Verkeersbesluit Ikea Hessenpoort, verkeersmaatregelen Bentheimstraat
Logo Zwolle
Datum: 16 december 2014
Kenmerk: Z141007_0002
 
Burgemeester en wethouders van Zwolle
 
 
Overwegende
 
 
dat aan de noordoostzijde van Zwolle sinds april 2014 wordt gewerkt aan de realisatie van een vestiging van Ikea op het bedrijventerrein Hessenpoort, welke naar verwachting in februari 2015 haar deuren zal openen;
 
dat de betreffende vestiging van Ikea daar direct ten zuiden van de huidige Intratuin (gevestigd in het pand Diepholtstraat 1) komt te liggen, in de hoek van de Nieuwleusenerdijk en de Bentheimstraat alsook op de oorspronkelijke locatie van de Diepholtstraat;
 
dat de infrastructuur rondom de nieuwe vestiging van Ikea en de huidige Intratuin als gevolg hiervan moet worden aangepast;
 
dat dit enerzijds noodzakelijk is om de bereikbaarheid van zowel de Intratuin als de nieuwe vestiging van Ikea in de nieuwe situatie te kunnen waarborgen;
 
dat dit anderzijds noodzakelijk is om de verkeersveiligheid van bestuurders en doorstroming van het verkeer in de nieuwe situatie zo goed mogelijk te kunnen waarborgen;
 
dat de belangrijkste aanpassingen die in verband met het voorgaande noodzakelijk zijn samengevat bestaan uit:
a) het opheffen van de Diepholtstraat op de oorspronkelijke locatie  i.v.m. de bouw van de vestiging van Ikea;
 
b) het aanleggen van een nieuwe Diepholtstraat ten oosten van de vestiging van Ikea en de Intratuin, tussen de Nieuwleusenerdijk en de Bentheimstraat;
 
c) het creëren van in- en uitgangen naar zowel de Intratuin als de Ikea aan de nieuwe Diepholtstraat;
 
d) het creëren van een uitgang aan de zuidzijde van de Ikea voor goederenvervoer, welke op de Bentheimstraat aansluit, inclusief fietsverbinding tussen Bentheimstraat en de Ikea;
 
e) het creëren van een (brom)fietsverbinding tussen het brom-/fietspad langs de Nieuwleusenerdijk en de Ikea, gecombineerd met de calamiteitenroute voor hulpdiensten die daar aangelegd wordt; 
 
dat het in het kader van bovenvermelde infrastructurele wijzigingen noodzakelijk is om diverse verkeersmaatregelen in te stellen dan wel op te heffen teneinde het verkeer van en naar de Intratuin en Ikea in de nieuwe situatie in goede banen te kunnen leiden; 
 
dat tot het instellen/opheffen van deze verkeersmaatregelen in totaal 3 verkeersbesluiten worden opgesteld, te weten:
 
1) verkeersbesluit 1, betreffende de verkeersmaatregelen op de Nieuwleusenerdijk;
 
2) verkeersbesluit 2, betreffende de verkeersmaatregelen op de nieuwe Diepholtstraat;
 
3) verkeersbesluit 3, betreffende de verkeersmaatregelen op de Bentheimstraat; 
 
dat dit document verkeersbesluit 3 betreft en betrekking heeft op de verkeersmaatregelen die noodzakelijk zijn in verband met de aanleg van de onder d) vermelde uitgang en fietsverbinding en de aansluiting van de nieuwe Diepholtstraat op de Bentheimstraat;
 
