Logo AaltenVERKEERSBESLUIT TERBORGSEWEG DINXPERLO

Aalten, 19 februari 2014

Verkeersbesluit tot het wijzigen van de voorrangssituaties voor fietsers op de rotonde Terborgseweg – Lage Heurnseweg (Stenen duker).

Aanleiding

Binnen de gemeente Aalten zijn alle rotondes binnen de bebouwde kom ingericht op voorrang voor fietsers. Ook in de Dinxperlo is de rotonde bij het Willem van Oranjeplein zodanig ingericht dat de fietsers voorrang hebben ten opzichte van het gemotoriseerde verkeer.

Uit nader onderzoek naar veiligheid voor fietsers en eenduidigheid van voorrangsregelingen, is gebleken dat de rotonde bij de Terborgseweg – Lage Heurnseweg niet is ingericht op voorrang voor fietsers. Deze rotonde ligt binnen de bebouwde kom op 800m van de rotonde Willem van Oranjeplein. Binnen deze afstand zijn er twee verschillende voorrangssituaties op twee dezelfde kruispuntoplossingen. Dit komt de eenduidigheid en de verkeersveiligheid niet ten goede. Tevens zorgt dit voor een verslechterde doorstroming van de fietsroute van- en naar Dinxperlo.

Belangenafweging

Eenduidigheid is van groot belang binnen verkeer en vervoer. Het is daarom ook onwenselijk om binnen de bebouwde kom op dezelfde kruispuntoplossingen, twee verschillende vormen van voorrang te hanteren. Bij elk verkeersbesluit zijn diverse belangen gemoeid. Het is daarom noodzakelijk om alle belangen zorgvuldig af te wegen alvorens een besluit wordt gemaakt. In dit onderdeel van het verkeersbesluit wordt daarom nader ingegaan op de diverse belangen en de weging daarvan.

Oorspronkelijke situatie

In de oorspronkelijke situatie is de rotonde middels bebording en markering, zodanig ingericht dat het gemotoriseerde verkeer voorrang heeft. Dit zorgt ervoor dat fietsers worden gehinderd in hun doorgang en dat zij worden geconfronteerd met een verschillende voorrangsmaatregel ten opzichte van de rotonde 800m verderop. De hinder die de fietser ervaart door een langere wachttijd, is vele malen hinderlijker dan de wachttijd voor een bestuurder. De wachttijd weegt voor een fietser namelijk zwaarder dan dat voor een bestuurder.

Daarnaast heeft de rotonde een oversteekplaats voor voetgangers. Deze oversteekplaats is noodzakelijk omdat het trottoir vanuit de Wendelenkamp en de Richterslaan hierop aansluiten. De oversteekplaats is ongeregeld en dus moeten voetgangers het gemotoriseerde verkeer voor laten gaan.

Voorrang fietsers

In 2013 heeft de gemeente Aalten de beleidsnota ‘Fiets, een natuurlijke concurrent’ vastgesteld. In deze beleidsnota wordt ingegaan op het aantrekkelijker maken van de fiets en het verstevigen van de concurrentiepositie van de fiets ten opzichte van de auto. Hierin spelen fietsroutes een grote rol. Het is van belang dat fietsers, daar waar mogelijk, ongehinderd hun weg kunnen vervolgen. Bij dergelijke kruisingen binnen de bebouwde kom is het daarom van belang om de voorrang voor fietsers te realiseren i.p.v. voorrang voor gemotoriseerd verkeer.

Daarnaast speelt eenduidigheid een grote rol. Alle overige rotondes zijn zodanig ingericht dat de fietser voorrang heeft ten opzichte van het gemotoriseerde verkeer. Het is onwenselijk om binnen de bebouwde kom bij dezelfde kruispuntoplossingen, verschillende vormen van voorrang te hanteren. Wanneer elke rotonde hetzelfde wordt ingericht, komt dit de eenduidigheid en dus de verkeersveiligheid ten goede.

Voetgangersoversteekplaats

Omdat er ook een voetgangersoversteekplaats zit, is het wenselijk om deze in de voorrangsmaatregel op te nemen. Dit betekent dat de oversteek verbreed moet worden tot circa 4m voor voetgangers en dat er een voetgangersoversteekplaats gerealiseerd moet worden. Hiervoor is aanpassing van de bebording, markering en de middengeleider noodzakelijk.

