30km-zone Hagestein
Logo Vianen
Het college van burgemeesters en wethouders van de gemeente Vianen;
 
OVERWEGENDE DE VOLGENDE ZAKEN:
 
Beschrijving van het gebied en achtergrond
De bebouwde kom van de kern Hagestein wordt begrensd door de toegang vanaf de Biezenweg vanaf de westzijde, de Lange Dreef vanaf de noordwestzijde, de Hoevenweg en de Reijersteinseweg vanaf de noordoostzijde, de Nijensteinseweg vanaf de oostzijde en de Vogelenzangseweg vanaf de zuidzijde.
In de diverse straten in het dorp zijn verkeersremmende maatregelen en/of een smal wegprofiel aanwezig zijn om het verkeer te remmen en bestuurders te stimuleren tot het weggedrag dat verwacht mag worden in een woonstraat.
In 2015 worden aanvullende maatregelen genomen om het verkeer in Hagestein te remmen, waaronder een versmalling op de Vogelenzangseweg.
De Vogelenzangseweg, Hoevenweg, Reijersteinseweg en Biezenweg hebben een asfaltverharding hebben terwijl de overige straten in de bebouwde kom van Hagestein een elementenverharding hebben.
 
Beheer en onderhoud
Het betreffende gebied is gelegen binnen de bebouwde kom en in beheer bij de gemeente Vianen. Het betreft een weg zoals bedoeld in artikel 18 lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994. De gemeente is derhalve bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten ten aanzien van deze wegen.
 
Functie van de weg
Het gebied is gelegen in de bebouwde kom van Vianen en heeft de functie van “erftoegangsweg”.
De bebouwde kom van Hagestein heeft in het Verkeersveiligheidsplan 2004-2015 geheel de categorie “erftoegangsweg” toegewezen gekregen.
Op de genoemde erftoegangswegen is nog geen bijzonder snelheidsregime van kracht is waardoor er derhalve de normale snelheidslimiet van 50km/u binnen de bebouwde kom geldt.
Op de genoemde erftoegangswegen hebben de fietsers geen eigen plaats op de weg hebben en derhalve op de rijbaan rijden, hetgeen enerzijds goed past bij het karakter van een erftoegangsweg, maar anderzijds niet goed past bij een snelheidsregime van 50 km/u en het brede wegprofiel met asfaltverharding en het brede wegprofiel met asfaltverharding dat op sommige wegen in Hagestein aanwezig is.
 
Beschrijving weggedrag
Door het ontbreken van een specifiek snelheidsregime (30km/u) in de gehele bebouwde kom van Hagestein worden weggebruikers niet voldoende worden gestimuleerd tot een weggedrag en een rijsnelheid die past bij een erftoegangsweg.
 
Gevolgen van het huidige weggedrag
De hogere rijsnelheden (tussen 30 en 50km/u) zijn nadelig voor:
de leefbaarheid in de bebouwde kom van Hagestein;
de verkeersveiligheid in de bebouwde kom van Hagestein.  
De gewenste maatregelen  
Gezien het bovenstaande is het wenselijk is om in de gehele bebouwde kom van Hagestein een 30km-regime in te stellen, in combinatie met enkele aanpassingen aan de weginrichting die een lagere rijsnelheid en een bij een erftoegangsweg passend weggedrag (oplettendheid; voorrang verlenen) stimuleren.  
Dit kan gebeuren door het plaatsen van de verkeersborden A1 (zone; 30km) en A2 (zone; 30km) uit Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV1990) bij het begin van de bebouwde kom van Hagestein op de Biezenweg, Lange Dreef, Hoevenweg, Reijersteinseweg, Nijensteinseweg en Vogelenzangseweg, zoals aangeven in de situatieschets in Bijlage 1 bij dit verkeerbesluit;  
Het instellen van een 30km-regime moet gepaard gaan en zal gaan met enkele aanvullende verkeersremmende maatregelen en het aanbrengen van een duidelijke ‘poortconstructie’. Dit zal bestaan uit opvallende portalen waar de verkeersborden op worden bevestigd, bij de grenzen van de bebouwde kom en tevens een markering “30” op het wegdek. Zodoende wordt voor de weggebruiker een duidelijke overgang aangegeven tussen enerzijds het gebied waar de 30km-zone geldt en anderzijds de omringende, aansluitende wegen buiten de bebouwde kom waar een snelheidsregime van 60km/u of 80km/u geldt.  
Wettelijke belangen  
 
