Besluit Dagelijks Bestuur Verkeersbesluit aanleg elektrisch oplaadpunt in de Adingerdorphof ter hoogte van nummer 2
Logo Amsterdam - Nieuw-West
Datum 24 december 2014
 
Het algemeen bestuur van de bestuurscommissie van stadsdeel Nieuw-West,
namens hen,
het dagelijks bestuur van de bestuurscommissie,
gelet op de bepalingen van de Wegenverkeerswet, het Reglement Verkeersregels en
Verkeerstekens 1990, de Verordening op de bestuurscommissies 2013, onderdeel I.1 van het ondermandatenregister behorende bij het ondermandatenbesluit dagelijks bestuur de dato 1 april 2014, Actieplan Luchtkwaliteit (24 januari 2006), Voorrang voor een Gezonde Stad (25 juni 2008), het Plan van Aanpak Elektrisch Vervoer “Amsterdam Elektrisch” (nr. 383 van afd. 1 van het Gemeenteblad, 2009) en besluit Opschaling netwerk oplaadinfrastructuur elektrisch rijden (College van B&W, 29 juni 2010).
Overwegende dat:
• de gemeente Amsterdam elektrisch vervoer stimuleert, zoals opgenomen in het Programma Luchtkwaliteit in 2006;
• voor elektrisch vervoer een netwerk van oplaadlocaties noodzakelijk is;
• dit gebeurt door het aanwijzen en aanleggen van oplaadpunten voor elektrische voertuigen in Amsterdam;
• de Gemeente Amsterdam daarom sinds 2009 oplaadlocaties inricht;
• stadsdeel Nieuw-West het uitbreiden van het netwerk van oplaadlocaties ondersteunt zoals is te lezen in het coalitieakkoord, het bestuursprogramma en in de Mobiliteitsaanpak Nieuw-West;
• elektrisch vervoer bijdraagt aan het verbeteren van de luchtkwaliteit en vermindering van verkeerslawaai in Amsterdam;
• de stroom die geladen wordt bij een elektrisch oplaadpunt groene stroom is;
• het beleid van de gemeente Amsterdam er op is gericht:
  • -
    om de oplaadpunten bij voorkeur op zichtlocaties, vaak rechts aan het begin van de straat, aan te leggen om daarmee het elektrisch rijden te stimuleren;
  • -
    om bij een oplaadpunt twee laadplekken aan te leggen zodat bij een nieuwe aanvraag voor een oplaadpunt uit de buurt direct in een locatie kan worden voorzien en ook bezoekers met een elektrische auto van het tweede oplaadpunt gebruik kunnen maken.
• oplaadpunten voor algemeen gebruik zijn bestemd;
• oplaadpunten uitsluitend dienen te worden gebruikt voor het opladen van elektrische voertuigen;
• er geen of onvoldoende laadpunten zijn in de directe omgeving van de aanvrager;
• er geen parkeer- of oplaadmogelijkheden zijn op eigen terrein van de aanvrager;
• de genoemde locatie in een gebied met vrij parkeren;
• de parkeerdruk in de Adingerdorphof op de gemeten tijdstippen in 2014 overdag 80%-90% is, ‘s nachts >90% is en op zaterdag onder de 60% en 70% ligt;
• de parkeerdruk op deze locatie hoog is en de parkeergelegenheid daardoor schaars is;
• om de hoek op de drukke momenten de parkeerdruk lager ligt;
• oplaadpunten alleen door elektrische voertuigen gebruikt kunnen worden en dat de hoeveelheid parkeerruimte in de wijk voor niet-elektrische voertuigen daardoor afneemt;
• het belang van het ontwikkelen van een netwerk voor elektrisch rijden prevaleert boven het geringe verlies aan parkeergelegenheid;
• het echter ook zo is dat de elektrische rijder vaak voorheen ook in de buurt parkeerde, waardoor het verlies aan parkeerruimte minder groot is dan het in eerste instantie lijkt;
• bovendien bij de locatiekeuze van de oplaadpunten zoveel mogelijk rekening wordt gehouden met de beleving van bewoners door in de regel geen parkeergelegenheid te onttrekken die het dichtst bij woningen zijn gelegen en/of direct in het zicht daarvan;
• dit in deze concrete situatie is gebeurd door de twee laadplekken aan te leggen aan het einde van de straat .
• dit is gebeurd door de twee laadplekken verder van de woningen af aan te leggen.
• voor het reserveren van een parkeergelegenheid voor het opladen van elektrische voertuigen op grond van art.12 van het BABW een verkeersbesluit vereist is;
• de maatregel in dit besluit wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 om de door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer te voorkomen of te beperken;
• het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van de betrokkenen behoren te blijven tenzij benadeelden onevenredig getroffen worden;
• overleg met de politie heeft plaats gevonden en dat zij een positief advies heeft gegeven;
• het hierna genoemde weggedeelte onder beheer is van en gelegen is binnen de grenzen van stadsdeel Nieuw-West.
Besluit
1.Twee parkeerplaatsen in Adingerdorphof ter hoogte van nummer 20 aan te wijzen voor
het opladen van elektrische voertuigen door het plaatsen van een bord conform model E8
als bedoeld in bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990,
gecombineerd met een onderbord met de tekst 'opladen elektrisch voertuig', zoals
aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening.
 
Het dagelijks bestuur van de bestuurscommissie stadsdeel Nieuw West,
namens deze
Mevrouw S. Goudsmit
Teamleider Beleid en Bestemmingsplannen
Bezwaarclausule
De belanghebbende bij dit besluit kan op grond van artikel 7:1, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na bekendmaking tegen dit besluit een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het Algemeen bestuur van stadsdeel Nieuw-West, postbus 2003,1000 CA Amsterdam.
Een bezwaarschrift dient de gronden van het bezwaar te vermelden en een omschrijving van het besluit waartegen het is gericht. Het bezwaarschrift moet zijn voorzien van een datum en naam, adres en handtekening van de belanghebbende. Dient iemand anders namens u een bezwaarschrift in, dan dient deze een volmacht van u mee te sturen.
Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking van dit besluit niet op. Indien onverwijlde spoed dit vereist, kan hangende de behandeling van het bezwaarschrift een voorlopige voorziening worden gevraagd aan de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam, sector Bestuursrecht Algemeen, Postbus 75850, 1070 AW Amsterdam.
U kunt het verzoek om een voorlopige voorziening ook indienen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht
U moet dan wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.
Naar boven