Maatregel

Op basis van het bovenstaande en de constatering dat er sprake is van een verscheidenheid aan voorrangssituaties op een relatief kleine afstand, is het wenselijk om de voorrangssituatie voor fietsers en voetgangers aan te passen.

Het aanpassen van de voorrangssituatie moet ervoor zorgen dat de fietsers en voetgangers ongehinderd hun weg kunnen vervolgen. Tevens wordt met deze maatregel de uniformiteit van voorrang op rotondes binnen de bebouwde kom verbeterd wat de verkeersveiligheid ten goede kom.

Juridisch kader

Wettelijke grondslag

Dit besluit is genomen conform:

  • -artikel 2, lid 1, onder a, b, c en d Wegenverkeerswet 1994;

  • -artikel 15, Wegenverkeerswet 1994;

  • -artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

  • -artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

  • -artikel 3.4 van de Algemene Wet Bestuursrecht;

  • -mandaatregeling 2012 Aalten;

  • -tekening VK7-02-22;

Beleidskader

De maatregel tot het wijzigen van de voorrangssituatie op de rotonde, is getoetst aan Nationaal, Provinciaal en Gemeentelijk beleid. De maatregel wordt conform Duurzaam Veilig uitgevoerd. De essentie van Duurzaam Veilig is het voorkomen van verkeersonveiligheid. Volgens de Duurzaam Veilig- gedachte wordt een weg afgestemd en zichtbaar ingericht op het dagelijkse en gewenste gebruik van de weg, waarbij deze zorgvuldig wordt ingepast in de omgeving.

In de wegencategorisering van de gemeente Aalten, zijn de Terborgseweg, Beggelderdijk en het eerste deel van de Lage Heurnseweg binnen de bebouwde kom, aangewezen als gebiedsontsluitingswegen. Dit houdt in dat de weg gebruikt wordt om het verkeer naar provinciale gebiedsontsluitingswegen te leiden. Er geldt hier een snelheidsregime van 50km/u.

De wegencategorisering is onderdeel van het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan 2010-2020 (GVVP)

Het besluit

Burgemeester en wethouders besluiten om het volgende verkeersbesluit te nemen:

  • 1.het wijzigen van de voorrangssituatie op de rotonde Terborgseweg – Beggelderdijk – Lage Heurnseweg, door het veranderen van de verkeersborden B06 en de markering volgens het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

  • 2.het instellen van een voetgangersoversteekplaats op de rotonde Terborgseweg – Beggelderdijk – Lage Heurnseweg, door het aanbrengen van markering en het verkeersbord L02 volgens het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

Advies politie

Op 18 februari 2014 hebben wij een adviesaanvraag bij de politie Noord- en Oost Gelderland aan de hand van artikel 24 van het BABW. Op 19 februari 2014 hebben wij via de e-mail een advies ontvangen van de politie. Daarin staat beschreven dat zij geen bezwaar hebben tegen het bovenstaande besluit. Wel geven zij aan dat indien de voorrangssituatie is gewijzigd, er tijdelijk bebording moet komen te staan waarop staat aangegeven dat de voorrangssituatie is gewijzigd. Dit advies wordt meegenomen tijdens de uitvoering

Bezwaar en beroep

Het bovenstaande besluit ligt vanaf 25 februari 2014 tot en met 8 april 2014 ter inzage.

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan binnen 6 weken na datum toezending van dit besluit een bezwaarschrift worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders van Aalten.

Het bezwaarschrift wordt ondertekend en bevat tenminste:

  • -de naam en het adres van de indiener;

  • -de dagtekening;

  • -een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

  • -de gronden van het bezwaar.

Een te late indiening van een gemotiveerd bezwaarschrift kan leiden tot het niet-ontvankelijk verklaren hiervan. Tevens kan, nadat bezwaar is gemaakt, in het geval van een spoedeisend belang, op grond van de Algemene wet bestuursrecht een verzoek om voorlopige voorziening (bijv. schorsing van het besluit) worden gedaan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Gelderland, Sector Bestuursrecht.

Het adres is: Rechtbank Gelderland, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem en het bezoekadres is: Martinetsingel 2, 7201 DT Zutphen.

Hoogachtend namens burgemeester en wethouders van de gemeente Aalten G. Sikking Afdeling Bestuur en Openbare Ruimte Team Beheer Openbare Ruimte
Naar boven