 2 en 3 genoemde maatregel te ondersteunen door het aanbrengen van voorrangsdriehoeken op het wegdek;
  • 8.
    het opheffen van de fietsstroken aan de zuidzijde van de Velserweg tussen de komgrens van Velsen-Noord en het kruispunt met de Halve Maan en de Halve Maan tussen de Emplacementsweg en Velserweg en andersom;
  • 9.
    de bebording te plaatsen zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening met nummer 4147120-TEK-06-C.
Beverwijk, 24 april 2015
burgemeester en wethouders van Beverwijk,
Namens hen,
hoofd afdeling Ruimte
Ing. D.H.J. Hulskes
Bekendmaking van dit besluit geschiedt op de voorgeschreven wijze en treedt in werking een dag na publicatie in de Staatscourant.
Niet eens met het besluit
Bent u het niet eens met het besluit? Dan kunt u een brief schrijven. Zo’n brief heet een bezwaarschrift. Het bezwaarschrift moet u binnen 6 weken naar de gemeente sturen, gerekend vanaf één dag nadat het besluit is verstuurd of overhandigd. U richt het bezwaarschrift aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beverwijk, Postbus 450, 1940 AL Beverwijk. U kunt alleen een bezwaarschrift schrijven als het besluit gevolgen voor u heeft.
Wat schrijft u in ieder geval in het bezwaarschrift?
  • Uw naam
  • Uw adres
  • De datum
  • Uw handtekening
  • Een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt
  • Een uitleg waarom u bezwaar maakt.
Voorlopige voorziening aanvragen
Als u bezwaar maakt, blijft het besluit geldig. Kunt u aantonen dat het besluit meteen grote gevolgen voor u heeft? Dan kunt u de voorzieningenrechter vragen om een voorlopige voorziening. De voorzieningenrechter kan dan beslissen dat het besluit nog niet mag ingaan. Dit mag alleen als u al bezwaar hebt gemaakt. Wilt u een voorlopige voorziening aanvragen? Stuurt u dan een brief naar de Voorzieningenrechter van de rechtbank Haarlem, sector bestuursrecht, Postbus 1621, 2003 BR te Haarlem. Zo’n brief heet een verzoekschrift.
Wat schrijft u in ieder geval in het verzoekschrift?
  • Uw naam
  • Uw adres
  • De datum
  • Uw handtekening
  • Een uitleg waarom u verzoekt om een voorlopige voorziening
  • Bij het verzoekschrift moet u ook een kopie van het bezwaarschrift meesturen.
Het aanvragen van een voorlopige voorziening is niet gratis. U moet griffierecht betalen. Wilt u hier meer over weten? De griffier van de rechtbank kan u meer informatie geven.
Naar boven