In dit besluit wordt verstaan onder:
- 1.
‘de hoofdingenieur-directeur’ de hoofdingenieur-directeur van de Rijkswaterstaat Midden Nederland, postbus 24094, 3502 MB Utrecht;
- 2.
“het hoofd vergunningverlening”: het hoofd van de afdeling Vergunningverlening van Rijkswaterstaat Midden-Nederland, postbus 24094, 3502 MB Utrecht.
OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT
Op grond van het bepaalde in artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994, dient een verkeersbesluit te worden genomen voor het plaatsen of verwijderen van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorie, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.
Op grond van artikel 18, eerste lid, onder a, van de Wegenverkeerswet 1994 ben ik bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.
Belangenafweging en motivering
In de huidige situatie maken lijnbussen die vanaf Almere richting Utrecht rijden, bij file gebruik van de vluchtstrook langs rijksweg A27. Ter hoogte van het knooppunt Eemnes moeten de lijnbussen de A27 volgen en hierdoor zijn ze gedwongen de vluchtstrook te verlaten en in de file het knooppunt Eemnes te passeren. In het knooppunt is het niet veilig om gebruik te maken van de vluchtstrook. Na het knooppunt kunnen de lijnbussen weer op de vluchtstrook rijden.
Door het realiseren van een busdoorsteek in knooppunt Eemnes vanaf verbindingsweg ‘A27s’ (Almere-Amsterdam) naar verbindingsweg ‘A1h’ (Amersfoort-Utrecht) wordt het voor de lijnbussen mogelijk om in knooppunt Eemnes op een veilige manier de files te ontwijken. De bussen volgen de vluchtstrook vanuit Almere afbuigend richting Amsterdam, rijden via de busdoorsteek naar de verbindingsboog Amersfoort-Utrecht en vervolgen de route richting Utrecht.
Vanaf rijksweg A27 km 98,6s zal een afsplitsing gerealiseerd worden richting het talud van de A1h. Ter hoogte van km 29,2 A1h zal de busstrook met een reguliere invoegstrook invoegen op de verbindingsweg A1h.
De invoegstrook op de verbindingsweg A1h eindigt ter hoogte van km 29,0 A1h. De vluchtstrook komt ter plaatse van deze invoegstrook te vervallen.
JURIDISCHE EN OMGEVINGSASPECTEN
De uitvoering van het project is op grondgebied van de Gemeente Eemnes in de Provincie Utrecht.
De busstrook zal op rijksweg A27 verbindingsboog s km 98,5 afsplitsen naar rijksweg A1 verbindingsboog h km 29.3
De busstrook zal aan weerszijden voorzien worden van de verkeersborden C01 inclusief onderbord met de tekst ‘uitgezonderd lijnbus’. Door middel van een dynamische afsluiting (slagboom) zal het voor overig verkeer onmogelijk zijn om gebruik te maken van deze busdoorsteek.
Om het busverkeer op een veilige manier te kunnen laten invoegen op de verbindingsweg A1h wordt op de A1h het rijstrokenprofiel gewijzigd.
Rijstrook 1 krijgt een breedtebeperking en wordt 3,05m breed. Rijstrook 2 wordt 3,35m breed en de invoegstrook voor de bus wordt 2,90m breed.
Hiertoe wordt ter hoogte van km 29,68h langs rijksweg A1 aan weerszijden van de weg een breedtebeperking aangekondigd voor rijstrook 1 middels een verkeersbord L11-2-01C18-2.
Voor de aanpassingen aan het profiel is het noodzakelijk markering te verwijderen en opnieuw aan te brengen. Een nieuw puntstuk wordt aangebracht ter hoogte van km 29,5 waar de busstrook aansluit op de A1h.
Door deze maatregel zal er geen vluchtstrook aanwezig zijn tussen km 29,3 en km 29,1 h.
Gezien de bijzondere situatie van een busdoorsteek in de verbindingsboog en het aangepaste profiel is de snelheid teruggebracht naar 80km/u. Door het verlagen van de snelheid wordt het risico op incidenten beperkt.
Direct na het splitsingspunt van de A1f en de A1h wordt ter hoogte van A1h km 29,68 aan weerszijden van de weg een verkeersbord A01-80 ‘maximum snelheid 80km/u’ geplaatst. Ter hoogte van A1h km 29,0 wordt aan weerszijden van de weg een verkeersbord A02-80 ‘einde maximum snelheid 80km/u’ geplaatst.