Aansluiting nieuwe Diepholtstraat op Bentheimstraat
 
dat de Diepholtstraat in de oude/huidige situatie de ontsluitingsweg van de Intratuin in Hessenpoort vormt, waarbij bezoekers deze straat via de Bentheimstraat kunnen bereiken en verlaten; 
 
dat de nieuwe vestiging van Ikea is geprojecteerd op de oorspronkelijke locatie van de Diepholtstraat, in verband waarmee deze weg, inclusief de huidige aansluiting op de Bentheimstraat, komt te vervallen; 
 
dat in verband hiermee de van kracht zijnde voorrangsregeling ter hoogte van de aansluiting van de oorspronkelijke Diepholtstraat op de Bentheimstraat, inclusief de voorrangsregeling die op de tegenover deze aansluiting gelegen fiets- en voetgangersoversteeklocatie van kracht is, ook komt te vervallen en derhalve middels dit verkeersbesluit formeel worden opgeheven; 
 
dat ter waarborging van de bereikbaarheid van zowel de huidige Intratuin als de nieuwe vestiging van Ikea direct ten oosten van de Intratuin en Ikea een nieuwe Diepholtstraat is/wordt aangelegd tussen de Nieuwleusenerdijk en de Bentheimstraat; 
 
dat deze nieuwe Diepholtstraat een aansluiting op de Bentheimstraat krijgt die ongeveer 200 meter ten oosten van de oude aansluiting Diepholtstraat – Bentheimstraat komt te liggen, ter hoogte waarvan een voorrangsregeling wordt ingesteld ter waarborging van de verkeersveiligheid ter plaatse;
 
dat het kruispunt Bentheimstraat – Diepholtstraat in dat verband wordt aangewezen als voorrangskruispunt, waarbij het verkeer op de Bentheimstraat (inclusief fietsers die van het vrijliggende fietspad aan de noordzijde van de weg gebruik maken) voorrang genieten ten opzichte van kruisend verkeer;
 
dat met betrekking tot de nieuwe Diepholtstraat vermeld dient te worden dat deze ter plaatse van de in- en uitgang van het parkeerterrein bij de Ikea en de aansluiting op de Bentheimstraat voorlopig, zij het tijdelijk, fysiek wordt afgesloten, zodat verkeer het parkeerterrein van Ikea nadert en verlaat via de meest wenselijke route, te weten via de Nieuwleusenerdijk en Diepholtstraat in plaats van via de route Nieuwleusenerdijk – Bentheimstraat - Diepholtstraat;
 
dat deze afsluiting van kracht zal blijven tot het moment dat de nieuwe knoop A28/N340/Nieuwleusenerdijk wordt gerealiseerd en de aansluiting van de Bentheimstraat op de Nieuwleusenerdijk in verband daarmee komt te vervallen;
 
dat met betrekking tot de bovenvermelde tijdelijke afsluiting van de nieuwe Diepholtstraat verder vermeld moet worden dat (brom)fietsers wel de mogelijkheid hebben/krijgen om de aangebrachte afsluitingen te passeren, hetgeen derhalve betekent dat de overlast van deze afsluiting voor (brom)fietsers tot een minimum beperkt blijft;
 
dat voorts aan de noordzijde van de Bentheimstraat, vanaf de Nieuwleusenerdijk tot de bromfietsdoorsteek die op 150 meter afstand daarvan is gelegen, een vrijliggend pad ligt dat is aangewezen als verplicht 2-richtingen brom-/fietspad, welke in de nieuwe situatie gehandhaafd wordt;
 
dat het betreffende pad in verband met de infrastructurele aanpassingen wordt doorgetrokken naar de nieuwe Diepholtstraat en ten oosten daarvan aansluit op het reeds aanwezige verplichte fietspad dat daar aan de noordzijde van de Bentheimstraat is gelegen;
 
dat dit nieuw aangelegde vrijliggende pad, gelegen tussen de bromfietsdoorsteek in kwestie en de nieuwe Diepholtstraat, in aansluiting op dit verplichte fietspad ook wordt aangewezen als verplicht fietspad;
 
dat bromfietsers, overeenkomstig het beleid van de gemeente ten aanzien van gebiedontsluitingswegen B binnen de bebouwde kom en de in 1999 landelijk ingevoerde maatregel ‘bromfiets binnen de bebouwde kom op de rijbaan’, van de rijbaan van de Bentheimstraat gebruik dienen te maken
 