Deze maatregel genomen wordt genomen in het belang van:
het verzekeren van de veiligheid op de weg, zoals genoemd in artikel 2, lid 1, sub a van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);
het beschermen van weggebruikers en passagiers, zoals genoemd in artikel 2, lid 1, sub b, WVW 1994;
het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer, zoals genoemd in artikel 2, lid 2, sub a, WVW 1994;
het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden, zoals genoemd in artikel 2, lid 2, sub b, WVW 1994;    
Horen betrokkenen en afweging belangen  
De met deze verkeersmaatregel samenhangende aanpassingen aan de weginrichting in Hagestein worden in 2015 uitgevoerd. De met deze verkeersmaatregel samenhangende aanpassingen aan de weginrichting zijn in overleg met bewoners zijn bepaald in het kader van het herinrichtingsproject “Buiten-Gewoon”.  
Er is overleg gepleegd met de afdeling Verkeer van de Politie Midden Nederland, West-Utrecht. De verkeerscoördinator heeft namens de Korpschef positief geadviseerd.  
Legitimiteit  
Artikel 15 en artikel 18, eerste lid, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994 zijn van toepassing, alsmede artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer.  
BESLUITEN HET VOLGENDE:  
Er wordt een 30km-zone ingesteld in de bebouwde kom van Hagesetein, door het plaatsen van:
de verkeersborden A1 (zone; 30km) en A2 (zone; 30km) uit Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV1990) bij de ingangen van de bebouwde kom van Hagestein op de Biezenweg, Lange Dreef, Hoevenweg, Reijersteinseweg, Nijensteinseweg en Volgelenzangseweg;
een markering “30” op het wegdek op de hierboven genoemde locaties;
een en ander zoals aangeven op de plattegrond in Bijlage 1 bij dit verkeerbesluit.
Dit besluit wordt ter openbare kennis gebracht door vermelding op de website van de Staatscourant, in het plaatselijke weekblad Het Kontakt. 
Publicatie
Dit besluit wordt (exclusief de bijlage) ter openbare kennis gebracht middels de wettelijk voorgeschreven publicatie op de website van de Staatscourant.
Daarnaast wordt er een publicatie in het plaatselijke weekblad Het Kontakt geplaatst.
Op verzoek wordt eventueel een kopie van het besluit aan de aanvrager verzonden.  
 
Het college van burgemeester en wethouders van Vianen,  
Namens deze,  
Plaats: Vianen  
Datum: 19 december 2014
Drs. I. (Ilse) Ponsen
Coördinator Team Ruimtelijke ordening en Projecten     
Bezwaarschrift
Als u het niet eens bent met dit besluit kunt u binnen zes weken bezwaar maken. De termijn van zes weken start op de verzenddatum van deze brief. U kunt het bezwaarschrift opsturen naar het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Vianen, Postbus 46, 4130 EA Vianen. Hier zijn geen kosten aan verbonden.  
In het bezwaarschrift moet u de volgende gegevens vermelden: uw naam en adres, de datum, een omschrijving van het besluit waar u het niet mee eens bent en zo mogelijk een kopie van dit besluit en de redenen waarom u een bezwaar indient. U sluit uw bezwaarschrift af met uw handtekening.  
Is er sprake van een spoedeisend belang dan kunt u een voorlopige voorziening aanvragen bij de Rechtbank Midden-Nederland, Afdeling bestuursrecht, o.v.v. voorlopige voorzieningen, Postbus 16005, 3500 DA Utrecht. Hier zijn wel kosten aan verbonden (griffierechten). Voor de hoogte van deze griffierechten kunt u contact opnemen met de rechtbank (T: 030-2233000).                  
 
Bijlagen:
- Bijlage 1: Plattegrond  
 
Indien de bijlage persoonlijke gegevens bevat wordt deze vanwege privacyoverwegingen niet integraal gepubliceerd als onderdeel van de wettelijke publicatie van het besluit op de website van de Staatscourant, maar slechts door de gemeente gearchiveerd als onderdeel van het besluit. De plattegrond uit de bijlage wordt wel als bijlage bijgevoegd bij de publicatie op de website van de Staatscourant.  
Afschrift:
Politie Vianen
Stadswerf/HdB
ROEP/HB 
Verzonden op: 19 december 2014
Naar boven