Gemeente Middelburg – Verkeersbesluit – Opheffen linksafverbod kruispunt Poelendaeleweg-De Ruyterstraat en opheffen eenrichtingsverkeer De Ruyterstraat tussen Piet Heinstraat en Poelendaeleweg
Logo Middelburg
Zaaknummer 117571
Besluit
Burgemeester en wethouders besluiten:
  • a.
    het verbod om vanaf de Poelendaeleweg linksaf te slaan richting de De Ruyterstraat, op te heffen;
  • b.
    het eenrichtingsverkeer in de De Ruyterstraat tussen de aansluitingen met de Piet Heinstraat en de Poelendaeleweg, op te heffen.
Verkeerssituatie
Verkeerssituatie Poelendaeleweg
De Poelendaeleweg is een voor het openbaar verkeer openstaande weg met een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur. De Poelendaeleweg ligt in het verlengde van de Koudekerkseweg, en sluit aan de westzijde aan op het kruispunt met het Banckertplein, de Dorus Rijkersstraat en de Koudekerkseweg, en aan de oostzijde op het kruispunt met de Nieuwe Vlissingseweg, de Poelendaelesingel en de Vlissingsesingel. De Poelendaeleweg kruist de De Ruyterstraat. Op het kruispunt met de De Ruyterstraat geldt voor het verkeer op de Poelendaeleweg in beide richtingen een verbod om linksaf te slaan richting de De Ruyterstraat. Deze maatregel is destijds ingesteld om de doorstroming op de Poelendaeleweg te verbeteren.
Op het gedeelte van de Poelendaeleweg tussen de aansluiting met de Nieuwe Vlissingseweg en het punt 25 meter ten westen daarvan, geldt eenrichtingsverkeer in de richting van de Poelendaelesingel, met uitzondering van voertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 kilometer per uur, fietsen en bromfietsen.
Verkeerssituatie De Ruyterstraat
De De Ruyterstraat is een voor het openbaar verkeer openstaande weg met een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. Ten behoeve van het parkeren zijn er stroken langs de rijbaan aanwezig.
De De Ruyterstraat sluit aan de noordzijde aan op het kruispunt met de Langevielesingel en de Oude Koudekerkseweg, en aan zuidzijde op het kruispunt met de Piet Heinstraat en de Westerscheldestraat. In het tussenliggende gebied kruist de De Ruyterstraat nog een aantal andere wegen, onder meer de Langevieleweg en de Poelendaeleweg. Tussen de aansluitingen met de Piet Heinstraat en de Poelendaeleweg geldt eenrichtingsverkeer in de richting van de Poelendaeleweg, met uitzondering van brommobielen en bespannen wagens, fietsen en bromfietsen. Op het gedeelte van de De Ruyterstraat ten noorden van de Poelendaeleweg geldt tweerichtingsverkeer.
Verkeersprobleem 1
Via het wijkteam ’t Zand-Stromenwijk en de verkeerswerkgroep ’t Zand-Stromenwijk zijn er klachten binnengekomen over de slechte bereikbaarheid van de wijk ‘t Zand voor het verkeer komende vanaf de route Koudekerkseweg-Poelendaeleweg. Dit heeft te maken met het feit dat op deze route zowel op de kruispunten Koudekerkseweg/Banckertplein en Poelendaeleweg/De Ruyterstraat voor het gemotoriseerde verkeer een verbod geldt om linksaf te slaan. Verkeer vanaf de Koudekerkseweg met een bestemming in ’t Zand is hierdoor genoodzaakt om op het Banckertplein rechtsaf te slaan richting de Dorus Rijkersstraat, om vervolgens via de Piet Heinstraat het zuidelijke deel van de De Ruyterstraat in te rijden, waarna zij het kruispunt met de Poelendaeleweg rechtdoor oversteken.
Met verkeersmodelberekeningen hebben wij de mogelijkheden onderzocht om op één van de twee kruispunten het verbod om linksaf te slaan op te heffen. Het opheffen van het afslagverbod op het Banckertplein zou leiden tot een sluiproute van het verkeer vanaf de Koudekerkseweg richting het Seisplein via de Langevieleweg en Langevielesingel. In het kader van ons duurzaamveiligverkeersbeleid is dit een ongewenste situatie. Conform de wegencategorisering willen we dat doorgaand verkeer vanaf de Koudekerkseweg gebruikmaakt van de route over de Laan der Verenigde Naties.
Het opheffen van het verbod om linksaf te slaan op het kruispunt Poelendaeleweg/De Ruyterstraat zal daarentegen niet leiden tot sluipverkeer op de Langevielesingel richting het Seisplein. Deze maatregel zou juist bijdragen aan het beperken van omrijafstanden in het verblijfsgebied en aan een afname van het verkeer in de Dorus Rijkersstraat en de Piet Heinstraat.
