Tijdelijke wijziging maximum snelheid Van Heemstraweg te Afferden i.v.m. evenement
Logo Druten
 
Verkeersbesluit 15_005
 
Vaststelling van het verkeersbesluit door Burgemeester en Wethouders op: 7 april 2015
  
Publicatiedatum: 16 april 2015
  
Het verkeersbesluit treedt in werking op: 29 mei 2015
 
Burgemeester en wethouders van Druten;
Gelet op:
  • 1.
    artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;
  • 2.
    artikel 15 lid 1 van de WVW, ingevolge de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;
  • 3.
    artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna BABW) ingevolge de plaatsing van verkeersborden volgens bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;
  • 4.
    artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer worden verkeersbesluiten genomen na overleg met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Gelderland-Zuid;
  • 5.
    het besluit van het college van Burgemeester en Wethouders van 8 december 2014 om de bevoegdheid verkeersbesluiten te nemen te mandateren aan de Adviseur openbare ruimte en/of Medewerker civieltechniek A en B.
 
Overwegende dat;
  • 1.
    de straat Van Heemtraweg, tussen de kruisingen Klapstraat en Meester van Coothstraat, gelegen is buiten de kern Afferden;
  • 2.
    de Van Heemstraweg in beheer is bij de gemeente Druten;
  • 3.
    op de Van Heemstraweg een maximum snelheid van 60 km/h geldt;
  • 4.
    op zaterdag 2 en zondag 3 mei 2015 het evenement ‘Lente Fair’ plaatsvindt;
  • 5.
    dat er ter plaatse op de Van Heemstraweg een voetgangersoversteekplaats wordt gecreëerd om zo bezoekers vanaf het parkeerterrein aan de Noordzijde te begeleiden naar het evenement aan de Zuidzijde;
  • 6.
    deze voetgangersoversteekplaats wordt geleid door verkeersregelaars;
  • 7.
    voor de vergroting van de verkeersveiligheid een snelheidslimiet van 30 km/h dient te worden ingesteld op de Van Heemtraweg tussen de kruisingen Klapstraat en Meester van Coothstraat;
  • 8.
    bovengenoemde maatregel in het voorgaande jaar succesvol is gebleken;
  • 9.
    het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;
  • 10.
    de bovenvermelde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW om de veiligheid op de weg te verzekeren en weggebruikers en passagiers te beschermen en om door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade te voorkomen of te beperken.
  
 
nemen, gelet op het voorgaande, de volgende
  Besluiten:
  • 1.
    door plaatsing van verkeersborden A130 (maximum snelheid 30 km/h), volgens bijlage 1 van het RVV 1990, op de Van Heemstraweg te Afferden tussen de kruisingen  Klapstraat en Meester van Coothstraat de maximum snelheid te verlagen op zaterdag 2 en zondag 3 mei 2015 vanaf 10:00 uur tot 17:00 uur of eerder of later indien de omstandigheden hier aanleiding toe geven;
  • 2.
    E.e.a. conform bijbehorende tekening van 7 april 2015.
 
 
Druten, 7 april 2015
Namens burgemeester en wethouders van Druten,
 
 
 
T. Seising,
Team Openbare Ruimte
 
Het verkeersbesluit ligt vanaf de publicatiedatum gedurende 6 weken ter inzage.
 
Belanghebbenden kunnen, tot uiterlijk zes weken na heden, tegen dit besluit schriftelijk bezwaar indienen bij burgemeester en wethouders van Gemeente Druten, Postbus 1, 6650 AA Druten. Zie hiervoor de bezwaarschriftbijsluiter.
Bezwaarschrift-bijsluiter
 
Hoe maakt u bezwaar tegen dit besluit?
Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u daartegen bezwaar maken. Dat doet u door een brief te schrijven aan de instantie die het besluit heeft genomen. In de meeste gevallen is dat het college van burgemeester en wethouders. Maar het kan ook gaan om een besluit van de raad of de burgemeester.
U stuurt uw bezwaar aan het college van burgemeester en wethouders (raad of burgemeester) van Druten, Postbus 1, 6650 AA Druten.
Let op: uw bezwaarschrift per e-mail indienen is niet mogelijk!
 
Bezwaarschrift
De brief waarmee u bezwaar maakt heet bezwaarschrift.
In uw bezwaarschrift moet het volgende staan:
a. uw naam en adres
b. de datum
c. een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt
d. de reden waarom u bezwaar maakt
 
Vergeet u niet het bezwaarschrift te ondertekenen en stuur zo mogelijk een kopie mee van het besluit waartegen u bezwaar maakt.
 
Termijn
U heeft zes weken de tijd om bezwaar te maken. Deze termijn begint op de dag na de bekendmaking van het besluit: dat is de dag ná de datum, waarop het besluit is verzonden. Uw bezwaar moet vóór het einde van de termijn bij ons binnen zijn.
 
Voorlopige voorziening
Wanneer u bezwaar maakt, blijft het besluit - in ieder geval totdat een beslissing op het bezwaarschrift is genomen - in stand. Om te voorkomen dat er onherstelbare gevolgen ontstaan, kunt u de voorzieningenrechter van de Rechtbank Gelderland om een voorlopige voorziening vragen. Dat is een tijdelijke oplossing, die geldt totdat op uw bezwaar is beslist. In het geval van een omgevingsvergunning kan zo’n voorziening inhouden, dat voorlopig niet gebouwd mag worden.
Een verzoek om een voorlopige voorziening wordt op korte termijn behandeld. U stuurt uw schriftelijke verzoek aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Gelderland, Afdeling Bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem.
Voor een voorlopige voorziening betaalt u een vergoeding: griffierecht. Een natuurlijk persoon betaalt bij de rechtbank € 45, - voor zaken die betrekking hebben op uitkering, huursubsidie of belastingzaken. Voor de overige zaken betaalt een natuurlijk persoon € 167, -. Een rechtspersoon (vereniging, stichting, NV, BV) betaalt altijd € 331, -. Deze bedragen gelden vanaf 1 januari 2015.
 
Digitaal beroep instellen
Per 1 oktober 2010 is het ook mogelijk om digitaal een verzoekschrift in te dienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.
 
Nog vragen?
Heeft u nog vragen? Neem dan gerust contact op met de secretaris van de bezwaarschriftencommissie van de gemeente Druten, te bereiken via 14 0487.
Naar boven