Logo LeidenGemeente Leiden, ontwerp verkeersbesluitherinrichting kruispunt Veluwemeerlaan - Broekweg

Situatietekening: ST13060

Burgemeester en wethouders van de gemeente Leiden,

Gelet op:

  • artikel 18 eerste lid onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: Wvw 1994), ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

  • de mandaatregeling van burgemeester en wethouders van Leiden en het daarop gebaseerde ondermandaatbesluit waarin de bevoegdheid tot het nemen van dit verkeersbesluit is ondergemandateerd aan de teamleider Ruimtelijke Ordening,

Infrastructuur en Onderwijshuisvesting:

  • de bepalingen van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990);

  • de bepalingen van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW);

Overwegende:

  • dat de Veluwemeerlaan aan de noordzijde van Leiden in de Merenwijk is gelegen;

  • dat de Veluwemeerlaan onderdeel uitmaakt van de rondweg Merenwijk, welke bestaat uit de route IJsselmeerlaan - Zwartemeerlaan – Veluwemeerlaan - Gooimeerlaan;

  • dat de Veluwemeerlaan in april 2014 grotendeels wordt geasfalteerd;

  • dat de gemeente in het kader van ‘werk met werk maken’ gelijktijdig ook het kruispunt Veluwemeerlaan – Broekweg gaat herinrichten;

  • dat de Broekweg een onverplicht fietspad betreft dat onderdeel uitmaakt van een belangrijke fietsroute die vanuit het zuidwesten naar het noordoosten door de Merenwijk loopt;

  • dat de gemeente een herinrichting van het kruispunt Veluwemeerlaan – Broekwenst wenst aangezien hier in de huidige situatie sprake is van een aantal onlogische (inrichtings)aspecten;

  • dat in de huidige situatie namelijk sprake is van een voorrangsregeling waarbij fietsers die de Veluwemeerlaan willen oversteken voorrang moeten verlenen aan het kruisende verkeer, terwijl voetgangers juist wel voorrang genieten bij het oversteken omdat zij ter plaatse gebruik kunnen maken van een formele voetgangersoversteekplaats;

  • dat dit in de praktijk verwarrend werkt, wat kan leiden tot gevaarlijke en derhalve onwenselijke situaties voor met name het overstekende langzame verkeer;

  • dat voorts sprake is van een vreemde kronkel in de noordelijke aansluiting van de Broekweg op de Veluwemeerlaan, waardoor fietsers een “S bocht” moeten nemen alvorens zij hun route kunnen vervolgen;

  • dat de gemeente ter verbetering van deze situatie derhalve heeft besloten tot een herinrichting en het nemen van diverse verkeersmaatregelen ter hoogte van het kruispunt Veluwemeerlaan - Broekweg teneinde een compacter, logischer, overzichtelijker en daarmee ook verkeersveiliger kruispunt te creëren;

  • dat het in deze gaat om de volgende aanpassingen en verkeersmaatregelen:

  • een vloeiende doorgaande fietsroute op de Broekweg creëren door de huidige ’S bocht’ ter hoogte van de aansluiting op de Veluwemeerlaan te verwijderen en de Broekweg aan weerszijden van de Veluwemeerlaan in plaats daarvan recht op elkaar aan laten sluiten. Aanvullend hierop worden geplaatst in lijn met de bestaande knotwilgen langs de Broekweg om zodoende het doorgaande fietspad extra te accentureren;

  • opheffen van de huidige voorrangsregeling, waarbij overstekende fietsers voorrang moeten verlenen aan het kruisende verkeer op de Veluwemeerlaan;

  • instellen van een nieuwe voorrangsregeling waarbij overstekende fietsers voorrang hebben ten opzichte van het kruisende verkeer op de Veluwemeerlaan. Hiermee wordt de voorrangssituatie van overstekende fietsers gelijk getrokken aan die van overstekende voetgangers. Bovendien wordt met deze maatregel ook benadrukt dat het hier om een hoofdfietsroute gaat;

  • opheffen van de huidige voetgangersoversteekplaats en in plaats daarvan een nieuwe voetgangersoversteekplaats aanleggen welke direct ten oosten van de nieuwe fietsoversteek komt te liggen;

  • aanleggen van een kruispuntplateau waar zowel de bovengenoemde fietsoversteek als voetgangersoversteekplaats op komen te liggen. Hiermee wordt niet alleen bewerkstelligd dat de naderingssnelheid van het kruisende verkeer op de Veluwemeerlaan lager is, maar worden bestuurders ook extra geattendeerd op de aanwezigheid van beide oversteeklocaties;

  • de middenberm wordt aangepast en de aanwezigheid ervan wordt richting bestuurders op de Veluwemeerlaan verduidelijkt door ter plaatse geboden in te stellen om de middenberm bij nadering aan de rechterzijde te passeren;

  • de bushalte aan de noordzijde van de Veluwemeerlaan, gelegen direct ten oosten van het kruispunt met de Broekweg, is niet langer in gebruik en wordt in verband daarmee opgeheven. In plaats daarvan worden ter plaatse extra parkeervakken gerealiseerd;

