In 2014 is er periodiek onderhoud aan de Voorstraat, Beesd gepland. Omdat deze straat nog niet is ingericht volgens de uitgangspunten van Duurzaam Veilig wordt het geplande onderhoud gecombineerd met het aanpassen van de verkeerssituatie.
Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van de weggebruikers en passagiers is het gewenst om over te gaan tot het opheffen van de huidige voorrangsregeling op de kruisingen van de Voorstraat met de Hoogstraat, Beukenstraat, Sportstraat, Kerkstraat en Molendijk. Tevens worden de stopverboden op de Voorstraat opgeheven.
De Voorstraat is in het kader van Duurzaam Veilig aangemerkt als erftoegangsweg. De straat ligt in een 30 km zone. Uitgangspunt binnen Duurzaam Veilig is dat in een 30 km zone sprake is van gelijkwaardige kruisingen zonder voorrangsregeling. In de uitvoeringsvoorschriften van de BABW is opgenomen dat de maximum snelheid in overeenstemming dient te zijn met de weginrichting ter plaatse. De Voorstraat is een smalle straat waaraan op korte afstand van de rijbaan winkels en woningen staan. Het heeft de uitstraling van een erftoegangsweg.
Momenteel zijn enkele aansluitingen op de Voorstraat in strijd met het uitgangspunt van gelijkwaardige kruisingen. De kruisingen met de Hoogstraat, Beukenstraat, Sportstraat, Kerkstraat en Molendijk zijn geregeld door de borden “voorrangskruispunt” (B04 en B05), “verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg” (B06) en haaietanden.
Daarnaast geldt op enkele plaatsen op de Voorstraat een verbod stil te staan door het bord “verbod stil te staan” (E02).
In de nieuwe situatie zullen de kruisingen van de Voorstraat met de Hoogstraat, Beukenstraat, Sportstraat, Kerkstraat en Molendijk gelijkwaardig worden zonder voorrangsregeling. De borden B04, B05 en B06 worden verwijderd. Uit de uitvoeringsvoorschriften van de BABW blijkt dat het bord B06 slechts in een beperkt aantal gevallen in een 30 km zone mag worden toegepast. Deze gevallen zijn in de Voorstraat niet aan de orde.
De Voorstraat is een vrij smalle straat met éénrichtingverkeer met aan één zijde langsparkeer-vakken. Het verbod stil te staan is feitelijk overbodig omdat een auto die buiten de parkeervakken stopt, de doorgang belemmert. Omdat het verboden is voor weggebruikers om de doorgang te belemmeren, heeft het ingestelde verbod geen toegevoegde waarde en wordt het opgeheven. De borden E02 worden verwijderd. Het éénrichtingverkeer op de Voorstraat wordt gehandhaafd.
Om het begin van de 30 km-zone bij de overgang van de Veerweg naar de Voorstraat extra te benadrukken wordt hier een streep overdwars in het straatwerk aangebracht. Dit is bedoeld om de overgang naar een ander snelheidsregiem te accentueren.
Op grond van vaste jurisprudentie van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (zie bijvoorbeeld de uitspraak van 14 juli 2004, ECLI:NL:RVS:AQ1051) geldt als uitgangspunt dat het treffen van een verkeersmaatregel als een normale maatschappelijke ontwikkeling moet worden beschouwd, waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van de daardoor getroffenen mogen worden gelaten. Dat neemt niet weg dat zich feiten en omstandigheden kunnen voordoen, waardoor een individueel belang ten gevolge van een dergelijke maatregel zodanig zwaar wordt getroffen, dat het uit die maatregel voortvloeiende nadeel redelijkerwijs niet ten laste van betrokkenen dient te blijven.
•
Vereiste verkeersbesluit
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Op grond van artikel 18, eerste lid onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 en het Mandaatbesluit Geldermalsen 2013 van Burgemeester en Wethouders (23 april 2013) is het afdelingshoofd Ruimtelijk Beheer bevoegd om namens het college dit verkeersbesluit te nemen.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Gelderland-Zuid. Hij bracht hierover een positief advies uit.
De bewoners van de Voorstraat, Molendijk, gedeelte Havendijk en de gebruikers Sportstraat zijn met een huis aan huis brief inclusief ontwerp gevraagd naar hun mening over de plannen. Daarnaast heeft het definitieve ontwerp ter inzage gelegen voor inspraak. Hiermee is in het voortraject voldoende ruimte geboden voor zienswijzen en is er sprake van een zorgvuldige voorbereiding. Daarom wordt direct een definitief verkeersbesluit genomen.
De bekendmaking van het besluit, de ter inzage legging van de stukken die betrekking hebben op dit besluit en de mogelijkheid bezwaar te maken, wordt op 24 december 2014 gepubliceerd in de Staatscourant. Tevens wordt hiervan op 24 december 2014 een mededeling in het Nieuwsblad Geldermalsen gedaan.
Het college van burgemeester en wethouders besluit om op grond van vorenstaande overwegingen het volgende verkeersbesluit te nemen:
- -
het opheffen van de voorrangsregeling op de kruisingen van de Voorstraat, Beesd met de
Hoogstraat, Beukenstraat, Sportstraat, Kerkstraat en Molendijk middels het verwijderen van de borden B04, B05 en B06 uit bijlage I van het RVV 1990, alsmede de haaietanden;
- -
het opheffen van het verbod om stil te staan op de Voorstraat, Beesd middels het verwijderen van de borden E02 uit bijlage I van het RVV 1990.
Bovenstaande conform de bij dit besluit behorende tekening
Geldermalsen, 16 december 2014
Burgemeester en wethouders van Geldermalsen,
Hoofd afdeling Ruimtelijk beheer