Uitgang bevoorradingsverkeer Ikea aan de Bentheimstraat
 
dat aan de zuidzijde van de nieuwe Ikea, ter hoogte van de Bohemenstraat, een aansluiting op de Bentheimstraat wordt gerealiseerd welke enkel bestemd is voor bevoorradingsverkeer dat de Ikea verlaat, aangezien de route op het terrein van Ikea naar deze aansluiting een dusdanig beperkte rijbaanbreedte heeft dat deze feitelijk in slechts 1 rijrichting kan gebruiken, namelijk richting de Bentheimstraat; 
 
dat ter plaatse van deze aansluiting een voorrangsregeling wordt ingesteld waarbij het vrachtverkeer dat de Ikea verlaat voorrang dient te verlenen aan het kruisende verkeer op de Bentheimstraat, inclusief fietsers die van het vrijliggende 2-richtingen fietspad langs de Bentheimstraat gebruik maken; 
 
dat direct ten westen van bovengenoemde uitgang voor bevoorradingsverkeer een vrijliggend pad wordt aangelegd waarmee het vrijliggende gelegen aan de noordzijde van de Bentheimstraat wordt verbonden met de Ikea; 
 
dat de realisatie van deze verbinding (brom)fietsers op de Bentheimstraat een directe verbinding naar de Ikea biedt, zodat zij niet om hoeven te rijden om via de onder c) en e) genoemde in- en uitgangen bij de Ikea te komen; 
 
dat de verbinding in kwestie voorts op deze locatie wenselijk wordt geacht omdat (brom) fietsers bij gebruikmaking hiervan direct uitkomen bij de (brom)fietsenstalling die bij de Ikea wordt gerealiseerd; 
 
dat de verbinding in kwestie, gelet op het voorgaande, formeel wordt aangewezen als verplicht 2-richtingen (brom-)fietspad; 
 
dat het verder, om te voorkomen dat vrachtverkeer dat de Ikea verlaat wordt geconfronteerd met tegenliggers, wenselijk wordt geacht om ter hoogte van de aansluiting op de Bentheimstraat in kwestie een geslotenverklaring in te stellen; 
 
dat enkel fietsers en bromfietsers van deze geslotenverklaring worden uitgezonderd zodat zij zodoende de gelegenheid hebben om vanaf de Bentheimstraat/Bohemenstraat naar het vrijliggende 2-richtingen brom-/fietspad te rijden dat naast de aansluiting in kwestie ligt en richting de Ikea loopt; 
 
dat ter benadrukking van deze geslotenverklaring richting bestuurders op de Bentheimstraat daarnaast verplichte rijrichtingen rechtdoor, rechtsaf en linksaf worden ingesteld ter hoogte van de aansluiting in kwestie; 
 
dat enkel bromfietsers van deze verplichte rijrichtingen worden uitgezonderd om hen zodoende in de gelegenheid te stellen om vanaf de Bentheimstraat via het vrijliggende brom-/fietspad in kwestie richting de Ikea te kunnen rijden;
 
dat de in dit besluit vermelde verkeersmaatregelen strekken tot de volgende in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen:
 
- het verzekeren van de veiligheid op de weg;
 
- het beschermen van weggebruikers en passagiers;
 
 
dat de hierna genoemde weg, wegen c.q. weggedeelten in beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Zwolle;
 
dat overleg met de politie, als bedoeld in artikel 24 van het BABW, heeft plaatsgevonden en dat de politie positief adviseert over het verkeersbesluit;
 
gelet op:
 
- de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW);
 
- de bepalingen van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);
 
- de bepalingen van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);  
 
Besluiten:
 
 
1. door het verwijderen van de borden model B4, B5 en B6 van Bijlage 1 van het RVV 1990, alsmede de haaientanden op het wegdek, de voorrangsregeling ter hoogte van de hieronder genoemde locaties op te heffen:
 
 
a. de voorrangsregeling ter hoogte van het oorspronkelijke kruispunt Diepholtstraat – Bentheimstraat;
 
 
b. de voorrangsregeling ter hoogte van de fietsoversteeklocatie aan de zuidzijde van de Bentheimstraat, gelegen tegenover de onder punt a genoemde kruising;
 
