VERKEERSBESLUIT
Logo Drimmelen
Burgemeester en wethouders van Drimmelen,
Gelet op:
  • -
    artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;
  • -
    artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;
  • -
    artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge de plaatsing/verwijdering van verkeerstekens van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), zoals verwoord in dit verkeersbesluit, moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;
  • -
    artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met (een gemachtigde van) de korpschef van de politie;
Overwegende dat:
  • -
    dit verkeersbesluit betrekking heeft op de straat Heiakker in de kern Wagenberg;
  • -
    het bezit van elektrische auto’s onder inwoners van Nederland, de provincie Noord-Brabant alsook de gemeente Drimmelen snel groeit;
  • -
    elektrisch rijden bijdraagt aan schonere lucht, minder geluidsoverlast, minder energieverbruik en een grotere onafhankelijkheid van fossiele brandstoffen;
  • -
    elektrisch rijden hiermee bijdraagt aan gemeentelijke en provinciale doelstellingen op het gebied van energie, klimaat en duurzaamheid;
  • -
    de gemeente Drimmelen in haar Visie Duurzaamheid 2040 (7 januari 2013) beschreven heeft dat de gemeente in de komende decennia een duurzaam karakter moet krijgen;
  • -
    daarin onder andere ook wordt gesteld dat voertuigen verduurzaamd moeten worden door in te zetten op elektriciteit, groen gas en bijvoorbeeld waterstof;
  • -
    de afgelopen jaren in dat kader op vijf plekken in de gemeente oplaadpunten voor elektrische voertuigen zijn geplaatst in samenwerking met stichting E-laad;
  • -
    deze samenwerking echter begin 2013 volgens afspraak is geëindigd;
  • -
    niet alle bewoners van die vijf oplaadpunten gebruik kunnen maken, vaak omdat een oplaadpunt geografisch te ver van een woning of de werkplek is gelegen;
  • -
    bewoners daarnaast niet altijd de mogelijkheid hebben om een oplaadpunt op eigen terrein te realiseren;
  • -
    door inwoners in de afgelopen periode drie aparte verzoeken zijn ingediend voor het plaatsen van een oplaadpunt in de openbare ruimte om voornoemde problemen te omzeilen;
  • -
    de gemeente inmiddels is aangesloten bij een samenwerkingsverband van de provincie Noord-Brabant, de Brabantse gemeenten, de netbeheerder en het ministerie van Economische Zaken;
  • -
    vanuit dit samenwerkingsverband middels een aanbesteding laadpalen en het benodigde beheer en onderhoud daarvan zullen worden ingekocht;
  • -
    door deze aanbesteding maximaal 155 laadpalen beschikbaar komen voor de Brabantse gemeenten;
  • -
    de gemeente Drimmelen van deze constructie gebruik kan maken voor het plaatsen van twee extra oplaadpunten op haar eigen grond voor openbaar gebruik;
  • -
    voorwaarde hiervoor is dat er aan de plaatsing een aanvraag van een e-rijder ten grondslag ligt;
  • -
    dit ook specifiek geldt voor een aanvraag van een inwoner op de Heiakker in Wagenberg;
  • -
    hiertoe een laadpaal wordt geplaatst met twee oplaadpunten bij de parkeervakken tegenover de woning op huisnummer 35 in die straat;
  • -
    één parkeervak daarbij wordt aangewezen als plek waar alleen elektrische voertuigen mogen parkeren voor het opladen;
  • -
    hiermee wordt voorkomen dat het parkeervak wordt gebruikt door andere voertuigen;
  • -
    in de directe omgeving voldoende parkeercapaciteit beschikbaar is waardoor de overlast voor andere inwoners beperkt blijft;
  • -
    het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;
  • -
    de in dit besluit genoemde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 om de vrijheid van het verkeer zoveel mogelijk te waarborgen;
  • -
    de onder ‘besluiten’ genoemde (delen van) wegen binnen de bebouwde kom van de kern Wagenberg liggen en in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Drimmelen;
  • -
    het college van burgemeester en wethouders, overeenkomstig artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994, het bevoegd gezag is voor het nemen van dit verkeersbesluit;
  • -
    overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemachtigde van de korpschef van de (nationale) politie;
  • -
    deze heeft aangegeven dat handhaving op het bord E4, tot het moment er aanvullende wetgeving is over opladen van elektrische voertuigen, niet zal worden uitgevoerd en sowieso geen hoge prioriteit heeft bij de politie;
  • -
    handhaving van dit besluit daarom vooral een kwestie voor de plaatselijke boa is;
nemen, gelet op het voorgaande, de volgende
BESLUITEN
  • 1.
    een oplaadpunt voor elektrische voertuigen te realiseren op een parkeervak bij Heiakker 35 te Wagenberg, door het plaatsen van bord E4 uit bijlage 1 van het RVV 1990 in combinatie met een onderbord met daarop de tekst “alleen opladen elektrische voertuigen”;
  • 2.
    de verkeerstekens te plaatsen op de locatie zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening.
Made, 11 november 2014
Het college van burgemeester en wethouders van Drimmelen,
drs. C. Smits drs. G.L.C.M. de Kok
secretaris burgemeester
Bezwaarschriftenprocedure
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan tegen dit besluit binnen zes weken na de dag waarop het is bekendgemaakt een bezwaarschrift worden ingediend. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het bestuursorgaan dat dit besluit heeft genomen, dus aan het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester of de gemeenteraad en moet worden verzonden naar Postbus 19, 4920 AA Made.
Het bezwaar dient te zijn ondertekend en bevat tenminste:
  • Naam en adres van de indiener;
  • De dagtekening;
  • Omschrijving van het besluit met vermelding van de datum en het nummer of het kenmerk van het besluit waartegen het bezwaarschrift zich richt;
  • Een opgave van de reden(-en) waarom men zich niet met het besluit kan verenigen.
Indien een bezwaarschrift is ingediend is het mogelijk om een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening in te dienen. Een dergelijk verzoek dient te worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Zeeland – West-Brabant, sector bestuursrecht, Postbus 90006, 4800 PA Breda.
Het verzoek dient te zijn ondertekend en tenminste het volgende te bevatten:
  • Naam en adres van de verzoeker;
  • De dagtekening;
  • Vermelding van het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen en datum of kenmerk van het besluit;
  • De gronden van het verzoek (motivering).
U kunt ook digitaal het verzoekschrift indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht . Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden. Naar aanleiding van het verzoek kan de voorzieningenrechter een voorlopige voorziening treffen indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist.
Voor de behandeling van het verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening wordt een bedrag aan griffierecht geheven. De griffier van de Rechtbank Zeeland – West-Brabant wijst u na indiening van het verzoekschrift op de verschuldigdheid van het griffierecht en bericht u binnen welke termijn en op welke wijze het verschuldigde griffierecht moet worden voldaan.
Meer informatie over de bezwaarschriftprocedure vindt u op www.drimmelen.nl, of in de folder in het informatierek van het gemeentehuis. Ook kunt u contact opnemen met de secretaris van de bezwaarschriftencommissie via het telefoonnummer 140162.
Naar boven