  • aan de zuidzijde van de Veluwemeerlaan, direct ten oosten van het kruispunt met de Broekweg, ligt een bushalte die nog wel in gebruik is. In de huidige situatie loopt hier een fietsstrook langs, waardoor fietsers in de knel kunnen komen te zitten als de bus de halte in- of uit wil rijden. Ter verbetering van de veiligheid voor fietsers wordt een vrijliggend pad aangelegd dat achter de bushalte in kwestie loopt en welke aansluit op het vrijliggende pad dat reeds aanwezig is ter hoogte van het kruispunt Veluwemeerlaan – Broekweg. Het vrijliggende pad wordt aangewezen als verplicht fietspad;

  • dat gezien het voorgaande en het gestelde in artikel 21 van het BABW juncto artikel 2 Wvw 1994 kan worden opgemerkt dat het nemen van de onderhavige verkeersmaatregelen strekt tot:

    • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • dat overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gepleegd met de (gemachtigde van de) korpschef van de politie, welke in haar schrijven van 21 januari 2014 met kenmerk 21012014 een positief advies heeft gegeven ten aanzien van de in dit besluit genoemde verkeersmaatregelen;

  • dat de onder ‘besluiten’ genoemde (delen van) wegen in beheer zijn bij de gemeente Leiden en binnen de bebouwde kom van die gemeente zijn gelegen;

zijn, gelet op het voorgaande, voornemens te nemen de volgende

BESLUITEN:

  • 1.door het verwijderen van de borden model B3 en B6 van Bijlage 1 van het RVV 1990 en de aanwezige haaientanden op het wegdek, de huidige voorrangsregeling ter hoogte van het kruispunt Veluwemeerlaan – Broekweg, waarbij overstekende fietsers voorrang moeten verlenen aan het kruisende verkeer op de Veluwemeerlaan, op te heffen;

  • 2.door het plaatsen van borden model B6 van Bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek een voorrangsregeling in te stellen ter hoogte van het kruispunt Veluwemeerlaan – Broekweg, waarbij overstekende fietsers voorrang genieten ten opzichte van het kruisende verkeer op de Veluwemeerlaan;

  • 3.door het plaatsen van borden model D2 van Bijlage 1 van het RVV 1990 bestuurders op de Veluwemeerlaan te gebieden om de middenbermen op de Veluwemeerlaan, gelegen ter hoogte van het kruispunt met de Broekweg, bij nadering aan de rechterzijde te passeren;

  • 4.het vrijliggende pad aan de zuidzijde van de Veluwemeerlaan, gelegen ter hoogte van het kruispunt met de Broekweg, aan te wijzen als verplicht fietspad door het plaatsen van borden model G11 van Bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 5.de huidige voetgangersoversteekplaats, zoals bedoeld in Hoofdstuk IV, paragraaf 2, onderdeel 9 van de ‘Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake Verkeerstekens’ en artikel 49 van het RVV 1990, op de Veluwemeerlaan, gelegen ter hoogte van het kruispunt met de Broekweg, op te heffen door het verwijderen van de zebramarkering en de borden model L2 van Bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 6.een voetgangersoversteekplaats, zoals bedoeld in Hoofdstuk IV, paragraaf 2, onderdeel 9 van de ‘Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake Verkeerstekens’ en artikel 49 van het RVV 1990, aan te leggen op de Veluwemeerlaan, direct ten oosten van het kruispunt met de Broekweg, door het aanbrengen van zebramarkering en het plaatsen van borden model L2 van Bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 7.de huidige bushalte aan de noordzijde van de Veluwemeerlaan, gelegen direct ten oosten van het kruispunt met de Broekweg, op te heffen door het verwijderen van bord model L3 van Bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 8.de (onderdelen van de) verkeersbesluiten betreffende het instellen van de onder punt 1, 5 en 7 genoemde maatregelen hierbij in te trekken;

  • 9.de verkeersborden te plaatsen en de markering aan te brengen zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende en daar onlosmakelijk deel van uitmakende situatietekening met kenmerk ST13060 van 4 juli 2013;

Leiden, januari, 

burgemeester en wethouders,

namens dezen,

W.Spies

Afdeling Realisatie

Teamleider Ruimtelijke Ordening, Infrastructuur en Onderwijshuisvesting

Zienswijze

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na datum van publicatie in de Staatcourant hun zienswijze indienen bij burgemeester en wethouders van de gemeente Leiden. Dat kan per email naar sleutel@leiden.nl of schriftelijk naar postbus 9100, 2300 PC Leiden onder vermelding van ‘zienswijze ontwerp verkeersbesluit – herinrichting kruispunt Veluwemeerlaan/Broekweg’. Een mondelinge zienswijze is mogelijk na afspraak via tel (071) 516 7751

De zienswijzen op het ontwerpbesluit zullen worden meegenomen in het definitieve besluit van burgemeester en wethouders. Op het definitief besluit is alleen beroep mogelijk door diegenen die een zienswijze hebben ingediend op het ontwerpbesluit.

Naar boven