Verkeersprobleem 2
Bewoners van het wijkdeel tussen de De Ruyterstraat en de Nieuwe Vlissingseweg hebben via het wijkteam en de verkeerswerkgroep aangegeven dat zij door het eenrichtingsverkeer in het deel van de De Ruyterstraat tussen de Piet Heinstraat en de Poelendaeleweg, een grote omrijafstand (via de route Langevieleweg-Banckertplein-Dorus Rijkersstraat-Piet Heinstraat) moeten afleggen om hun straat te bereiken. Zij zouden graag zien dat het eenrichtingsverkeer in dit deel van de De Ruyterstraat wordt opgeheven.
Doel
Met het opheffen van het linksafverbod op het kruispunt Poelendaeleweg/De Ruyterstraat, én het opheffen van het eenrichtingsverkeer in het deel van de De Ruyterstraat tussen de aansluitingen met de Piet Heinstraat en de Poelendaeleweg, willen wij de omrijafstanden in het verblijfsgebied en de daarmee samenhangende overlast door het verkeer, tot een minimum beperken. Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade, zijn in de wet genoemde belangen dat ten grondslag kan liggen aan een verkeersbesluit.
Argumenten
Met het opheffen van het linksafverbod op het kruispunt Poelendaeleweg/De Ruyterstraat en met het opheffen vanhet eenrichtingsverkeer op het deel van de De Ruyterstraat tussen de Piet Heinstraat en de Poelendaeleweg, beperken we omrijafstanden in een 30 kilometergebied.
Het verkeer vanaf de Poelendaeleweg richting het noordelijke deel van de De Ruyterstraat hoeft door deze maatregel niet meer gebruik te maken van de route via de Dorus Rijkersstraat en de Piet Heinstraat. We beperken hiermee omrijafstanden door een 30 kilometergebied. Dit heeft een positieve invloed op de leefbaarheid en de verkeersveiligheid in het verblijfsgebied. Het verkeer richting het noordelijke deel van de De Ruyterstraat zal in plaats van de route via de Dorus Rijkersstraat en de Piet Heinstraat gebruik gaan maken van de Poelendaeleweg. Deze gebiedsontsluitingsweg is prima geschikt om de toename van het verkeer op te vangen.
Door daarnaast het eenrichtingsverkeer in het deel van de De Ruyterstraat tussen de aansluitingen met de Piet Heinstraat en de Poelendaeleweg op te heffen, hoeft het verkeer met een bestemming ten oosten van dit deel van de De Ruyterstraat ook geen gebruik meer te maken van de route via de Dorus Rijkersstraat en de Piet Heinstraat. Ook deze maatregel leidt dus tot een beperking van omrijafstanden door een 30 kilometergebied, en leidt tot een verdere verbetering van de leefbaarheid en de verkeersveiligheid in het verblijfsgebied. Een deel van het verkeer dat nu via de Dorus Rijkersstraat en Piet Heinstraat rijdt, zal gebruik gaan maken van het noordelijke deel van de De Ruyterstraat. Ondanks deze toename van het verkeer op dit deel van de De Ruyterstraat blijven de verkeersintensiteiten zodanig laag dat deze passen bij een verblijfsgebied.
Deze maatregel heeft geen negatieve invloed op de doorstroming op de Poelendaeleweg.
Ten tijde van het instellen van het verbod om linksaf te slaan was het voor gemotoriseerde voertuigen nog toegestaan om de Poelendaeleweg in te rijden vanaf het kruispunt met de Poelendaelesingel en de Nieuwe Vlissingseweg. Sinds 1998 is er echter eenrichtingsverkeer van kracht op de Poelendaeleweg op de eerste 25 meter vanaf dit kruispunt. Linksafslaande voertuigen ter hoogte van de aansluiting met de De Ruyterstraat hebben hierdoor nauwelijks te maken met tegemoetkomende gemotoriseerde voertuigen waaraan voorrang verleend moet worden. Hierdoor zullen er geen wachtrijen ontstaan en leidt het opheffen van dit afslagverbod niet tot problemen in de doorstroming.
De rijbaan van dit deel van De Ruyterstraat is geschikt voor tweerichtingsverkeer.
Volgens aanbeveling 11.2.4 van de ASVV 2012 (Aanbevelingen voor verkeersvoorzieningen binnen de bebouwde kom) hebben erftoegangswegen een minimale breedte van 4,80 meter en een ideale breedte van 5,80 meter. Met een breedte van 5,50 meter voldoet dit deel van de De Ruyterstraat hieraan.
De voorgestelde maatregelen kunnen rekenen op draagvlak in de wijk.