 
2.  onderdeel III, sub a van het verkeersbesluit met kenmerk SBL01-2896 van 18 juli 2001, betreffende het instellen van de onder punt 1 van dit besluit genoemde voorrangsregelingen hierbij in te trekken; 
 
 
3. door het plaatsen van borden model B4, B5 en B6 van Bijlage 1 van het RVV 1990 alsmede het aanbrengen van haaientanden op het wegdek:
 
 
a. het kruispunt nieuwe Diepholtstraat – Bentheimstraat aan te wijzen als voorrangskruispunt, waarbij het verkeer op de Bentheimstraat (inclusief fietsers die van het vrijliggende fietspad langs de Bentheimstraat gebruik maken) voorrang genieten ten opzichte van kruisend verkeer;
 
 
b. de aansluiting op de Bentheimstraat van de aan de zuidzijde van Ikea gelegen uitgang voor bevoorradingsverkeer, gelegen ter hoogte van de Bohemenstraat, aan te wijzen als voorrangskruispunt waarbij het verkeer op de Bentheimstraat (inclusief fietsers die van het vrijliggende fietspad langs de Bentheimstraat gebruik maken) voorrang genieten ten opzichte van kruisend verkeer;
 
 
4. ter hoogte van de aansluiting van de onder punt 3b genoemde uitgang voor bevoorradingsverkeer op de Bentheimstraat een geslotenverklaring in noordelijke richting in te stellen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij-of trekdieren of vee waarvan enkel fietsers en bromfietsers worden uitgezonderd, door het plaatsen van bord model C2 van Bijlage 1 van het RVV 1990 voorzien van een onderbord model OB54; 
 
 
5. de huidige geslotenverklaring voor bromfietsen, snorfietsen en gehandicaptenvoertuigen met in werking zijnde motor aan de noordzijde van de Bentheimstraat, die vanaf de bromfietsdoorsteek op ongeveer 150 meter voor de Nieuwleusenerdijk richting de Nieuwleusenerdijk van kracht is, op te heffen door het verwijderen van het bord model C13 van Bijlage 1 van het RVV 1990;  
 
 
6. door het plaatsen van borden model D6l en D6r van Bijlage 1 van het RVV 1990, voorzien van onderbord model OB54:
 
 
a. voor het verkeer op de Bentheimstraat komende vanuit het oosten een verplichte rijrichting rechtdoor en linksaf in te stellen ter hoogte van de aansluiting van de onder punt 3b genoemde uitgang voor bevoorradingsverkeer op de Bentheimstraat, waarvan enkel (brom)fietsers worden uitgezonderd;
 
 
b. voor het verkeer op de Bentheimstraat komende vanuit het westen een verplichte rijrichting rechtdoor en rechtsaf in te stellen ter hoogte van de aansluiting van de onder punt 3b genoemde uitgang voor bevoorradingsverkeer op de Bentheimstraat, waarvan enkel (brom)fietsers worden uitgezonderd; 
 
 
7. de aanwijzing van het vrijliggende 2-richtingenpad aan de zuidzijde van de Bentheimstraat, voor zover gelegen tussen de oorspronkelijke locatie van de Diepholtstraat en de Steinfurtstraat, als verplicht 2-richtingen fietspad op te heffen door het verwijderen van de borden model G11 en G12 van Bijlage 1 van het RVV 1990 alsmede de daaronder aanwezige onderborden model OB502 en OB505;
 
 
8. onderdeel IX, sub a van het verkeersbesluit met kenmerk SBL01-2896 van 18 juli 2001, betreffende het instellen van het onder punt 7 genoemde fietspad hierbij in te trekken;  
 