Het verkeer op de verbindingsweg A1h zal middels verkeersborden J37 en daarbij een onderbord ‘Pas op invoegende bus’ gewaarschuwd worden voor invoegend busverkeer. Deze borden en onderborden zullen aan weerszijden van de A1h worden geplaatst ter hoogte van km 29,5 A1h.
De werkzaamheden hebben geen gevolgen voor beschermde natuurgebieden (Natura 2000, beschermde natuurmonumenten of Ecologische hoofdstructuur). Het dichtst bijgelegen N2000 gebied Eemmeer & Gooimeer Zuidoever ligt op circa 6.4 km afstand. Het Natura 2000-gebied Eemmeer & Gooimeer Zuidoever is een vogelrichtlijngebied. Enig effect op dit gebied is op voorhand uit te sluiten.
Het dichtst bijgelegen Beschermde Natuurmonument is Postiljonheide. Deze ligt op circa 0,7 km vanaf het projectgebied. Dit BNM (ca. 40 ha) ligt op de zuidflank van de stuwwal van Laren (NH) en Huizen. De natuurwetenschappelijke waarden van dit Beschermd Natuurmonument zijn:
• Heidecomplex met verspreide bosjes en zandverstuivingen bestaande uit:
Droge, grazige heide (bestaat voornamelijk uit struikheide en voor een klein gedeelte uit dopheide met veel opslag van grove den)
Bosopslag: o.a. grove den, zachte berk, zomereik, Amerikaanse vogelkers
Aantal zandverstuivingen met helm en zandzegge aan de randen
• Broedgebied voor o.a. sperwer, torenvalk, grote bonte specht en holenduif en andere, meer algemene vogels
Enig effect op dit gebied is op voorhand uit te sluiten door de afstand ten opzichte van de ingreep en omdat er geen wijzigingen in de verkeersintensiteiten zijn.
Het dichtst bijgelegen EHS gebied ligt op circa 0,7 km. Aangezien het plangebied op relatief grote afstand en buiten de begrenzing van de EHS ligt, kan een significante aantasting van de wezenlijke kenmerken en waarden van de EHS op voorhand worden uitgesloten.
In de directe omgeving van het project zijn geen beschermde soorten (planten of dieren) aangetroffen. Er is geen sprake van een overtreding van de verbodsbepalingen uit de Flora- en faunawet op planten of dieren als gevolg van vernietiging van groeiplaatsen of vaste verblijfplaatsen.
Er is geen sprake van een overtreding van de verbodsbepalingen uit de Flora- en faunawet op vleermuizen als gevolg van verstoring door verlichting.
Gebleken is dat de aanleg van de busbaan geen gevolgen heeft voor de geluidbelastingen op de woningen rondom knooppunt Eemnes.
De geluidbelastingen zijn bij alle woningen rond het knooppunt in de gewijzigde situatie gelijk aan de oorspronkelijke situatie.
In het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) zijn locaties vastgelegd waar toetsing plaatsvindt aan de Europese grenswaarden voor stikstofdioxide (NO2) en fijn stof (PM10). Uit de monitoring van het NSL 2013 blijkt dat op alle toetslocaties langs de doorsteek A27 in knooppunt Eemnes vanaf de A27 in zuidelijke richting tussen hoofdrijbaan en de verbindingsweg Amersfoort –Utrecht met aansluiting op de vluchtstrook van de verbindingsboog en vervolgens invoeging op de rechterrijstrook, tijdig wordt voldaan aan deze grenswaarden (www.nsl-monitoring.nl).
In de monitoring van het NSL is geen rekening gehouden met de doorsteek A27 in knooppunt Eemnes vanaf de A27 in zuidelijke richting tussen hoofdrijbaan en de verbindingsweg Amersfoort –Utrecht met aansluiting op de vluchtstrook van de verbindingsboog en vervolgens invoeging op de rechterrijstrook.
De toename van de capaciteit van de verbindingsweg Amersfoort –Utrecht met 37 bussen leidt ertoe dat de bijdrage van het verkeer en daarmee de concentraties stikstofdioxide en fijn stof op de verbindingsweg Amersfoort- Utrecht gering zullen toenemen maar dit zal niet leiden tot overschrijding van de grenswaarden. Daarmee wordt voldaan aan de wet- en regelgeving voor luchtkwaliteit (Wet milieubeheer, artikel 5.16, eerste lid sub a).