Zoals vermeld hebben het wijkteam en de verkeerswerkgroep ’t Zand-Stromenwijk de maatregelen voorgesteld. Deze zijn bovendien gepresenteerd tijdens een informatieavond in de Vergulde Baars op 21 mei 2014. Ook tijdens deze bijeenkomst is gebleken dat er een breed draagvlak bestaat voor deze verkeersmaatregelen.
Uitvoering
Verwijderen van verkeersbord D4 (verplichte rijrichting rechtdoor), met het onderbord ‘uitgezonderd fietsen en bromfietsen’.
Om het verbod om linksaf te slaan richting de De Ruyterstraat op te heffen, wordt het bord D4 (inclusief onderbord) ten westen van het kruispunt Poelendaeleweg/De Ruyterstraat verwijderd.
Verwijderen van verkeersborden C2 (eenrichtingsweg, in deze rijrichting gesloten), C3 (eenrichtingsweg), D7 (verplichte rijrichting links- en rechtsaf), de onderborden ‘uitgezonderd fietsen en bromfietsen’, en het onderbord ‘uitgezonderd brommobielen en bespannen wagens’.
Om op dit gedeelte van de De Ruyterstraat het eenrichtingsverkeer op te heffen, worden de verkeersborden C2 en C3 verwijderd bij de kruispunten Poelendaeleweg/De Ruyterstraat, De Ruyterstraat/Trompstraat en De Ruyterstraat/Piet Heinstraat. Het bord D7 wordt verwijderd ten noorden van het kruispunt Poelendaeleweg/De Ruyterstraat.
Overleg met politie
Over deze maatregel hebben wij overleg gevoerd met de beleidsmedewerker BABW van de Politie Zeeland, die daartoe is bevoegd krachtens mandaat van de korpschef. De politie is akkoord met het deze verkeersmaatregelen.
Wettelijke basis en bevoegdheid
Voor het plaatsen en verwijderen van de verkeersborden C2 (eenrichtingsweg, in deze rijrichting gesloten), C3 (eenrichtingsweg), D4 (verplichte rijrichting rechtdoor), D7 (verplichte rijrichting links- en rechtsaf), het onderbord ‘uitgezonderd fietsen en bromfietsen’ en het onderbord ‘uitgezonderd brommobielen en bespannen wagens’, is een verkeersbesluit vereist.
Inwerkingtreding
Dit verkeersbesluit betreft geen infrastructurele maatregelen die leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte kan gebruikmaken. Het besluit treedt daarom in werking direct nadat het is bekendgemaakt.
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders
in hun vergadering van 16 december 2014.
de secretaris, de burgemeester,
mr. A. van den Brink mr. H.M. Bergmann
Bekendmaking
Dit besluit wordt bekendgemaakt door plaatsing in de Staatscourant en door publicatie van de zakelijke inhoud in huis-aan-huisblad De Faam van 24 december 2014.
Bezwaar
Belanghebbenden kunnen gedurende zes weken, van 25 december 2014 tot en met 4 februari 2015, een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift richt u aan: Burgemeester en wethouders van Middelburg, Postbus 6000, 4330 LA Middelburg.
In het bezwaarschrift vermeldt u uw naam en adres, de datum, een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt, de reden waarom u bezwaar maakt en uw handtekening.
Het bezwaar schorst niet de werking van het besluit waartegen het is gericht.
Online bezwaar maken
Uw bezwaarschrift kunt u ook digitaal indienen. U vindt het webformulier via: www.middelburg.nl > Bestuur en organisatie > Meer... > Bezwaar tegen gemeentelijke besluiten.
Voor het digitaal indienen van een bezwaarschrift heeft u uw DigiD-inlogcode nodig.
Belanghebbende
U bent belanghebbende als uw belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken. Uw belang moet zich dan wel onderscheiden van de belangen van grote aantallen anderen. Daarvan is bijvoorbeeld sprake als u eigenaar, huurder of gebruiker bent van een perceel in de directe omgeving van de weg waarop een besluit betrekking heeft. Bij een willekeurige verkeersdeelnemer is dat onderscheid onvoldoende aanwezig.
Een belanghebbende die redelijkerwijs kan worden verweten dat hij geen bezwaar heeft gemaakt, kan geen beroep instellen bij de rechtbank.
Voorlopige voorziening
Vereisen uw belangen met spoed tijdelijke maatregelen? Dan kunt u, nadat u bezwaar hebt gemaakt, een voorlopige voorziening aanvragen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Zeeland-West-Brabant. Het verzoek hiertoe richt u aan: Voorzieningenrechter van de rechtbank Zeeland-West-Brabant, Team Bestuursrecht, Postbus 90006, 4800 PA Breda. Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven; dit recht bedraagt € 165 voor natuurlijke personen (individuele personen) en € 328 voor niet-natuurlijke personen (zoals verenigingen, stichtingen, B.V.'s).
Naar boven