 
9. door het plaatsen van borden model G11 en G12 van Bijlage 1 van het RVV 1990, voorzien van onderborden model OB502 en/of OB505, de volgende vrijliggende paden aan te wijzen als verplicht 2-richtingen fietspad:
 
 
a. het vrijliggende pad aan de noordzijde van de Bentheimstraat, voor zover gelegen tussen de nieuwe Diepholtstraat en de bromfietsdoorsteek gelegen op ongeveer 150 meter afstand van de Nieuwleusenerdijk;
 
 
b. het vrijliggende pad aan de zuidzijde van de Bentheimstraat, vanaf de bromfietsdoorsteek op ongeveer 75 meter afstand van de Nieuwleusenerdijk tot de Steinfurtstraat;  
 
 
10. de aanwijzing van het vrijliggende 2-richtingenpad aan zowel de noord- als zuidzijde van de Bentheimstraat, voor zover gelegen tussen de oorspronkelijke locatie van de Diepholtstraat en de Nieuwleusenerdijk, als verplicht brom-/fietspad op te heffen door het verwijderen van de borden model G12a en G12b van Bijlage 1 van het RVV 1990;
 
 
11. onderdeel X, sub e en f van het verkeersbesluit met kenmerk SBL01-2896 van 18 juli 2001, betreffende het instellen van de onder punt 10 genoemde brom-/fietspaden hierbij in te trekken;  
 
 
12. door het plaatsen van borden model G12a van Bijlage 1 van het RVV 1990 de volgende vrijliggende paden aan te wijzen als verplicht 2-richtingen brom-/fietspad:
 
 
a. het verbindingspad dat aan de zuidzijde van de nieuwe Ikea , ter hoogte van de Bohemenstraat, wordt aangelegd tussen het fietspad aan de noordzijde van de Bentheimstraat en het terrein van de Ikea;
 
 
b. het vrijliggende 2-richtingenpad aan de noordzijde van de Bentheimstraat, vanaf de Nieuwleusenerdijk tot de bromfietsdoorsteek;
 
 
c. het vrijliggende 2-richtingenpad aan de zuidzijde van de Bentheimstraat, vanaf de Nieuwleusenerdijk tot de bromfietsdoorsteek; 
 
 
13. de onder punt 1 t/m punt 7 van dit besluit genoemde maatregelen van kracht te laten zijn vanaf het moment dat de infrastructurele aanpassingen gereed zijn, of zoveel eerder of later als nodig is; 
 
 
14. de genoemde verkeerstekens te plaatsen zoals op de bij dit besluit behorende tekening staat aangegeven.
 
 
Burgemeester en wethouders van Zwolle,
 
namens dezen, 
 
dhr. W. IJzerman
 
sectiehoofd afdeling Vergunningen. 
 
Publicatie
 
Bekendmaking van het verkeersbesluit geschiedt door publicatie in de Peperbus van 17 december 2014 en in de Staatscourant.
 
Het besluit ligt na publicatiedatum gedurende zes weken ter inzage bij het Stadskantoor, Lübeckplein 2, Zwolle.
 
Bezwaar
 
Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden binnen zes weken na publicatieda­tum bezwaar maken bij ons college van burgemeester en wethouders. Hiervoor dient een bezwaarschrift te worden ingediend dat naam en adres, dagtekening, kenmerk of omschrijving van het besluit en de gronden van het bezwaar moet bevatten.  
 
Mits tijdig bezwaar is gemaakt, kan aan de voorzieningenrechter van de ­rechtbank Overijssel, locatie Zwolle, Postbus 10067, 8000 GB Zwolle, worden verzocht om, met betrek­king tot het besluit, een voorlopige voorziening te treffen. Een bezwaarschrift kan door inwoners van de gemeente Zwolle ook digitaal worden ingediend. Ga naar www.zwolle.nl/bezwaarindienen Hier treft u alle informatie aan. Voor het digitaal indienen van een bezwaarschrift heeft u een DigiD inlogcode nodig.
 
Inlichtingen
 
Voor inlichtingen over dit besluit en de procedure kunt u zich wenden tot de afdeling Vergunningen van de eenheid Publiekszaken van de gemeente Zwolle, telefoon (038) 498 41 15, op maandag, dinsdag en donderdag.
Naar boven